Unde este Dumnezeu in sufletul omului nu mai este loc pentru vrajmasul diavolului. Ajutorul preotilor poate fi de mare folos pentru cei ispititi de duhurile necurate
Cel ce nu simte dragoste de rugaciune, de post, de cele Sfinte, care nu participa la slujbele bisericesti este mai usor ispitit si atacat de vrajmasul diavolului.
Preotul Gheorghe Ispas de la Parohia Sfantul Mina din Bucuresti povatuieste la credinta si nu vorbeste despre necurat decat ca vrajmasul diavolului, pentru ca asa cum isi deapana vorbele incet si cu cautare, din punctul lui de vedere, omul necredincios este mai usor de ispitit de cel care "ca un leu racnind cauta pe cine sa inghita" (Sf. Apostol Pavel). Dar, asa cum isi continua sfaturile, parintele Ispas spune ca omul, care este facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, cu vointa libera, poate fi ispitit de duhul necurat, dar nu poate fi silit, pentru ca poate refuza ispita.
RUGACIUNEA SI ISPITA. Si atunci cum de ajung oamenii posedati? "Victime" pot fi doar cei care nu activeaza dumnezeieste, care nu au credinta si nu infaptuiesc fapte bune. Dar chiar si acestia nu pot fi posedati pentru totdeauna, nu este o stare permanenta. Ei sunt stapaniti de duhuri necurate, dar fara sa le fie anihilata vointa lor libera. In constiinta sa data de Dumnezeu, omul simte ca greseste si are regrete, iar coplesit de aceasta stare isi doreste intoarcerea catre bine, catre poruncile lui Dumnezeu.
Si atunci, ajutorul preotilor poate fi de mare folos pentru cei care s-au lasat ispititi de duhurile necurate, pentru ca, asa cum spune preotul Gheorghe Ispas, este nevoie de ajutorul lasat de Mantuitorul Hristos prin biserica Lui, prin Sfintele Taine, prin puterea rugaciunii in comuniune, dar in acelasi timp unita cu rugaciunea particulara a celui ce sufera din cauza vrajmasului diavolului. Pentru ca daca cel ce este posedat nu doreste sa-si intoarca fata catre Dumnezeu, Acesta nu mantuieste cu de-a sila.
DUMNEZEU. Cat despre oamenii cu adevarat credinciosi, crestini cu fapta si nu doar cu vorba, sunt ocrotiti de puterea lui Dumnezeu si lucrul acesta le sporeste increderea, certitudinea ca pot birui pe diavol si ispitele lui. Necuratul poate fi departat prin post si rugaciune. Cum spune parintele Ispas, unde este Dumnezeu in sufletul omului nu mai este loc si pentru vrajmasul diavolului.
Pentru restul oamenilor, diavolul poate lua diverse chipuri, dupa cum Sfantul Vasile cel Mare prezinta in molitvele sale: "Se poate arata ca pasare, animal, taratoare etc.". Sfantul Apostol Pavel spune ca pentru a putea ispiti se poate arata chiar ca inger luminat.
AJUTORUL BISERICII. Cum ii pot ajuta preotii pe cei posedati? In nici un caz oamenii care imbraca o sutana la deruta si umbla din oras in oras cerand sume considerabile pentru a dezdraci nu au puterea credintei. Acestia nu pot fi decat impostori, ispititi la randul lor de necurat. Biserica dispune de la Sfintii Parinti de randuielile de slujba, de rugaciune pentru indepartarea vrajmasului diavolului, cum sunt molitvele Sfantului Vasile cel Mare, ale Sfantului Ioan Gura de Aur, rugaciunea Sfantului Ciprian. Slujitorii altarelor le rostesc dupa Sfanta Liturghie, in general, in zile de post. "Nu indraznim sa ne laudam vreodata ca am putea noi sa scoatem dracul din oameni, Dumnezeu o lucreaza cu puterea Lui si fara a pretinde ceva".
