In 1974 s-a filmat povestea romanului inteligent, cu umor si spirit justitiar.
De secole, mergand pe ulite ferite sau la drumul mare, cu pielea "fermecata " de juninca in bat, Pacala "se razboieste cu un balaur cu o mie de capete: prostia". Inteligent si cu limba ascutita, personaj emblematic pentru romani, Pacala "rade de cei prosti, vicleni, obtuzi, lacomi sau mincinosi". In urma cu 30 de ani, actorul Sebastian Papaiani intra in legenda jucandu-l pe Pacala. Nu fara peripetiile aidoma celor traite de personaj.ALEXANDRU NASTASE
Intr-o dupa-amiaza, Pacala se plimba alene cu pielea de juninca in spate. Se oprea la cate o margine de drum, spre a-si trage sufletul si a-si intinde incheieturile. Cand s-a innoptat, a tras la casa unei satence si a cerut gazduire. Milostiva, femeia l-a primit, dar l-a rugat s-o ierte ca n-are vreme de stat la povesti: barbatul care era dus la padure trebuia sa se intoarca, iar ea nu mai prididea cu treaba. Pacala o surprinde pe femeie gatind bunatati, dar este uimit sa vada cum, in clipa cand sotul intra in batatura, femeia ia bucatele si le ascunde care pe sub pat, care pe dupa cuptor. Fiindca nu voia sa manance terciul gol, Pacala ii sopteste sotului flamand ca pielea de juninca are putere de proroc si ca, daca ii da o galeata de galbeni, ii va spune cum sa manance pe saturate. Pacala pune urechea pe pielea de juninca si, rand pe rand, ii dezvaluie unde sunt bunatatile. A doua zi primeste o galeata de bani, in schimbul pieii, si inca doua de la nevasta, pentru a o invata pe aceasta ce trebuie sa-i faca "prorocului " sa-si piarda darul. Tot intr-o dupa-amiaza, Sebastian Papaiani - interpretul lui Pacala - a fost nevoit sa stea atarnat o ora si jumatate in timpul ce filma o scena, pentru ca tehnicienii "de la sol" gasisera de cuviinta sa plece la masa, lasand totul balta.
"Pacala e definitoriu
pentru romani"
In 1964, premiera filmului
"Un suras in plina vara"
in regia lui Geo Saizescu si cu
Sebastian Papaiani in rolul
principal obtinea un impresionant
succes de public si de
critica.
"Acest film a fost motorul care a pornit ideea unui film despre Pacala - isi aminteste astazi protagonistul Papaiani. Dupa "Un suras in plina vara", Dinu Sararu a scris o cronica de film in care spunea ca personajul meu, Fanita - un copil de taran venit la orassa lucreze pe santier, nu este decat un Pacala al zilelor noastre ". "Temperamentul special, inteligenta si umorul lui Papaiani m-au facut atunci sa ma gandesc la o idee de scenariu pentru un film cu Pacala. Eu sunt adeptul tipurilor umane si e nevoie de stiinta depistarii unui tip, unui personaj care reprezinta o natie, o regiune, pentru ca doar asa ideile si mesajul ajung la public. Pacala e definitoriu pentru romani", crede regizorul Geo Saizescu. Legatura astfel creata intre actor si regizor a fost consolidata in "La portile pamantului" al lui Saizescu, unde Papaiani a jucat din nou un rol principal. "Eu, ca regizor, am un principiu: sa cresc o data cu actorul, cu scenografii, cu alti tehnicieni. Se formeaza astfel un spirit de echipa care te ajuta foarte mult", explica Saizescu. A urmat apoi, in â68, "Balul de sambata seara". "In acest film, personajul Papa-Lapte, jucat de Papaiani, visa sa-si gaseasca o fata, ca si duminica lui sa fie plina de dragoste. Ironia face ca el sa intalneasca doua fete - blonda si bruna - si sa nu stie pe care s-o aleaga. Dupa premiera, presa a scris ca se pregateste un Pacala. Cred ca acela a fost momentul in care, impreuna cu D.R. Popescu, am decis sa lucram la un scenariu pentru filmul "Pacala". Era un timp al personajului, daca nu il faceam atunci, nu il faceam niciodata! Cred cu tarie ca Papaiani trebuia sa fie Pacala, fara el nu as fi facut filmul", povesteste regizorul.
Cenzura se gandea
la Marele Pacalitor
"Saizescu are marea calitate
ca te implica pe tine ca actor
in partile tehnice ale filmului.
Asta a facut foarte bine scenariului
", povesteste Sebastian
Papaiani. Nu a fost insa prea
simplu, deoarece tovarasii de
pe la partid nu priveau cu ochi
buni peripetiile si ironiile lui
Pacala. "Am construit un scenariu
pentru sase episoade.
Aveam mult material de valorificat,
incercam sa acopar
filosofia, umorul, inteligenta,
spiritul justitiar al personajului.
Dar stiti cum e: de ras se
teme si vladica, si opinca. S-au
nascut intrebari: cine e Pacala,
unde vrea sa bata? Toti se
gandeau ca ar putea fi... Marele
Pacalitor. Si cenzura lucreaza
pe doua fronturi, ori
taie, ori te amana. S-au pacalit, pentru ca am avut rabdare
si perseverenta si am continuat
sa propun scenariul in
ciuda scuzelor lor ca "Pacala"
era prea scump", povesteste
Geo Saizescu.
