Am plecat in cautarea lui Dumnezeu, in Tara Sfanta, acolo unde in fiecare an, de Pasti, Duhul Sfant se coboara in sufletele pamantenilor cu credinta sub forma Luminii Sfinte.
Roma: Primul Pasti blindat din istorie
âTentatia razbunarii sa cedeze in fata curajului de a cere scuze, spiritul vietii si-al dragostei sa inabuse logica mortii", a spus Papa duminica dimineata in mesajul de Pasti destinat zecilor de mii de credinciosi aflati in Piata âSfantul Petru" din Vatican, dar si lumii intregi.
Am plecat in cautarea lui Dumnezeu, in Tara Sfanta, acolo unde in fiecare an, de Pasti, Duhul Sfant se coboara in sufletele pamantenilor cu credinta sub forma Luminii Sfinte. Am gasit in schimb oameni care il venerau pe Iisus cu ura in priviri, care isi dadeau coate si isi calcau âfratii" in picioare pentru a ajunge primii la Lumina Sfanta. Si totusi, âsuntem fiii Luminii".
Pe stradute intortocheate, pavate cu piatra alba, purtatoare de urme de pasi sfinti, cu dughene de arabi care negociaza totul pana te pacalesc, printre tipete de credinciosi si larma de obor, pe Drumul Crucii - Via Dolorosa - oamenii isi cara crucile. Pisici vagaboande, mari si grase, cotrobaie nestingherite prin cotloane pline de mizerie, un Christ englez, cu desuurile la vedere, isi apara imaginea, iar la tarabe prafuite se vinde cu numai 20 de sekeli filmul lui Mel Gibson, âPatimile lui Iisus".
Dumnezeul tuturor ?
âGospodi Pomilui!", âDoamne miluieste!", âMadre del Dio, prega per noi!", dar si catolicii arabi care invaluie cu voci puternice intreaga cetate. Asa am gasit, in Vinerea Mare, orasul vechi al Ierusalimului, cel in care Iisus Hristos si-a trait ultimele ore din viata, in care a fost rastignit pe cruce si unde a inviat pentru mantuirea tuturor oamenilor. Aceiasi care s-au adunat pe Via Dolorosa sa retraiasca patimile Mantuitorului. Dar s-au apucat sa alerge haotic dupa credinta, purtand in maini lumanari aprinse - la 1 dolar bucata - spre Biserica Sfantului Mormant, sa isi aseze trupurile incinse pe lespedea Mormantului Ungerii, stergand cu disperare urmele minunii si sa isi reverse ura de a-L iubi pe Iisus mai mult decat cel de alaturi, care era dat la o parte.
In dimineata zilei de Vinerea Mare, conform obiceiului, se aduna 12 arhierei, cu tot clerul bisericesc si cu o multime de pelerini, in jur de 11.000 anul acesta, la biserica de la Pretoriu. Apoi, pe la ora 10:00, tot poporul, cu preoti si arhierei, porneste in marea procesiune de la Pretoriu pana sus, la Biserica Sfantului Mormant, strabatand Drumul Crucii. In fruntea procesiunii merg arhiereii, in vesminte de doliu, ducand pe maini o cruce mare de lemn in care se pastreaza o parte din lemnul original al Sfintei Cruci. Ceilalti clerici duc Sfanta Evanghelie, icoane, cadelnite. Din loc in loc se fac popasuri, unde a cazut Domnul sub Cruce. La urma se intra cu procesiunea in Biserica Sfantului Mormant, iar clericii urca si infig Sfanta Cruce in stanca Golgotei, pe locul unde a fost rastignit Mantuitorul.
