DIN PRIETENIE ● "Veneţianul" de la Transporturi face afaceri de mare tonaj
Radian Tufă, autosuspendatul secretar general al Ministerului
Transporturilor, este proprietarul a patru camioane în valoare de
aproape 250.000 de euro. Documentele RAR dovedesc însă că maşinile au
fost cumpărate de una dintre firmele pe care Ministerul Transporturilor
le verifică, certifică şi autorizează. Maşinile au "garat" în curtea
lui Tufă în perioada în care el era chiar şeful Registrului Auto.
DIN PRIETENIE ● "Veneţianul" de la Transporturi face afaceri de mare tonaj
Radian Tufă, autosuspendatul secretar general al Ministerului Transporturilor, este proprietarul a patru camioane în valoare de aproape 250.000 de euro. Documentele RAR dovedesc însă că maşinile au fost cumpărate de una dintre firmele pe care Ministerul Transporturilor le verifică, certifică şi autorizează. Maşinile au "garat" în curtea lui Tufă în perioada în care el era chiar şeful Registrului Auto.
La sfîrşitul lui 2004, Radian Tufă era proprietarul unui mic service auto din Roşiori de Vede, de pe urma căruia scotea un profit lunar de 200 de euro. Însă peste doar cîteva luni, omul nostru avea să devină şeful Registrului Auto Român (RAR), iar în august 2006 să fie numit chiar secretarul general al Ministerului Transporturilor (MT) din România.
CONFLICT DE INTERESE. O carieră fulminantă într-unul dintre domeniile despre care se vorbeşte despre multă corupţie. Iar documentele intrate în posesia Jurnalului Naţional demonstrează că nici pe Tufă nu l-au ocolit bolile sistemului în care a devenit peste noapte piesă centrală. Cel supranumit "Veneţianul" de cei din subordine (poreclă pe care acesta o poartă cu mîndrie, pentru că, nu-i aşa?, are o conotaţie italiană) este implicat într-o afacere care cu greu poate fi explicată. Acesta a devenit proprietarul a patru transportoare DAF, maşini care pot fi evaluate la o primă "lectură" la vreo 250.000 de euro. Micul service auto a devenit dintr-o dată "societate de transport internaţional", iar respectivele maşini s-ar afla în administrarea unuia dintre actorii de dimensiune de pe piaţa privată a transporturilor rutiere, Lazar Company. Practic, Lazar Company produce bani pentru omul care doi ani s-a ocupat cu împărţirea CEMT-urilor, autorizaţiile necesare transportului în Europa. Situaţia poate fi descrisă ca un conflict de interese, evident, şi asta doar pînă la o privire a tranzacţiei care poate justifica achiziţionarea acelor maşini.
MAŞINILE BUCLUCAŞE. Concret, opt documente care reprezintă extrase din înregistrările Registrului Auto Român demonstrează că patru autoutilitare DAF Tip FTXF95 s-au prezentat la verificarea tehnică în luna mai 2006. Ele erau proprietatea International Lazar Company din Bascov, Argeş. La acel moment, Tufă era şeful Registrului Auto Român şi făcea personal parte din comisiile care atribuiau, în număr limitat, autorizaţiile CEMT, fără de care o firmă românească nu poate face transporturi internaţionale.
Un an mai tîrziu, aceleaşi maşini se prezintă la RAR şi sînt identificate ca fiind proprietatea Romsalt Impex din Roşiori, Teleorman. Aceasta este societatea lui Tufă, care este unicul asociat. Sursele noastre spun că maşinile şi-ar fi schimbat proprietarii ca răsplată pentru anumite servicii. Tot ce se poate constata însă cu ochiul liber este că şeful RAR a fost partener ideal de afaceri pentru International Lazar Company, în ciuda legislaţiei cu privire la conflictul de interese. Contactat telefonic, Radian Tufă a replicat calm că este vorba doar despre o legătură de prietenie şi afaceri şi a menţionat un contact de leasing cu privire la transferul de proprietate asupra celor patru DAF-uri. Numai că în Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare nu figurează nici un astfel de contract cu privire la maşinile cu seriile de motor respective.
SUSŢINERE POLITICĂ. În momentul de faţă, Radian Tufă şi-a pus haina de secretar general al Ministerului Transporturilor în cui, pentru că s-a autosuspendat din funcţie pentru o perioadă de doi ani. Autosuspendarea din funcţie este un drept pentru un înalt funcţionar public, chiar şi într-o ţară în care fiecare partid care ajunge la putere vrea să-şi pună propriii oameni în posturile ministeriale. Halucinant este însă motivul autosuspendării. Acesta s-a autosuspendat pentru a se ocupa de activitatea politică. Radian Tufă este în momentul de faţă şeful filialei PD-L a Sectorului 6 din Bucureşti. De altfel, acesta a fost surprins cu aparatele foto de la telefoanele mobile ca participant la mitingurile de susţinere a preşedintelui Traian Băsescu, o preocupare care încalcă total statutul de înalt funcţionar public. Aparent însă, Tufă se bucură de o foarte bună susţinere politică, doar aşa explicîndu-se foarte rapida ascensiune profesională, dar şi lejeritatea cu care a intrat într-o afacere, în ciuda conflictului de interese evident.
Acuzat de subordonaţi
Pe internet circulă un material semnat de "un grup de muncitori de la RAR" care îi aduce mai multe acuze lui Radian Tufă. Materialul respectiv face referire şi la această relaţie dintre Tufă şi Lazar Company. Angajaţii semnatari menţionează că şeful RAR s-ar fi lăudat că este proprietarul respectivelor vehicule DAF şi că acestea s-ar afla în "custodia" societăţii din Bascov. Tufă mai este acuzat, printre altele, că în calitate de şef al RAR ar fi sprijinit înregistrarea unor autoturisme de teren asiatice care nu îndeplineau condiţiile pentru zona UE. Materialul menţionează chiar şi o sumă care ar fi reprezentat "profitul" şefului RAR din această afacere: 500.000 de euro. Nu lipsesc nici detaliile foarte clare care pot ajuta la identificarea lotului de autoturisme.Lazar Company, afaceri foarte bune
International Lazar Company este o firmă foarte puternică în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, iar traseul său economic, coincidenţă sau nu, a fost în ultimii ani tot mai bun. Evoluţia aceasta s-a realizat şi din cauza numărului de CEMT-uri primite de către companie, număr care a cunoscut o creştere considerabilă. Potrivit informaţiilor publicate chiar de către societate, se poate observa foarte bine evoluţia societăţii. În 2004, Lazar Company avea 130 de angajaţi, doi ani de zile mai tîrziu, în mandatul de director al Registrului Auto Român a lui Tufă, numărul s-a dublat, ajungînd la 268. Creşterea cifrei de afaceri a fost la fel de bună: de la 40 de miliarde RON, la 71 de miliarde RON. În 2006, CEMT-urile au fost subiectul unui mare scandal cu acuzaţii de corupţie dintr-o parte în alta, dar lucrurile au rămas la nivelul vorbelor şi al supoziţiilor. DOVADA. Confruntarea înregistrărilor RAR demonstrează că şeful instituţiei face afaceri cu cei pe care ar fi trebuit să-i verifice (Click pentru a mări imaginile) |
Citește pe Antena3.ro