x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Reportaje Vine, nu vine - Navetistii au ajuns la mana soferilor

Vine, nu vine - Navetistii au ajuns la mana soferilor

de Ionut Dulamita    |    06 Feb 2006   •   00:00
Vine, nu vine - Navetistii au ajuns la mana soferilor

Soferii de microbuze care ii transporta zilnic pe navetistii din preajma Capitalei par sa fi uitat de masacrul petrecut in urma cu doar doua luni langa Slobozia, unde 15 oameni si-au pierdut viata intr-un microbuz supraaglomerat. Continua sa-i burduseasca pe calatori in aceleasi conserve pe patru roti, peste limita de locuri si la viteze de piloti de curse.

Navetistii din Ciorogarla prind de cateva luni bune cantatul cocosilor in statia de microbuz. Impanzesc in fiecare zi lucratoare, intre orele 5:00 si 8:00 dimineata, marginea strazii ce traverseaza comuna. Incapatoarele masini ale RATB au fost scoase in vara anului trecut de pe ruta Bucuresti - Ciorogarla. Iar firmele care au castigat licitatia se pierd in fata sutelor de muncitori si elevi care iau drumul Capitalei dimineata de dimineata. Cele 16-18 locuri din dotare ii indeamna pe soferi sa urce pasageri peste limita de scaune si sa uite de cei 15 navetisti care si-au gasit sfarsitul tragic pe 29 noiembrie, anul trecut, in ceea ce a fost considerat cel mai grav accident rutier din Romania. Masinile sunt putine, iar oamenii asteapta in statii zeci de minute pentru privilegiul de a sta ticsiti in adevarate "conserve pe patru roti", la vi-teze care iti intorc stomacul pe dos.

PRIMA MASINA. Pe la 5:00 dimineata, in parcul auto situat vizavi de autogara Militari si pe trotuarul de langa gura de metrou sufla vantul. Nici urma de masina, din zecile de microbuze trase zilnic aici, care sa aiba postata in geam ruta Bucuresti-Ciorogarla. Au plecat deja pe traseu. Gasesc un taxi prin apropiere si pornesc spre comuna cu pricina. Pana in Ciorogarla sunt 20-25 de minute de mers cu masina. Dupa doi-trei kilometri de autostrada, drumul coteste la dreapta, incarcat de gropi pana la intrarea in comuna. Pe marginea strazii se ivesc palcuri de oameni cu toartele plaselor adancite in buzunare si cu genti atarnate de umar, care tresar de nerabdare la fiecare huruit de motor. Ghemuiti sub glugi care le acopera jumatate din fata, la o temperatura de - 15 grade, se reazema de cate un stalp si asteapta.

Grosul de oameni sta strans in statia din centrul Ciorogarlei. Pana la ora 6:00 nu ajunsese nici o masina. Unul dupa altul, satenii incep sa se adune de pe la casele din preajma. Trec in viteza doua microbuze pline ochi, la cinci minute unul de altul. Navetistii ofteaza cu obida, biciuiti de gerul care se inteteste. Pe la 6:15 apare nerabdarea. Iesiti de sub adapostul stresinilor, scruteaza animati de speranta drumul pustiu. "Ba, si a promis ala alb ca vine mai repede", rupe tacerea un barbat care se scutura din toate incheieturile. Un consatean pufneste scurt: "Ce sa mai vina, ma? O fi plin deja".

La 6:20, o parte din ei formeaza o multime compacta la auzul unui vuiet de roti. Restul raman in spate, resemnati in asteptare. Un microbuz cu geamuri aburite opreste intr-un scrasnet puternic inaintea statiei. In jur de zece oameni navalesc in dreptul usii. Cele 16 scaune stramte ale masinii sunt deja ocupate. Noii pasageri se imping unul in altul pe culoarul ingust, in indemnuri neprietenoase si injuraturi soptite.

DRUMUL. Soferul rupe constiincios bilete, apoi demareaza in tromba si nimereste fiecare groapa cu o vana de pilot de curse. Langa el, capetele se lovesc la fiecare hop de curbura tavanului. Doi oameni stau aproape ingenuncheati pe ultima treapta de urcare a microbuzului, altii incovoiati de spate sub tabla joasa, cu fetele lipite de singura bara de sustinere.

"Cam mare pauza, nea Ioane", ii reproseaza soferului unul dintre calatori. "Ce sa-i faci?, raspunde absent cel mustruluit. A ramas fara motorina una dintre masini." Raspunsul produce agitatie printre pasageri. "Ia nu ma lua cu din astea! Am degerat 30 de minute in statie, sa te ia mama dracului", se revolta un alt barbat, de sub o caciula neagra trasa peste urechi. Incepe fiecare sa calculeze cu voce tare cat timp a asteptat dupa prima masina. "Ce bine era cu ITB-ul... Acu’ stai chiar si o ora pana vine ceva. Am ajuns sa mergem in oras cu masini de Calarasi si Constanta."

