x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vine, nu vine - Navetistii au ajuns la mana soferilor

0
Autor: Ionut Dulamita 06 Feb 2006 - 00:00
Vine, nu vine - Navetistii au ajuns la mana soferilor


Soferii de microbuze care ii transporta zilnic pe navetistii din preajma Capitalei par sa fi uitat de masacrul petrecut in urma cu doar doua luni langa Slobozia, unde 15 oameni si-au pierdut viata intr-un microbuz supraaglomerat. Continua sa-i burduseasca pe calatori in aceleasi conserve pe patru roti, peste limita de locuri si la viteze de piloti de curse.

Navetistii din Ciorogarla prind de cateva luni bune cantatul cocosilor in statia de microbuz. Impanzesc in fiecare zi lucratoare, intre orele 5:00 si 8:00 dimineata, marginea strazii ce traverseaza comuna. Incapatoarele masini ale RATB au fost scoase in vara anului trecut de pe ruta Bucuresti - Ciorogarla. Iar firmele care au castigat licitatia se pierd in fata sutelor de muncitori si elevi care iau drumul Capitalei dimineata de dimineata. Cele 16-18 locuri din dotare ii indeamna pe soferi sa urce pasageri peste limita de scaune si sa uite de cei 15 navetisti care si-au gasit sfarsitul tragic pe 29 noiembrie, anul trecut, in ceea ce a fost considerat cel mai grav accident rutier din Romania. Masinile sunt putine, iar oamenii asteapta in statii zeci de minute pentru privilegiul de a sta ticsiti in adevarate "conserve pe patru roti", la vi-teze care iti intorc stomacul pe dos.

PRIMA MASINA. Pe la 5:00 dimineata, in parcul auto situat vizavi de autogara Militari si pe trotuarul de langa gura de metrou sufla vantul. Nici urma de masina, din zecile de microbuze trase zilnic aici, care sa aiba postata in geam ruta Bucuresti-Ciorogarla. Au plecat deja pe traseu. Gasesc un taxi prin apropiere si pornesc spre comuna cu pricina. Pana in Ciorogarla sunt 20-25 de minute de mers cu masina. Dupa doi-trei kilometri de autostrada, drumul coteste la dreapta, incarcat de gropi pana la intrarea in comuna. Pe marginea strazii se ivesc palcuri de oameni cu toartele plaselor adancite in buzunare si cu genti atarnate de umar, care tresar de nerabdare la fiecare huruit de motor. Ghemuiti sub glugi care le acopera jumatate din fata, la o temperatura de - 15 grade, se reazema de cate un stalp si asteapta.

Grosul de oameni sta strans in statia din centrul Ciorogarlei. Pana la ora 6:00 nu ajunsese nici o masina. Unul dupa altul, satenii incep sa se adune de pe la casele din preajma. Trec in viteza doua microbuze pline ochi, la cinci minute unul de altul. Navetistii ofteaza cu obida, biciuiti de gerul care se inteteste. Pe la 6:15 apare nerabdarea. Iesiti de sub adapostul stresinilor, scruteaza animati de speranta drumul pustiu. "Ba, si a promis ala alb ca vine mai repede", rupe tacerea un barbat care se scutura din toate incheieturile. Un consatean pufneste scurt: "Ce sa mai vina, ma? O fi plin deja".

La 6:20, o parte din ei formeaza o multime compacta la auzul unui vuiet de roti. Restul raman in spate, resemnati in asteptare. Un microbuz cu geamuri aburite opreste intr-un scrasnet puternic inaintea statiei. In jur de zece oameni navalesc in dreptul usii. Cele 16 scaune stramte ale masinii sunt deja ocupate. Noii pasageri se imping unul in altul pe culoarul ingust, in indemnuri neprietenoase si injuraturi soptite.

DRUMUL. Soferul rupe constiincios bilete, apoi demareaza in tromba si nimereste fiecare groapa cu o vana de pilot de curse. Langa el, capetele se lovesc la fiecare hop de curbura tavanului. Doi oameni stau aproape ingenuncheati pe ultima treapta de urcare a microbuzului, altii incovoiati de spate sub tabla joasa, cu fetele lipite de singura bara de sustinere.

"Cam mare pauza, nea Ioane", ii reproseaza soferului unul dintre calatori. "Ce sa-i faci?, raspunde absent cel mustruluit. A ramas fara motorina una dintre masini." Raspunsul produce agitatie printre pasageri. "Ia nu ma lua cu din astea! Am degerat 30 de minute in statie, sa te ia mama dracului", se revolta un alt barbat, de sub o caciula neagra trasa peste urechi. Incepe fiecare sa calculeze cu voce tare cat timp a asteptat dupa prima masina. "Ce bine era cu ITB-ul... Acu’ stai chiar si o ora pana vine ceva. Am ajuns sa mergem in oras cu masini de Calarasi si Constanta."

Barbatul cu caciula neagra izbucneste din nou: "Da’ dati-va, ma, de langa sofer, sa vada lumea din statie, ca altfel nu opreste!". Microbuzul franeaza brusc, iar calatorii din fata, aproape cocotati pe bordul masinii, fac loc altor cinci persoane.

