x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Protectie - Gruparea "Brancusi" opereaza si sub umbrela Academiei Romane

Protectie - Gruparea "Brancusi" opereaza si sub umbrela Academiei Romane

08 Feb 2005   •   00:00

SPECIAL/ANCHETA
In urma dezvaluirilor Jurnalului National despre afacerile gruparii "Brancusi", expertul, criticul si istoricul de arta Radu Ionescu aduce noi amanunte ce ar putea fi utile unor investigatii oficiale privind desfiintarea cercurilor de traficanti de opere de arta atribuite sculptorului "Portii infinitului". In urma dezvaluirilor Jurnalului National despre afacerile gruparii "Brancusi", expertul de arta, criticul si istoricul Radu Ionescu, aduce noi amanunte care ar putea fi utile unor investigatii oficiale. Ca si Pavel Susara, Radu Ionescu indica o serie de suspecti implicati in "autentificarile" brancuseilor, acuzand in acelasi timp faptul ca gruparea Brancusi opereaza sub protectia directa sau indirecta a autoritatilor.
DANIELA DUMITRESCU, EUGEN CIUFU, GABRIEL BURLACU

DEZVALUIRI. Radu Ionescu spune ca gruparea "Brancusi" actioneaza sub protectia autoritatilor

Jurnalul National: Sunteti unul dintre expertii pe care Lucian Radu Stanciu ii acuza ca ar fi facut contraexpertize dupa fotografii…
Radu Ionescu: Stanciu vine aici cu o idee: ca s-ar fi facut expertize dupa fotografii si nu dupa obiecte. Asta tine de mentalitatea unui gogoman, a unui escroc.

Pana la urma, in opinia dvs., expertiza se poate face dupa o fotografie…
Nu, nu expertiza. Acest termen poate sa creeze confuzii. Vazand o fotografie, imi pot da seama daca sunt sau nu in zona respectiva.

Dar avand in fata o fotografie infatisand o sculptura, puteti spune cu certitudine daca este sau nu un Brancusi?
Ne puteti spune care sunt etapele unei expertize profesionale? Ce presupune ea?
Sigur ca presupune in mod obligatoriu contactul direct cu lucrarea. Dar asta, repet, in momentul in care la un prim- contact, fie si cu o fotografie, intra sau nu in zona respectiva. In momentul in care imi arata domnul Stanciu sau altcineva o fotografie cu acest "Narcis" sau cu "Madona", pot spune cu certitudine: "Nici gand de Brancusi". Daca imi arata o fotografie la care pot sa spun: "Da, s-ar putea sa fie un Brancusi", trec la etapa a doua: contactul direct cu lucrarea, studierea lucrarii din punct de vedere al materialului, al tehnicii de lucru, polizare, daca este vorba de o sculptura, patina etc. Si evident, analiza semnaturii, care se face prin comparatie cu semnatura de pe alte lucrari; analiza materialului: daca este vorba de o pictura, se iau fragmente submilimetrice de culoare, de ulei etc. De fapt, sunt doua etape: daca am de la inceput contactul cu lucrarea, pot sa spun daca merita sa fie analizata, pentru ca poate sa fie un Brancusi sau un alt autor; sau pot spune de la bun inceput ca lucrarea nu are nici o legatura cu Brancusi si o dau deoparte. Dupa o fotografie poti emite o parere, expertiza se face cu obiectul in fata.

La "Narcis" cum s-a intamplat? Care este po vestea lui? Cum ati fost contactat sa analizati aceasta lucrare?
Eu nu-mi amintesc sa fi vazut "Narcisul". Imi amintesc ca l-am vazut in poze.

Cu ce ocazie?
Pai, l-a publicat in 70 de carti.

Inca un fals

Ati expertizat vreo lucrare de-a domnului Stanciu?
Din lotul lui Stanciu am expertizat "Tolstoi", care evident era fals. Adica nici macar nu era fals. Era o lucrare a unui sculptor oarecare si a dat-o drept "Tolstoi", nevazand ca pe ea era semnatura unui italian oarecare. La o fotografiere atenta a lucrarii, am gasit semnatura.

Cum l-ati cunoscut pe domnul Stanciu?
Am avut o intalnire de trista amintire. Prin anii ’90 sa fi fost, atunci cand a inceput el sa-si publice ororile, l-am vazut pentru prima data la "Alis", la casa de licitatii la care lucram la vremea respectiva. Avea aerul unui samsar de mana a saptea care vine sa vanda sau sa cumpere ceva. Pe urma s-a lansat el, cu lucrari publicate despre descoperirile lui in Brancusi, iar eu am inceput sa-l contest.

