De fapt, pornind de la acest pretext perfect credibil, se vor elimina aproape toate posibilitățile de a obține prețuri reduse la polițele RCA, care până acum se acordau pe baza diferențierii bonus-malus. Vor rămâne fără bonus toți cei care vor întârzia peste 30 de zile încheierea unei polițe de asigurare obligatorie, dar și cei care vor primi amenzi de circulație, inclusiv pentru parcarea în locuri nepermise.
ASF propune, la trei luni după schimbarea conducerii autorității, câteva modificări la stabilirea prețului RCA. Cei care nu-și vor reînnoi, în 30 de zile, polița RCA vor pierde dreptul la clasa bonus, care le asigură acum reducerea la jumătate a prețului poliței RCA, după ce au acumulat punctajul în foarte mulți ani.
De exemplu, cineva care nu a avut niciun accident de circulație timp de 4 ani sau mai mult nu va mai beneficia de bonus 8, care presupune o reducere de 50% a prețului la RCA, indiferent dacă întârzierea reînnoirii asigurării e cauzată de lipsa temporară a banilor, de probleme de sănătate sau de plecarea din țară, pe o perioadă mai lungă de timp.
Această prevedere nu ajută cu nimic la reducerea numărului de accidente, dar vine în sprijinul asigurătorilor care vor încasa sume mai mari, fără a mai oferi reduceri de preț.
Amenzile cresc prețul asigurării
Pe același principiu a fost introdusă și prevederea prin care amenzile de circulație vor scădea bonusul acumulat de-a lungul anilor, după ce șoferul a condus fără a produce accidente. „Contravențiile și sancțiunile aplicate de personalul Poliției Române, privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor, care denotă un comportament neadecvat în trafic, ce conduce la un risc ridicat de accidente” vor deveni, astfel, pretext de eliminare a reducerilor de preț pentru RCA – conform textului de modificare legislativă.
Transportatorii sunt revoltați de aceste propuneri de modificări legislative, explicând că inclusiv formularea textului va putea duce la interpretări abuzive, în defavoarea celor circa 9 milioane de români care conduc mașini, camioane, autobuze sau motociclete.
„Companiile de asigurări vor avea mână liberă să interpreteze în favoarea lor orice abatere a unui șofer și să îi majoreze prețul la RCA, prin pierderea bonusului la calculul prețului poliței. De exemplu, o banală sancțiune pentru parcare, într-un loc nepermis, atât de frecventă în București, care în opinia firmei de asigurări poate duce la un risc de accidente, va da posibilitatea asigurătorului să-i fure șoferului bonusul acumulat în ani de conducere prudentă. Nu înțelegem cum Poliția Română ar putea oferi accesul firmelor de asigurări la astfel de informații care pot intra în categoria datelor cu caracter personal și pe care nu ar trebui să le poată accesa niște operatori economici care s-au dovedit permanent a fi de rea credință și abuzivi în relația cu consumatorii captivi”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Rutieri din România (COTAR).
Confederația va cere eliminarea, de urgență, a acestor prevederi și spun că vor ajunge până la proteste de stradă, dacă se vor vota modificările legii.
Dispare polița pe o lună
Mai sunt și alte probleme legate de polițele RCA, în pachetul de propuneri de la ASF: dispare polița RCA valabilă o lună, cea mai scurtă perioadă pentru asigurarea obligatorie urmând să fie de 3 luni, alte variante fiind pentru 6 luni sau 12 luni.
Transportatorii spun că au cerut ASF și Consiliului Concurenței, de mai multe ori, să intervină pentru a elimina practicile abuzive ale asigurătorilor prin care se stabilesc prețuri foarte mari la asigurările pe 3 sau 6 luni, lăsându-se varianta pe un an mai convenabilă. Dar nici măcar nu s-a discutat această problemă, la stabilirea noilor reguli.
„Practic, se restrâng opțiunile șoferilor de a cumpăra polițe RCA, dar nu vedem nicăieri scris că asigurătorul nu mai are voie să facă oferte pentru polițele de 3 sau 6 luni identice ca preț sau chiar mai mari decât cele pentru un an”, spune președintele COTAR.
Acces la date personale și la alte informații
O altă problemă este legată de propunerea ca la încheierea contractului RCA, asiguratul să fie obligat să-i permită asigurătorului accesul în baza de date. „În felul acesta, ASF le oferă firmelor de asigurări cadrul legal pentru a avea acces la datele cu caracter personal ale tuturor șoferilor”, mai spune Ștefănescu.
Transportatorii vor solicita intervenția Consiliului Concurenței, dacă se va legifera în acest fel, menționând faptul că se va ajunge foarte ușor la înțelegeri de tip cartel între companiile care vând polițe RCA. De altfel, mai multe firme au fost sancționate, în ultimii ani, pentru astfel de înțelegeri, pe piața RCA, iar accesul la datele personale ale tuturor șoferilor facilitează folosirea informațiilor de către firmele de asigurări, în favoarea lor, pentru a calcula prețul poliței.
Cei fără garaj vor fi amendați
O altă propunere de modificare legislativă vizează posibilitatea de a se suspenda valabilitatea poliței RCA pentru o perioadă limitată de timp, doar dacă autovehiculul nu va staționa în acea perioadă pe domeniul public. ASF și companiile de asigurări solicită ca asiguratul RCA să fie sancționat contravențional dacă nu își ține mașina în curte sau garaj pe toată această perioadă.
Cu alte cuvinte, cei care nu au garaj sau curte în care să țină mașina pe perioada de suspendare a poliței RCA, de exemplu, dacă pleacă din țară, vor fi amendați contravențional, dar amenda se va lua în calcul și la eliminarea bonusului, deci a eventualelor reduceri de preț pentru următoarea asigurare obligatorie.
În acest fel va fi mai ieftin să plătească asigurarea RCA, chiar dacă nu vor folosi mașina în perioada respectivă, iar prin introducerea acestei prevederi, ASF nu face decât să crească artificial numărul de polițe vândute de companiile de asigurări, chiar și pentru mașinile care nu sunt în circulație - avantajul fiind doar al asigurătorilor care vor încasa banii pentru servicii pe care nu trebuie să le presteze.