Pasagerii se orienteaza pe ghicite prin geamurile aburite. "Unde naiba suntem, ma? Ca eu vad doar bordura", rasuna o voce puternica. In sir indian, fiecare ii striga soferului unde vrea sa coboare. "La asta trebuie sa-i spui din timp unde sa te lase, ca nu intreaba nici de-al dracu’", conchide ultimul dintre pasageri, coborat in fata autogarii Militari.

FLAGRANT. La intoarcere, o puzderie de locuri libere. Se urca doar cativa muncitori iesiti din schimbul de noapte, care lasa masina goala la intrarea in Ciorogarla, in jurul orei 7:00. Centrul comunei s-a umplut peste masura de lume, adunata in fata unui agent de politie. Primarul se zbate in mijlocul satenilor si il indeamna pe omul de ordine sa opreasca tot ce trece. Politistul trage pe dreapta primul microbuz iesit in cale. Face o socoteala rapida si ii striga primarului rezultatul: "13 oameni luati in picioare". Soferul este chemat sa-si dea datele prin geamul unei masini a Politiei Ciorogarla si primeste amenda cu zambetul pe buze. Calatorii dati jos se inghesuie inapoi in microbuz si isi vad de drum. In urma lor, oamenii pe langa care au trecut deja doua sanse de a mai prinde la timp o noua zi de munca il iau pe primar la bani marunti, langa masina de politie.

EFECTIVE. Masinile sunt putine, navetistii - in jur de 3.500 pe zi
Conform legii, microbuzele sunt "destinate prin constructie transportului a 10-17 persoane pe scaune", cu mentiunea: "dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune si in picioare". "S-au gasit chiar si 40-42-43 de oameni in masini cu 16 sau 18 locuri", isi aminteste primarul Ciorogarlei, Victor Niculae. Un agent al politiei din comuna spune ca se fac controale de doua-trei ori pe saptamana. "Au fost zile in care am amendat soferi de doua ori in aceeasi zi. Nu ai ce sa le faci." Amenda se ridica la 600.000 de lei si poate fi platita pe jumatate in decurs de 24 de ore.
In evidenta Primariei Ciorogarla apar in jur de 3.500 de navetisti. In doar doua luni, biletul de calatorie s-a scumpit de la 10.000 la 20.000 de lei. Firma care efectueaza cele mai multe transporturi pe aceasta ruta este Axi Tours Izi. Alaturi de ea presteaza servicii alte trei firme: Giorgio Trans, Ioanidi SRL si Mihai Tours International. Sorin Stoian, directorul Axi Tours, justifica scumpirile si masinile putine prin pierderile financiare mari inregistrate in primele luni, motivand ca firmele particulare de transport nu beneficiaza de subventii din partea statului, asa cum se intampla in cazul RATB.

15 MORTI SI 9 RANITI IN ACCIDENT DE MICROBUZ
Soferii microbuzelor care transporta navetisti in afara localitatilor au uitat prea repede bilantul celui mai tragic accident rutier din Romania. La sfarsitul lunii noiembrie, anul trecut, 15 persoane si-au pierdut viata si alte noua au fost ranite in apropiere de Slobozia, judetul Ialomita, intr-un microbuz al unei firme de transport in comun. Victimele, majoritatea femei, se urcasera in masina din orasul Tandarei si din comunele invecinate si se indreptau spre o noua zi de munca la o fabrica de confectii din Slobozia. La un kilometru de oras, microbuzul a incercat sa evite o creanga cazuta brusc in fata masinii, dar, din cauza unui viraj efectuat la viteza mare, s-a izbit de un copac aflat pe marginea drumului. Soferul a murit pe loc, strivit sub greutatea pasagerilor urcati peste sarcina maxima prevazuta prin constructie. La momentul accidentului, in masina se aflau in jur de 27 de calatori, dintre care 18 ocupau scaunele din dotare, iar restul se inghesuiau pe coridor.
Citeşte mai multe despre:   reportaj,   oameni,   masina,   microbuz

 



Mai multe titluri din categorie

Cum și-a răsplătit PLUS-ul lui Cioloș sponsorii cu funcții la stat

Cum și-a răsplătit PLUS-ul lui Cioloș sponsorii cu funcții la stat
Galerie Foto Pe model PNL, dar la o scară mai mică, Partidul PLUS, formațiune condusă de Dacian Cioloș, aflată, în prezent, la guvernare dă dovadă de „obraz” când e vorba de cei care au contribuit cu donații în anul...

CCR: Prelungirea sine die a mandatului președintelui Consiliului Concurenței încalcă legea și Constituția

CCR: Prelungirea sine die a mandatului președintelui Consiliului Concurenței încalcă legea și Constituția
Decizia prin care Curtea Constituțională a stabilit că prelungirea sine die a mandatului președintelui Consiliului Concurenței, peste durata prevăzută de normele în vigoare, este atât neconstituțională, cât...

