x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Pe DN 1 se ard 60.000 de litri de benzină pentru un pod

Pe DN 1 se ard 60.000 de litri de benzină pentru un pod

de Iulia Barbu    |    21 Aug 2011   •   21:00
Pe DN 1 se ard 60.000 de litri de benzină pentru un pod

Despre DN 1 se poate scrie lejer un roman de sute de pagini. Romanii care tranziteaza cel mai lung drum national din tara il cunosc insa bine. Nu mai are secrete. De la mo­dernizari la reabilitari de poduri, DN 1 a adunat nervii romanilor de pretutindeni. In plina vacanta, pe DN 1 se sta la coada 30 de minute pentru un pod aflat la intrarea in Sinaia dinspre Bucuresti. In medie, la sfarsit de saptamana, in jur de 30.000 de masini trec pe DN 1. Cu o stationare de 30 de minute, o masina consuma in jur de 0,5 litri de benzina. Astfel ca restrictia circulatiei pe pod ma­nanca in jur de 15.000 de litri de benzina. In aceste conditii, cu o restrictie de trafic aprobata pentru aproape o luna, podul mananca 60.000 de litri de benzina, adica peste 300.000 de lei arsi la capatul podului. Cam mult pentru buzunarul romanului de rand. Lucrarea in sine se ridica la suma modica de 2.649.000 de lei, bani de la Banca Europeana pentru Investitii.

Podul de la Sinaia nu este vreo inginerie arhitecturala, are o banda pe sens si in jur de 600 de metri. Dar, sa nu uitam, Romania nu e America. Acolo, la Los Angeles, un pod a fost de­molat si ridicat la loc in 53 de ore. Po­­dul Mulholland traverseaza Au­to­strada Interstatala 405 si este al treilea pod mare din tinut, legand San Fernando Valley de vestul Los Angelesului. S-a muncit nonstop si a fost predat in mai putin de trei zile. Inceput in 2010, podul de pe DN 1 nu e inca gata. Potrivit contractului, terme­nul de finalizare a fost ingaduitor – patru luni. Intr-un an, lucrarile au fost insa sistate de doua ori. In acest moment, constructorul promite oficial ca il va preda pe 31 august. La fata locului, realitatea pare insa cu totul alta – poate 15 septembrie. Vineri, doi oameni pazeau podul.

Nici urma de muncitori. Au explicat simplu: s-a turnat primul strat de asfalt si timp de sapte zile acesta trebuie protejat. Cei doi strajuiau capetele de pod, dar si injuraturile soferilor. Nepasatori la injurii, oa­menii cu veste reflecto­rizante pareau sa isi ia munca in serios: "Am turnat placa pe pod si nu se poate circula decat pe un singur fir, d-asta e asa. Noi zicem ca il terminam pe 15 septembrie, dar seful stie mai bine", ne transmite ingatuitor omul cu placuta rosie de la capatul podului. De cealalta parte a placutei rosii – cozi de peste doi kilometri. Capete iesite pe geam si oameni care intrebau ce se intampla. "Ne dati la televizor?", intreaba un sofer de tir mandru de placuta ce ii poarta numele pe parbriz. Coloana de masini il gaseste pe unul dintre soferi afara din vehicul, agitat pe mijlocul drumului. "Ce se intampla? E vreun accident?" Cum lucrarea nu e semnalizata cu doi kilometri inainte, cam pe cat este si deranjul, e dificil de ghi­cit ce se intampla de fapt.

Firma care a castigat licitatia pentru reabilitarea podului este SC Conprif SA si il are drept asociat, alaturi de alte persoane fizice, si pe Ghi­veci Constantin. O asemanare aproape comica intre nume si lucrarea ce stationeaza de un an. De bine, de rau, societatea se poate lauda ca a tinut pe loc traficul pe cel mai circulat drum din Romania.

DN 1 are 643 de kilometri si leaga Bucurestiul de Bors, in vestul tarii. Drumul National 1 a avut parte de modernizari peste modernizari, dar a primit mai nou si bani europeni.

Drumul spre Bors a mai fost cosmetizat si cu tuia de milioane de lei. Pentru investitia peisagistica s-au dat 600.000 de lei! Cel mai scump arbust tuia de pe piata din Romania a fost cel de pe DN 1, la iesirea din Bucuresti: in 2008 s-au platit 600.000 de lei pentru amenajare peisagistica. Rezulta­tul a fost simplu: 325 de arbusti tuia uscati, dar platiti cu 18 milioane de lei bucata.

Intre timp, arbustii au disparut la fel cum au disparut si banii.

×
Subiecte în articol: special sinaia constructie lucrare dn1 pod