Opera Naţională din Bucureşti. Etajul trei. Sala Studio. Peste două sute de copii aşteaptă să intre în sala de balet. Unii vin pentru prima dată, alţii sunt deja elevii Studioului M Balet, condus de prof-coregraf Magdalena Rovinescu. Pentru unii este începutul uneia dintre cele mai frumoase cariere din lume. Pentru alţii, peste timp, va rămâne o amintire emoţionantă, subliniată de gândul “ce ar fi fost dacă...”
Încă din anul 1982, Studioul M Balet, care funcţionează în cadrul Operei Naţionale din Bucureşti, continuă să descopere viitoarele stele ale baletului, care, peste timp, au ca opţiune scena bucureşteană, sau oricare alte scene ale lumii. Această şcoală cu tradiţie în România este considerată o pepinieră de talente. Studioul se adresează atât copiilor şi tinerilor care vor să păstreze dansul doar ca pasiune, cât şi celor care vor să treacă în liga profesioniştilor. Magdalena Rovinescu a fost invitată, alături de micii ei balerini, în turnee în China, Egipt, India, Elveţia, Franţa, Portugalia, Italia şi America, iar unii dintre tinerii care au pornit sub înrumarea sa au ajuns acum elevi la English National Ballet, Ballettschule Theatrer Basel sau Ballettschule Wiener Staatsoper.
“Acum 30 de ani nu-mi imaginam că studioul de balet pe care îl conduc va ajunge la asemenea performanţe. Atunci când dansam ca prim-balerină credeam că lumea dansului nu-ţi poate oferi mai mult decât luminile rampei. M-am înşelat. Studiul alături de copii, formarea viitorilor dansatori, modelarea personalităţilor lor este o muncă ce îmi aduce satisfacţii enorme. Atunci când copiii şi tinerii de la Studioul M cuceresc scene importante, simt ca misiunea mea în viaţa lor contează cu adevărat. Despre asta e Studioul M. Despre pasiune şi performanţă!”, ne mărturiseşte Magdalena Rovinescu.
Magdalena Rovinescu şi-a propus evenimente de amploare pentru anul 2015, aşa că selecţia pentru Studioul de Balet a devenit şi mai riguroasă. Examenul de admitere de anul acesta s-a făcut în prezenţa sa, a Mariei Popa, coordonator al Studioului Experimental de Operă şi Balet Ludovic Spiess, şi a prim-balerinelor Bianca Fota, Mihaela Soare şi Ileana Sora.
Este important fizicul armonios
“Eu am început să fac balet la vârsta de zece ani, la Liceul de Coregrafie din Timişoara. Îmi amintesc că în primul an de balet totul părea o joacă, apoi, pe parcurs, mi-am dat seama de ce presupune această carieră. Însă gustul aplauzelor m-a făcut să nu renunţ. Iar la copiii selectaţi pentru acest an de studiu ne dorim să găsim un fizic armonios, muzicalitate şi tenacitate”, spune Bianca Fota. “Selecţia riguroasă a copiilor este un lucru firesc în evoluţia calitativă a Studioului M. Fiecare dintre noi a început într-un context asemănător şi iată că astăzi, majoritatea balerinelor spun că nu ar alege altă cale”, îşi aminteşte Ileana Sora. “Pentru copiii care vor să facă balet este important atât să aibă un fizic armonios, cât şi capacitatea de a înţelege cât mai repede paşii de balet. Iar aceste trăsături sunt intuite încă de la început de către profesorii de balet. Chiar dacă în România arta coregrafică nu este încă apreciată la fel ca în străinătate, cred că părinţii ar trebui să îşi aducă copiii la balet pentru că, acolo unde este Chemare, poate exista performanţă. Însă nu cred că părinţii ar trebui să decidă pentru cariera copiilor. Un copil care iubeşte dansul are privirea luminoasă şi ageră, încă de la primul pas în sala de balet”, ne mărturiseşte Mihaela Soare.
Selecţie exigentă
Maria Popa recunoaşte că “Selecţia din acest an a fost mai exigentă decât până acum, pentru că am avut un număr foarte mare de copii înscrişi. Am căutat în privirile lor dorinţa de a dansa, apoi a urmat examinarea aptitudinilor. Unii dintre aceşti copii poate că vor îmbăţişa această carieră, iar alţii poate, peste timp, vor deveni publicul fidel al Operei. Acest studio de balet formează nu numai balerini, ci şi caractere. Şi cred că acesta este motivul pentru care românii continuă să-şi aducă copiii la balet. Fiecare părinte visează pentru copilul lui un viitor frumos. Iar baletul este o variantă”.
Cu 18 ani în urmă şi eu am descoperit-o pe Magda Rovinescu în această sală de balet. Întotdeauna am ştiut că dansul va fi marea mea pasiune... Îi datorez acestui om nu numai cele mai frumoase amintiri de pe scenă, ci şi dragostea mea pentru dans, faptul că m-a transformat într-un om ordonat şi responsabil, dar mai ales bucuria de a “descifra” un spectacol de balet, altfel decât o fac mulţi dintre colegii mei de scris. Când începusem să învăţ să citesc, am silabisit un titlu de ziar, “Românii continuă să-şi dea copiii la balet”. Iar în fotografie era Magda, alături de grupa de balet în care am fost şi eu. Copiii-balerini de atunci suntem noi – jurnalişti, medici, oameni de comunicare, informaticieni. Iar acum, la ani distanţă, titlul acela din ziar este încă valabil, pregătind o nouă generaţie să descopere universul baletului, alături de Magda!