Deși la producție suntem în top, nu același lucru putem spune despre utilizarea lor de către români. Lipsa unor căi adecvate pentru deplasarea cu ele face ca mulți dintre ei să renunțe la acest mijloc de locomoție care câștigă tot mai mult teren. Avem puține piste, multe dintre ele sunt amplasate ilegal și sunt un pericol pentru pietoni.
Pe de altă parte, multe pot fi utilizate cu greu. Nu respectă nici cele mai elementare cerințe de siguranță a bicicliștilor, sunt prea înguste, nu sunt dotate cu separatoare, nu sunt interconectate și, nu de puține ori, se termină brusc într-un perete. În aceste condiții, infrastructura velo este departe de ceea ce își doresc bicicliștii, dar și de ceea ce au reușit să ofere alte țări.
Bucureștiul, bătut de orașele din vest
Cu toate că este cel mai mare oraș al țării, Capitala este întrecută la numărul de kilometri de piste destinate bicicletelor de multe altele. Cu circa 32 km de pistă, primăria condusă de Nicușor Dan poate lua exemplu de la orașele din vestul țării, care au investit mult mai mult în construirea acestei infrastructuri. De exemplu, orașul Arad, cu 135 km de piste, este pe primul loc. El este urmat de Timișoara, cu 90 km, și de Oradea, cu 60 km.
În Sectorul 6 al Capitalei continuă picturile pe trotuare
În Sectorul 6 al Capitalei, Administrația Străzilor demonstrează că încă nu cunoaște legea. Acum mai bine de 10 ani, Sorin Oprescu, unul dintre foștii primari ai Capitalei, a cheltuit circa 11 milioane de euro pentru construirea a 122 km de piste velo pe trotuare. În urma intervenției Poliției Rutiere, aceste culoare destinate cicliștilor au fost scoase din uz, fiind considerate ilegale pentru că reprezentau un pericol pentru pietoni. În zona Parcului Moghioroș din cartierul Drumul Taberei s-au finalizat recent lucrările de suprafață legate de construcția metroului în zonă. Odată cu refacerea trotuarelor, au fost retrasate, la repezeală, de către muncitori, și culoarele pentru pistele de biciclete, evident prin îngustarea căii pietonale. Cei de la Administrația Străzilor ar trebui să afle că legislația interzice circulația bicicletelor pe trotuare, bicicliștii fiind obligați să circule doar pe partea laterală a drumului, respectând sensul de mers. În vara acestui an, primarul Nicușor Dan chiar s-a lăudat pe Facebook că vrea să facă noi piste de biciclete pe arterele principale din București. Un lucru lăudabil, numai că acestea sunt trasate cu bidineaua, tot pe trotuare, printre pietoni urmând acum să se amestece și trotinetele electrice. De altfel, majoritatea celor care merg cu bicicletele pe aceste piste trasate improvizate nici nu au auzit că ele au fost interzise de Poliția Rutieră.
Autoritățile promit 890 km de piste noi
Trebuie să recunoaștem însă că viața bicicliștilor pe șosea este permanent în pericol din cauza numărului foarte mare de mașini. Construirea unor piste speciale, clar delimitate, după modelul aplicat de alte țări, este soluția optimă, mai ales că administrațiile locale au și mulți bani europeni la dispoziție pentru aceste proiecte. La începutul lunii noiembrie Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a lansat Programul de realizare a pistelor de bicicletă, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar cererea din partea autorităților locale a bătut toate așteptările, banii epuizându-se în câteva minute. Proiectele au o valoare de 755 de milioane de lei, iar odată cu implementarea lor România va avea 890 de kilometri de piste noi de biciclete.
Bicicleta, obiect de mobilier în București
Un raport recent realizat de Greenpeace arată că doar 1% din cota deplasărilor din București este făcută cu ajutorul bicicletelor. Deși relieful plat al Capitalei ar face orașul un loc ideal pentru deplasările cu bicicleta, acest lucru rămâne deocamdată un vis pentru împătimiții pedalatului. De exemplu, spre deosebire de București, în orașe precum Copenhaga și Amsterdam mai mult de un sfert din deplasări sunt făcute cu bicicleta, arată o analiză realizată de monitorulsocial.ro.
20 % din producția totală a UE de biciclete în 2021 a fost realizată în țara noastră