x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

„Drumul de fier” de peste Olt

0
Autor: Luminita Ciobanu 01 Apr 2011 - 15:43
„Drumul de fier” de peste Olt arhiva Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Vâlcea/ O realizare tehnică de excepţie, recunoscută la nivel naţional şi european, Podul de la Proieni – Vâlcea se află în pericol de demontare


159230-12-13-1.jpg „Am făcut această călatorie cu un nou mijloc de transport, care este una dintre minunile industriei secolului... Douăzeci de trăsuri legate unele cu altele, încărcate cu 240 de persoane, sunt trase deodată de o singură maşină cu aburi...” Descrierea îi aparţine tânărului bursier Petrache Poenaru, care, în octombrie 1831, călătorea cu trenul pe linia Liverpool – Manchester, prima cale ferată creată în lume în septembrie 1830. După 24 de ani, românii se aflau în faţa unei minuni. La 20 august 1854 s-a fost deschisă o linie ferată: Oraviţa – Baziaş – linia cărbunarilor – , de altfel, primul „drum de fier” construit pe teritoriul ţării noastre care, după ce a suferit îmbunătăţiri, a fost deschis în noiembrie 1856 şi pentru transportul călătorilor.

Peste 13 ani, Regele Carol I a făcut prima călătorie cu trenul de la Bucureşti spre Giurgiu, plecând din Gara Filaret. Din portul dunărean, regele şi-a continuat călătoria cu vaporul spre Viena, respectându-şi astfel promisiunea pe care o făcuse la urcarea pe tronul României: de a nu părăsi graniţele decât atunci când va fi gata calea ferată. Locomotiva cu aburi era o minune a tehnicii, fiind îndelung aplaudată de toţi cei care au venit la gară să vadă „cu ochii lor” ciudata trăsură care pufăie îndelung şi alunecă pe şine cu atâtea birje şi nenumăraţi pasageri.

O altă izbândă a tehnicii avea să fie şi podul de la Proieni – Brezoi, judeţul Vâlcea, adus cu carele cu boi, pe „bucăţi”, tocmai de la Paris. Dar să nu uităm un lucru important: calea ferată construită pe Valea Oltului între anii 1897 şi 1901 de reputatul inginer Mihail M. Râmniceanu, absolvent al ficolii de poduri şi şosele de la Bucureşti, diplomat al ficolii de poduri şi şosele din Paris, membru corespondent al Academiei Române, uşurează travesarea Văii Oltului. Construirea acestui „drum de fier” a fost extrem de dificilă. N.I. Petculescu nota în 1935: „Traseul liniei merge când pe un ţărm, când pe celălalt al Oltului, prin locuri rele şi strâmte, unde calea a fost câştigată prin săpături în stâncă şi a fost pusă la adăpost de efectele torentelor prin (...) numeroase pereuri şi arocamente care apără linia contra furiei Oltului, care acolo are un regim torenţial atât de pronunţat, încât nivelul apelor a avut o variaţie chiar de 7 metri în 24 de ore”.

Până la construirea căii ferate Bumbeşti – Livezeni, linia Râmnicu Vâlcea – Râul Vadului a fost considerată cea mai mare realizare în materie de căi ferate montane din ţară. Podul de la Proieni a fost  proiectat în 1899, în Atelierele Daydé & Pillé din Paris, transportat şi montat pe Valea Oltului. Este o lucrare monumentală, fiind prima construcţie din Europa realizată „în curbă” peste un râu, pentru care constructorul a acordat o garanţie de nici mai mult, nici mai puţin decât... 100 de ani! În anul 2002, la trei ani după ce constructorul a ridicat garanţia, au fost demarate în zonă lucrările de construire a unui nou pod, cel vechi rămânând pe poziţie, fiind clasificat monument istoric.

Astăzi, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Vâlcea, Florin Epure, se luptă din răsputeri pentru menţinerea monumentului pe amplasamentul actual. Nu exclude varianta supraînălţării podului pentru a face posibilă conservarea sa şi buna funcţionare a hidrocentralei, dar se opune altor păreri oficiale conform cărora podul ar trebui dezasamblat şi montat în altă parte. Punctul de vedere al directorului Florin Epure a fost împărtăşit în 2007 şi de specialiştii Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.

Citeşte mai multe despre:   reportaj,   lada de zestre

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Tragedia de la Onești, analizată de veterani din Poliție  

Tragedia de la Onești, analizată de veterani din Poliție  
Galerie Foto Intervenția eșuată de la luarea de ostatici din Onești va avea efecte dezastruoase pe termen lung, dacă nu se schimbă urgent modalitatea de pregătire a polițiștilor și maniera în care sunt comunicate...

Medici: Pierdem vieți care pot fi salvate! STOP discriminării pacienților!

Medici: Pierdem vieți care pot fi salvate! STOP discriminării pacienților!
Peste 40.000 de morți în plus au fost, în România, în 2020, față de 2019, potrivit datelor statistice, și doar o treime dintre aceste decese în exces sunt atribuite infecțiilor cu SARS-CoV-2. Grosul provine...

