x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Planuri de boicot

Planuri de boicot

de Gabriela Antoniu    |    02 Oct 2006   •   00:00
Planuri de boicot

Radu Stroe, senator PNL, seful Se-cretariatului General al Guvernului si presedintele Comisiei SRI din Par-lament anunta "diligente" pe langa alte partide pentru ca George Maior, propus la sefia SRI, sa pice la vot in sedinta comuna a Camerei Depu-tatilor si Senatului.

Radu Stroe, senator PNL, seful Secretariatului General al Guvernului (SGG) si presedintele Comisiei SRI din Parlament anunta "diligente" pe langa alte partide pentru ca George Maior, propus la sefia SRI, sa pice la vot in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului.

Jurnalul National: Nominalizarea senatorului PSD George Cristian Maior la sefia SRI a surprins clasa politica. Va asteptati la o asemenea propunere? Este o surpriza pentru seful comisiei SRI, Radu Stroe, aceasta nominalizare?
Radu Stroe: Nu. Pentru mine personal, Traian Basescu nu constituie niciodata o surpriza. Cine nu-l cunoaste pe Traian Basescu traieste intr-adevar momente din astea de asa-zisa surpriza. Traian Basescu prin insasi constitutia lui, prin felul lui de a trai si a respira este un tip atipic. El asculta pe toti si face exact altceva tot ce au zis ceilalti. Pentru mine nu a fost o surpriza.

Il cunoasteti atat de bine?
Il cunosc. Am lucrat cu el si in ’91-’92 cand era ministru la Transporturi si eu director general chiar de el promovat pentru prima data in viata mea. Il cunosc si asa din politica, pentru ca au existat intalniri intre PNL si PD pe vremea lui Valeriu Stoica. Probabil ca il si simt. Si el e marinar ca si mine, fara sa am pretentia ca sunt marinar de talia lui. Basescu nu simte pericolele. El este un animal politic, un lup de mare care joaca pana in ultima clipa chiar daca pierde tot.

"Nu-l admir pe Traian Basescu"

Il admirati?
Nu-l admir. Vorbesc in termenii care cred eu ca i se potrivesc. Nu-l admir. Dar este un om politic. Asta nu inseamna admiratie. Inseamna ca ii recunosc calitatile. As fi foarte bucuros daca as reusi sa ma inteleg cu domnia sa. Dar nu stiu din ce motive nu reusim.

Revenind la nominalizarea lui George Maior...
Aici, domnul Basescu a gresit fundamental pentru prima data. El a facut multe greseli in raport cu PNL. Probabil ca si noi am facut in raport cu el. Dar de data asta, el a facut o greseala fatala din punctul nostru de vedere. Dupa ce el a clamat de la sistemul ticalosit la partidul-stat sa te apuci sa desemnezi din randurile PSD... Intre noi fie vorba, eu nu am ce sa-i reprosez lui Maior. Este un baiat elegant, civilizat, am conlucrat cu el pe linia comisiei de aparare. Aici nu e vorba de el. Putea sa-l puna pe Geoana, pe oricare, pe Vanghelie. Pentru mine teoria este aceeasi. Nu avea voie domnul Basescu sa uite atat de repede ce a spus in campania electorala, ce a spus despre PSD. Nu avea voie sa faca treaba asta.

Este domnul Maior un om de paie, asa cum s-a comentat?
Am sa va spun ca domnul Maior nu este un om de paie, dar cu siguranta va fi un om de paie, pentru ca a lucra cu presedintele Traian Basescu e foarte complicat. Este inimaginabil de complicat.

In ce sens? Va incerca sa se impuna?
In toate sensurile. Evident, ca el intotdeauna incearca sa se impuna. Dar nu numai ca incearca sa se impuna, chiar si reuseste. Nu stiu de ce domnul Maior a acceptat. As indrazni sa spun ca deplang decizia lui de a accepta aceasta functie in raporturile cu presedintele, pentru ceea ce va urma. PSD inca nu e pregatit pentru a-si da mana cu Traian Basescu. Daca cumva au facut-o, ar trebui sa-si aminteasca ce a patit PNL in ultimii doi ani de la Traian Basescu. Si sa nu-si inchipuie ca ei vor pati altceva. Si noi, chipurile, eram prieteni. Ei sunt adversari.