A incercat Stanciu sa-si plaseze vreo statueta la "Alis"?
El personal, nu. Avea clientela lui. La noi nu indraznea sa vina. Imi amintesc ca l-am vazut odata cumparand un cosulet de paine, care era de tabla…

Cum a ajuns Stanciu sa scrie carti despre Brancusi si expert in arta?
El nu a ajuns expert in arta. Asa se autointituleaza el. El este sociology, asta este meseria lui. Deci, nu are nici o legatura directa cu arta. Poate avea, dar numai tangential. El se bazeaza pe o delegatie pe care i-a dat-o un director adjunct, de trista amintire, de la Ministerul Culturii. Acesta (Mihai Golu - n.n.) i-a dat aceasta delegatie ca sa mearga pentru sapte zile in judetul Caras-Severin, ca sa studie ze probleme de arta si arhive. Or, pe langa faptul ca aceasta delegatie mie mi se pare suspecta, pentru ca ea niciodata nu este semnata de un ministru, ci nu ar trebui semnata decat de contabil, un sociology poate analiza situatia culturala dintr-un judet sau altul din punct de vedere strict sociologic. Adica, poate sa vada daca sunt muzee sau nu, daca au vizitatori, chestii de genul acesta. Fara indoiala ca un sociology poate sa studieze implicatiile artei in viata sociala. Dar de aici si pana la a fi expert in arta, distanta este ca de la cer la pamant. Deci, asta este un punct de sprijin al lui. El mai are un punct de sprijin, care este o adeverinta data de Biroul de Expertize al Tribunalului, care confirma statutul de expert in arta. Ca sa ti se recunoasca aceasta calitate trebuie sa indeplinesti niste criterii: sa fii de specialitate, ceea ce nu este cazul sau, sa ai cinci ani de activitate in domeniu ca specialist. Ca asa te poti angaja ca maturator la muzeu… Esti la muzeu, dar nu esti specialist. Or, cu aceste doua hartii, el s-a bazat, plus pe smecheriile lui. Si-a facut stampila… Domn’e, el si-a facut o pravalie de antichitati, prin anii ’90, care se numea "Heliade", dar pe stampila isi spunea "expert in arta". Pe alta stampila trecea Ministerul Culturii sau Ministerul Justitiei.

Justificari

Aceste stampile erau fabricate de el?
Da, erau facute de el, desi nu avea nici o investitura a statului. Pe urma, el se semneaza doctor, dar nu este.

Sustine ca a fost persecutat politic si ca din aceasta cauza nu a mai putut sa-si sustina teza de doctorat…
A fost persecutat pe dracu’. Cu aceste instrumente s-a lansat in afacerea asta. Probabil ca a gasit ca este un camp util de ocupat, pentru ca la noi in tara, brancusi sunt doar cativa si mai sunt in colectii particulare. El a venit cu ideea ca sunt brancusi de inceput si ca din aceasta cauza nu seamana cu brancusii deveniti clasici sau cu brancusii care au intrat in constiinta publica. Si-a asociat niste oameni fara nici un capatai, pe de o parte, iar pe de alta parte, a mai si cumparat cativa oameni care s-au lasat vanduti. Astia i-au facut niste expertize care sunt si cam in doi peri. Totusi, Dan Grigorescu este unul dintre cei care au dat expertize, dar pana la urma, probabil ca o urma de jena tot a avut, pentru ca are niste vagi indoieli acolo. De el (de academicianul Dan Grigorescu - n.n.) imi pare rau, pentru ca este om de meserie, este un om serios. Dar cand este vorba de Nicolae Georgescu, filolog care face pe expertul, nu am nici o stima si nici un regret…

Cum va explicati faptul ca autoritatile nu au nici o reactie?
El a avut niste puncte de sprijin? El vorbeste in articolul dvs. despre un colonel. Se pare ca nu este singurul. Aici s-au invartit sute de mii de dolari, din care au avut de castigat toti. Nastase are doi brancusi de-ai lui Stanciu…

Care sunt falsi?
Da, sunt falsi. Eu nu spun ca Nastase l-a sprijinit, dar atat timp cat are aceste lucrari… O singura data le-am vazut mai indeaproape, cand m-a chemat pentru o expertiza la Guvern. I-am spus atunci ca sunt falsi. Mi-a raspuns: "Stiu ca sunt falsi, dar imi plac asa, ca forma". I-am replicat, atunci: "Daca lumea ii vede la dumneavoastra, o sa spuna ca daca ii are si Nastase, care e colectionar, inseamna ca or fi buni. Deci, indirect, ii legitimati."