Cum arată „Cartierul Elena Udrea”, construit la Cluj

Cum arată „Cartierul Elena Udrea”, construit la Cluj
Galerie Foto Adrian Alexandrov, soțul fostului ministru PDL al Dezvoltării și Turismului, a intrat, anul trecut, ca acționar majoritar într-o companie care a funcționat ca societate pe acțiuni la purtător și care este...

CNAIR nu poate ţine ritmul cu gogoşile electorale ale PNL. 1 metru/oră, viteza autostrăzilor promise de PNL

CNAIR nu poate ţine ritmul cu gogoşile electorale ale PNL. 1 metru/oră, viteza autostrăzilor promise de PNL
Galerie Foto Pariul electoral al PNL că în România se vor inaugura 3.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri extreme până în 2030 este contrazis puternic de realitate. Deşi ar trebui să termine în fiecare an 300 de...

Campaniile pentru prezidențiale, covor roșu spre pușcărie

Campaniile pentru prezidențiale, covor roșu spre pușcărie
Corupția mustește în campaniile pentru alegerile prezidențiale la Paris și în Micul Paris. Nicolas Sarkozy și Traian Băsescu au ajuns în cele mai înalte funcții publice ale statului francez și român...

Din ciclul “Și eu, acum, ce mă fac, dacă am rămas fără coledzi?”. Simplu, te angajezi la Parlament. Consilier sau director

Din ciclul “Și eu, acum, ce mă fac, dacă am rămas fără coledzi?”. Simplu, te angajezi la Parlament. Consilier sau director
Galerie Foto Nimic nu se pierde, totul se transformă, spune un vechi proverb românesc. Asta pare să fie și regula nescrisă care funcționează la nivelul Parlamentului și al Guvernului României. Un deputat și un senator,...

SPP bagă 3,2 milioane de euro în avioane fără pilot. Bodyguarzii demnitarilor se pregătesc pentru dezastre

SPP bagă 3,2 milioane de euro în avioane fără pilot. Bodyguarzii demnitarilor se pregătesc pentru dezastre
Galerie Foto Serviciul de Protecție și Pază a contractat, luna trecută, aeronave fără pilot, un punct mobil autonom de comandă și un complet de balize luminoase portabile, pentru care va plăti suma de 3,2 milioane de euro....

Inima, o „baterie” care lansează stimuli electrici 

Inima, o „baterie” care lansează stimuli electrici 
Galerie Foto Mulţi au tulburări de ritm ale inimii, stare destul de greu de ţinut în frâu de cardiologie. Cunoscutul cardiolog Gabriel Tatu-Chiţoiu, șef departament la Spitalul de Urgenţă Floreasca, ne spune care este...

Polivalenta de la Tulcea, pariul lui Cîţu pentru relansarea economiei

Polivalenta de la Tulcea, pariul lui Cîţu pentru relansarea economiei
Galerie Foto Guvernul se laudă cu un program de investiţii ambiţios, alocând pentru susţinerea lui 61,4 miliarde de lei. O listă cu nu mai puţin de 160 de proiecte publice este promisiunea Guvernului condus de Florin Vasile C

Ca pe vremea PDL. Guvernul Orban a „spart” peste un miliard pe săli de sport și bazine de înot, în anul pandemiei

Ca pe vremea PDL. Guvernul Orban a „spart” peste un miliard pe săli de sport și bazine de înot, în anul pandemiei
Galerie Foto Anul 2020, cunoscut drept anul pandemiei de SARS-CoV-2, în care toate resursele financiare au fost, teoretic, alocate pentru adoptarea măsurilor de combatere a răspândirii COVID-19, precum și pentru diminuarea...

Rețeta de succes a familiei unui liberal celebru. Ghinion în alegeri, noroc la numiri

Rețeta de succes a familiei unui liberal celebru. Ghinion în alegeri, noroc la numiri
Galerie Foto S-a terminat cu pilele, relațiile și cumetriile în funcțiile publice. Cel puțin asta se înțelege din retorica pe care USR-PLUS, dar mai ales PNL o au, încă din campania electorală, dar și după, când...

Activitatea DNA în 2020, mai dezastruoasă decât se invocă pentru desființarea SIIJ. Rată de achitare de 50%

Activitatea DNA în 2020, mai dezastruoasă decât se invocă pentru desființarea SIIJ. Rată de achitare de 50%
Galerie Foto Guvernul Cîțu și o parte a majorității parlamentare vor să desființeze Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), acuzând, printre altele, și lipsa de „productivitate” a celor șapte...

Croitoria surorii lui Dan Barna, vizată de ancheta DLAF, și-a cerut falimentul. Finanțele au executat silit toate utilajele

Croitoria surorii lui Dan Barna, vizată de ancheta DLAF, și-a cerut falimentul. Finanțele au executat silit toate utilajele
Galerie Foto Tribunalul Sibiu a admis, în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare, cererea formulată de asociația fondată de sora lui Dan Barna, președinte USR și actual vicepremier, Gabriela Raluca Popa, de...
Serviciul de email marketing furnizat de