Pacatosii
Apoi, sambata dimineata, dupa filtre de politie asezate la fiecare incheietura de drum, care ne opreau cu zambetul pe buze si un âSorry!" spus la zeflemea, am ajuns in gramada. Printre femei in varsta, special pregatite cu scaunele mici pentru a nu astepta Sfanta Lumina in picioare, printre credinciosi hotarati sa ajunga in primul rand si hoti care si-au gasit sa nu respecte poruncile Domnului tocmai in lacasul Sfant. Oamenii stau cu manunchiuri de 33 de lumanari, reprezentant numarul anilor pamantesti ai lui Iisus, tanjind la Lumina Sfanta. Printre strigate disperate ale celor ce cheama Lumina la ei, clopotele incep sa bata in nestire, iar Patriarhul Ierusalimului, Irineu, iese din Sfantul Mormant cu lumanarile aprinse. Si s-a facut lumina. Doar sase candele deasupra Sfantului Mormant au ramas in intuneric, refuzand sa primeasca Lumina, semn ca multi pacatosi au calcat pragul Bisericii si ca si mai multi isi numara anii pe acest Pamant nerespectand poruncile Domnului. Poate se vor aprinde la slujba de Inviere, mai spera multimea. Sau poate niciodata... Si toata aceasta goana dupa Absolut a crestinilor ajunsi la Ierusalim, pentru ca la Mormăntul Sfănt se arata anual Lumina Sfanta, care coboara din cer in cadrul unei slujbe celebrate de crestinii ortodocsi in principal. Una dintre cele mai mari minuni ale crestinismului, Lumina Sfanta, o flacara care la inceput nu mistuie pentru ca este lumina necreata, asa cum scriu despre ea Sfintii Parinti. Lumina Invierii, care se revarsa de doua milenii in Mormantul Sfant, una si aceeasi cu Lumina Lumii, cu Hristos.
Eugenia Mihalcea, Karina Knaper - Ierusalim
Ritualul Sfintei Lumini
In urma cu cateva secole, cand Ierusalimul era sub ocupatie musulmana, nu li s-a permis crestinilor ortodocsi sa slujeasca la Sfantul Mormant de Pasti daca nu platesc o suma mare de galbeni. Au fost platiti de Biserica Armeana, care era mai instarita. Dar focul ceresc nu a coborat la armenii care s-au rugat toata ziua. Ci, in zorii zilei de duminica, un fulger din cer a crapat coloana de marmura de la intrarea in Biserica Sfantului Mormant si in varful ei a coborat Sfanta Lumina, dupa care a aprins lumanarea patriarhului. Seful garzii musulmane a strigat atunci âCred in Hristos!", a fost omorat pe loc, iar moastele lui sunt in Biserica Sfantului Iacob.
Asa vine in fiecare an la Ierusalim Lumina Sfanta, dupa cum in fiecare biserica slujba Invierii are acelasi ritual. Slujba din dimineata Invierii, cand preotul aprinde lumanarea din candela altarului, apare in usile imparatesti si se adreseaza crestinilor âVeniti de luati lumina!". Lumina care vine de la Sfanta Masa, din altarul care simbolizeaza mormantul in care a fost ingropat Domnul, este locul de unde âLumina lui Hristos lumineaza tuturor".
La Ierusalim se coboara in chip suprafiresc Lumina Sfanta din cer, un dar care coboara de la Parintele Luminilor, care provine din taramul vesniciei.
Asta, dupa ce de la sediul Patriarhiei se porneste intr-o procesiune spre Bazilica Sfantului Mormant, in simfonia clopotelor si toacelor de argint. In fata merg patru dragomani greci cu toiage metalice in maini si imbracati in costume speciale de epoca. Urmeaza doi diaconi care poarta pe brate Sfanta Cruce, in care este incorporata o bucata din Crucea datatoare de viata pe care a fost rastignit Iisus. Apoi, slujitorii altarului, imbracati in alb, in frunte cu patriarhul. La biserica, cortegiul inconjoara de trei ori Sfantul Mormant, cantand âInvierea Ta, Hristoase Mantuitorule, ingerii o lauda in ceruri si noi pe pamant, ne invredniceste cu inima curata sa Te slavim".
Grupul de arabi ortodocsi din Bethleem isi face aparitia, urca unii pe umerii altora si, ridicandu-si mainile, se roaga âDoamne, trimite-ne din cer lumina!". Dupa inconjurarea Baldachinului, soborul se retrage in altarul Bisericii Invierii. Patriarhul ramane imbracat numai in stihar alb si cu capul descoperit, ca simbol al Ingerului Invierii. Este condus de doi diaconi in fata Sfantului Mormant, unde sub supravegherea delegatilor armeni, copti si catolici este controlat. Se rup pecetile care au fost puse pe usa Sfantului Mormant in Vinerea Mare. Patriarhul spune in trei limbi: âSa ne rugam sa vina Lumina!", intra in mormant si citeste rugaciuni: âTu, Doamne, Care Te-ai facut Om si ai adus lumina stralucitoare neamurilor care paseau in intuneric. Tu, Care ai coborat in iad si ai umplut cerurile cu lumina, cele de pe pamant si cele de sub pamantâ¦".
