x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Record sumbru: un tren deraiat pe lună

Record sumbru: un tren deraiat pe lună

de Diana Scarlat    |    02 Iul 2015   •   15:56
Record sumbru: un tren deraiat pe lună
Sursa foto: Foto: Agerpres

În trenurile din România nu ştii nici când te urci, nici când ajungi la destinaţie... dar nici măcar dacă mai ajungi la destinaţie. Lipsa investiţiilor, cumulată cu jaful produs în ultimii 25 de ani în CFR, dar şi cu furturile de șine ne propulsează direct în vârful topului deraierilor de trenuri: 37 numai din 2013 până în prezent.

România se laudă cu unul dintre cele mai sumbre recorduri: cel la trenuri care zboară de pe şine. Ceea ce în alte ţări este o catastrofă la noi tinde să devină normalitate

În gara Subcetate Mureş, după miezul nopţii, a staţionat la timp trenul Inter Regio care ar fi ajuns în şase ore până la Bucureşti. Iniţial, totul părea în regulă. După 45 de minute de stat în gară, a apărut şi primul controlor, care ne dădea vestea proastă că vom putea ajunge la Bucureşti cam peste... 16 ore! Povestea nu este de la începuturile căilor ferate.


Foto: Agerpres

S-a întâmplat anul trecut, în luna august. Circulaţia feroviară între sta-ţiile Voşlăbeni şi Izvorul Mureşului, în judeţul Harghita, a fost blocată, pe 22 august 2014, după ce un tren de marfă, for-mat din 28 de vagoane, încărcate cu ţevi, a deraiat de la o osie a locomotivei, la miezul nopţii. Vagoanele trenului au fost retrase în staţia Izvorul Mureşului. În urma incidentului, toată circulația s-a blocat pentru multe ore.

Consecințe dramatice

Accidente de acest fel sunt frecvente pe calea ferată, unde tre-nurile pot avea întârzieri şi de peste zece ore. Motivele sunt multe, însă cele mai importante ţin de subfinanţarea lucrărilor de infrastuctură, de devalizarea companiilor CFR Călători şi Infrastructură şi nu în ultimul rând de incapacitatea instituţiilor competente de a stopa furtul de sine pentru afacerile prospere cu fier vechi.

Nealocarea bugetului necesar funcţionării CFR Infrastructură, din 2007 până anul treut, împreună cu furturile unor bucăţi de şină sau de alte componente ale căilor ferate, au dus la deteriorarea gravă a infrastructurii.


Foto: Agerpres

Scăderea încasărilor, corelată cu scăderea subvenţiilor şi cu incapacitatea de autofinanţare pentru CFR Infrastructură şi CFR Călători au făcut posibilă creşterea numărului deraierilor în ultimii ani, astfel încât 15 trenuri au deraiat în 2013, 17 în 2014 şi 5 deja în primele cinci luni ale anului în curs. Din statistici reiese că deja s-a depăşit recordul sumbru de un tren deraiat pe lună, iar angajaţii susţin că dacă nu se va remedia situaţia, toţi călătorii se află în pericol.

Este știut că infrastructura feroviară din România are nevoie de investiții masive pentru a ajunge să se compare cu media europeană și pentru a putea realiza interconectări cu coridoarele de transport europene. Un calcul estimativ arată că ar fi nevoie de jumătate de miliard de euro anual, în următorii zece ani, pentru reparații, modernizări și construcții.


Foto: Agerpres

La două miliarde de lei este estimată investiția pentru atingerea vitezei de 160 km/h pe căile ferate, aşa cum cere UE. Deocamdată, nu putem vorbi de un plan pe termen lung, iar ceea ce se face acum nu pare a avea legătură cu locurile în care s-au produs accidente frecvent, în perioada 2009- 2014.

Potrivit planului de investiţii anual, pentru funcționarea infrastructurii feroviare, Ministerul Transporturilor alocă peste 800 de milioane lei, pentru reparaţii şi stoparea degradării, însă nu se acoperă niciodată toate nevoile reale ale căilor ferate, iar reparaţiile plătite anual sunt doar „cârpeli de mântuială, pentru cheltuirea unor bani”.

408 milioane de lei au fost pierderile înregistrate de CFR Călători în 2013, iar în 2014 compania a avut un profit de 69 de milioane de lei.



Cum este în alte țări

În ţări precum Germania, Franţa, Belgia, Italia sau Spania, se întâmplă să deraieze un tren o dată la cinci ani, ca medie pe ultimii 30 de ani. Asta doar în condiţii excepţionale şi numai din cauza unor accidente sau a unor defecţiuni ale trenurilor, ceea ce este foarte rar, datorită verificărilor minuţioase permanente.



În Elveţia a deraiat un singur tren în ultimii 10 ani, din cauza unei alunecări de teren care a prins garnitura chiar în mers, iar în SUA, un singur accident feroviar s-a produs în ultimii şapte ani, din cauza condiţiilor meteo.



Lista neagră a deraierilor

- 5 iunie 2015 - Circulaţia feroviară pe magistrala Timişoara - Bucureşti a fost blocată, după ce un tren destinat transportului de marfă a deraiat în apropierea oraşului Orşova.
- 28 august 2014 - Un vagon al unui tren de marfă care transporta motorină a deraiat, între localităţile Voşlăbeni şi Izvorul Mureşului, din judeţul Harghita.
- 16 octombrie 2013 - Circulaţia feroviară pe relaţia Deda – Dej a fost închisă, din cauza unui accident feroviar produs între staţiile Monor şi Râpa. O dre-zină pantograf s-a ciocnit cu un tren de marfă, oprit la intrarea într-un tunel.
- 2 iunie 2011 - Un tren intercity a deraiat între Braşov şi Rupea, din cauza aluviunilor.
- 26 ianuarie 2010 - Un tren cu 100 de persoane a deraiat în judeţul Harghita, la ieşirea din staţia Sansimion.
-25 ianuarie 2010 - Un tren a deraiat în Covasna, între Braşov şi Izvorul Olt. Al doilea vagon al trenului personal 4503, care circula de la Braşov la Izvorul Olt, a deraiat între staţiile de cale ferată Malnas Sat şi Bixad Sat.



×