Diligente anti-Maior

PNL a decis ca se va opune validarii lui Maior in Parlament....
Cu siguranta ca da. Nu numai atat. Vom face diligente si pe langa alte partide sa faca acelasi lucru. Si vor fi multi care vor face acelasi lucru. La urma urmelor nu numai PSD este opozitia. Opozitia este si PRM. Domnul presedinte nu s-a consultat si cu opozitia. Si nu sunt sigur ca PSD in integralitatea sa il va sustine pe domnul Maior. S-ar putea sa cada propunerile. Acum eu nu exclud nici un alt joc al presedintelui. Sa cada propunerile si sa ramana interimarii. Atunci domnul presedinte are iar o problema. Ca trebuie sa vina cu altele. Serviciile nu pot sta sine die fara sefi.

Legile sigurantei in ce stadiu mai sunt?
Pana acum am trimis, in mod oficial, de doua ori legile sigurantei la ministrii initiatori. A doua oara cand le-am trimis, le-am trimis cu doua note de observatii de la ministrul de Interne si de la ministrul Justitiei si cu un aviz de la ministrul Integrarii, doamna Anca Boagiu. Reprosurile, in esenta, ale ministrului de Interne sunt pe ideea ca de ce Directia Generala de Informatii si Protectie Interna, fosta Doi si un sfert nu este serviciu de informatii. I-am spus atunci prin viu grai domnului Blaga ca tara nu are decat trei servicii de informatii si nu e nevoie de un al patrulea. El atunci mi-a reprosat: "Bine, bine ti-am trimis o suta de observatii la proiecte si nu mi-ai luat aproape mai nimic in considerare si nici nu mi-ai motivat de ce". Si atunci am revizuit toate proiectele, s-au finalizat textele si pana luni se finalizeaza nota referitoare la observatiile ministrului de Interne si ale ministrului de Justitie. Vom trimite a treia oara proiectele de lege cu nota cu observatii si vor intra in Guvern miercurea viitoare. Dupa aceea le trimitem direct la Parlament.

Validarea sefilor de servicii va avea loc inaintea dezbaterii in Parlament a acestor legi. Spuneati ca nu-i veti vota. In acest caz veti purta negocieri pentru a obtine sprijin pentru pachetul de legi care poarta o amprenta liberala?
In materie de legile securitatii nu exista negociere pe cateva probleme esentiale. Serviciile sa aiba sefi civili, interzicerea de a presta activitati economice, control parlamentar detaliat, nu superficial ca in prezent, mandate de ascultare-interceptare eliberate in conditii foarte precise. Toate aceste lucruri nu se discuta. Daca nu se accepta, nu ne ramane decat sa anuntam public.

Va asteptati la o oarecare opozitie in Guvern?
Da, ma astept la o batalie. Eu am anuntat, dupa ce le-am prezentat la Guvern ca in circa o saptamana-10 zile vor fi gata. Iata ca au trecut trei saptamani. Nu au trecut neaparat din cauza mea, ci, pentru ca nu au fost avizate proiectele, desi ei erau obligati sa le avizeze cu un roman de observatii. Ei au refuzat sa faca treaba asta. De data asta sper sa semneze. Noi putem intra in Guvern cu ele si nesemnate, ca n-avem incotro. Si se va lua o decizie. Daca nu se va dori rezolvarea acestor probleme pe legile securitatii, atunci inseamna ca va trebui sa iesim public. Speranta mea este ca societatea civila, presa va avea un cuvant de spus. Celelalte partide politice, daca sunt consecvente.

