x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Romani captivi in Nigeria

Romani captivi in Nigeria

de Andreea Cascaval    |    Petru Zoltan    |    12 Aug 2005   •   00:00
Romani captivi in Nigeria

Doi marinari romani zac de doi ani in iadul puscariilor nigeriene. Membri ai echipajului unui vapor suspectat de contrabanda cu titei, Radu Mazilu si Valerica Dragne asteapta judecata care nu mai vine. Vaporul a disparut de sub paza Politiei nigeriene, marfa de contrabanda n-a fost gasita niciodata, proprietarul navei a castigat procesul cu statul nigerian. Din intreaga afacere criminala au mai ramas… doi romani pe care-i rod gandacii in puscaria Kiri-Kiri.

Doi marinari romani sunt incarcerati in inchisorile nigeriene de mai bine de doi ani. Vasul pe care erau imbarcati a fost retinut pentru contrabanda cu petrol. Inalta Curte de Justitie din Lagos tergiverseaza procesul, desi comandantul rus al navei a declarat in scris ca este unicul responsabil si a cerut eliberarea echipajului.

In primavara anului 2003, constantenii Radu Mazilu si Valerica Dragne s-au imbarcat pe vasul "MT African Pride" si au plecat spre Lagos. Marinarii romani au fost angajati de Glera Services Corporation, prin intermediul societatii de consulting Azure International, cu contract individual de munca cu durata determinata de imbarcare de sase luni, cu posibilitatea reinnoirii pe functiile de lacatusi-mecanici. In luna octombrie a aceluiasi an, nava a fost retinuta de autoritatile portuare nigeriene, echipajul fiind suspectat de contrabanda cu petrol brut. Dupa acest incident, intregul echipaj al navei "MT African Pride" a fost acuzat de furtul a 11.300 de tone metrice de titei si arestat sub invinuirea de "conspiratie in vederea savarsirii de infractiuni". Pe langa cei doi romani, echipajul navei mai era alcatuit din zece rusi si un georgian.

Vasul "MT African Pride" este proprietatea companiei grecesti "Glera Services Corporation". In perioada in care a fost retinut, vasul naviga sub pavilion panamez si era inchiriat de un armator grec. Dupa incident, armatorul navei a dat in judecata autoritatile pentru masura de retinere a vasului si a castigat procesul. Desi instanta din Nigeria a dat castig de cauza proprietarului navei, autoritatile portuare nu au lasat nava sa plece din Portul Lagos. La 6 noiembrie 2004, echipajul arestat a fost transferat de la locul initial de detentie, inchisoarea "IKOYI", la penitenciarul de maxima siguranta "Kiri-Kiri".

ARESTATI. Radu Mazilu (stanga) si Valerica Dragne, cei doi marinari romani retinuti de doi ani in Nigeria

JUDECATA. Procesul marinarilor a inceput la 20 februarie 2004 si a fost suspendat de mai multe ori. Initial, grupului de marinari i-a fost asigurat dreptul la aparare de catre firma nigeriana de avocatura reprezentata de George Uwechue, Funke Adekoya si Chidi Ilogu, toti trei avand functia de "Senior Advocat of Nigeria (SAN)" si specializati in dreptul international maritim.

Dupa primele doua infatisari, in cadrul carora avocatii le-au acordat asistenta persoanelor acuzate, acestia au fost inlocuiti, la cererea expresa a societatii elene de shipping, proprietara navei, "Glera Services Corporation", cu un nou grup, condus de avocatul Emefo Etundi, care asigura apararea marinarilor arestati si in prezent. Potrivit acuzatiilor, nava "MT African Pride" ar fi incarcat 800.000 de tone de titei brut de la unul din terminalele Escavros, fara documente de livrare, in interiorul apelor teritoriale nigeriene. Capitanul navei si grupul de avocati au respins aceasta acuzatie. Pe durata audierilor, reprezentantii procurorului federal au reformulat de doua ori invinuirile aduse marinarilor, dupa ce apararea a demonstrat cu martori ca incarcatura transportata nu este titei, ci produse derivate pentru care vasul ar fi avut licenta de incarcare si transport. Dupa ce s-a demonstrat ca echipajul nu este vinovat de furtul titeiului, ultimul capat de acuzare ramas este cel de "contrabanda cu produse petroliere". Singurul aspect ramas in disputa este acela daca fapta s-a comis in interiorul sau in afara apelor teritoriale nigeriene. Pana in prezent, instanta nu a reusit, pe baza diferitelor probe administrate, sa determine locul unde nava "MT African Pride" a fost arestata.

Comandantul rus a declarat in scris ca este singurul responsabil de actiunile navei si a cerut eliberarea echipajului. Tot el a sustinut ca arestarea s-a produs in apele internationale. Acuzarea incearca sa convinga ca fapta a fost comisa in apele teritoriale, in timp ce avocatul angajat de armator sustine ca este vorba de zona economica exclusiva a Nigeriei. Autoritatile nigeriene sustin, fara insa sa probeze, ca intregul echipaj a savarsit presupusa fapta in complicitate cu comandantul. Aceasta a fost motivatia oficiala de judecare a tuturor in bloc, ne informeaza Ambasada Romaniei la Abuja.

