x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Record sumbru: un tren deraiat pe lună

0
Autor: Diana Scarlat 02 Iul 2015 - 15:56
Record sumbru: un tren deraiat pe lună Foto: Agerpres
Vezi galeria foto


În trenurile din România nu ştii nici când te urci, nici când ajungi la destinaţie... dar nici măcar dacă mai ajungi la destinaţie. Lipsa investiţiilor, cumulată cu jaful produs în ultimii 25 de ani în CFR, dar şi cu furturile de șine ne propulsează direct în vârful topului deraierilor de trenuri: 37 numai din 2013 până în prezent.

România se laudă cu unul dintre cele mai sumbre recorduri: cel la trenuri care zboară de pe şine. Ceea ce în alte ţări este o catastrofă la noi tinde să devină normalitate

În gara Subcetate Mureş, după miezul nopţii, a staţionat la timp trenul Inter Regio care ar fi ajuns în şase ore până la Bucureşti. Iniţial, totul părea în regulă. După 45 de minute de stat în gară, a apărut şi primul controlor, care ne dădea vestea proastă că vom putea ajunge la Bucureşti cam peste... 16 ore! Povestea nu este de la începuturile căilor ferate.


Foto: Agerpres

S-a întâmplat anul trecut, în luna august. Circulaţia feroviară între sta-ţiile Voşlăbeni şi Izvorul Mureşului, în judeţul Harghita, a fost blocată, pe 22 august 2014, după ce un tren de marfă, for-mat din 28 de vagoane, încărcate cu ţevi, a deraiat de la o osie a locomotivei, la miezul nopţii. Vagoanele trenului au fost retrase în staţia Izvorul Mureşului. În urma incidentului, toată circulația s-a blocat pentru multe ore.

Consecințe dramatice

Accidente de acest fel sunt frecvente pe calea ferată, unde tre-nurile pot avea întârzieri şi de peste zece ore. Motivele sunt multe, însă cele mai importante ţin de subfinanţarea lucrărilor de infrastuctură, de devalizarea companiilor CFR Călători şi Infrastructură şi nu în ultimul rând de incapacitatea instituţiilor competente de a stopa furtul de sine pentru afacerile prospere cu fier vechi.

Nealocarea bugetului necesar funcţionării CFR Infrastructură, din 2007 până anul treut, împreună cu furturile unor bucăţi de şină sau de alte componente ale căilor ferate, au dus la deteriorarea gravă a infrastructurii.


Foto: Agerpres

Scăderea încasărilor, corelată cu scăderea subvenţiilor şi cu incapacitatea de autofinanţare pentru CFR Infrastructură şi CFR Călători au făcut posibilă creşterea numărului deraierilor în ultimii ani, astfel încât 15 trenuri au deraiat în 2013, 17 în 2014 şi 5 deja în primele cinci luni ale anului în curs. Din statistici reiese că deja s-a depăşit recordul sumbru de un tren deraiat pe lună, iar angajaţii susţin că dacă nu se va remedia situaţia, toţi călătorii se află în pericol.

Este știut că infrastructura feroviară din România are nevoie de investiții masive pentru a ajunge să se compare cu media europeană și pentru a putea realiza interconectări cu coridoarele de transport europene. Un calcul estimativ arată că ar fi nevoie de jumătate de miliard de euro anual, în următorii zece ani, pentru reparații, modernizări și construcții.


Foto: Agerpres

La două miliarde de lei este estimată investiția pentru atingerea vitezei de 160 km/h pe căile ferate, aşa cum cere UE. Deocamdată, nu putem vorbi de un plan pe termen lung, iar ceea ce se face acum nu pare a avea legătură cu locurile în care s-au produs accidente frecvent, în perioada 2009- 2014.

Potrivit planului de investiţii anual, pentru funcționarea infrastructurii feroviare, Ministerul Transporturilor alocă peste 800 de milioane lei, pentru reparaţii şi stoparea degradării, însă nu se acoperă niciodată toate nevoile reale ale căilor ferate, iar reparaţiile plătite anual sunt doar „cârpeli de mântuială, pentru cheltuirea unor bani”.