La investirea ca sef al SGG ati primit o hartie de la presedintele Basescu al carei continut ati promis ca il veti dezvalui dupa ce veti verifica daca are caracter secret sau nu. V-ati lamurit?
Nu m-am lamurit decat partial. Am cerut SRI sa-mi spuna daca documentul are sau nu caracter secret. SRI imi comunica in esenta ca necunoscand de unde vine documentul si ce-i cu el nu poate sa aprecieze daca are sau nu caracter secret. Am vorbit cu Radu Timofte dupa ce am primit raspunsul si i-am spus ca vreau sa-l dau la presa. Si mi-a spus: "Dati-l da noi nu va putem spune..." Si deocamdata m-am oprit aici.

"Hayssam, acuzat de orice, nu de terorism"

Asta vara, dupa o sedinta a comisiei SRI, afirmati ca Omar Hayssam nu este atat de terorist pe cat se crede. Ce ati vrut sa spuneti?
Da. De ce am facut aceasta afirmatie? Am mers in ancheta la SRI, am verificat dosare, note informative, informarile pe care SRI le-a trimis institutiilor statului, la Parchet privitoare la Omar Hayssam. Pot sa va spun ca nici o clipa in documentele primare ale SRI Omar Hayssam nu apare ca terorist. Apare ca evazionist, traficant, de arme de tot felul, acte fictive. Toate infractiunile economice posibile le gasesti in notele SRI. E adevarat ca SRI nu pune verdictul, nu califica o fapta. SRI enunta fapte: a facut aia, a facut aia... Inclusiv in afacerea cu jurnalistii rapiti la care SRI a contribuit din plin pentru ajungerea la o anumita situatie. Acolo era, si in general sechestrarea de persoane, prin ea insasi, nu inseamna fapta de terorism. Sechestrarea de persoane pusa in legatura cu alte fapte, conditionarea de a demisiona cineva, de a fi schimbata o forta politica cu o alta, asta poate conduce la terorism. Deci in toate enunturile concrete ale SRI nu apare ideea de terorism. Materialele de sesizare adresate de SRI institutiilor statului, inclusiv Parchetului, au stat la baza calificarii date de Parchet si sigur ca aici Parchetul este cel abilitat si in acelasi timp cel care trebuie sa explice si sa dovedeasca de ce Omar Hayssam a fost terorist.

"Radu Timofte nu a spus adevarul"

Tot atunci ati afirmat ca SRI nu are nici o vina in fuga lui Hayssam...
Exact. Daca din activitatea SRI ar fi rezultat direct, implicit, indirect ca Hayssam ar face activitati cu caracter terorist, SRI din proprie initiativa se sesiza spre a-l monitoriza. Neavand astfel de fapte, ci numai de infractionalitate economica, SRI nu mai are competente pe aceasta zona. Aici nu intelege opinia publica. Cum dom’le i-au dat aia drumul si astia nu l-au urmarit? Nu-l puteau urmari decat daca era terorist si din faptele verificate nu era. Daca instanta si Parchetul cereau SRI atunci cand i-au dat drumul cereau "Vedeti ca maine il eliberam pe Hayssam, instituiti monitorizarea!". In momentul in care Parchetul nu a cerut acest lucru instantei si instanta n-a decis acest lucru in legatura cu Hayssam, el a iesit din puscarie: salut si a fost liber.

Vedeti insa ca Radu Timofte a demisionat din fruntea SRI din cauza disparitiei lui Omar Hayssam.
Nu stim inca de ce si-a dat Radu Timofte demisia. Ascultati-ma pe mine ce va spun. Radu Timofte nu ne-a spus, dupa parerea mea, nici noua adevarul la comisie, nici presei. Acolo, la Cotroceni, a existat o alta discutie cand s-a intamplat fenomenul. Cu siguranta ca situatia lui Hayssam a fost unul din subiectele discutate si de la care s-a ajuns la situatia probabil de conflict intre presedinte si... Dar nimeni nu ne poate spune. Numai ei stiu ce au discutat, ce s-a pus in balanta, in galanter, in spatele lor pentru ca prea si-au dat toti demisia.

