x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Mașinile utilizate în regim de închiriere, cu sau fără șofer, vor face ITP-ul la fiecare șase luni. Vehiculele „lente”, scutite de inspecție

Mașinile utilizate în regim de închiriere, cu sau fără șofer, vor face ITP-ul la fiecare șase luni. Vehiculele „lente”, scutite de inspecție

de Ion Alexandru    |    09 Apr 2024   •   09:00
Mașinile utilizate în regim de închiriere, cu sau fără șofer, vor face ITP-ul la fiecare șase luni. Vehiculele „lente”, scutite de inspecție

Un proiect de lege inițiat de Guvernul României vizează aprobarea unei Ordonanțe de Urgență de la începutul acestui an conform căreia toate autovehiculele folosite în regim de taxi, precum și cele destinate serviciului de închiriere, fie că acest serviciu se face cu sau fără șofer, trebuie să fie supuse inspecției tehnice periodice la fiecare șase luni.

„În schimb, toate vehiculele lente, care, prin construcție, nu pot atinge o viteză mai mare de 25 Km/k sunt exceptate de la inspecția ITP. Proiectul mai prevede că, pentru autovehiculele agricole, pentru cele forestiere sau pentru unele vehicule autopropulsate, inspecția tehnică periodică poate fi realizată și cu laboratoarele mobile ale RAR. Inițiativa a trecut fără niciun vot împotrivă de Senat și se află, în prezent, în dezbaterea Camerei Deputaților, care este for decizional.

Guvernul României a inițiat și depus la Parlament un proiect de lege privind aprobarea Ordonanței de Urgență 3/2004, pentru modificarea unor acte normative din domeniul transportului rutier. Conform Executivului, acest act normativ constituie o inițiativă a Ministerului Transporturilor, „în vederea clarificării unor aspecte privind activitățile asupra cărora autoritatea exercită atribuții”, cum ar fi inspecția tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum și „corelarea unor dispoziții privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile internaționale”.

Astfel, se precizează că Ordonanța Guvernului 81/2000 privind inspecția tehnică periodică stabilește cadrul general de organizare și funcționare a activității de inspecție tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România. Prin această ordonanță, se stabilesc categoriile de vehicule supuse ITP-ului și periodicitatea inspecției tehnice periodice. Mai departe, prin Legea 71/2021, care a modificat OG 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în România, a fost introdusă o nouă categorie de vehicule, anume cea a vehiculelor lente, pentru care Registrul Auto Român (RAR) eliberează un atestat tehnic.

În prezent, există neclarități în legislație

La introducerea acestei noi categorii de vehicule, nu a fost avută în vedere, conform expunerii de motive a Guvernului, și reglementarea menținerii în circulație a acestor vehicule în ceea ce privește starea lor tehnică în raport cu obligativitatea vehiculelor de efectuare a ITP-ului. „Având în vedere introducerea pe piață, în ultima perioadă, a unor astfel de vehicule, există o incertitudine juridică privind obligațiile acestor vehicule în ceea ce privește efectuarea ITP-ului, fiind nevoie ca acest aspect să fie reglementat cât mai rapid posibil”, se arată în documentul citat.

Conform legislației, vehicul lent este acel vehicul care se deplasează cu maximum 25 km/h (autoexcavatoare, autogrender, autoscreper, autostivuitor, buldozer, combină agricolă, compactor autopropulsat, electrocar cu echipamente de sudură și grup electrogen, excavatorul, macaraua, mașina autopropulsată pentru turnat asfalt, vehiculele de pompieri pentru derularea furtunurilor cu apă, vehiculele pentru marcarea drumurilor, tractoarele sau vehiculele pentru tăierea și compactarea deșeurilor.

Pe de altă parte, Legea 38/2003 privind transportul rutier în regim de taxi creează, conform inițiatorului, anumite probleme de interpretare referitoare la periodicitatea ITP-ului pentru autovehiculele utilizate pentru transportul în regim de închiriere. „Deși titlul legii se referă la transportul în regim de închiriere, în cuprinsul acesteia, acest tip de transport este definit ca o subactivitate a serviciului Rent Car”, se mai precizează în expunerea de motive citată.

Ce prevede, mai exact, propunerea

Legea pentru aprobarea OUG 3/2024 introduce, astfel, soluțiile clarificate. În acest sens, se clarifică faptul că vehiculele lente sunt exceptate de la inspecția tehnică periodică. „Viteza maximă constructivă a acestor vehicule este de până la 25 Km/h, existând precedentul exceptării de la ITP a mașinilor și utilajelor autopropulsate pentru lucrări cu o viteză constructivă care nu depășește 25 Km/h. Viteza redusă și numărul foarte redus al acestor autovehicule nu va face ca exceptarea să aibă efecte negative semnificative asupra siguranței rutiere”, precizează Guvernul României.

De asemenea, prin acesată lege, se clarifică și faptul că o periodicitate la inspecția tehnică periodică de șase luni se aplică tuturor autovehiculelor care desfășoară activitatea de Rent Car, deci atât autovehiculelor utilizate pentru transportul în regim de închiriere, cât și autovehiculelor utilizate pentru serviciul de închiriere. Prin această modificare, Guvernul susține că se asigură faptul că „și autovehiculele închiriate fără conducător auto vor fi inspectate la acest interval de 6 luni”.

Astfel, autovehiculele care desfășoară transport de persoane în regim de taxi, precum și autovehiculele care desfășoară activitatea de Rent Car trebuie să fie supuse inspecției tehnice periodice la 6 luni. ITP-ul periodic la vehiculele agricole sau forestiere, la mașinile autopropulsate și la alte vehicule stabilite de lege poate fi efectuat și cu laboratoarele mobile din dotarea Registrului Auto Român, se mai arată în această listă de modificări legislative.

Proces parlamentar fără nicio opoziție

Proiectul de lege în discuție a intrat, pentru început, în dezbaterea Senatului, ca primă Cameră sesizată, la data de 23 ianuarie 2024. În 14 februarie, Comisia pentru Muncă și Protecție Socială a Senatului a remis un aviz favorabil, adoptat cu unanimitate de voturi. Apoi, și Consiliul Legislativ a avizat pozitiv proiectul de lege. 

În aceeași zi, a sosit și raportul Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Senat. Unul favorabil, adoptat tot cu unanimitate de voturi, fără amendamente. La data de 20 februarie, legea a intrat la vot în Plenul Senatului, unde a fost adoptată. Dintre cei 97 de senatori prezenți, 84 au votat „pentru”. Nu a fost înregistrat nici măcar un singur vot împotrivă. Au existat, totuși, trei abțineri. Este vorba despre senatorii neafiliați Rodica Boancă, Diana Ivanovici Șoșoacă și Cosmin Marian Poteraș.

La data de 26 februarie, legea a fost prezentată Biroului Permanent al Camerei Deputaților, care este for decizional. Abia în 11 martie, însă, a fost primit avizul Comisiei pentru Muncă. Aviz favorabil, cu unanimitate de voturi. A doua zi, a sosit și avizul favorabil, tot cu unanimitate de voturi, emis de Comisia pentru Administrație. În schimb, deși aveau termen până pe 19 martie să depună raportul final, Comisia pentru Industrie și Comisia pentru Transporturi nu au transmis acest document Plenului.

Legea a fost pusă pe ordinea de zi a Plenului Camerei Deputaților din 25 martie și 2 aprilie și, de asemenea, se află pe aceeași listă și în ședința din această săptămână.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×