x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum au ajuns bulgarii să ne predea lecția autostrăzilor

0
Autor: Alex Nedea 31 Mai 2018 - 16:26
Cum au ajuns bulgarii să ne predea lecția autostrăzilor
Vezi galeria foto


Românii au autostrăzi pe care să meargă. Le au în Bulgaria, atunci când se duc în concediu pe litoralul lor sau la schi în Munții Pirin. În această cursă de cucerire a turistului de la noi, vecinii de la Sud au reușit să construiască mai mult cu mult mai puține resurse.

Bulgarii au înțeles că turistului român îi place confortul şi luxul şi preferă să ajungă cât mai rapid în astfel de destinaţii. Și urăște să piardă timp și nervi în trafic. Așa că Bulgaria s-a apucat să construiască autostrăzi pentru ca românii să ajungă cât mai repede în stațiuni montane precum Bansko sau în cele de pe litoral, ca Albena. Acesta a fost, pe scurt, planul lor și au făcut tot posibilul să se și țină de el.


Așa se face că, astăzi, Bucureștiul a rămas singura capitală europeană care nu se leagă, prin autostrăzi, de nicio altă țară. În această ligă a rușinii se afla și Sofia, dar de câţiva ani capitala Bulgariei a reuşit să se conecteze cu doi dintre vecinii săi, Grecia și Turcia. Nu e singurul clasament unde suntem în spatele lor. Tot Bucureștiul e singura capitală europeană fără o șosea de centură modernizată. Jumătate din drumul acesta e așa cum l-am moștenit acum 28 de ani de la comuniști. Așa că nu e de mirare că viteza medie cu care se circulă la noi la periferia Capitalei este de 17 km/oră, cam cu cât înaintează o căruță trasă de un cal șchiop. În schimb, bulgarii circulă constant cu 90km/h, pentru că tocmai și-au făcut un drum de ocolire nou-nouț. Am fost acolo într-o zi lucrătoare și am găsit un trafic fluid, deoarece vecinii noștri nu s-au zgârcit la numărul de benzi de circulație: au câte trei pentru fiecare sens de mers. Noi abia lucrăm la o centură cu două benzi, care pare că nu se mai termină.

„Pentru mine e incredibil când vin din Bulgaria și mă duc la părinții mei, la Bacău, și trec pe centura Bucureștiului, și o găsesc așa cum era acum vreo 20 de ani”, se miră Cristian Zărnescu, un român care și-a deschis o afacere imobiliară în Bansko, Bulgaria. „Drumul spre Moldova ar trebui să fie o autostradă și, când colo, e o șosea cu o bandă și jumătate, nici măcar nu are două benzi. Și te uiți la Bulgaria că a reușit... Nu mă mai enervez, mă enervam când eram mai tinerel. Dar e ciudat pentru că te aștepți ca în România să fie mult mai bine decât în Bulgaria”.

 

Votul, cheia succesului. La ei...


Am mers noi în Bulgaria să aflăm care e secretul lor, de ce ei, cu o țară de două ori mai mică şi cu de trei ori mai puțini locuitori, au reușit să ne învingă la acest capitol. Primul lucru pe care l-am aflat e că situația ni se datorează și nouă, votanților. Cei de la sud de Dunăre au ieşit la vot când au simțit că lucrurile nu merg în direcția care trebuie și au știut pe cine să aleagă. Și l-au ales și reales pe omul cu autostrăzile, pe Boiko Borisov. “A fost o gândire politică. Prim-ministrul Borisov, care e la putere de aproape zece ani, a considerat că autostrăzile sunt cel mai bun mijloc să câștige alegerile. Și, de fiecare dată când lua cuvântul, vorbea despre autostrăzi. El a avut o fixație cu autostrăzile și cred că a mers”, spune jurnalistul Georgi Gotev. Borisov nu a făcut de fapt decât să preia planurile de modernizare a țării de pe vremea comuniștilor bulgari. Ca și Borisov, și conducătorul comunist Jivkov a avut și el o „fixație” cu autostrăzile. „ Pe vremea lui Jivkov s-a construit prima autostradă adevărată, care ducea la Praveț, unde este născut Jivkov. Vă imaginați că voi nu ați avut o autostradă care să ducă la Scornicești”, constată amuzat Gotev.
 

