x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Radiografia unui faliment

0
05 Iun 2009 - 00:00


În ultimii 42 de ani, General Motors a pierdut mai mult de jumătate din cota sa de piaţă din SUA, de la 53% la 20%, după nenumărate anunţuri de "schimbare", notează Wall Street Journal. General Motors vinde produsele sale sub opt mărci (Cadillac, Saab, Buick, Pontiac, GMC, Saturn, Chevrolet şi Hummer), în timp ce competitorii săi au mult mai puţin.



Toyota, cu o cotă de piaţă de 19%, are doar trei mărci, iar Honda, cu 11%, are doar două. În acelaşi timp, GM are 7.000 de dealeri. Toyota are mai puţin de 1.500, în vreme ce Honda are doar 1.000. În acelaşi timp, faţă de companiile japoneze care construiesc maşini în SUA la aceleaşi costuri ale forţei de muncă, GM are probleme cu legile care îi guvernează relaţia cu UAW, sindicatul auto din SUA.

Unul ar fi programul "Jobs Bank", prin care se garantează salariile şi beneficiile întregi pentru muncitorii care îşi pierd locurile de muncă după automatizarea fabricilor sau închiderea lor. GM plăteşte mai multe pensii în SUA decât are muncitori. Compania are 92.000 de muncitori în SUA şi finanţează veniturile a peste 500.000 de pensionari.

În acelaşi timp, vehiculele pe care le-a produs (ca de altfel şi ale celorlalţi constructori americani) sunt foarte mari consumatoare de carburanţi, iar în timpul actualei crize, americanii au economisit la cheltuieli de oriunde s-a putut.

GM vrea un faliment rapid, în care să iasă o nouă societate curăţată de datorii şi capabilă să se impună rapid pe piaţă. Noul GM va include brandurile profitabile şi operaţiunile GM din China, Daewoo din Coreea de Sud, Thailanda şi Asia de Sud-Est. GM va închide 14 fabrici ale grupului până în 2012, urmând să ajungă la 33 de unităţi de producţie.

Numărul angajaţilor din SUA ar urma să scadă la 27.200, din cauza procesului de restructurare, de la 35.100 persoane la sfârşitul anului trecut. Guvernul va prelua o participaţie de 60% din acţiunile companiei reorganizate. Totodată, Guvernul Canadei şi autorităţile locale din provincia Ontario au anunţat că vor acorda ajutoare de stat de 9,5 miliarde de dolari pentru reorganizarea GM, pentru a evita un val de concedieri la uzinele canadiene ale grupului.

Implicarea statului american în rezolvarea problemelor gigantului ridică şi probleme de ajutor de stat şi de libertatea comerţului, potrivit Reuters. Claude Barfield, expert al American Enterprise Institute in Washington, este îngrijorat că dezvoltarea capacităţilor de producţie mai mult în SUA decât în celelalte state ale lumii unde există fabrici GM va aduce procese la Organizaţia Mondială a Comerţului.


Ajutor de 97 de miliarde de dolari
General Motors a primit de la autorităţile SUA iniţial 15,4 miliarde de dolari prin programul de 700 de miliarde de dolari al Guvernului american. După care în luna mai a mai luat alte 4 miliarde de dolari, tot din aceeaşi sursă, ceea ce duce la un total de 19,4 miliarde de dolari. GMAC, braţul său financiar, a primit şi el un total de 13,5 miliarde de dolari.

De asemenea, General Motors Canada, deţinută 100% de GM, a mai primit alte 2,7 miliarde de dolari de la Guvernul canadian.
În plus, Guvernul american va mai susţine GM cu alte 50 de miliarde de dolari în timpul falimentului, iar cel canadian, cu 9,5 miliarde de dolari, ridicând astfel suma totală la 95,1 miliarde de dolari. Dacă adunăm şi cele 1,5 miliarde de euro (2,115 miliarde de dolari) cu care Guvernul german va finanţa Opel, ajungem la 97,2 miliarde de dolari.