PROFESORUL. Indiferent de credintele oamenilor, atat Dumnezeu, cat si Diavolul isi exercita puterea asupra oamenilor fara sa intrebe de cultura sau religie. Totusi, dupa spusele parintelui Raduca, prodecan al Facultatii de Teologie din Bucuresti, cei care sunt cu gandul mai aproape de Iisus sunt mai ocrotiti. Omul este liber, iar diavolul nu poate face din el orice. Dar daca acesta cade pana la urma in puterea Necuratului, isi poate intoarce oricand fata catre Hristos. Fiul lui Dumnezeu - facut om va zdrobi in rau trupul sau, in firea sa umana puterea diavolului. Orice persoana care intra in comuniune cu Hristos, care-si impropriaza efectele operei rascumparatoare ale lui Iisus de sub puterea Necuratului, va capata o putere foarte mare impotriva Diavolului. Cand o persoana este cuprinsa, umpluta de prezenta lui Dumnezeu, puterea Satanei scade pana la a deveni inexistenta. Crestinismul, prin ceea ce inseamna el, cuprinzand totalitatea credinciosilor in Sfanta Treime, garanteaza ca Diavolul in aceasta zona are puterile slabite. Locurile care scapa prezentei speciale a lui Hristos sunt mult mai vulnerabile si aici se face referire la cei care au o viata spirituala asa-numita "individuala", al asa-zisele religii sau diferite spatii culturale. Cei care cred, dar tin numai inlauntrul lor aceasta credinta sau numai o afirma fara sa calce pragul locaselor sfinte, sunt puternic amenintati ca raul sa-i cuprinda. In istoria revelatiei se spune ca Dumnezeu a ordonat toposurile sacre. Naos = Templum = Biserica. Locurile in care apropierea de slava Sa este pregnanta, spatiile in care se ridica bisericile provin din vointa divina si sunt zone in care forta raului scade drastic. Lupta omului cu Diavolul este usurata inca de la botez, cel care ii aduce calitatea de membru al bisericii si il pune sub obladuirea Sfintei Treimi avandu-l drept cap pe Hristos si in care activeaza energiile Duhului Sfant.
"BARATIA". Oamenii sunt multi care au simtit si prezenta ingerului si prezenta Diavolului, si mai ales lucrarea lui Dumnezeu peste toate astea. Ritualul exorcizarii consta in mod deosebit intr-o serie de rugaciuni si mai ales in enuntarea unor imperative ca: "Duhul cel rau sa paraseasca trupul celui posedat!". Acest lucru se repeta de preotul desemnat de episcop pana la victorie. Exista o litanie a tuturor Sfintilor, rugaciuni, recitari de psalm. Lumea, in general, a incercat sa se apere. Societatea traditionala a incercat sa delimiteze un spatiu in care sa fie protejat de orice pericol. Oamenii pun la intrarea in sat o troita, o cruce, o icoana, o statuie, Sfanta Cruce, Calea Sfintei Cruci. Adesea, exista ritualuri de sfintirea locuintelor, de sfestanii, vine preotul si sfinteste locul cu apa sfintita, cu tamaie. Pentru orasan si mai ales pentru un agnostic lucrurile astea sunt hilare, numai ca fereasca Dumnezeu chiar sa i se intample. Doua elemente sunt fundamentale pentru a ne ajuta: o viata corecta presupune o moralitate ritmata de poruncile lui Dumnezeu, de implinirea cuvintelor lui Iisus, de a trai in vointa lui deci, de a elimina pacatul. Trebuie sa stim ca in Dumnezeu avem intotdeauna un aliat. In mod deosebit, raportul in Dumnezeu consta in rugaciunea constanta si mai ales invocarea duhurilor bune, a ingerilor. Nu intamplator ii chemam pe ingeri dimineata, seara, dar si peste zi, cand ne aflam intr-o situatie mai deosebita".