Ce replica v-a dat premierul?
Nici una.

Expertii

"OPERA". "Tolstoi" este una dintre lucrarile atribuite de Stanciu lui Brancusi

Ce stiti despre expertii lui Stanciu?
El are talentul asta de a hiperboliza totul… Nicolae Georgescu o fi un cercetator in zona lui Eminescu, nu e domeniul meu, deci nici nu-l contest, s-ar putea sa spuna lucruri foarte bune in ceea ce-l priveste pe poet, dar in momentul in care vine ca expert si Stanciu il prezinta ca mare expert in arta, omul de pe strada spune: "Domn’e, o fi tare asta". Vine cu Vlaicu Ionescu, care a plecat de aici ca un pictor oarecare in America, iar acolo a facut pe exegetul lui Nostradamus. A publicat o multime de lucruri de soiul asta. Nu le stiu, or fi bune, nu zic ba, dar Vlaicu Ionescu era in America si ii face expertize lui Stanciu, evident, pe fotografii, pe care Stanciu i le-a trimis prin Victor Craciun (un alt personaj controversat, printre altele si membru al gruparii "Brancusi" - n.n.). Si cu capacitatea lui Stanciu de a scrie 100 de pagini fara a spune nimic… Pe urma, ceea ce este pentru mine greu de explicat este cum revista "Academica", deci revista Academiei Romane, publica o multime de studii dintr-astea aberante si sa mai fie si prefatate de presedintele Academiei. Stanciu a mai fost si promovat la televiziune, in baza vocatiei lui de senzational…

Fostul ministru al Culturii, Razvan Theodorescu, a emis un ordin comun de expertizare pentru "Narcis", capturat in Peru, si pentru o alta piesa atribuita de Stanciu lui Brancusi, "Tolstoi". Ce ne puteti spune despre aceasta din urma piesa?
Povestea cu "Tolstoi" este urmatoarea. A venit cineva la "Alis" ca sa ne propuna sa luam spre punere in licitatie a unei sculpturi de Brancusi: "Tolstoi". Am zis: "Domn’e, eu nu cred ca este "Tolstoi""…

Dar nu era Stanciu cel care a venit cu lucrarea?
Nu, nu, altcineva, care fie ca o cumparase de la Stanciu, fie era trimis de Stanciu. Asta este lucrarea (ne arata fotografia piesei - n.n.). Bineinteles ca nu l-am luat drept "Tolstoi" al lui Brancusi. Am rugat pe cineva sa-i faca niste fotografii si am constatat urmatorul lucru: la o fotografiere amanuntita a aparut o semnatura. Un nume italienesc, al unui sculptor pe care nu l-am gasit in nici un catalog. Desigur, era un oarecare practician, pentru ca piesa era bine lucrata. Evident ca nu l-am luat. Pe urma am vazut scris pe nu stiu unde ca ar fi fost schimbata lucrarea. Stanciu asa lucreaza, intotdeauna merge pe ideea asta, cum a facut-o si in cazul lui "Narcis", cum "ca nu e lucrarea asta", ca "a fost schimbata intre timp"…

Deci, "Tolstoi" era fals?
Nu, nu era fals. Nu am spus asta. Daca ar fi avut pe ea semnatura Brancusi, atunci spuneam ca e falsa, pe cand asa spun doar ca nu este Brancusi. De exemplu, tabloul acesta nu este semnat. E un lucru onorabil. Nu stiu de cine este pictat si pot sa spun ca parca ar fi un Baba (Corneliu Baba - n.n). Daca pui pe el o semnatura, in momentul acela a devenit un fals.

Sculptorul de casa

Click pentru a mari imaginea
"PATALAMAUA". O delegatie de 7 zile reprezinta, in opinia lui Stanciu, atestatul de expert

Daca spuneti ca toate aceste lucrari pe care Stanciu i le atribuie lui Brancusi sunt false, stiti si cine este autorul lor?
E un sculptor, Aciobanitai… Dar mai intai permiteti-mi sa fac o scurta paranteza. Pana in anii ’50 nu se putea pomeni de Brancusi, pentru ca se spunea ca este un sculptor decadent, ca nu are nimic de-a face cu arta figurativa etc. In momentul in care s-a dat drumul la Brancusi, atunci o multime de sculptori tineri a inceput sa faca similitudini dupa Brancusi, printre care si acest Aciobanitai. Banuiala unora este ca sunt lucrari facute de acest Aciobanitai. Si el este "expert". Eu am avut doua procese cu Stanciu, in care ma acuzase de calomnie. Le-am castigat pe amandoua. Tin minte o emisiune televizata in care acest Aciobanitai era intrebat cum se face ca este expert in Brancusi. El a raspuns: "Mi se comunica de undeva, de sus, cand o lucrare este Brancusi". Si asta e ca Victor Craciun, ca Nicolae Georgescu…