GĂURI NEGRE

După cele 182 de miliarde de dolari date de americani pentru a propti AIG să nu cadă, General Motors este cea mai mare gaură de peste Ocean. Următoarele pe listă sunt Citigroup şi Bank of America, ambele luând câte 45 de miliarde de dolari de la stat.

Cu ce rămâne contribuabilul american din toată această gaură neagră? În primul rând, cu menţinerea locurilor de muncă, dar şi cu stabilitate, iar pe termen foare lung, toţi aceşti bani s-ar putea recupera cu o singură condiţie: multă răbdare. Deocamdată, nimeni nu ştie cât din aceste sume se vor recupera.

Este clar însă că vremea maşinilor puternice şi care consumă mult a apus. Planurile pentru relansarea noului GM includ fabricarea de maşini nepoluante, care să consume foarte puţin carburant. Totuşi, va trece multă vreme până industria auto americană îşi va reveni şi va deveni profitabilă.
Citeşte mai multe despre:   special,   miliarde,   dolari

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

La ROMATSA, doar salariile au mai rămas mari

La ROMATSA, doar salariile au mai rămas mari
Altădată supranumită perla coroanei, datorită profiturilor imense pe care le realiza și salariilor foarte mari cu care își răsplătea angajații, astăzi Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian...

Cum arată planul PNL de tăiere a facturilor la energie și gaze pentru populație și IMM-uri 

Cum arată planul PNL de tăiere a facturilor la energie și gaze pentru populație și IMM-uri 
Guvernul demis a finalizat completarea proiectului pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale ...

Oferta Guvernului „Cioloș II” pentru România: Dictatura certificatului verde, într-o republică a procurorilor 

Oferta Guvernului „Cioloș II” pentru România: Dictatura certificatului verde, într-o republică a procurorilor 
Obiectivele principale cu care Guvernul Cioloș II se prezintă, în Parlament, în speranța că va primi votul de învestitură, au legătură, în cele mai importante puncte ale programului de guvernare, exact cu...

Îmblânzitorul de iguane

Îmblânzitorul de iguane
Galerie Foto Costa Rica este pentru noi mai mult o țară spre care s-au îndreptat cetățeni români certați cu legea. Pentru lumea largă este Elveția Americii Centrale! O țară excelent organizată, cu oameni care nu vor să...

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 
Galerie Foto Louis-François Cartier a fost unul dintre cei cinci copii ai unui veteran al războaielor napoleoniene și al unei spălătorese. Condițiile financiare precare l-au determinat pe tatăl Pierre să-l angajeze pe...

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu
Galerie Foto În demența anilor ’80, când cultul familiei Ceaușescu sfida ridicolul într-o Românie anesteziată de balivernele (in)egalității sociale, o vizită-fulger a cuplului dictatorial în zona Subcarpaților de...

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL
Galerie Foto Aproape 6,3 milioane de lei urmează să fie încasate, de la ROMATSA, de două companii de pază, cu acționariate interesante, în urma unui contract parafat la finalul lunii septembrie, pentru monitorizarea a 12...

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni
Galerie Foto Proiectul de program de guvernare cu care Dacian Cioloș s-a prezentat, luni, la Palatul Cotroceni și pentru care a primit, teoretic, undă verde din partea președintelui Klaus Iohannis să încerce să constituie,...

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 
Galerie Foto Mâine, 14 octombrie, Direcția Generală pentru Energie (DG Energy) va prezenta propunerile și evaluările de impact ale Comisiei pentru Economie, Cercetare și Energie (ITRE) din Parlamentul European în vederea...

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 
Galerie Foto La 44 de ani de la revolta minerilor din Valea Jiului, politicienii și-au adus aminte să le aducă un omagiu celor care în vara anului 1977 au avut curajul să-și strige nemulțumirile față de condițiile de...

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România
Galerie Foto Călugăreni – Prahova este un mic sat ascuns printre dealuri, așezat în coasta Mizilului, la vreo 90 de kilometri de București. De prin 1800, oamenii de aici și-au trăit viața în liniște, aproape neștiuți...
Serviciul de email marketing furnizat de