x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special "Rectificarea bugetară nu ne permite creşteri salariale"

"Rectificarea bugetară nu ne permite creşteri salariale"

de Eugenia Mihalcea    |    28 Apr 2009   •   00:00
"Rectificarea bugetară nu ne permite creşteri salariale"
Sursa foto: Dragoş Stoica/Jurnalul Naţional

Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, recunoaşte că nu mai are bani pentru cărţile profesorilor, pentru naveta elevilor, că anul acesta nu se va promova un nou set de manuale şi că profesorii nu trebuie să se aştepte la majorări salariale prea devreme. Deşi nu o spune răspicat, Andronescu admite şi faptul că la şcolile unde se poate se vor face disponibilizări. Cu toate acestea, ministrul nu renunţă la portofoliu, lucru anunţat la început de mandat.



Jurnalul Naţional: Inspectorii şcolari generali şi adjuncţi vor fi schimbaţi, conform prevederilor ordonanţei deconcentratelor. În ce măsură vor fi afectaţi şi directorii de şcoli de acest act normativ?

Ecaterina Andronescu: Nu vor fi directori afectaţi. Dacă vă uitaţi în ordonanţă, se face referire la un articol din Statutul Personalului Didactic, iar în acel articol se vorbeşte numai despre inspectoratele şcolare, deci în mod categoric nu s-a vorbit deloc despre directorii de şcoală. Ceea ce nu înseamnă însă că, dacă directorii de şcoală nu îşi vor îndeplini misiunea pe care o au, nu putem, conform legii, să îi evaluăm şi să încercăm să aducem performanţă mai mare la conducerea şcolii. În mod categoric eu asta îmi doresc, să am şi inspectori şcolari care să îşi îndeplinească atribuţiile foarte bine, dar şi directori de şcoală care să facă acelaşi lucru.

Vor fi schimbaţi toţi cei 40 de inspectori şcolari?

Nu, doar acei inspectori care nu au înţeles că există nişte probleme ale sistemului în a căror rezolvare au obligaţia să se implice, indiferent din ordinul cărui ministru au devenit inspectori sau inspectori generali adjuncţi. De exemplu, într-un judeţ inspectorul general a invitat toţi directorii şi le-a spus altceva decât ar fi trebuit să le transmită din partea ministerului. Or, în asemenea situaţii nu poţi să continui să colaborezi.

Şi fără joburi, şi cu banii luaţi

Ce se va întâmpla cu profesorii? După ce au aflat că nu mai primesc majorările salariale promise înainte de alegeri, acum se simt ameninţaţi de disponibilizări.

Deocamdată avem această rectificare negativă a bugetului, care nu ne permite în acest moment creşteri salariale, iar acest lucru este cunoscut de sindicate.

Eu le-am spus că încercăm să gestionăm resursele sistemului cu foarte multă responsabilitate. Într-un an cu austeritate bugetară, eu cred că trebuie să ne gândim şi să ne uităm cu foarte mare atenţie, atunci când avem clase sub efectiv, dacă putem să grupăm clasele în aşa fel încât să nu lucrăm în aceeaşi şcoală cu o clasă de 12 elevi şi cu una cu 13 elevi şi, eventual, să aducem şi profesori necalificaţi pentru a putea acoperi normele, numai pentru că profesorul necalificat beneficiază de nu ştiu ce susţinere locală.

Este adevărat că aţi trimis o notă în teritoriu pentru a se stabili de câte norme este nevoie în sistem?

Urmează să trimită Direcţia de Buget Finanţe o notă prin care să li se precizeze inspectorilor şi directorilor să încerce să se încadreze în resursele bugetare de care dispun, aceste resurse fiind alocate pe judeţe. Oricum, o dată cu revenirea mea la minister m-am confruntat cu o situaţie ciudată: am găsit multe norme în plus, deşi sunt cu 700.000 de copii mai puţin decât erau în 2004.

Asta înseamnă că este posibil să dispară 20.000 de posturi, aşa cum s-a vehiculat?


Eu nu cred că trebuie să ne punem problema dispariţiei a 20.000 sau a 40.000 de posturi. Fiecare director de şcoală are obligaţia să vadă la el în şcoală, iar inspectoratele să gestioneze la nivelul fiecărui judeţ, în aşa fel încât să avem acoperire la fiecare clasă cu cadre didactice, să încercăm să nu mai avem necalificaţi în sistem. Vom asigura şi transport, în aşa fel încât să încercăm să eliminăm clasele din mediul rural în care se învaţă simultan.

Şi dacă directorii îşi drămuiesc bine banii, în ce condiţii există posibilitatea unei majorări salariale de 33,4% pentru profesori?

Eu nu exclud această posibilitate, dar depinde foarte mult de starea economiei. Vom face o evaluare la sfârşitul lunii iunie în ceea ce priveşte bugetul şi în toamnă, la începutul anului şcolar. Îmi doresc foarte mult să ne putem achita de obligaţia pe care ne-am asumat-o faţă de profesori.

Majorarea salariilor dascălilor nu este singura promisiune care a picat o dată cu rectificarea bugetară. Liceenii săraci, de exemplu, au rămas fără bursele "Bani de liceu". De unde veţi mai fi nevoită să tăiaţi?

Din punctul nostru de vedere, am găsit sumele necesare pentru "Bani de liceu", dar trebuie să apară o hotărâre de Guvern în acest sens. Anul acesta nu promovăm un set nou de manuale, pentru că regândim curriculum, aşa că anul acesta ne mai rămâne un rest din cheltuielile pentru manuale pe care îl vom direcţiona către "Bani de liceu". Nu ne sunt suficienţi banii pentru capitolul 100 de euro pentru cărţi, dar nici pentru naveta elevilor până la sfârşitul anului.