408 milioane de lei au fost pierderile înregistrate de CFR Călători în 2013, iar în 2014 compania a avut un profit de 69 de milioane de lei.



Cum este în alte țări

În ţări precum Germania, Franţa, Belgia, Italia sau Spania, se întâmplă să deraieze un tren o dată la cinci ani, ca medie pe ultimii 30 de ani. Asta doar în condiţii excepţionale şi numai din cauza unor accidente sau a unor defecţiuni ale trenurilor, ceea ce este foarte rar, datorită verificărilor minuţioase permanente.



În Elveţia a deraiat un singur tren în ultimii 10 ani, din cauza unei alunecări de teren care a prins garnitura chiar în mers, iar în SUA, un singur accident feroviar s-a produs în ultimii şapte ani, din cauza condiţiilor meteo.



Lista neagră a deraierilor

- 5 iunie 2015 - Circulaţia feroviară pe magistrala Timişoara - Bucureşti a fost blocată, după ce un tren destinat transportului de marfă a deraiat în apropierea oraşului Orşova.
- 28 august 2014 - Un vagon al unui tren de marfă care transporta motorină a deraiat, între localităţile Voşlăbeni şi Izvorul Mureşului, din judeţul Harghita.
- 16 octombrie 2013 - Circulaţia feroviară pe relaţia Deda – Dej a fost închisă, din cauza unui accident feroviar produs între staţiile Monor şi Râpa. O dre-zină pantograf s-a ciocnit cu un tren de marfă, oprit la intrarea într-un tunel.
- 2 iunie 2011 - Un tren intercity a deraiat între Braşov şi Rupea, din cauza aluviunilor.
- 26 ianuarie 2010 - Un tren cu 100 de persoane a deraiat în judeţul Harghita, la ieşirea din staţia Sansimion.
-25 ianuarie 2010 - Un tren a deraiat în Covasna, între Braşov şi Izvorul Olt. Al doilea vagon al trenului personal 4503, care circula de la Braşov la Izvorul Olt, a deraiat între staţiile de cale ferată Malnas Sat şi Bixad Sat.



Citeşte mai multe despre:   deraiere,   catastrofe,   tragedii,   cfr,   trenuri deraiate

 



Mai multe titluri din categorie

Misterul rivalității dintre Macedonski și Eminescu

Misterul rivalității dintre Macedonski și Eminescu
Galerie Foto Alexandru Macedonski a trăit, fără îndoială, o viață tumultuoasă în care a cheltuit mai mult decât îl țineau buzunarele. A fost, ca cetățean, colțos, înfășurat în aere aristocrate, avid după recunoaș...

SPP s-a dotat, înainte de Ziua Națională, cu aplicații informatice în valoare de peste 20 de milioane de lei

SPP s-a dotat, înainte de Ziua Națională, cu aplicații informatice în valoare de peste 20 de milioane de lei
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază, instituția care se ocupă cu protejarea demnitarilor, cheltuie peste 20 de milioane de lei pentru dotări hardware și software. 16 loturi ale unui contract-cadru au fost atribuite,...

Marea Unire din 1918, în plină molimă. Mărgele din usturoi, în loc de mască 

Marea Unire din 1918, în plină molimă. Mărgele din usturoi, în loc de mască 
Unul dintre cele mai importante momente din istoria românilor, cel în care Marea Adunare de la Alba Iulia a votat unirea Transilvaniei cu România, la 1 decembrie 1918, a avut loc tot în timpul unei pandemii, şi...

EXCLUSIV. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, declarații tulburătoare: „Azi suntem obligați să fim mici, fiindcă nu mai avem oameni de stat și nici strategie națională”

EXCLUSIV. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, declarații tulburătoare: „Azi suntem obligați să fim mici, fiindcă nu mai avem oameni de stat și nici strategie națională”
Galerie Foto Prilejuit de Ziua Națională a României, dialogul cu istoricul Ioan-Aurel Pop, președinte al Academiei Române și una dintre puținele voci limpezi și neatârnate ale prezentului nostru răscolit de incertitudini,...

