x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Încă un protest în România: Transportatorii amenință că blochează țara

Încă un protest în România: Transportatorii amenință că blochează țara

de Diana Scarlat    |    24 Mai 2023   •   08:00
Încă un protest în România: Transportatorii amenință că blochează țara

Asociațiile patronale ale transportatorilor rutieri au amenințat, încă din luna martie, că blochează toată România, dacă Executivul nu renegociază condițiile din Planul Național pentru Redresare și Reziliență (PNRR).

Nimeni din Guvern nu a mai încercat măcar să discute cu transportatorii, iar astăzi se discută planul de decarbonizare în Comisia de dialog social a Ministerului Transporturilor. Reprezentanții ministerului au încercat să-i convingă pe reprezentanții patronatelor că nu vor fi tarifele mari pe care ei le-au calculat pe baza documentației primite, chiar dacă așa reiese din datele pe care le-au analizat companiile. Guvernul vrea să voteze în regim de urgență noile prevederi care se vor aplica începând cu anul 2026. Transportatorii spun că se pregătesc de proteste.

Prin aplicarea noilor prevederi privind programul național de decarbonizare, asumat prin PNRR, prețul rovinietei va crește pentru camioanele din România de la 1.200 la cel puțin 7.050 de euro, din 2026, pentru cele Euro 6, find mult mai mari pentru cele Euro 5 și Euro 4. Scumpiri vor fi și pentru autoturisme și autocare, ceea ce va genera probleme în mai multe sectoare economice, inclusiv în turism. 

Transportatorii au cerut renegocierea de urgență a Planului Național pentru Redresare și Reziliență (PNRR), pentru eliminarea creșterilor de preț pentru roviniete, care în forma actuală a proiectului de lege pregătit de Guvernul României ar deveni de șase ori mai scumpe din 2026, apoi vor crește la cel puțin 16.250 de euro pe an, din 2035, pentru camioanele Euro 6. Aceste prevederi pentru decarbonizare vor lăsa România fără transporturi, dar ne vor duce și la colaps economic, spun transportatorii, pentru că se vor adăuga și alte scumpiri, taxe și impozite.

 

Calcule diferite, la Guvern

 

Reprezentanții transportatorilor au fost chemați ieri la o ultimă rundă de negocieri la Ministerul Transporturilor, doar pentru a fi informați în legătură cu ceea ce urmează să se voteze. La fel ca și data trecută, în luna martie, nu au avut niciun cuvânt de spus.

„Au încercat să ne convingă, de data asta, că nu vor fi tarifele atât de mari cum le-am calculat noi. Vom vedea atunci când ne vor impune să le plătim. Protestele le vom face în momentul în care ne vor impune acele tarife aberante care în mod cert ne vor duce pe toți la faliment. Le aproape 17.000 de euro pe an va crește valoarea rovinietei din 2035, dar noi acum nici nu avem camioane Euro 6 în România. Asta înseamnă că vom investi pentru a cumpăra mașini nepoluante, dar vom plăti și roviniete mult mai scumpe decât în prezent, deși nu avem aceleași condiții de circulație ca Austria, care a fost folosită drept model când s-au stabilit aceste condiții, nu suntem nici în Schengen”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președinte al Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.).

 

Cât vom plăti după 2026

 

În rovinieta pentru autoturisme se introduce clasa de poluare, iar prețul rovinietei va crește de la 28 la 38 de euro în 2026 și la 46 de euro în 2035, dacă mașina este Euro 6. Rovinieta pentru camioane crește de la 1.210 euro/an (camioane grele) la 7.050 euro în 2026 și 16.275 euro în 2035 pentru un parcurs de 100.000 de kilometri/an și norma de poluare Euro 6. Simularea de tarif este valabilă la traseul pentru autostradă, calculul pentru folosirea Drumului Național fiind la valoarea de 50%. Termenul impus tot prin PNRR pentru transpunerea în legislația națională a acestor modificări este vara anului 2023, iar pentru aplicarea efectivă este 2026. 

Vinieta în Bulgaria pentru un camion de 40 de tone ar ajunge la 10.000 euro pe an, pentru aceeași distanță, iar în Ungaria - la 26.000 de euro, potrivit simulării pe care a prezentat-o Ministerul Transporturilor. Dar Ungaria a respins ajutorul UE prin PNRR și a renegociat multe dintre taxele impuse sub masca ajutorului. Dacă se vor aplica astfel de taxe, toate mărfurile de import se vor scumpi de peste 10 de ori, la raft. Nici exporturi nu se vor mai putea face, pentru că prețul cu transport inclus va fi necompetitiv pe piețele externe.

Din luna martie și-au exprimat dezacordul și au cerut renegocierea condițiilor din PNRR atât COTAR, cât și A.P.T.E.2002, A.P.U.L.U.M și alte asociații.

„Rovinieta va costa cel puțin 7.050 pentru un camion nou, foarte puțin poluant, Euro 6, peste trei ani, apoi va ajunge la cel puțin 16.275 de euro pe an, din 2035, tot pentru un camion Euro 6. Pentru un camion electric, nepoluant, transportatorii vor plăti doar jumătate din preț, deși se presupune că fiind nepoluant nu mai e necesară plata unei roviniete care acoperă costurile… poluării! Acest proiect de lege a fost impus prin PNRR, dar cineva l-a scris cu scopul de a falimenta toți transportatorii și de a genera foamete”, mai explică președintele COTAR.

 

Copy/paste din documentația Austriei

 

Transportatorii mai spun că atunci când s-au scris aceste măsuri, cineva a dat copy/paste din documentația Austriei, deși statul român a plătit un așa-zis „studiu” pentru a stabili valorile rovinietelor. „Nu s-a ținut cont de diferențele majore între România și Austria, ci s-au introdus taxe ca și cum am fi o țară din spațiul Schengen, cu foarte mulți kilometri de autostradă și salariul minim pe economie 3.000 de euro net pe lună. Nu ne-a întrebat nimeni nimic, nu ne-a chemat măcar să ne explice cum anume s-a transpus o directivă europeană în legislația românească, pentru că la baza acestei transpuneri trebuie să stea o analiză completă a tuturor factorilor, o evaluare făcută de profesioniști. În mod normal, dacă ni se impun astfel de taxe, ar trebui să se aplice după ce România ajunge la nivelul Austriei - care a fost luată drept exemplu, când s-au calculat noile tarife pentru transportatori -, dar să ne lase mai întâi măcar cinci ani să producem și să câștigăm la fel ca austriecii, pentru că după 5 ani am putea plăti noile roviniete”, explică Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

  

×
Subiecte în articol: protest transportatori