Condiții similare, prețuri mai mici


Al doilea secret bulgăresc care i-a făcut să ne întreacă la infrastructura rutieră a fost prețul. Un raport al Curți de Conturi de la noi arată că vecinii noștri au reușit să construiască mult mai ieftin, deși au avut parte de condiții de teren similare. Ba uneori a fost mai greu la ei decât la noi, pentru că, pe unele porțiuni, au fost nevoiți să își facă drum prin stâncă, ajungând să aibă zeci de tuneluri de sute de metri lungime. Prețul mediu al unei autostrăzi în Bulgaria este de 2,5 milioane de euro pe kilometrul construit, de trei ori mai puțin decât în România. Mutând munții din loc, bulgarii aveau, anul trecut, cu 40 de kilometri de autostradă mai mult. Și, dacă ne raportăm la populația celor două țări, avem dimensiunea reală a dezastrului: fiecărui bulgar îi revin nouă centimetri de autostradă, iar unui român, doar trei. „În cinci ani, au fost construiți, sub Boiko Borisov, 276 de kilometri de autostradă. Asta înseamnă un kilometru pentru cinci zile, cred că putem să intrăm în Cartea Recordurilor”, zice Martina Ghenceva, un jurnalist bulgar, care își amintește că nu toată lumea a fost încântată de „obsesia” premierului. „Opoziția chiar a început să critice guvernul, spunând că poporul nu mănâncă asfalt”. Și totuși, într-un anumit fel, chiar mănâncă: infrastructura rutieră aduce cu sine prosperitate, au constatat autoritățile bulgare. „Construcția de autostrăzi este un factor important în combaterea crizei demografice, deoarece creșterea economică pătrunde imediat în micile localități. În acest fel, tinerii rămân să lucreze acasă, copiii lor rămân să crească acolo. Întârzierea dezvoltării rețelelor de autostradă din nordul Bulgariei, spre România, a adus la o gravă criză demografică în aceste regiuni”, este concluzia lui Donco Atanasov, președinte al Agenției pentru Infrastructură Rutieră de la Sofia.

 

Localitate scoasă din faliment

 

Un exemplu despre cum progresează o comunitate datorită autostrăzii am găsit în Dupnița, un orășel de dimensiunea Pașcaniului, aflat în apropiere de Sofia. Până nu demult, Dupnița era un loc cu o economie ruinată de anii de tranziție. Dar, după ce autostrada a ajuns în dreptul lor, șomajul a început brusc să scadă, turiștii să vină, la fel și investitorii, iar tinerii au încetat să mai emigreze. „Înainte de 1989, localitatea noastră a fost puternic industrializată, iar acum își redobândește acest statut datorită autostrăzii. Avem foarte mulți investitorii care deja au venit sau vor să vină pentru că avem o cale de legătură rapidă. De exemplu, acum suntem în discuții cu un grup de investitori din China, care vor să facă aici o fabrică de troleibuze”, se entuziasmează viceprimarul din Dupnița, Krassimir Georgiev. Viceprimarul visează acum să atragă și turistul din România, pentru că știe că el este o a doua cheie a prosperității. Au avantajul că se află mai aproape de granița cu noi, față de cei de la Bansko, de pildă. „Acum avem un proiect foarte interesant legat de dezvoltarea unui domeniu schiabil aici, pentru că avem munte chiar lângă noi. Pentru aceasta, vrem să investim pentru început trei milioane de euro în dezvoltarea a 25 de kilometri de pârtii”.

276 de kilometri de autostradă au construit bulgarii în ultimii cinci ani. Prin comparație, la noi au fost inaugurați 141 km de autostradă, însă unele porțiuni s-au prăbușit, iar alte tronsoane sunt total izolate

O altă lecție usturătoare pe care ne-au predat-o vecinii noștri se referă la Centura Capitalei. La noi se lucrează ca în balada Meșterului Manole, la ei se circulă cu 90 km/oră

R

Citeşte mai multe despre:   autostrazi bulgaria

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Dezastrul ecologic de la Smârdan - 150.000 de tone de deșeuri animaliere aruncate pe câmp

Dezastrul ecologic de la Smârdan - 150.000 de tone de deșeuri animaliere aruncate pe câmp
Dosarul lui Gelu Cazacioc, patronul incineratorului din comuna tulceană Smârdan, care, în loc să ardă leșurile oilor moarte scoase de pe nava Queen Hind, răsturnată din cauza supraîncărcării la sfârșitul...

