x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Spoturile publicitare și reclamele outdoor la jocurile de noroc ar putea să dispară

Spoturile publicitare și reclamele outdoor la jocurile de noroc ar putea să dispară

de Monica Cosac    |    07 Dec 2022   •   07:45
Spoturile publicitare și reclamele outdoor la jocurile de noroc ar putea să dispară

​​​​​​​După ce, în vară, Guvernul a introdus taxa de publicitate pentru jocurile de noroc, pentru a „limita publicitatea agresivă”, și parlamentarii au luat în vizor acest domeniu.

Două proiecte de lege ce vizează, de această dată, interzicerea publicității la jocurile de noroc au fost puse, recent, pe masa senatorilor. Unul dintre ele prevede restricționarea promovării şi a amplasării reclamelor la jocurile de noroc în spaţiile publice deschise, iar cealaltă inițiativă legislativă urmărește interzicerea oricărei forme de comunicare comercială audiovizuală sau de publicitate pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri sportive. În ambele proiecte de lege este invocat faptul că acest tip de jocuri favorizează apariţia adicţiilor și că dependenţa de jocurile de noroc a fost introdusă recent, de către OMS, în categoria bolilor psihice extrem de grave. 

Cel mai recent proiect, semnat de 10 deputați USR și înregistrat la Senat chiar la începutul acestei săptămâni, vizează modificarea OUG 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, în sensul restricționării reclamelor stradale, a panourilor luminoase sau a materialelor publicitare de pe clădiri, precum și a mesajelor electronice care conţin informaţii cu privire la un joc de noroc. 

„Reclama şi publicitatea stradală sau orice alte activităţi de marketing pentru jocurile de noroc în spaţii publice deschise, pe panouri publicitare, clădiri, copertine sau orice alte tipuri de afişaj, sunt interzise. Este interzisă şi publicitatea prin transmiterea de mesaje electronice nesolicitate care conţin informaţii cu privire la un joc de noroc pentru un număr nelimitat de persoane”, potrivit proiectului de lege, în care se precizează și că spaţiu public deschis este „orice loc în aer liber care, prin natura sau destinaţia lui, este accesibil publicului”.

Însă, ca și în prezent, nu vor fi considerate acţiuni în scop de reclamă, publicitate sau cu caracter promoţional acţiunile desfăşurate de organizatorii de jocuri de noroc, în mod direct, în locaţiile şi pe paginile de internet proprii.

Inițiatorii: „Au inundat spațiul public”

„Pentru fiecare persoană dependentă de jocuri de noroc, vor exista consecințe negative care afectează în medie între 5-10 persoane din anturajul său”, spun semnatarii acestui proiect, iar mediatizarea problemelor generate de această dependență „arată nu doar slaba reglementare de care are parte fenomenul, dar și incapacitatea instituțiilor responsabile să gestioneze coerent necesitățile populației”.

Statele europene au abordat trei strategii generale de reglementare a publicității la jocurile de noroc, de la restricția totală, la cea parțială sau absența oricărei restricții, arată inițiatorii, care susțin că, în România, reglementarea actuală a publicității la jocurile de noroc nu reflectă nivelul de protecție pe care statul este dator să îl asigure copiilor. 

„De fapt, în România reclamele la jocurile de noroc au inundat spațiul public, atât în mediul virtual, pe canalele de televiziune, cât și în localități sau pe marginea drumurilor naționale, Guvernul intervenind recent pentru temperarea acestei situații prin introducerea unei taxe de 5% asupra acestei categorii de venituri. Deși executivul recunoaște implicit problema, taxarea trebuie dublată de măsuri concrete pentru protejarea categoriei celei mai sensibile la mirajul unor câștiguri financiare imediate, minorii”. 

 

63.843 de autorizații pentru desfășurarea de activități de jocuri de noroc și pariuri au fost eliberate în România. 

 

Potrivit parlamentarilor USR, profitul net aferent anului 2021 pentru operatorii care desfășoară activități de jocuri de noroc și pariuri este aproape 200.000.000 de euro. 

 

Vor să elimine publicitatea și pentru cazinouri

Celălalt proiect legislativ, pus în dezbaterea senatorilor chiar înainte de minivacanța de 1 Decembrie, este semnat de 79 de parlamentari din toate partidele politice și vizează interdicția promovării nu doar pentru jocurile de noroc, ci și pentru cazinouri și pariuri sportive.  

Concret, se propune modificarea a două legi: Legea 148/2000 privind publicitatea și Legea 504/2002 a audiovizualului. 

Astfel, dacă proiectul va intra în vigoare, prin Legea 148/2000 se va interzice „orice formă de publicitate pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri”. Aceeași lege va stipula, totodată, că se interzice publicitatea care „favorizează apariţia şi instalarea adicţiilor definite de Organizaţia Mondială a Sănătăţii”, având în vedere că, susțin inițiatorii, această instituție a introdus dependenţa de jocurile de noroc în categoria bolilor psihice extrem de grave.

De asemenea, Legea 504/2002 va stabili că „orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri este interzisă”.

„Facem precizarea că această propunere instituie interdicţie pentru promovarea comercială (spoturi publicitare) şi nu introduce o interdicţie pentru domeniul economic al jocurilor de noroc sau al pariurilor. Este important de precizat faptul că promovarea comercială agresivă a jocurilor de noroc sau a pariurilor afectează negativ, în mod principal, copiii şi tinerii care, indiferent de intervalul orar de difuzare a spoturilor publicitare, sunt cei mai predispuşi la adoptarea unor comportamente dăunătoare sănătăţii şi vieţii lor sociale”, spun inițiatorii în expunerea de motive. 

 

Amenzi de până la 200.000 de lei

Conform modificărilor pe care aleșii vor să le aducă la Legea 148/2000, încălcarea prevederilor legate de interzicerea oricărei forme de publicitate pentru cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri va fi sancționată cu amendă de la 10.000 la 50.000 de lei. Pe de altă parte, nerespectarea interdicțiilor privind comunicările comerciale audiovizuale, în categoria cărora vor fi introduse și cele legate de cazinouri, jocuri de noroc sau pariuri, vor putea fi sancționate cu amendă de la 10.000 la 200.000 de lei.

 

×
Subiecte în articol: publicitate reclame joc noroc taxa