Tanti Florica. Lecții de viață de la înălțimea a 100 de ani

Tanti Florica. Lecții de viață de la înălțimea a 100 de ani
Apropiații îi spun cu drag „Tanti Florica”, dar în realitate este o doamnă în adevăratul sens al cuvântului, o aristocrată autentică, apariție rară în peisajul dâmbovițean. Distinsă, tonică, de o...

Vlad Voiculescu a primit clasare de la DNA în dosarul „diplomei de la Viena”

Vlad Voiculescu a primit clasare de la DNA în dosarul „diplomei de la Viena”
Galerie Foto Direcția Națională Anticorupție a dispus, la sfârșitul lunii trecute, clasarea unui dosar penal privind infracțiuni de abuz în serviciu, fals intelectual, uz de fals, fals în declarații și instigare la...

7 ani de pușcărie cu executare în sufragerie  

7 ani de pușcărie cu executare în sufragerie  
Galerie Foto Munca de acasă, împământenită anul trecut odată cu instaurarea stării de urgență, le-a dat unor parlamentari idei năstrușnice. Cum ar fi aceea de a vota online un proiect de lege născocit de senatoarea...

Tinerii din diaspora întorc spatele guvernului

Tinerii din diaspora întorc spatele guvernului
Măsura 6.1 Sprijin instalare tineri fermieri, componenta diaspora, se dovedește a fi un eșec pentru Guvern. Tinerii plecați la muncă în străinătate sunt neinteresați de oferta financiară a autorităților de la...

Unul din patru deputați a vorbit o singură dată de la preluarea mandatului. Mai multe județe, nereprezentate de la tribuna oficială

Unul din patru deputați a vorbit o singură dată de la preluarea mandatului. Mai multe județe, nereprezentate de la tribuna oficială
Puțin mai mult de un sfert din totalul deputaților aleși în funcții au luat cuvântul o singură dată în plenul Camerei, în cele aproape șase luni care s-au scurs de la validarea alegerii lor, în urma...

Scafandri înecați cu fonduri europene

Scafandri înecați cu fonduri europene
Galerie Foto Programul pentru lărgirea plajelor pe litoralul românesc este îndoliat de moartea unor specialiști angajați în proiect. În urmă cu  patru săptămâni, în 9 aprilie, a fost raportat decesul a doi scafandri...

Un prinț austriac a împușcat cel mai mare urs din Europa sub nasul autorităților române

Un prinț austriac a împușcat cel mai mare urs din Europa sub nasul autorităților române
Două organizații de apărare a drepturilor animalelor au semnalat autorităților române că un prinț austriac a împușcat ilegal cel mai mare urs din Europa, în apropierea orașului Covasna. Cu toate acestea,...

Firmele de casă ale PNL, sponsori pentru partid în anul pandemiei. Legături cu funcții sau cu contracte la stat

Firmele de casă ale PNL, sponsori pentru partid în anul pandemiei. Legături cu funcții sau cu contracte la stat
Galerie Foto În Raportul pe care Autoritatea Electorală Permanentă l-a întocmit cu privire la cuantumul veniturilor Partidului Național Liberal obținute în anul 2020 regăsim o listă cu 20 de societăți comerciale care au co...

Ce a văzut Sala Palatului înainte de vaccinarea lui Gheorghiță

Ce a văzut Sala Palatului înainte de vaccinarea lui Gheorghiță
Galerie Foto Sala Palatului se va umple în acest weekend de medici, asistente și seringi, în loc de spectatori și mari artiști, cum era tradiția. Un „spectacol” nemaivăzut la București, dar implementat cu succes la...

Nu există niciun sport, nicio metodă de a-l face pe copil mai înalt

Nu există niciun sport, nicio metodă de a-l face pe copil mai înalt
Galerie Foto Cele mai frecvente motive de solicitare a cabinetului medicilor, în lume, conţin pe primul loc durerile de spate. Este o autodiagnosticare prea deasă: „mă doare spatele, am hernie de disc”! Despre problemele...

Edilul Ciprian Ciucu, „luat la mișto” și de polițiști, și de cetățeni

Edilul Ciprian Ciucu, „luat la mișto” și de polițiști, și de cetățeni
Galerie Foto Poliția Rutieră a Capitalei a transmis, ieri, că face verificări, după ce primarul sectorului 6, Ciprian Ciucu, a scris pe o rețea de socializare că a fost „luat la mișto” de ofițerul de serviciu și că i...

Legea care ia de la patroni și dă la muncitori așteaptă votul Camerei Deputaților

Legea care ia de la patroni și dă la muncitori așteaptă votul Camerei Deputaților
Patru deputații PDS și un deputat independent, intrat însă în Parlament pe listele USR, s-au gândit anul trecut că ar fi bine ca patronii să împartă până la 25% din profitul net obținut cu angajații....

Renovarea WC-urilor la Banca Națională: o jumătate de hectar de faianță, 11 kilometri de conducte!

Renovarea WC-urilor la Banca Națională: o jumătate de hectar de faianță, 11 kilometri de conducte!
Galerie Foto O achiziție de lucrări la sediul central al Băncii Naționale, făcută la finalul lunii trecute, arată, în documentația de atribuire, că, practic, grupurile sanitare ale acestei instituții fundamentale a...
Serviciul de email marketing furnizat de