x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Radiografia unui faliment

Radiografia unui faliment

05 Iun 2009   •   00:00

În ultimii 42 de ani, General Motors a pierdut mai mult de jumătate din cota sa de piaţă din SUA, de la 53% la 20%, după nenumărate anunţuri de "schimbare", notează Wall Street Journal. General Motors vinde produsele sale sub opt mărci (Cadillac, Saab, Buick, Pontiac, GMC, Saturn, Chevrolet şi Hummer), în timp ce competitorii săi au mult mai puţin.



Toyota, cu o cotă de piaţă de 19%, are doar trei mărci, iar Honda, cu 11%, are doar două. În acelaşi timp, GM are 7.000 de dealeri. Toyota are mai puţin de 1.500, în vreme ce Honda are doar 1.000. În acelaşi timp, faţă de companiile japoneze care construiesc maşini în SUA la aceleaşi costuri ale forţei de muncă, GM are probleme cu legile care îi guvernează relaţia cu UAW, sindicatul auto din SUA.

Unul ar fi programul "Jobs Bank", prin care se garantează salariile şi beneficiile întregi pentru muncitorii care îşi pierd locurile de muncă după automatizarea fabricilor sau închiderea lor. GM plăteşte mai multe pensii în SUA decât are muncitori. Compania are 92.000 de muncitori în SUA şi finanţează veniturile a peste 500.000 de pensionari.

În acelaşi timp, vehiculele pe care le-a produs (ca de altfel şi ale celorlalţi constructori americani) sunt foarte mari consumatoare de carburanţi, iar în timpul actualei crize, americanii au economisit la cheltuieli de oriunde s-a putut.

GM vrea un faliment rapid, în care să iasă o nouă societate curăţată de datorii şi capabilă să se impună rapid pe piaţă. Noul GM va include brandurile profitabile şi operaţiunile GM din China, Daewoo din Coreea de Sud, Thailanda şi Asia de Sud-Est. GM va închide 14 fabrici ale grupului până în 2012, urmând să ajungă la 33 de unităţi de producţie.

Numărul angajaţilor din SUA ar urma să scadă la 27.200, din cauza procesului de restructurare, de la 35.100 persoane la sfârşitul anului trecut. Guvernul va prelua o participaţie de 60% din acţiunile companiei reorganizate. Totodată, Guvernul Canadei şi autorităţile locale din provincia Ontario au anunţat că vor acorda ajutoare de stat de 9,5 miliarde de dolari pentru reorganizarea GM, pentru a evita un val de concedieri la uzinele canadiene ale grupului.

Implicarea statului american în rezolvarea problemelor gigantului ridică şi probleme de ajutor de stat şi de libertatea comerţului, potrivit Reuters. Claude Barfield, expert al American Enterprise Institute in Washington, este îngrijorat că dezvoltarea capacităţilor de producţie mai mult în SUA decât în celelalte state ale lumii unde există fabrici GM va aduce procese la Organizaţia Mondială a Comerţului.


Ajutor de 97 de miliarde de dolari
General Motors a primit de la autorităţile SUA iniţial 15,4 miliarde de dolari prin programul de 700 de miliarde de dolari al Guvernului american. După care în luna mai a mai luat alte 4 miliarde de dolari, tot din aceeaşi sursă, ceea ce duce la un total de 19,4 miliarde de dolari. GMAC, braţul său financiar, a primit şi el un total de 13,5 miliarde de dolari.

De asemenea, General Motors Canada, deţinută 100% de GM, a mai primit alte 2,7 miliarde de dolari de la Guvernul canadian.
În plus, Guvernul american va mai susţine GM cu alte 50 de miliarde de dolari în timpul falimentului, iar cel canadian, cu 9,5 miliarde de dolari, ridicând astfel suma totală la 95,1 miliarde de dolari. Dacă adunăm şi cele 1,5 miliarde de euro (2,115 miliarde de dolari) cu care Guvernul german va finanţa Opel, ajungem la 97,2 miliarde de dolari.

GĂURI NEGRE

După cele 182 de miliarde de dolari date de americani pentru a propti AIG să nu cadă, General Motors este cea mai mare gaură de peste Ocean. Următoarele pe listă sunt Citigroup şi Bank of America, ambele luând câte 45 de miliarde de dolari de la stat.

Cu ce rămâne contribuabilul american din toată această gaură neagră? În primul rând, cu menţinerea locurilor de muncă, dar şi cu stabilitate, iar pe termen foare lung, toţi aceşti bani s-ar putea recupera cu o singură condiţie: multă răbdare. Deocamdată, nimeni nu ştie cât din aceste sume se vor recupera.

Este clar însă că vremea maşinilor puternice şi care consumă mult a apus. Planurile pentru relansarea noului GM includ fabricarea de maşini nepoluante, care să consume foarte puţin carburant. Totuşi, va trece multă vreme până industria auto americană îşi va reveni şi va deveni profitabilă.

×
Subiecte în articol: special miliarde dolari