x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Podul prostilor, demolat cu bani de la UE

Podul prostilor, demolat cu bani de la UE

de Laura Toma    |    10 Noi 2006   •   00:00

In isteria blocadei din zo-na Baneasa de acum cate-va saptamani, faptul ca podul CF, care tocmai era demolat, figura pe lista monumentelor istorice a trecut ca un detaliu nesemnificativ. Ministerul Tran-sporturilor a distrus constructia de pe vremea lui Carol al II-lea fara avizul Ministerului Culturii si Cultelor, iar acesta din urma n-a avut nici o reactie. Si asta pentru ca proiectul e finantat cu bani europeni si "n-ar da bine" sa se faca valuri pana la finalizarea lui.

INCERCARI. Virgil Nitulescu, consilierul ministrului Iorgulescu, sustine ca in 2003, MCC a respins cererea MTT de reconstructie a Podului Baneasa, tocmai pentru ca nu exista o documentatie de conservare a monumentului istoric

Vechiul Pod Baneasa a fost demolat fara dificultate. Traficul in zona trebuia fluidizat, astfel incat lucrarile au fost rapide. Plus ca fondurile europene din care este finantata constructia au si ele niste termene-limita. Faptul ca podul era monument istoric a fost un amanunt scapat din vedere de Ministerul Transporturilor.

Acum cand isteria devierii traficului din cauza lucrarilor de la Podul Baneasa nu mai e de actualitate, perioada blocajului prinde sa devina temei de bancuri si ironii. Reconstructia Podului Baneasa ramane cea mai recenta blocada care a sondat, printre altele, rezistenta nervoasa a bucurestenilor. Exercitiul a iesit ca la carte: ziarele au radiografiat isteria, Videanu nu a ezitat sa prelungeasca durata blocajului, asezonand tensiunea, iar bucurestenii au invatat sa o ia la pas. Daca s-ar fi facut zilele acelea un sondaj printre locuitorii Capitalei, la intrebarea "care este principala dumneavoastra asteptare?", este foarte posibil ca ponderea cea mai mare s-o fi avut raspunsul "finalizarea constructiei Podului Baneasa".

In timpul asta, Ministerul Transporturilor nu statea nicicum cu mainile in san, ci incerca sa grabeasca ritmul demolarii vechiului pod si ridicarii celui nou. Prins in mrejele grabei, insa, i-a scapat din vedere ca numitul pod era un monument istoric de grupa valorica B.

PE OCOLITE. Acum, MTT s-a dispensat de avizul Ministerului Culturii si a demolat monumentul doar cu o autorizatie de la Primarie

COMPLICITATE MUTA. Podul Baneasa era inclus pe lista monumetelor istorice din 2002, fiind o constructie facuta de nemti pe vremea lui Carol al II-lea si era parte a complexului Miorita, format din gara, fantana si pod. Iar culeele podului erau imbracate in stemele provinciilor istorice. Acesta a fost micul amanunt neglijat in favoarea "eficientei" cu care firma constructoare trebuia sa raspunda zilele acelea. Asa ca stemele istorice au fost demolate rapid, Directia Patrimoniu a Bucurestiului fiind total straina de situatie. La un moment dat, unui inginer ii veni ideea de a fotografia si masura stemele, pentru ca, ulterior, sa faca niste reproduceri pentru a le instala pe picioarele noului pod. Dar nu la sugestia vreunei institutii.

Cu sediul la doar zece minute de mers pe jos pana la locul cu pricina, Ministerul Culturii si Cultelor a preferat o complicitate muta si n-a intervenit in nici un fel in salvarea monumentului istoric care a intrat sub tarnacoape. Initial, MCC a dat un aviz de constructie pentru intreg tronsonul Bucuresti-Constanta, cu conditia ca pentru fiecare monument istoric de pe traseu, care urma sa fie afectat, sa se depuna o documentatie speciala. Acest amendament a ramas, insa, doar pe hartie.

ISPA SI PICHAMARUL. La intrebarea de ce MTT si MCC o dau din colt in colt cand vine vorba de avizele de constructie, ni s-a raspuns timid ca e vorba de niste fonduri europene si de aceea nu vor sa tulbure apele acum cand au ramas mai putin de doua luni pana in ianuarie 2007.

Ministerul Transporturilor poate preda chiar cursuri despre cum sa consumi fonduri ignorand conditiile care iti pot complica munca, mai precis "pe scurtatura". Cu alte cuvinte, teza e simpla - pranzim fonduri ISPA fara sa ne pese de conditii, ne stergem pe maini si cu siguranta in 2007 nu ne va mai intreba nimeni de copiosul nostru pranz, pentru ca, atunci vor veni fondurile structurale, va fi o alta bataie de cap spre care se va indrepta atentia.

Pentru reabilitarea tronsonului Bucuresti-Constanta, MTT a accesat fonduri ISPA de peste 230 de milioane de euro. Din care, pentru cele patru poduri de pe acest traseu care urmau sa fie refacute, a alocat aproape 7 milioane de euro. In 2002 s-a organizat o licitatie internationala in urma careia reconstructia podurilor a fost castigata de firma galateana Arcada, iar refacerea caii ferate a fost castigata de o firma greceasca.

DE NEVOIE. Firma constructoare incearca sa faca niste copii ale stemelor provinciilor istorice, pe care sa le asambleze pe noile culee

INSPECTIA SOMEAZA. Delegatia Comisiei Europene in Romania sustine ca, in acest caz, singura institutie care este in masura sa verifice daca avizul este respectat sau nu de CFR este Ministerul Culturii. De asemenea, un alt control ar trebui sa vina de la Inspectia de Stat pentru Controlul Calitatii Constructiilor. Atunci cand controleaza si avizeaza lucrarile la fazele determinante, Inspectia ar trebui sa verifice ca Autoritatea Contractanta (CFR) a angajat un responsabil tehnic cu executia constructiilor autorizat pentru specialitatea constructii-monumente. Acesta ar trebui sa aiba in vedere, pe langa calitatea lucrarilor si respectarea tuturor cerintelor din avizul dat de Ministerul Culturii.

"Comisia Europeana poate organiza audituri ex-post, tintind in special cheltuirea banilor vizavi de cerintele Memorandumului de Finantare. De asemenea, Curtea Europeana de Audit poate verifica modul in care s-au cheltuit banii UE, dar doar la finele proiectului", sustine Jeni Ionita, ISPA Team Leader Romania.

Cum MCC nu reactioneza in nici un fel ca sa nu faca valuri acum, la mai putin de doua luni pana la integrare, si Inspectia de Stat pentru Controlul Calitatii Constructiilor nu se autosesizeaza in aces caz, Ministerul Transporturilor mesteca in continuare fondurile europene in liniste, desfiintand dupa bunul plac constructiile incomode de pe traseul proiectului de reabilitare Bucuresti-Constanta, fie ele si monumete istorice.

CONTROL
"Delegatia Comisiei Europene poate organiza audituri ex-post, tintind in special cheltuirea banilor vizavi de cerintele Memorandumului de Finantare. In cazul de fata, interesul de a prezerva monumentele istorice ar trebui sa fie al Romaniei si deci Ministerul Culturii ar trebui sa urmareasca atent orice lucrari la un obiectiv cu caracter de monument istoric. Repercusiunile ar trebui sa fie cele dictate de legea romaneasca"
Jeni Ionita
ISPA Team Leader Romania
×
Subiecte în articol: special ministerul