x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Reportaje Patria umorului negru românesc. Ce glume se fac la Săpânţa, dincolo de cimitir

Patria umorului negru românesc. Ce glume se fac la Săpânţa, dincolo de cimitir

de Alina Turcitu    |    20 Mar 2012   •   13:07
Patria umorului negru românesc. Ce glume se fac la Săpânţa, dincolo de cimitir

Mare betiv, Toader Pop! Avea 50 de ani cand s-a imbracat cu toalele de moarte, s-a pus singur in sicriu, a inchis ochii si i-a pus pe-ai lui sa-i cante de ingropaciune. Distractie de Sapanta… Dupa ce s-a dat jos dintre scanduri, a mai trait multi ani, dar a ramas cu fix: cand se intalnea prin sat cu Tincu, zis “Continuatorul' din Cimitirul Vesel, comanda sa-i faca cea mai frumoasa cruce din cimitir, una in “patru fete', cu acoperis albastru.

“Le place sa rada unii de altii in public si nimeni nu se arata deranjat'

Noua ne vine sa radem de scena de mai sus, dar sapantenilor nu. Ei sunt obisnuiti cu ciudateniile astea. Caci la Sapanta, patria umorului negru romanesc, toate se iau un pic in zeflemea: politica, viata in general, chiar si moartea. Sunt oameni moderni, cu masini frumoase si internet in casa, se uita la stiri si citesc ziare – cu toate astea, in sinea lor au ramas la fel de conservatori si de ironici ca sapantenii de odinioara in mijlocul carora s-a ridicat Cimitirul Vesel.

De pilda, la inmormantari, taranii de acum inca obisnuiesc sa rada, sa joace carti si sa povesteasca vrute si nevrute din viata mortului. De obicei zic de rau, iar rudele, iritate, ii gonesc de la priveghi. Cu toate astea, nu se supara nimeni.

“Si mai au ei un obicei de neinteles. Le place sa rada unii de altii in public si nimeni nu se arata deranjat. De exemplu, daca trece pe strada un sapantean care traieste cu nevasta altuia, i se striga in fata acest lucru, pur si simplu. Iar el intelege ca asa e obiceiul aici si nu se supara tare', ne povesteste octogenarul Stetca Vasile.

Oameni care se recomanda numai cu porecla

Omul e sapantean din tata-n fiu si e fericit cu originea lui. Stie el ca, asa simplu cum e, a ajuns cumva si el in fruntea lumii in ziua in care New York Times-ul a plasat Cimitirul Vesel pe locul doi in lume ca unicitate, dupa Valea Regilor din Egipt. La cat de important a ajuns doar fiindca traieste in Sapanta, ar trebui, poate, sa aiba si el o pensiune frumoasa sau macar o carte de vizita. Doar prin satul lui calca roiuri de turisti, vreo 200.000 pe an. Dar nu. Vasile Stetca nici macar nu se prezinta pe numele lui din buletin, ci dupa porecla. Caci aici, in Sapanta, e o mare ciudatenie sa-ti spui numele real. “Mie puteti sa-mi ziceti Vasiul Caltului, dupa porecla. Asta cred ca vine de la stramosul meu cu parul valvoi, nu-mi dau prea bine seama', ne spune.

Peste drum de Cimitirul Vesel, nici politica nu-i politica. Nici miscarile de strada, nici faptele guvernantilor nu se iau in serios. Nimic nu-i tragic, nimic ireparabil. Pentru toate exista solutii. “Doamne fereste sa mai am acuma 30 de ani, caci tare multi as mai gauri cu pusca. Demult ar fi fost Marinarul la doi metri in jos in Cimitirul Vesel', zice Vasiul Caltului si face cu ochiul.

In ce-i priveste pe oamenii adunati in Piata, de aici, din Sapanta, de la 700 de kilometri, lucrurile se vad in alta lumina decat la Bucuresti. Vasiul Caltului a inteles bine cum sta treaba: “Mda. Stiu eu ce le trebuie lor acolo. Un cap care sa-i mataie'. Sa-i mataie, adica “sa-i influenteze', zice.

Ziarul Vesel de Sapanta cu “reportaje de la fata locului: adica atunci cand va fata vaca, scroafa, pisica'

Tot in gluma, acum cativa ani sapantenii s-au mutat pe internet, infiintand Ziarul Vesel de Sapanta - “singurul ziar din Romania care prezinta stiri si barfe din Sapanta direct de la sursa'. Regula a fost clara de la inceput: “Pentru reportaje de la fata locului (adica atunci cand va fata vaca, scroafa, pisica) sau orice alte intrebari, puteti sa-mi scrieti. A venit momentul si pentru sapanteni sa scrie liber'. Si sapantenii si-au luat laptopul in brate si chiar s-au pus pe scris. Au turnat tot.

Unul a scris: “Apoi sa stiti ca aici la noi in Sapanta tare-i popa, tare-i si primaru. Si o zis catre noi sa ne facem singuri dreptate, sa dam in cap, sa ii omoram pe cei ce ne ocupa terenurile si apoi sa ii punem si sa ii fierbem la porci', scria unul.

Altcineva, greu apasat de problemele satului, l-a turnat pe preot: “Oameni buni, sunt ortodox, insa deja mi-e groaza in fata lui Dumnezeu de ceea ce preotul Lutai face in sat. A distrus padurea cu stejari seculari, a vandut lemn si a bagat banii in buzunar, a vandut cariera, umbla pe la femeia asta pe care o obliga sa isi marite fata cu fiul sau, ii agreseaza pe cei care nu sunt de acord cu el, spune ca el face ce vrea pentru ca-l are in spate pe Gheorghe Turda – cantaretul de muzica populara, ca merge oricand la Basescu, la Boc, la Geoana, ca lui nu-i comanda nimeni'.

Adanc lovit de barfele satului in mandria lui de sapantan adevarat, un cititor anonim l-a indemnat scurt pe redactorul sef: “Nu mai zice nimanui ca esti sapantan, ok?'.

×
Subiecte în articol: umor negru cimitir vesel sapanta