Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date are ca scop garantarea si protejarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanelor fizice, in special a dreptului la viata intima, familiala si privata, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.
Potrivit legii, prin prelucrare a datelor cu caracter personal se intelege orice operatiune sau set de operatiuni care se efectueaza asupra datelor cu caracter personal, prin mijloace automate sau neautomate, cum ar fi colectarea, inregistrarea, organizarea, stocarea (pastrarea pe orice fel de suport a datelor cu caracter personal culese), dezvaluirea catre terti prin transmitere, etc. Prin date cu caracter personal se inteleg acele informatii care pot fi puse direct sau indirect in legatura cu o persoana fizica identificata sau identificabila (de exemplu: informatii referitoare la nume, prenume, adresa, telefon, cod numeric personal etc.). Operator, in sensul legii, este orice persoana fizica sau juridica, de drept privat ori de drept public, inclusiv autoritatile publice, institutiile si structurile teritoriale ale acestora, care stabilesc scopul si mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal sau este desemnata ca operator in baza unui act normativ (de exemplu pot fi operatori instututiile bancare, societatile de leasing, notarii publici, agentiile de jocuri de noroc, etc.). Pentru ca o prelucrare sa intre sub incidenta prevederilor Legii nr. 677/2001 este necesar ca ea sa se desfasoare in cadrul unui sistem de evidenta, cum ar fi: crearea unei baze de date pentru clientii companiei, arhivarea unei baze de date cu caracter personal ordonata dupa criteriul alfabetic etc. Autoritatea de supraveghere, in sensul aplicarii Legii 677/2001, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 102/2005, este Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Conform legii nr. 677/ 2001, art. 22 alin. 1, "Operatorul este obligat sa notifice autoritatii de supraveghere, personal sau prin reprezentant, inainte de efectuarea oricarei prelucrari". Aceasta notificare se realizeaza prin completarea si trimiterea la autoritatea de supraveghere a unui formular, anterior inceperii prelucrarii de date. Analizarea notificarilor si intocmirea raspunsului catre operatori se efectueaza in cinci zile. OBLIGATII. Conditii care trebuie respectate pe durata prelucrarii:Cererea de chemare in judecata este scutita de taxa de timbru.
Citește pe Antena3.ro
EXCEPTII
|
Consimtamantul persoanei vizate nu este cerut in urmatoarele cazuri: cand prelucrarea este necesara in vederea executarii unui contract sau antecontract la care persoana vizata este parte ori in vederea luarii unor masuri, la cererea acesteia, inaintea incheierii unui contract sau antecontract; cand prelucrarea este necesara in vederea protejarii vietii, integritatii fizice sau sanatatii persoanei vizate ori a unei alte persoane amenintate; cand prelucrarea este necesara in vederea indeplinirii unei obligatii legale a operatorului; cand prelucrarea este necesara in vederea aducerii la indeplinire a unor masuri de interes public sau care vizeaza exercitarea prerogativelor de autoritate publica cu care este investit operatorul sau tertul caruia ii sunt dezvaluite datele; cand prelucrarea este necesara in vederea realizarii unui interes legitim al operatorului sau al tertului caruia ii sunt dezvaluite datele, cu conditia ca acest interes sa nu prejudicieze interesul sau drepturile si libertatile fundamentale ale persoanei vizate; cand prelucrarea priveste date obtinute din documente accesibile publicului, conform legii; cand prelucrarea este facuta exclusiv in scopuri statistice, de cercetare istorica sau stiintifica, iar datele raman anonime pe toata durata prelucrarii.
|
RASPUNSURI COMPETENTE LA INTREBARILE DUMNEAVOASTRA
|
RASPUNS: In situatia descrisa de cititor este vorba de o tulbulare de posesie. Potrivit Codului Penal, ocuparea in intregime sau in parte, fara drept, a unui imobil aflat in posesia altuia, fara consimtamantul acestuia sau fara aprobare prealabila primita in conditiile legii ori refuzul de a elibera imobilul astfel ocupat reprezinta infractiunea de tulburare de posesie. In cazul anumitor infractiuni, printre care se numara si tulburarea de posesie, legea prevede ca punerea in miscare a actiunii penale se face numai la plangerea prealabila a persoanei vatamate. Pentru infractiunea de tulburare de posesie plangerea prealabila se adreseaza instantei de judecata daca faptuitorul este cunoscut, iar cand faptuitorul este necunoscut, persoana vatamata se poate adresa organului de cercetare penala pentru identificarea lui. Plangerea trebuie sa cuprinda descrierea faptei, indicarea autorului, aratarea mijloacelor de proba, indicarea adresei partilor si a martorilor, precizarea daca persoana vatamata se constituie parte civila si, indicarea persoanei responsabile civilmente. In cazul infractiunilor pentru care legea prevede ca este necesara o plangere prealabila, aceasta trebuie sa fie introdusa in termen de doua luni din ziua in care persoana vatamata a stiut cine este faptuitorul. Cand persoana vatamata este un minor sau un incapabil, termenul de doua luni curge de la data cand persoana indreptatita a reclama a stiut cine este faptuitorul. RASPUNS: Potrivit Codului Fiscal, sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca. Cota de impozitare este de 16%. Persoanele fizice prevazute - rezidente romane, cu domiciliul in Romania - in cazul veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala, acordata pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza. Deducerea personala se acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana la 10.000.000 lei inclusiv, astfel: pentru contribuabilii care nu au persoane in intretinere - 2.500.000 lei; pentru contribuabilii care au o persoana in intretinere - 3.500.000 lei; pentru contribuabilii care au doua persoane in intretinere - 4.500.000 lei; pentru contribuabilii care au trei persoane in intretinere - 5.500.000 lei; pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane in intretinere - 6.500.000 lei. Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii cuprinse intre 10.000.001 lei si 30.000.000 lei, inclusiv, deducerile personale sunt degresive fata de cele de mai sus si se stabilesc prin ordin al ministrului Finantelor Publice. Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 30.000.000 lei nu se acorda deducerea personala. Persoanele in intretinere pot fi sotia/sotul, copiii sau alti membri de familie, rudele contribuabilului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv, ale caror venituri, impozabile si neimpozabile, nu depasesc 2.500.000 lei lunar. |