Lucrarile de infrastructura de la Podul Calafat-Vidin sint gata pe partea romaneasca, acum ii asteptam pe bulgari, care se misca greu. Podul peste Dunare are termen de predare 1 septembrie 2011.
Ne-am intors! Fix dupa un an si citeva zile la Calafat, orasul care se modernizeaza peste noapte. Am ramas mirati si nu ne-a venit sa credem ce vedem. Daca la ultima noastra vizita plecasem plini de pamant pe picioare, cu praf pe haine, si batuti de soare, acum totul e astfaltat ca la carte, chiar daca mai exista si mici probleme. Nu mai sint nici sticle de bere sau vin, aruncate sub copaci, "material didactic' pentru muncitori, nici baraci de fier, ruginite in care oamenii drumului dormeau peste noapte. Inainte de o baie in Dunare, am zis sa ne terminam treaba, iar apoi sa incepem mica relaxare, de citeva ore in Calafat.
"Constructorul spaniol, asta de la Azvi Vimac, a zis ca el nu mai sta sa puna rosturile de dilatatie la partea de infrastructura de la Calafat si acum noi sintem obligati sa spargem iar zonele respective, pentru a remedia probleme. Sa nu ne trezim dupa cu controlul pe cap', spune unul dintre putinii muncitori care mai lucreaza la pod. "Tataie, ne-am miscat bine. Anu’ trecut dupa ce a scris careva de la Bucuresti ca e podu’ intirziat cu nu stiu cite luni, a venit control mare de la Bucuresti. Sa ne omoare, nu altceva! Au facut scandal mare, s-au pus peste astia de la primarie. Acum, uite vopsim gardurile si noi ne-am terminat treaba. E frumos? Place si lu’ matale? Barem, sa aiba grija dracii astia de romani de el', continua nea Gicu. Realisti fiind, totul e tras pina la buza apei. Calea ferata e aranjata perfect, caile de acces rutier catre podul spre Vidin sint si ele gata, acum mai se asteapta terminarea si astfaltarea drumului intre cei trei piloni ai podului. "Mai avem de pus doar o mica portiune de parpeti de protectie', adauga Gicu.
Practic, ce mai e de facut la pod si cand se inaugureaza? Sint cele doua intrebari pe care le auzim cel mai des la Calafat, fie ca sintem in centrul orasului, sau in zona tirgului de la piata, sau pe marginea podului. In acest moment, partea romaneasca sta cel mai bine, pentru ca atit soseaua, cit si calea ferata este adusa pina pe marginea Dunarii. In schimb, bulgarii mai au mult de lucrat. "Ei nu s-au apucat sa faca accesul spre pod, in schimb au avut mai mult de ridicat catre podul peste Dunare. Apoi, abia in urma cu citeva luni, s-a inceput lucrul la fixarea pilonilor de beton din apa. Sint trei piloni uriasi, finalizati in mare parte, la care constructorii lucreaza atit ziua, cit si noaptea, in ture. Asta inseamna fixarea celor trei piloni si inceperea modernizarii drumului peste Dunare. Patru mari bucati, pentru ca podul Calafat – Vidin sa fie fixati, apoi se va incepe modernizarea si montarea tuturor facilitatilor.
Unul dintre oamenii din partea consultantului Italferr, Vittorio Pellegrini, aduce lamuriri: "Dupa cum se vede pe partea de la Calafat e totul gata. Am terminat tot, acum ii asteptam pe bulgari. Cum termina si ei podul, incepem in secunda doi sa facem toate legaturile de electricitate si de comunicatii'. Podul Calafat – Vidin, spune toata lumea ca va deveni cea mai importanta axa de transport, atit rutier, cit si feroviar din sud-estul Europei. Cu patru benzi rutiere si o linie de cale ferata, dar si o pista speciala pentru biciclete, locuitorii micutului oras, de unde Gica Popescu a plecat spre fotbalul mare devenin capitanul Barcelonei, spun sa va fi "aur, mamaie'. Drumul rutier are 9 km, din care 3,2 km cu cate doua benzi pe fiecare directie si o statie de taxare. Sectorul feroviar are 3 km de linie noua cu un singur fir, o portiune de cale ferata reabilitata si statia CFR din Golenti.
Pe marginea drumului, asteptand autobuzul spre Maglavit, tanti Geta ne opreste surprinsa de aparatia unui reporter la noul pod. "Maica, am copiii care trec in Bulgaria cu bacu ca e multe lucruri de cumparat de acolo. Iti dai seama, ca odata cu podul asta o sa trec si eu cu ei cu masina, o sa mearga ca racheta. Acum, nu ma duc, mamaie, ca-s batrina. Sper sa-l prind si eu terminat. Si-asa ne costa traverasatul cu bacul acum, 6 euro de persoana dus-intors. Atunci o sa fie mai bine!', spune olteaca la vreo 82 de ani. Chiar daca se preconizeaza ca podul va fi dat in folosinta abia peste un an, la inceputul lui septembrie 2012, romanii se misca mai bine si in afara Calafatului. "In cateva zile se va incepe decopertarea drumului judetean, care duce pina la Craiova. Se va lucra pe bucati, se va circula pe un sens, o sa fie putin haos, dar nu avem ce face. Momentant se fac masuratorilor pentru a incerca marirea drumului', ne dezvaluie unul dintre constructori.
Conform ziarului sofiot Standart, compania spaniola FCC Construccion Barcelona cea care lucreaza la constructia podului peste Dunare ofera o garantie de 120 ani pentru podul care urmeaza sa lege Calafat de Vidin. Lungimea sa peste apa este de 1.391 metri, iar lungimea totala de 3.598 metri. Cel mai inalt stalp este cel cu numarul 9, care se va ridica la 40 de metri peste apa, iar fundatia lui va ajunge la 80 metri sub pamant. De precizat ca la inceputul lunii august, Comisia Europeana si-a dat acordul pentru prelungirea termenului de accesare a fondurilor de finantare a constructiei podului Calafat-Vidin, care expirase in anul 2010. Astfel, Bulgaria va primi 70 milioane de euro pentru proiect iar Romania - 36 milioane de euro.
Concluzia noastra e una extrem de simpla, iar pozele dovedesc acest lucru, fara sa mai existe scandalagii. Daca in luna mai 2011, era doar un maldar de pimint, acum e totul gata. Romanii s-au miscat mult mai bine de aceasta data, in schimb bulgarii mai au mult, foarte mult de lucru. Speram ca pina la urma, sa nu mai existe intirzieri, iar noi sa fim cei care va oferim in premiera imagini de la podul Calafat – Vidin, inainte ca ministrul de atunci al trasporturilor sa taie panglica de inaugurare.
Martie 2010 este data semnarii acordului de construire a podului Calafat – Vidin, dar s-a intirziat inceperea lui din cauza fondurilor insuficiente.