Viața politică și luptele pentru guvernare în anul Marii Uniri și asemănările epocii cu războaiele de astăzi pentru putere

Viața politică și luptele pentru guvernare în anul Marii Uniri și asemănările epocii cu războaiele de astăzi pentru putere
Istoria este rotundă și se repetă, este o un proverb popular. Proverb care se aplică, pare-se, ad-litteram când vorbim despre politica din România. Între ianuarie 1918, anul Mari Uniri, și sfârșitul anului...

Muzeul Național al Revoluției Anticomuniste va fi gata, în doi ani, la Timișoara și costă 1,1 milioane de euro

Muzeul Național al Revoluției Anticomuniste va fi gata, în doi ani, la Timișoara și costă 1,1 milioane de euro
Ministerul Culturii a finalizat, la mijlocul acestei luni, licitația privind atribuirea unui contract referitor la elaborarea documentației și execuția lucrărilor pentru amenajarea, la Timișoara, a Muzeului...

Exclusiv: Black Friday la Poliție. Spirala chestorilor, de Ziua Națională

Exclusiv: Black Friday la Poliție. Spirala chestorilor, de Ziua Națională
Galerie Foto A fost „Black Friday” la avansări în grad, de Ziua Națională a României. In acest an, printre cei propuși la grade înalte se numără personaje ciudate: un chestor in cadrul Ministerului de Interne - abonat...

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID

Bazele de date ale deținuților din România, rescrise de o firmă care a dezvoltat, pentru OMS, platforma de distribuție a vaccinurilor anti-COVID
Galerie Foto Compania deținută de omul de afaceri Mihai Matei, președinte al Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii, a primit, recent, de la Administrația Națională a Penitenciarelor un contact de peste...

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară

Dezvoltarea capacităților de producție în industria alimentară trebuie să devină prioritară
Interviu cu Valeriu Tabără, președintele Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” Fără capacități de prelucrare a materiei prime, valoarea producției în anul...

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii

Polițiștii din Argeș - supărați pe sindicatul de la București și pe legile care le mănâncă banii
Conflict între polițiști și sindicaliști, în Argeș. Oamenii legii le cer socoteală celor care îi reprezintă. Un ofiţer din cadrul Secţiei 4 Poliţie Piteşti a postat un mesaj public în care își arată dez...

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro

Miniștrii Guvernului Ciucă locuiesc într-un hectar de case, dețin 343.000 de metri pătrați de pământ și au în conturi câteva milioane de euro
Galerie Foto Cabinetul PNL-PSD-UDMR, condus de generalul Nicolae Ciucă și căruia, mâine, Parlamentul României îi va acorda votul de învestitură, este putred de bogat, pe persoanele fizice care îl compun. Cei 23 de membri ai...

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement

Roman: Rotația premierilor PNL și PSD, în baza unui gentlemen's agreement
Ministrul desemnat al Digitalizării, Florin Roman susține că PNL și PSD mai au de lucrat la capitolul încredere. El mai spune că rotația premierilor se va produce în baza unui gentlemen's...

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi

Alexandru Odobescu, o moarte învăluită în misterul unui amor cu năbădăi
Galerie Foto Dependent de morfină, viciu căpătat în Franța, în urma unui tratament medical prescris împotriva gutei, Alexandru Odobescu (1834-1895) mai avea o slăbiciune: femeile tinere. Combinația droguri + dame frumoase...

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat

556.000 de lei, băgați în sistemul de conferințe pentru „Salonul Alb” de la Senat
Instituția condusă de Anca Dragu a majorat, săptămâna trecută, prețul stabilit în august pentru achiziția unei instalații de conferință destinate unei singure săli din Palatul Parlamentului, costul final...

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară

Povestea satului care înjură 112 și alungă urșii cu muzica populară
Galerie Foto În urmă cu doi ani, cam pe această vreme, la 112 suna un bărbat disperat: tocmai ce-l alergase ursul pe uliță. Dialogul cu dispecerul de la Poliție, timp de câteva minute, a fost halucinant: „capetele de...
Serviciul de email marketing furnizat de