Barbatul cu caciula neagra izbucneste din nou: "Da’ dati-va, ma, de langa sofer, sa vada lumea din statie, ca altfel nu opreste!". Microbuzul franeaza brusc, iar calatorii din fata, aproape cocotati pe bordul masinii, fac loc altor cinci persoane.

Pasagerii se orienteaza pe ghicite prin geamurile aburite. "Unde naiba suntem, ma? Ca eu vad doar bordura", rasuna o voce puternica. In sir indian, fiecare ii striga soferului unde vrea sa coboare. "La asta trebuie sa-i spui din timp unde sa te lase, ca nu intreaba nici de-al dracu’", conchide ultimul dintre pasageri, coborat in fata autogarii Militari.

FLAGRANT. La intoarcere, o puzderie de locuri libere. Se urca doar cativa muncitori iesiti din schimbul de noapte, care lasa masina goala la intrarea in Ciorogarla, in jurul orei 7:00. Centrul comunei s-a umplut peste masura de lume, adunata in fata unui agent de politie. Primarul se zbate in mijlocul satenilor si il indeamna pe omul de ordine sa opreasca tot ce trece. Politistul trage pe dreapta primul microbuz iesit in cale. Face o socoteala rapida si ii striga primarului rezultatul: "13 oameni luati in picioare". Soferul este chemat sa-si dea datele prin geamul unei masini a Politiei Ciorogarla si primeste amenda cu zambetul pe buze. Calatorii dati jos se inghesuie inapoi in microbuz si isi vad de drum. In urma lor, oamenii pe langa care au trecut deja doua sanse de a mai prinde la timp o noua zi de munca il iau pe primar la bani marunti, langa masina de politie.

EFECTIVE. Masinile sunt putine, navetistii - in jur de 3.500 pe zi
Conform legii, microbuzele sunt "destinate prin constructie transportului a 10-17 persoane pe scaune", cu mentiunea: "dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune si in picioare". "S-au gasit chiar si 40-42-43 de oameni in masini cu 16 sau 18 locuri", isi aminteste primarul Ciorogarlei, Victor Niculae. Un agent al politiei din comuna spune ca se fac controale de doua-trei ori pe saptamana. "Au fost zile in care am amendat soferi de doua ori in aceeasi zi. Nu ai ce sa le faci." Amenda se ridica la 600.000 de lei si poate fi platita pe jumatate in decurs de 24 de ore.
In evidenta Primariei Ciorogarla apar in jur de 3.500 de navetisti. In doar doua luni, biletul de calatorie s-a scumpit de la 10.000 la 20.000 de lei. Firma care efectueaza cele mai multe transporturi pe aceasta ruta este Axi Tours Izi. Alaturi de ea presteaza servicii alte trei firme: Giorgio Trans, Ioanidi SRL si Mihai Tours International. Sorin Stoian, directorul Axi Tours, justifica scumpirile si masinile putine prin pierderile financiare mari inregistrate in primele luni, motivand ca firmele particulare de transport nu beneficiaza de subventii din partea statului, asa cum se intampla in cazul RATB.

15 MORTI SI 9 RANITI IN ACCIDENT DE MICROBUZ
Soferii microbuzelor care transporta navetisti in afara localitatilor au uitat prea repede bilantul celui mai tragic accident rutier din Romania. La sfarsitul lunii noiembrie, anul trecut, 15 persoane si-au pierdut viata si alte noua au fost ranite in apropiere de Slobozia, judetul Ialomita, intr-un microbuz al unei firme de transport in comun. Victimele, majoritatea femei, se urcasera in masina din orasul Tandarei si din comunele invecinate si se indreptau spre o noua zi de munca la o fabrica de confectii din Slobozia. La un kilometru de oras, microbuzul a incercat sa evite o creanga cazuta brusc in fata masinii, dar, din cauza unui viraj efectuat la viteza mare, s-a izbit de un copac aflat pe marginea drumului. Soferul a murit pe loc, strivit sub greutatea pasagerilor urcati peste sarcina maxima prevazuta prin constructie. La momentul accidentului, in masina se aflau in jur de 27 de calatori, dintre care 18 ocupau scaunele din dotare, iar restul se inghesuiau pe coridor.
×
Subiecte în articol: reportaj oameni masina microbuz