Credeti ca Stanciu si-a creat o piata proprie?
Eu nu stiu cat a vandut in tara, dar in strainatate sigur a scos lucrari. Acum, sigur, un colectionar serios nu cumpara o piesa intamplator, dar sunt oameni care, in momentul cand vine cineva si le spune: "Uite, am piesa asta care valoreaza un milion de dolari, dar am nevoie de bani si ti-o dau cu 50.000, o cumpara (vezi cazul SC Donalucii SRL-Barlad - n.n.). Asa s-a intamplat cu cele doua lucrari pe care le-a vandut unei societati, ROMSIT. Firma asta a ajuns in faliment, si atunci vrea sa-si acopere falimentul cu cele doua lucrari de Brancusi, pe care le-a oferit Ministerului Culturii pentru suma de 30 de milioane de dolari.

Despre ce lucrari este vorba?
Una este "Madona", iar pe cealalta nu mi-o amintesc. Acum ce-i ramanea ministerului de facut?! Eu zic ca aici a procedat corect. Indiferent de la cine vin, in momentul in care iti ofera cineva doua lucrari de Brancusi, tu, ca Minister al Culturii, esti obligat sa vezi ce e cu ele si sa dai un raspuns. Daca sunt bune, atunci, evident, ai fi interesat sa le cumperi. Ministerul a venit cu o comisie foarte bine numita. Cu chiu, cu vai ne-au prezentat (ROMSIT SA - n.n.) o lucrare, "Madona", sub motiv ca este in seif la o banca si ca este greu de scos. Am facut referatul catre minister, semnat de toti membrii comisiei, cum ca lucrarea nu are nici o legatura cu Brancusi. Dar era vorba de doua lucrari. Pe a doua, cu toate ca s-au fixat nu stiu cate termene, nu ne-au mai adus-o. Evident, intre timp, au contestat autoritatea comisiei, spunand ca aceasta lucrare, a fost vazuta de Victor Craciun, de Vlaicu Ionescu si mai faceau referire la un sculptor din America, de care spuneau ca a trecut prin atelierul lui Brancusi (Constantin Antonovici - n.n.), la care s-a dus Grig Modorcea cu fotografiile. Nu s-a dus cu toate lucrarile in America. Ala (Antonovici - n.n.) a spus: "Da, domn’e, sunt de Brancusi". Deci, cand este vorba despre el (despre Stanciu - n.n.), se pot face aprecieri si dupa fotografii.

Lista

Am o lista cu persoane care s-au implicat in recunoasterea acestor brancusi ai lui Stanciu, unul dintre ei este Dan Grigorescu. Altul este Ion Irimescu. Necajitul de Irimescu, care are 100 de ani si caruia i-a aratat o data o sculptura sau o fotografie, a zis: "Da, trebuie sa fie Brancusi" (in cazul "Narcis" - n.n.). Mai sunt senatori, precum Ion Mocioi, Dumitru Balai, profesorul universitar Victor Craciun, Nicolae Georgescu si artisti plastici din tara si din strainatate: Antonovici, Vlaicu Ionescu s.a.m.d. Ah, am uitat sa va mai spun ca au mai fost oferite niste astfel de piese chiar si Bancii Nationale. Stanciu le-a denumit "Tezaurul Brancusi", asa ca nu avem numele pieselor. Bineinteles ca BNR l-a refuzat. Tot el a mai facut un proiect de cercetare adresat Academiei si se pare ca Academia a si dat bani pentru chestia asta. In 1999, fondurile de cercetare pentru acest proiect erau de 300.000 de dolari. Evident, proiectul avea ca tematica de cercetare lucrarile lui Brancusi. Aici, printre experti se afla si diversi colonei, cum ar fi domnul Arimia.

Din ce structura militara facea parte?
Habar n-am! Coordonarea generala a proiectului era facuta de Eugen Simion, presedintele Academiei. Din proiect mai face parte o doamna directoare de la ROMSIT, Elena Cornelia Marinescu. Ce are asta cu coordonarea generala a proiectului? Maria Brancusi - pictor si sculptor. Acolo, in satul lui Brancusi, jumatate din sat poarta numele asta. De unde a scos-o pe asta pictor, sculptor si profesor nu stiu.

Nu ratati!
In numarul de maine cititi dezvaluiri incendiare din interiorul gruparii Brancusi.
×