"Povestile erau fabuloase, dar filmul era natural, pentru ca Pacala reprezinta natura! Nu avea substrat politic. Nici cenzorii nu stiau de ce interzic scenariul", spune Papaiani.
Iesirea din rama
Saizescu isi aminteste ca
filmul s-a turnat abia intre â72
si â73, in nordul Olteniei, la
Pausesti-Maglas, Govora, Ionesti sau Balcesti, insa nu au
lipsit incidentele. "Am avut
peste 200 de actori implicati.
Numai in ceata lui Pacala care
cautau fundul Oltului erau
vreo 50-60 de actori. Si acum
ma induiosez ce tarie am avut
sa domin acea lume speciala -
actorii", povesteste regizorul.
"La filmari veneau tot timpul
oameni din partea locului. Imi
amintesc si rad si acum de
unul caruia i-am spus sa iasa
din cadru. S-a uitat ala in jos,
in dreapta si-n stanga, nu
intelegea ce se intampla. Atata
s-a dat mai in spate, ca a
nimerit intr-o groapa si a
cazut. Cadru inseamna rama
in Oltenia si omul nu pricepea
in ce rama se bagase",
rade Papaiani. "Prin toamna
lui â72, nici nu incepusem bine
filmarile ca s-au pornit niste
ploi de, numai! 42 de zile
numarate a plouat continuu,
iar multi au petrecut jucand
jocuri jucause pe bani prin
camerele hotelului, de nu
stiam de unde pe care sa-i mai
adun!" Pentru ca in Romania
nu exista tehnica necesara,
trucajele din "Pacala" s-au
realizat in strainatate, dar si
acestea s-au facut cu peripetii.
"Am incercat la Moscova si
Leningrad, dar ne-au refuzat
rusii. Ne-au plimbat de la unii
la altii de numai si atunci,
patrioti din fire fata de rusi,
ucrainenii ne-au chemat la
Kiev, la studiourile Dovjenco",
povesteste Saizescu.
Un Hamlet
autohton
"Pe unde mergeam pentru
promovarea filmului, lumea
ne coplesea. Oamenii se identificau
cu Pacala, voiau sa fie
Pacala, jucau scenete din film
pe care le adaptau, era fantastic.
Devenisem o vedeta in adevaratul sens al cuvantului, nu
doar un actor mai cunoscut.
Lumea ma recunostea pe strada,
ma strigau: "Pacala! Uite-l
pe Pacala!"", povesteste Papaiani.
Actorul spune ca, destul
de curand dupa succesul imbatator, a venit si reversul medaliei.
"Regizorii m-au evitat. Unii
nu au facut distinctia intre
actor si personaj. Au vazut
doar ca am devenit cunoscut
ca si actor de comedie. Un regizor
mi-a povestit bunaoara ca
regreta foarte mult ca nu sunt
un actor pentru el. Am sfarsit
prin a juca in sapte sau opt
filme de-ale lui... Stiti cum se
spune, ca Hamlet se uita cu
un singur ochi la Pacala. Nu exista
actor de comedie sau de
drama, exista actor si atata
tot!", spune Papaiani.
"La Kiev, oamenii erau obisnuiti sa ia
masa de pranz, in coloana, fix la ora
13:00. In ziua cand filmam scena cu
barza, eu eram atarnat la 15 metri,
dar asta nu a interesat pe nimeni in
clipa in care s-a dat semnalul pentru a
se pleca la masa. Am ramas atarnat acolo
o ora si jumatate, ca nu avea cine
sa ma dea jos. Cand s-au intors nu au
zis nimic, nici nu-si imaginau cum am
stat eu acolo, in spatiul acela ingust,
fara sa ma clintesc"
Sebastian Papaiani
despre aventurile lui Pacala
ISTORIE
Prezent in snoave si povestiri
populare, Pacala devine
personaj literar, peripetiile
sale curgand din condeiele
unor autori ca Ion Creanga,
Ioan Slavici sau Petre
Dulfu. In 1920, Pacala devine
eroul primelor desene
animate romanesti. Regizate
de Aurel Petrescu,
peliculele s-au bucurat de
un succes important de
public. Aparitia personajului
pe marele ecran este
parca desprinsa din
peripetiile sale.
CIFRE
"Pacala" a costat 6,8 milioane
de lei. Sebastian Papaiani
a primit 26.000 de lei. "Pe
hartie erau 40.000. Erau banii
pe 6-7 luni, nu ramaneai
cu prea mult. Iti dadeau un
10 la suta din banii astia
cand incepeai postsincronul
", spune Papaiani. Actorul
spune ca i-a placut foarte
mult rolul si ar fi vrut sa fie
toata viata Pacala. Adevarata
rasplata a venit insa dupa
premiera, cand, potrivit lui
Saizescu, prin salile de cinema
au trecut aproape 20 de
milioane de spectatori!
#
ECOURI
Actorul principal, regizorul
si scenaristul au fost premiati pentru film, dar personajul
nu a mai fost reluat
de nici unul dintre ei.
Pentru 2004 insa, Saizescu
promite o continuare:
"Pacala se intoarce... si
ramane", care va avea
primul tur de manivela in
mai. Papaiani spune ca regizorului
"i-a ramas in gusa" mult material de la
vechea pelicula, pe care l-a
adaptat la conditiile si naravurile actuale. Papaiani
va fi tatal lui Pacala.