UNII APELEAZA LA SATANA PENTRU REUSITA. "Lucifer este foarte inteligent si stie cum sa-i pacaleasca pe oameni ca sa-i piarda. Fenomenele sunt clare, se intampla si atunci cum sa nu crezi? Satana si-a pierdut spatialitatea, de aceea el este peste tot. Iisus ne invata sa fim tot timpul cu rugaciunea pe buze. Oamenii mai mult cred in Satana decat in Dumnezeu. E mai prezent ca oricand acum pe pamant datorita faptul ca lumea il cheama. Il cheama pe Dumnezeu, il cheama si pe Satana. Unii apeleaza la Satana pentru reusita, nu-si dau seama ca ajutorul Satanei este de fapt o pacaleala, cu rol distrugator, fiindca el este "doritorul mortii", este principiul raului, "care face rau pentru rau". Omul care doreste sa faca rau precis este un colaborator al Diavolului implicit. Daca nu faci ceea ce iti sopteste, il invingi. Stim ca cei demonizati cand mor nu se mai osandesc, se duc direct langa Dumnezeu." Cristescu Gheorghe, preot greco-catolic
OMUL DECIDE SINGUR CEEA CE VA FACE. Parintele romano-catolic Gabriel Amorth este exorcistul oficial al Vaticanului. Pr. Amorth spune despre Satana ca este mereu activ si incearca prin toate mijloacele sa-l faca pe om sa faca ceva rau, desi omul decide liber ceea ce face. Posedarea de catre diavol nu este nici ereditara si nici contagioasa. In timpul exorcismelor pe care le-a initiat, persoanele demonizate s-au manifestat prin aversiune violenta, viscerala fata de orice lucru sacru, prin vorbirea in limbi necunoscute, explozia cu forta neomeneasca si prin levitatie. A avut ocazia sa-i surprinda si in momentele de liniste. Persoana posedata mergea la serviciu si se comporta normal. Dezamagirea pr. Amorth este ca biserica a renuntat la diavol si la exorcism. In Portugalia, Germania, Austria si Elvetia nu mai exista nici un exorcist.
PARINTELE CLEOPA, DESPRE DIAVOLI
Parintele Cleopa, de la Manastirea Sihastria, judetul Neamt, are o predica foarte cunoscuta despre doi demonizati din Gadara care i-au iesit inainte Mantuitorului. "Ce ai cu noi? Noi nu Ti-am facut Tie nimic. Noi ii chinuim numai pe oamenii acestia, care sunt dati noua tot de puterea Ta si pe care ii avem in stapanire si in care locuim noi", au zis ei. "Din aceasta pericopa evanghelica invatam trei lucruri mari", spunea parintele Cleopa. "Intai, ca si diavolii au credinta si cunostinta; al doilea, ca ei nu fac nimic fara voia lui Dumnezeu; si al treilea, se tem foarte tare de puterea dumnezeiasca".
PARINTELE GALERIU, LUMINA SI DRAGOSTE
S-a implinit de curand un an de cand parintele Constantin Galeriu a trecut in lumea celor drepti. Cuvintele Parintelui Galeriu au fost daruri de lumina si dragoste care incalzesc, alina si sporesc sufletele credinciosilor. Sicriul sau a fost purtat in jurul Bisericii Sfantul Silvestru, unde a slujit vreme de trei decenii - lucru rar in traditia crestin-ortodoxa - asa cum se face in Vinerea Mare. Parintelui Galeriu i se pregatise un loc de veci la Manastirea Cernica, dar a fost inmormantat in gradina din fata Bisericii Sfantul Silvestru.
PARINTELE ARGATU, CU HARUL DOMNULUI
La 11 mai 1999 s-a stins din viata arhimandritul Ilarion Argatu, de la Manastirea Cernica, cunoscut in intreaga tara ca unul dintre cei mai mari duhovnici si exorcisti. El a fost duhovnicul multor personalitati si a avut si harul de la Dumnezeu de a-l scoate pe necuratul din oamenii carora le stapanea trupul si mintea. In neamul Argatu mai exista astazi 32 de preoti in viata, toti respectati si apreciati de enoriasi.
Continuare: Dincolo de intelegerea omeneasca
Citește pe Antena3.ro