Credeti ca fuga lui Hayssam a fost doar un pretext al demisiei?
As spune ca a fost o ocazie. O ocazie pe care nu a ratat-o nici presedintele, si cred ca n-au ratat-o nici sefii de servicii. Pentru ca ei stateau acolo pe scaune si in fiecare dimineata cand veneau tot asteptau sa vina securea. Si nu venea, si nu venea... si a aparut chestia asta. Si ce-au zis ei? "Ia sa plecam noi acuma, ma baieti". Pentru ca nimeni nu te poate forta sa-ti dai demisia in scris daca tu nu vrei. Deci ei au dorit sa plece. Dar au dorit sa plece asa intr-un context in care sa nu zici ca pleaca din cauza incapacitatii, incompetentei, desi in cazul asta se poate trage aceasta concluzie. Dar in ce-l priveste din punctul asta de vedere pe Timofte nu pot sa-l invinovatesc. Eu cred ca Timofte a prins momentul sa plece. Eu nu stiu in ce context au avut loc discutiile acolo.

Domnule Stroe, sunteti si seful SGG. E o functie fara vizibilitate? Concret, ce face acest SGG?
Principalele atributii ale SGG sunt legate de pregatirea sedintelor de guvern si de politici publice. De asemenea, SGG face orice altceva pe care nu-l fac ministerele. Este de regula institutia care ia mai multe cocoase decat sa primeasca felicitari. Aici este cea mai importanta activitate, este bucataria Guvernului. Nu este o munca savanta.

Spuneati ca nu e o munca savanta, dar dvs. va place ceea ce faceti?
N-am incotro. Eu fiind senator mi-a convenit mai degraba sa vin aici sa muncesc, pentru ca faci ceva, in primul rand, continuu. La Senat te mai duce doua zile in circumscriptie, mai stai doua zile in plen...

Tariceanu, interimar la Aparare

Dar v-ar fi placut mai mult sa fiti ministrul Apararii? Numele dvs. a fost vehiculat ca posibil inlocuitor al lui Teodor Atanasiu, suspendat din functie.
Marturisesc ca mi-ar fi placut sa fiu.

O sa fiti?
Nu stiu sa va spun. Nu s-a discutat si este firesc. Atanasiu asteapta verdictul Parchetului. Din zvonistica inteleg ca luni s-ar putea da un verdict si el spera intr-o neincepere a urmaririi penale si atunci s-ar lamuri treaba. Insa era frumos si elegant sa asteptam acest verdict si nu sa fi numit imediat interimar sau cu un ministru definitiv.

Si daca se va decide inceperea urmaririi penale?
PNL va trebui atunci sa ia o decizie.

Pe langa numele dvs. au mai fost vehiculate si altele, cum ar fi Cristian David...
Sa stiti ca a existat, dar nu ca discutie, asa ca barfa la cafea, poate chiar si premierul sa preia interimar o asemenea functie.

Sa presupunem ca vi s-ar propune dvs. Ati accepta functia?
Daca mi s-ar propune, as accepta. Si o fac din mai multe motive. In primul rand, ca in familia mea veche, in armata veche, regala am avut generali, oameni care au lucrat cu maresalul Antonescu. Eu am un trecut militar si unchiul meu Mircea Carp, cel care a fost la Europa Libera, ar fi foarte fericit la varsta lui sa vada ca unul din stranepotii sai a ajuns undeva in zona Apararii. Sigur, e doar o simpla afirmatie a mea, nu exprim nici o dorinta prin intermediul dvs. Sunt convins ca exista si altii care pot prelua functia.

Dar cu sefia comisiei SRI cum ramane? Se vorbea de o incompatibilitate intre calitatea de sef al SGG si cea de presedinte al comisiei SRI.
Sunt inca presedintele comisiei SRI. Vreau sa va spun ca nici o lege din Romania nu interzice posibilitatea de a fi membru al Guvernului cum sunt eu si presedinte al comisiei SRI. Singurul document care vorbeste de o asemenea incompatibilitate este o hotarare a Parlamentului, 30, veche si care creeaza aceasta incompatibilitate in mod nedrept De ce nedrept? Deoarece comisia SIE nu are aceasta incompatibilitate.

