x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special RCS&RDS: O uriaşă afacere fără autorizaţie

RCS&RDS: O uriaşă afacere fără autorizaţie

de Dan Constantin    |    20 Mai 2012   •   12:36
RCS&RDS: O uriaşă afacere fără autorizaţie

Milioane de locuinte, numeroase institutii ale statului, autoritati publice locale sau firme private sunt racordate la reteaua de comunicatii RCS&RDS. Liderul “cablistilor' are potrivit unor estimari circa 7 milioane de utilizatori, serviciile respective fiind oferite, evident, contra cost. Afacerea RCS&RDS era estimata in 2009 la aproximativ 700 de milioane de euro, cu un ritm sustinut de crestere. Unul din oficialii companiei prezenta cu evidenta satisfactie planul strategic de dezvoltare agresiva a afacerii prin trecerea la cablu digital, pe serviciile de telefonie fixa si internet. Extinderea rapida a numarului de clienti are la baza preturile mici oferite – pe cel mai mic pret posibil – cum spunea Nicolae Plesa, vicepresedinte pentru operatiuni comerciale.

Acest succes de piata are sI riscuri, atrage intrebari privind “cheia succesului' RCS&RDS. Cum raspunde oficialul Plesa la asemenea suspiciuni? “Daca nu are profit sI face un razboi al preturilor doar ca sa castige cota de piata, o companie poate fi acuzata de orice. Istoric, RCS&RDS si-a dorit sa vina catre client cu cel mai mic pret pe care si-l permite sa il poata da, dar fara sa intre in subventionarea serviciului sau pe pierdere' - declara Plesa pentru publicatia Wall-Street.

Extinderea retelei companiei este spectaculoasa. Potrivit unor evidente ale ANCOM (Autoritatea de Reglementare in Comunicatii), RCS&RDS are retea de transmisie a programelor TV in 1387 de localitati rurale sI urbane. Cele mai multe localitati unde furnizorul de servicii este prezent se afla in judetele Bihor, Arad, Maramures, Caras-Severin, Salaj, Teleorman, Valcea. Practic Bihorul, unde compania si-a inceput afacerea, este complet bagat in “priza' RCS&RDS iar municipiul Oradea a devenit poligonul de incercare sI apoi de aplicare ale metodelor de “captare' a institutiilor publice.

Ca sa vina spre client cu cel mai mic pret – regula de aur a companiei - sunt necesare caile de acces. Semnalul este transportat spre abonat pe cablu iar acest cablu trebuie sa fie agatat de ceva. Aveti imaginea dezastruoasa a firelor aeriene, manunchiuri desfasurate pe strazile din localitati. Sunt cele care asigura reteaua electrica, de telefonie, de internet sI de televiziune prin cablu. Asa ajungem sa privim de jos in sus sI afacerea RCS&RDS, vazandu-i un pic din dedesubturi.

De la reteaua de stalpi, fie ai societatilor de distribuire a electricitatii, fie de transport in comun in marile orase, se desprind catre imobilele racordate la RCS&RDS conexiunile de cablu care transmit catre abonat semnalul. De la “casuta tehnica', cablurile sunt trase spre apartamentele abonatilor. Toata aceasta infrastructura pe care se bazeaza drumul spre abonat este, din punct de vedere tehnic, dar sI juridic, o constructie.

Ajungem astfel, dupa o logica simpla la punctul cel mai sensibil al afacerii RCS&RDS: legalitatea plantarii acestei uriase retele de cabluri care impanzeste Romania.

Legea 50/1991 porivind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, actualizata in 5 iuanuarie 2009, stabileste in mod limpede obligatiile sI raspunderile celor care intra sub incidenta ei. Sa facem o trecere in revista a catorva prevederi ale acestei legi. La cap. 1, art.1, se arata ca “Executarea lucrarilor de constructii este permisa numai pe baza unei autorizatii de construire sau de desfiintare'. La art 2 se specifica: “Autorizatiile pentru retele magistrale, cai de comunicatii, retele de telecomunicatii, care se executa in extravilanul localitatilor, se emit cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului.' Asadar, orice lucrare de plantare a retelei de cablu impune o autorizatie de constructie si care se incadreaza in planurile de urbanism. Exceptiile prevazute de lege in cazul retelei de comunicatii se refera doar la lucrari de intretinere a acestora, nicidecum de extindere de retele sau de montare a unora noi (art. 11, paragraful I).

Au cei de la RCS&RDS autorizatiile de constructie necesare conform legii 50? Am adresat in acest sens intrebari catre 25 de autoritati administrative locale, cele care emit aceste acte, potrivit legii. Primariile din Constanta sI Cluj au fost foarte clare in raspunsuri: RCS&RDS nu a solicitat asemenea autorizatii. In aceeasi situatie se afla sI Bucurestiul sI primariile de sector. Nici in mediul rural sau in localitatile urbane unde am trimis intrebari raspunsurile nu au fost pozitive. In ultimii ani nu s-au depus asemenea cereri de autorizatie de constructii. Depunerea unei asemenea cereri impune o documentatie tehnica stabilita de aceeasi Lege 50. Care inseamna implicit costuri pentru elaborarea proiectelor. Odata incheiata lucrarea, se percepe sI o taxa catre Inspectoratul de Stat in Constructii, de 0,1% din valoarea lucrarii. Ce ar insemna la nivelul de extindere RCS&RDS aceasta plata? Daca estimam doar la 1 miliard de euro valoarea cablurilor, a instalatiilor de transmitere din sI dintre cele 1387 de localitati compania ar fi fost taxata cu 1 milion de euro!

Desigur, nu avem indoieli asupra dorintei RCS-RDS de a fi o companie “legalista' . In acest sens trebuie interpretate sI turneele lui Ioan Bendei, unul din directorii RCS-RDS pe la primariile din tara sau pe la companiile care au contracte prin care se inchiriaza stalpii pentru “agatarea' cablurilor. Sunt multe legende despre acest domn Bendei care seamana cu alt celebru domn Becali, in filmul “Valiza de la Cluj'. Vom reveni asupra acestui “folclor'. Pana atunci, primariile, care au “corespondat' cu redactia noastra au inceput sa-si puna sI ele intrebari privind Legea 50 sI in cazul constructiilor RCS-RDS.

Mai greu va fi de rezolvat problema constructiilor de patrimoniu, monument istoric, la care interventiile fara autorizatii de constructie sunt considerate infractiune, iar cei responsabili pot fi condamnati la inchisoare sI amenzi penale. In plus, Legea 50 stabileste ca autoritatile locale pot dispune desfiintarea constructiilor neautorizate ridicate pe terenuri apartinand domeniului public sau privat al statului. Procedura se poate declansa din oficiu, fara o hotarare judecatoreasca. In cazul contraventiilor chiar sI politia le poate constata. Din aceasta perspectiva, pentru RCS-RDS se pot aduna nori negri care sa intunece frumoasele perspectivede dezvoltare. Chiar sI asa, semne concrete de instabilitate au fost date de agentia de rating care a dat un semnal de ingrijorare legat de datoria RCS-RDS contractata la banci.

Daca Electrica, RATB, Metroul- am dat doar trei exemple de mari companii care permit RCS-RDS sa le utilizeze ca suport de transport pentru cablu- vor cere autorizatiile de constructie necesare conform legii, atunci aceasta afacere va fi analizata transmitand un risc in plus. Asta daca nu trece dl. Bendei cu valiza.

×