TERGIVERSARE. Ca sa complice si mai mult situatia acestui dosar, nava a disparut fizic in 2004 din apele Portului Lagos. "Evaporarea" acesteia a avut loc atunci cand se facea transferul navei din custodia politiei navale catre politia civila. Ca urmare a acestui incident, in Lagos au fost deja judecati si achitati doi amirali nigerieni suspectati de implicare in disparitia vasului "MT African Pride".

Dupa disparitia navei, procesul marinarilor s-a desfasurat fara principalele elemente ale acuzarii, deoarece nava nu a fost gasita, iar petrolul a disparut inainte de inceperea actiunii in justitie.

La termenul din 22 martie 2005, Inalta Curte Federala din Lagos a amanat audierile inculpatilor pana la data de 30 mai. Avocatul grupului de marinari a contestat in justitie termenul dat, ca fiind mult prea lung, dar solicitarea a fost respinsa. In acest timp urma ca Procuratura nigeriana sa aduca unele modificari actului de acuzare. Cei 15 inculpati nu au fost eliberati pe cautiune ca sa nu paraseasca teritoriul nigerian in "mod fraudulos sau asistati de propriile ambasade" (formularea instantei).

Ultimele infatisari in fata judecatorilor s-au constituit in tot atatea amanari: de la 9 iunie la 14 iulie si de aici la 21 octombrie, ceea ce a facut ca procesul sa se tergiverseze si mai mult. Au trecut doi ani de cand nava a fost arestata, iar autoritatile nigeriene nu au gasit nici o modalitate de a rezolva cazul. Mai mult decat atat, de multe ori, acuzatorii nici macar nu participa la sedintele stabilite de Inalta Curte de Justitie din Lagos.

INDIFERENTA
"In mod evident, autoritatile nigeriene nu au gasit modalitatile de a rezolva cazul, ele fiind cele care tergiverseaza luarea unor decizii prin neparticiparea la sedintele stabilite de Inalta Curte de Justitie din Lagos" - Emil Rapcea, ambasadorul Romaniei in Nigeria

IMPLICAREA AUTORITATILOR
Ambasada Romaniei la Abuja este in contact permanent cu autoritatile nigeriene si in special cu Ministerul Afacerilor Externe nigerian si cu Ambasada Federatiei Ruse. Ambasada noastra a solicitat autoritatilor nigeriene ca persoanele arestate sa fie invinuite separat, in functie de gradul de vinovatie al fiecarui marinar. Solicitarea a fost respinsa. In luna februrie 2005, ambasada s-a adresat autoritatilor nigeriene, cerandu-le rezolvarea favorabila a cazului celor doi marinari romani. Consulul roman i-a vizitat lunar pe cei doi marinari retinuti. La data de 21 martie 2004, consulul a depus o cerere de apel pentru a ataca hotararea anterioara prin care se respingea cererea de eliberare conditionata a membrilor echipajului. In urma acestor demersuri, MAE nigerian a cerut Ambasadei romane la Abuja sa nu se implice in acest proces, deoarece este vorba de o cauza penala. Ambasadorul s-a interesat daca poate obtine transferul procesului in Romania. Aceasta procedura nu poate fi pusa in discutie datorita lipsei unui acord juridic intre Romania si Nigeria. Ambasada i-a sensibilizat pe reprezentantii comunitatii romane stabilite in Lagos, reusind vizitarea saptamanala a romanilor arestati si oferirea de supliment de hrana, de apa potabila, medicamente anti-malarie si unele articole de stricta necesitate. Ca urmare a interventiilor Ambasadei Romaniei si ale Ambasadei Federatiei Ruse din Lagos, efectuate pe langa comandantul inchisorii, s-a reusit obtinerea pentru grupul de marinari arestati a unor conditii mai bune de detentie. Astfel, li se permite accesul in curtea inchisorii, care este prevazuta cu terenuri de sport, pot scrie scrisori personale, pot primi vizitele medicului, la cerere, ori de cate ori este nevoie.

"MT AFRICAN PRIDE"
Din datele detinute de ambasada, nava se afla in luna februarie 2005 in apele teritoriale grecesti, fiind "recuperata" de proprietar. Informatii neconfirmate indica posibilitatea ca aceasta sa fi revenit, cu o alta denumire (practica destul de frecventa in Golful Guineea), in zona economica exclusiva a Nigeriei. Trebuie mentionat faptul ca, potrivit rechizitoriului inaintat de procurorul federal, pana la data arestarii de catre marina militara nigeriana, nava "MT African Pride" isi schimbase, succesiv, de patru ori denumirea si functionase, cu alte doua echipaje anterioare, pentru transportul fraudulos de titei nigerian.

CORUPTIE
Situata pe coasta de vest a Africii, cu deschidere la Golful Guineea, Nigeria este o bucata de pamant bogata in petrol. Oficial, Nigeria este o republica federala, unde legea este dictata de coruptie, instabilitate politica, management macroeconomic precar si haosul din infrastructura. Nigeria este cunoscuta lumii intregi atat pentru cel mai ridicat numar de locuitori de pe intregul continent african, dar si pentru cazurile, din ce in ce mai dese, ale atacurilor piratilor in largul Golfului Guineei. In general, autoritatile acestei tari nu sunt interesate sa promoveze bunastarea omului simplu. In 2000, Nigeria a primit un credit destinat economiei, in valoare de 1 miliard de dolari, de la Fondul Monetar International. Doi ani mai tarziu, banii se dusesera pe apa sambetei.
×