Si cum se va rezolva aceasta problema?
Fie prin schimbarea mea de catre Camerele reunite ale Parlamentului, si probabil ca asta va fi solutia, fie prin modificarea de catre camerele reunite ale Parlamentului a textului Hotararii 30 in sensul de a-l abroga.

Se tot vorbeste despre alegeri anticipate. Sustineti aceasta varianta?
Noi vrem sa integram tara in UE. Pana atunci nu acceptam nici un fel de joc si de compromis, de circ. Ce inseamna alegeri anticipate? Inseamna trei luni de dezastru. Ca sa ce? Faci alegeri anticipate? Ca sa iesim ca nebunii pe strazi? Propunerea presedintelui Basescu si a colegilor de la PD e nerealista si pentru faptul ca decizia declansarii lor nu sta in mana lor, ci a Parlamentului.

"Ministrii PD nu se vor retrage din Guvern"

Si daca ministrii PD se vor retrage din Guvern?
Daca parlamentarii nu voteaza caderea a trei guverne consecutiv, nu sunt alegeri anticipate. Repet, noi trebuie sa ducem Romania in UE. Dupa ce am intrat in UE, se poate discuta orice. Pana atunci insa, daca PD se retrage din Guvern, voteaza o motiune de cenzura impotriva Guvernului Tariceanu, in acel moment trebuie sa fie constienti ca Alianta a disparut. E o ipoteza de lucru, dar PD nu va pleca de la guvernare. Traian Basescu in impreviziblitatea sa are cateva puncte-cheie, nodale unde nu face altfel decat trebuie. Sigur ca el greseste in momentul in care vrea sa cada Guvernul Tariceanu pentru a pune poate pe altcineva, domnul Stolojan, de exemplu, si crede ca merge mai departe. Dar el trebuie sa stie ca daca va cadea Guvernul Tariceanu trebuie sa cada cu voturile PD. In aceste conditii PD are initiativa ruperii Aliantei. Daca se doreste lucrul asta, sa se spuna. Noi nu vrem sa se rupa Alianta, pentru ca trebuie sa ducem tara acolo la 1 ianuarie 2007. Daca ei vor sa o rupa, nu-i poti tine. Vom analiza la momentul potrivit ce se va intampla daca va cadea Guvernul. Daca vor iesi de la guvernare, asta nu e problema. Vom merge in continuare. In fond putem rezolva problemele de aquis comunitar si cu secretarii de stat de la integrare, de exemplu.

Daca presedintele Basescu nu gaseste calea de a discuta cu PNL, astfel incat sa exista intelegere deplina intre noi si PD..., pentru ca intre noi fie vorba nu exista diferende majore intre PNL si PD. Noi am putea merge in continuare impreuna. Va fi un test intr-adevar legile securitatii, ca si Legea lustratiei.

Seful statului, marul discordiei PNL-PD

De-afara se vede insa un razboi permanent intre PNL si PD.
Da, si nu este asa. Repet, nu sunt piedici de netrecut intre noi si PD. Faptul ca presedintele Basescu de fiecare data gaseste de cuviinta sa loveasca PNL si cand noi ripostam PD se simte obligat sa-l sprijine pe presedinte, sigur ca se ajunge la discutii intre cele doua partide. Dar problemele nu sunt intre noi si PD, sunt intre noi si presedintele Basescu.

Cu alte cuvinte daca nu ar fi presedintele Basescu PNL si PD s-ar intelege bine?
Bineinteles, sigur ca da.

Veti mai relua discutiile privind fuziunea?
Nu. La un moment dat, la momentul zero eram dispusi sa trecem peste neintelegeri si sa facem un partid mare, pe dreapta.

CONVINGERE
"E o ipoteza de lucru, dar PD nu va pleca de la guvernare. Traian Basescu in impreviziblitatea sa are cateva puncte-cheie, nodale unde nu face altfel decat trebuie. Sigur ca el greseste in momentul in care vrea sa cada Guvernul Tariceanu pentru a pune poate pe altcineva, domnul Stolojan, de exemplu si crede ca merge mai departe" - Radu Stroe, secretarul general al Guvernului, seful comisiei SRI
×