Un nou curriculum

Vorbeaţi despre curriculum. Ce schimbări majore vor avea loc?

Noi am vrea să realizăm curriculum pe realizarea de competenţe şi să dăm coerenţă de la grupa pregătitoare până la finalizarea liceului, cu posibilitatea de a urmări acumulările de competenţe de la un ciclu la altul. Ne-am propus ca până la sfârşitul acestui semestru să îl finalizăm şi poate să îl avem gata să îl introducem din toamnă. În general, vom merge pe cele opt competenţe-cheie pe care le-au stabilit documentele europene şi vom urmări să avem şi evaluările care să verifice ce competenţe a dobândit fiecare elev după fiecare ciclu. În ceea ce priveşte reducerea numărului de ore, ar fi necesar să coborâm la 25-28 de ore pe săptămână, în aşa fel încât să mutăm accentul pe pregătirea individuală.

Asta înseamnă şi evaluări mai dese?

Eu cred că vom pune accentul pe evaluarea continuă şi pe ceea ce face profesorul la fiecare oră la clasă şi, din când în când, evaluări naţionale, de tipul testelor PISA şi a celor internaţionale, cărora nu le facem faţă cum trebuie. Testele acestea scot în evidenţă faptul că nu îi pregătim suficient pe elevi să se adapteze la situaţii noi cu care ei se confruntă.

Fără teze cu subiect unic

Acum avem un singur tip de evaluare - tezele cu subiect unic, la care aţi anunţat deja că veţi renunţa.

La începutul anului vom anunţa acest lucru, dar, din discuţiile pe care le am cu profesorii cu care mă întâlnesc în teritoriu, practic, nu am venit din nici un judeţ cu propuneri de a menţine tezele cu subiect unic. Este o reacţie aproape general acceptată.

Există alternativă pentru admiterea la liceu dacă renunţaţi la teze?

Pentru schimbarea tezelor şi a Bacalaureatului trebuie să modificăm Legea învăţământului, lucru la care lucrăm deja. Săptămâna viitoare vom avea o întâlnire la Preşedinţie, unde şi Comisia Prezidenţială va veni cu un document de lucru pentru legile învăţământului. Vom avea împreună un calendar de lucru.

Acum, sigur, există propuneri din partea colegiilor naţionale de a permite examenul de admitere direct la liceu şi cred că poate să fie o formulă, dar, evident, nu pentru anul acesta. Putem gândi o formulă combinată între admitere computerizată şi examene la licee.

Înainte de rectificare spuneaţi că nu rămâneţi în minister dacă nu aveţi susţinere financiară. V-aţi schimbat părerea?


Eu i-am spus şi fostului ministru Mircea Miclea, care şi-a dat demisia din cauză că nu a obţinut procentul din PIB cerut pentru educaţie, că e mai simplu să pleci decât să stai să faci ceva pentru sistem cu câţi bani ai.

Care sunt punctele din agenda ministrului pentru perioada următoare?

Clarificarea problemelor legate de descentralizare - avem un parteneriat cu Banca Mondială în acest sens, derularea în bune condiţii a sfârşitului de an şcolar, legile învăţământului. Aş vrea să dezbatem aceste legi şi reformarea curriculumului cu cât mai mulţi dascăli din ţară.

Sportul pe echipe, reglementat prin ordin de ministru

O dată cu reducerea numărului de ore la liceu până la 30 pe săptămână, ministrul Educaţiei a tăiat o oră de educaţie fizică din programul săptămânal al elevilor, dar a anunţat că oricine poate opta pentru alte două ore extracurriculare. Din cauză că profesorii de sport se simt ameninţaţi că rămân fără locuri de muncă, Andronescu spune că săptămâna aceasta va apărea un ordin de ministru care va lămuri situaţia acestora. "Eu cred că ordinul care urmează să fie aprobat, poate, săptămâna viitoare clarifică anumite lucruri. În sensul în care se stabileşte un calendar până la care profesorul de educaţie fizică trebuie să-şi constituie echipe, care sunt echipele, care este calendarul competiţiilor din şcoală", precizează Ecaterina Andronescu. Astfel, timp de un semestru ar trebui să se desfăşoare campionate în şcoală, pe sporturile pe care şcoala şi le alege, iar în semestrul al II-lea să fie competiţii interşcolare, în interiorul aceleiaşi localităţi, la nivelul judeţului, la nivelul zonei, urmând ca, în final, cei care ajung în competiţiile finale să se înscrie în campionatul celor care fac performanţă sportivă. "Aceasta ar fi competiţia sportului de masă, în care dorim să integrăm practic toţi elevii, şi a doua cale este competiţia sportului de performanţă prin intermediul cluburilor şcolare. Ordinul ministrului va clarifica şi performanţele fiecărui club, şi o perioadă de evaluare a cluburilor, de evaluare a potenţialului lor competiţional", a completat ministrul. Ordinul va clarifica şi modul în care se vor înscrie elevii în echipele sportive, fără a exista însă obligativitate pentru aceste ore. "Se vor înscrie la un sport pe care îl aleg şi pentru care în şcoala respectivă se exprimă mai multe opţiuni. Eu cred că este rolul profesorului să îi atragă. Dacă profesorul abia aşteaptă să îi fugă elevii de la ora de sport, atunci în mod categoric interesele elevilor şi ale profesorului sunt convergente, dar, dacă ştie să îşi facă ora atractivă, atunci fără îndoială lumea va fi mulţumită", a concluzionat Andronescu.

"Dacă directorii de şcoală nu îşi vor îndeplini misiunea pe care o au, putem să îi evaluăm şi să încercăm să aducem performanţă mai mare la conducerea şcolii"
Ecaterina Andronescu - ministrul Educaţiei

×
Subiecte în articol: special scoala