Un proiect de ordin de ministru, postat la finalul săptămânii trecute pe site-ul Ministerului Sănătății, aduce mai multe modificări în O.M.S. nr. 194/2015 privind Normele pentru evaluarea şi avizarea publicităţii la medicamentele de uz uman, cele mai multe vizând punerea în concordanță a acestor reguli cu „ultimele evoluţii din domeniul tehnologiei”.
Una dintre cele mai importante modificări aduse de actul normativ este extinderea publicităţii digitale pentru medicamentele care se eliberează fără prescripție medicală, lucru pe care asociațiile producătorilor de OTC-uri îl cer de mai bine de un an.
În prezent, prin O.M.S. 194/2015, este interzisă orice fel de publicitate destinată publicului larg pentru medicamentele care se eliberează numai pe bază de prescripție medicală, iar în cazul celor care pot fi cumpărate fără rețetă, așa-numitele OTC, este interzisă publicitatea prezentată prin intermediul platformelor de socializare – precum Meta (fostă Facebook), TikTok sau Instagram - sau al aplicațiilor mobile.
Comentariile și posibilitatea de distribuire vor fi dezactivate
Proiectul propus de MS prevede că „este permisă publicitatea destinată publicului larg prezentată prin intermediul rețelelor de socializare sau al aplicațiilor mobile, aplicații mobile Android, IOS sau orice alt tip de aplicație care au corespondent o pagina web oficială cu servicii și conținut similar, cu condiția ca butoanele «Like», comentariile și posibilitatea de distribuire să fie dezactivate”.
Reprezentanții Ministerului Sănătății spun că era necesară includerea acestor platforme și aplicaţii mobile în cadrul canalului de comunicare internet, ca forme acceptate de către Agenția Națională a Medicamentului (ANMDMR) pentru publicitatea la OTC-uri, „ca urmare a dezvoltării tehnologice”.
„La data intrării în vigoare a Ordinului ministrului sănătății nr. 194/2015, rețelele de socializare nu reprezentau un canal de comunicare avansat și extins ca presa tipărită, televiziunea sau radioul. (...) Introducerea rețelelor de socializare, a aplicațiilor mobile și a altor platforme online în cadrul canalului de comunicare internet stabilește un domeniu de aplicare mai acoperitor având în vedere mediul digital în continuă evoluție și dezvoltare. Noua modificare asigură control și integritate asupra conținutului materialelor publicitare derulate în cadrul rețelelor de socializare și a aplicațiilor mobile. Prin urmare, se instituie un cadru legal unitar cu privire la condițiile efectuării publicității la medicamentele OTC, indiferent de canalul de comunicare”, se arată în nota de fundamentare ce însoțește proiectul.
Reclama trebuie să recomande consultarea unui medic
Totodată, la art. 41, care reglementează acest aspect, sunt introduse mai multe alineate noi.
Astfel, deținătorul autorizației de punere pe piață (DAPP) a unui medicament sau reprezentantul acestuia va fi responsabil pentru conținutul materialelor publicitare elaborate și diseminate digital prin intermediul rețelelor de socializare, aplicațiilor mobile și a altor platforme online.
„DAPP sau reprezentantul acestuia își asumă responsabilitatea pentru modul de concepere, de distribuire și utilizare a materialelor publicitare de către terți contractați prin intermediul rețelelor de socializare, aplicațiilor mobile și a altor platforme online”, conform proiectului de act normativ.
Mai mult, documentul stipulează clar că „informațiile de natură promoțională trebuie să recomande întotdeauna utilizatorilor să consulte un profesionist din domeniul sănătății pentru mai multe informații și să conțină o indicație expresă, lizibilă, de a citi cu atenție instrucțiunile din prospect sau de pe ambalaj” – un aspect legal frecvent ignorat și în reclamele de pe alte canale de comunicare.
De asemenea, mesajele publicitare care conțin link-uri care pot fi activate „nu pot include link-uri către pagini care conțin materiale promoționale neaprobate de către ANMDMR”, măsură luată pentru a limita sursele de informare ale pacienților oferite în cadrul materialelor publicitare doar la acele platforme, site-uri aprobate de către Agenția Medicamentului.
Discounturile – interzise, ca să nu încurajeze consumul
În noile norme se subliniază și faptul că, pe lângă deținătorul autorizației de punere pe piață, li se interzice și fabricanților, distribuitorilor angro şi părţilor terţe care acţionează în numele acestora pe baza unui contract, să facă publicitate la medicamente către publicul larg care să conţină oferte promoţionale sau referiri la discounturi, reduceri de preţ, preţuri speciale.
„Publicitatea la medicamentele de uz uman nu trebuie să includă avantaje financiare, care să încurajeze consumul de medicamente”, explică MS.
Reprezentanții Ministerului Sănătății spun că s-au inspirat din modelul altor țări din Uniunea Europeană care permit publicitatea medicamentelor de uz uman fără prescripție medicală pe rețelele sociale, aplicații mobile și alte platforme, ce indică faptul că „posibilitatea de promovare a medicamentelor OTC este adecvată atât mediului online, cât și offline”. De asemenea, autorii proiectului menționează că au primit semnale din partea mai multor asociații ale producătorilor de medicamente (RASCI și ARPIM), iar Agenția Națională a Medicamentului „propune aceste canale de comunicare ca fiind unele acceptate”.
„Un număr considerabil de state membre permit promovarea medicamentelor OTC pe rețele de socializare, aplicații mobile și alte platforme online (Marea Britanie, Cehia, Slovacia, Polonia, Croația, Germania, Austria, Irlanda, Finlanda, Suedia, Danemarca, Lituania, Letonia, Estonia, Ungaria, Grecia, Cipru, Spania, Portugalia, Bulgaria, Slovenia)”, precizează Ministerul Sănătății, în referatul ce însoțește proiectul de act normativ.