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat

Contrabanda cu țigări a înflorit la sat
Țigări de contrabandă, păzite cu câini periculoși, au ajuns în mai multe comune din Argeș. Ofițerii de la Combaterea Criminalității Organizate au descoperit că, timp de un an de zile, zeci de mii de baxuri...

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural

Copiii nu au cu ce să ajungă la școlile din mediul rural
Anul școlar a debutat cu stângul, din punct de vedere al transportului elevilor la școli și licee. După ce aproape i-a falimentat pe transportatori, anul trecut, Guvernul încă nu înțelege de ce unii dintre ei...

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății

Un nou scandal în educație, generat de Ministerul Sănătății
În prima săptămână de școală din sistemul preuniversitar se revoltă deja cadrele didactice. Sindicatele din învățământ anunță că vor da statul în judecată pentru decizia de a le cere cadrelor didactice...

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului

România nu poate rezista mai mult de 14 zile în fața frigului
Agenda publică este acoperită de panica facturilor mari la gaze naturale. Există însă vești și mai îngrijorătoare pentru perioada următoare și care fac referire la asigurarea efectivă a gazelor naturale în s...

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului

Afaceri pe bani publici, antamate în valul doi, finalizate în valul patru. Pe ce mai sparg banii instituțiile statului
Galerie Foto Mai multe instituții publice, unele extrem de vizibile în planul politic al perioadei pe care o traversăm, se întrec în achiziții care mai de care mai interesante. Vorbim despre Consiliul Superior al Magistraturii,...

Pacienții cu COVID, plimbați din nou între spitale

Pacienții cu COVID, plimbați din nou între spitale
Deși, începând din luna martie a acestui an, spitalele din România nu mai sunt împărțite în COVID și non-COVID, conform Ordinului MS 434/2021, pacienții cu COVID-19 aflați în stare critică au început să...

Noul „munțoman” vrea iluminat stradal pe potecă și dozatoare cu apă pe vârf

Noul „munțoman” vrea iluminat stradal pe potecă și dozatoare cu apă pe vârf
Galerie Foto Salvamontiștii argeșeni au fost certați de tatăl unei tinere că traseul montan pe care îl parcurgea fiica lui nu era iluminat. În jur de 10 apeluri a dat omul, atât la 112, cât și la Dispeceratul Național...

Angajații CJ Suceava, puși să învețe cum stă treaba cu planificarea strategică 

Achizițiile trăsnite au devenit un sport național când vorbim despre administrațiile locale. De la an la an, tot mai inventivi, edilii găsesc cele mai ingenioase contracte pentru a sifona banii publici, fie pentru...

“Alba-neagra” cu funcții guvernamentale, după ruperea Coaliției. Violeta Vijulie s-a reîntors la conducerea ANFP, în locul USR-istului care a înlocuit-o

“Alba-neagra” cu funcții guvernamentale, după ruperea Coaliției. Violeta Vijulie s-a reîntors la conducerea ANFP, în locul USR-istului care a înlocuit-o
Pe toate vocile, comunicatorii PNL susțin că singura soluție pentru România este refacerea Coaliției de „dreapta”, alături de cei de la USR-PLUS. Iar una dintre aceste voci care militează pentru o împăcare p...

Campionat de atacuri la adresa lui Iohannis, din zona anti-PSD. În Parlament, moțiunea USR și AUR, blocată

Campionat de atacuri la adresa lui Iohannis, din zona anti-PSD. În Parlament, moțiunea USR și AUR, blocată
Galerie Foto De la declanșarea crizei politice, atacurile venite dinspre USR-PLUS către foștii parteneri de guvernare de la PNL – aripa „Cîțu” s-au mutat și către Palatul Cotroceni, iar, în ultimele zile, aceste atacuri...

Cel mai mare distribuitor de gaze din România îi are ca administratori pe secretarul de stat în Ministerul Economiei și pe soția fostului președinte PMP

Cel mai mare distribuitor de gaze din România îi are ca administratori pe secretarul de stat în Ministerul Economiei și pe soția fostului președinte PMP
Prim-vicepreședintele Biroului Permanent al Partidului Național Liberal, care ocupă și funcția de secretar de stat în Ministerul Economiei, Daniela Nicolescu, a fost numită, la propunerea Ministerului Energiei,...
Serviciul de email marketing furnizat de