Lumina Sfanta se manifesta ca o stea stralucitoare, ca roua, ploaia sau zapada stralucitoare ori nori de fum, ca inger sau porumbel, ca flacari de foc care nu mistuie, ca sclipiri de lumina sau ca fulgere, ca o lovitura de trasnet, ca o lumina albastra care creste in intensitate si devine alba. Timp de trei minute, flacara lumanarilor aprinse din Focul ceresc nu arde, iar credinciosii isi ating fata, gura, mainile, hainele, spre binecuvantare si tamaduire.
De la patriarh iau lumina si armenii, coptii, catolicii si o pastreaza un an intreg.
Lumina care vine in fiecare an la Ierusalim este aceeasi din prima zi a creatiei, din rugul aprins vazut de Moise, din stalpul de foc ce calauzea poporul ales prin pustie. Este lumina din Noaptea Invierii, de pe drumul Damascului.
âCel ce Imi urmeaza Mie nu va umbla in intuneric, ci va avea lumina vietii". âDumnezeu este lumina. Suntem fiii luminii"Biblia
Patriarhul greco-ortodox si episcopul armean si-au disputat miracolul Invierii
Sambata, in jurul orei 14:15, in Biserica Sfantului Mormant din Ierusalim, Sfanta Lumina a aprins candela patriarhului greco-ortodox, patriarhul Ierusalimului Irineu, si pe cea a episcopului armean Vicken. Aceasta, dupa ce intre cei doi a fost o adevarata disputa, dupa cum noteaza cotidianul israelian Haaretz.
Dupa ce grupurile din Rusia, Polonia, Grecia, dar si etiopieni si sirieni au strabatut Drumul Crucii, in Vinerea Mare, ei s-au adunat in Biserica Sfantului Mormant pentru a primi Lumina Sfanta. Lumina care a aprins in acest an candelele situate in preajma Sfantului Mormant, dar si lumanarile ridicate catre cer de patriarhul Ierusalimului si de episcopul armean. Cine a adus Lumina Sfanta ? Aceasta este neintelegerea iscata intre cele doua culte religioase imediat dupa infaptuirea minunii. Chiar daca Biserica Sfantului Mormant este locas pentru ortodocsi, armeni, copti si asirieni, numai reprezentantului Bisericii Greco-Ortodoxe si al comunitatii armene le este permis sa intre in Sfantul Mormant, la slujba pentru chemarea Luminii Sfinte. Dupa cateva minute ei apar la intrarea in Sfantul Mormant cu lumanari in maini care aprind putin cate putin lumanarile din intreaga biserica.
In ultimii doi ani, conform cotidianului Haaretz, patriarhul greco-ortodox si episcopul armean s-au certat pentru accesul in Biserica Sfantului Mormant pentru rugaciunea care aduce Lumina Sfanta. Chiar au ajuns sa solicite guvernului israelian sa stabileasca niste norme foarte clare. Dar, evident, autoritatile nu s-au implicat in aceasta problema de natura strict religioasa.
Anul acesta, politia din Ierusalim a anuntat cele doua parti aflate in conflict ca ceremonia se va tine ca si anul trecut, iar daca nu se ajunge la un acord, ei se vor vedea nevoiti sa interzica orice forma grandioasa a slujbei si sa se limiteze la ceva obisnuit. In final, patriarhul greco-ortodox Irineu a intrat in Sfantul Mormant avandu-l in spatele sau pe episcopul armean Vicken. Mai numeroase ca in orice an, fortele de ordine israeliene au vegheat de aproape intreaga ceremonie pentru a interveni in caz de nevoie. Chiar daca lucrurile au parut calme, patriarhul Irineu si episcopul armean, care s-a furisat in Sfantul Mormant au iesit cu lumanari aprinse purtand Sfanta Lumina pe care si-au adjudecat-o pe rand.