x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Romanii aleargă după laptopuri şi dau bipuri

Romanii aleargă după laptopuri şi dau bipuri

de Alexandru Radescu    |    26 Apr 2007   •   00:00
Romanii aleargă după laptopuri şi dau bipuri

Numărul posesorilor de laptop se va tripla in acest an, dar in jumătate dintre locuinţele romanilor nu exis-tă telefonie fixă, arată un studiu GfK.

Doar 37% dintre romani au un calculator, in timp ce internetul este folosit de 22% din populaţie. Laptopul este prezent la 4% dintre romani, dar numărul posesorilor aproape că se va tripla in acest an. La telefonia fixă, ţara noastră a rămas cea mai inapoiată din regiune.

După Bucureşti, regiunile Banat, Crişana şi Maramureş au cea mai bună acoperire in ceea ce priveşte telefonia fixă, mobilă şi internetul. Totuşi, in plină eră digitală, ţara noastră a reuşit să atingă "performanţa" de a asigura acces la telefonie fixă la doar 50% din locuinţe, in timp ce media mondială este de 76%, se arată intr-un studiu GfK comandat de Ericsson. In regiune, in Bulgaria se inre-gistrează o cotă de 68%, in Grecia de 81%, iar in Serbia 89%. Din punct de vedere al impărţirii pe regiuni "istorice", Moldova este cea mai lipsită de acces la telefonia fixă: doar 39% dintre locuitori au linie fixă acasă, in Muntenia se inregistrează 42%, iar in Dobrogea 49%. In Bucureşti s-a ajuns la 72%, alte zone ceva mai bine acoperite fiind Banat, Crişana, Maramureş (63%).

In ceea ce priveşte numărul "real" de utilizatori de telefoane mobile, proporţia a ajuns la 70%, in timp ce in Bulgaria este de 72%, in Serbia 73%, in Grecia de 83%, iar media mondială este undeva la 76%.

CE FACEM CU MOBILUL? Potrivit sondajului GfK, 31% dintre posesorii de celulare trimit zilnic bipuri şi 5% folosesc zilnic telefonul pentru a face poze. Aceeaşi proporţie de 5% este şi in cazul celor care se joacă in fiecare zi pe mobil, in timp ce 70% dintre posesori nu s-au jucat/nu au. 4% ascultă muzică pe mobil in fiecare zi, 88% nu folosesc/nu au mp3 player in terminal. Doar 1% şi sincronizează terminalul cu computerul. 85% dintre utilizatori nu au trimis/nu au opţiune MMS şi 4% trimit unul pe săptămană. La fel de dezinteresaţi sunt utilizatorii şi in cazul utilizării internetului mobil: 94% nu folosesc deloc portalul operatorului şi doar 2% aleg şi alte zone de navigare. Pentru alte servicii "de lux": 97% nu au folosit apelurile video, nu au/nu ştiu despre aceste servicii, iar 98% nu au accesat mobileTV, nu au/nu ştiu despre ce e vorba. Interesant este faptul că atunci cand li s-a explicat despre video-telefonie, 23% dintre subiecţi s-au arătat foarte interesaţi, despre GPS 21% au arătat foarte mult interes şi 15% pentru e-mail pe mobil. 12% pentru messenger şi 10% au fost foarte interesaţi de mobileTV. Legat de frecvenţa cu care utilizează celularul pentru convorbiri, 12% il folosesc de peste 10 ori pe zi, 21% de 5-6 ori pe zi. Pentru mesajele scrise, 3% trimit peste 10 SMS-uri pe zi, 8% intre 5-10, 12% un mesaj/zi şi 22% un SMS pe lună. 24% nu trimit deloc SMS-uri, iar 70% dintre posesorii de terminale nu utilizează mesageria vocală. In ceea ce priveşte telefoanele mobile pe care le posedă romanii: 43% au Nokia, 12% Siemens-BenQ, 9% Motorola, 8% Sony-Ericsson, cate 7% Samsung şi Sagem, 5% Alcatel.

Comparativ cu bulgarii, grecii şi sarbii, romanii iniţiază cele mai multe apeluri de pe mobil atunci cand sunt acasă: din 10 apeluri, media este puţin peste 5. La sarbi doar 3, la bulgari aproape 5, iar la greci 4, restul fiind de pe liniile fixe.

ACCES LA INTERNET. Doar 22% dintre romani folosesc internetul, majoritatea folosindu-l in fiecare zi, 8% o dată pe săptămană, 3% o dată pe lună. In Bucureşti, 44% dintre locuitori il folosesc zilnic, 12% o dată pe săptămană. In Banat, Crişana şi Maramureş, 20% dintre locuitori folosesc zilnic, iar proporţia este de 17% in Ardeal şi 16% in Muntenia. Cei mai puţini utilizatori se inregistrează in Moldova (13%), Dobrogea (10%) şi Oltenia (9%).

Sondajul a fost realizat in perioada octombrie-noiembrie 2006, pe un eşantion de 1.500 de persoane cu varste cuprinse intre 15 şi 69 de ani, reprezentativ pentru 74% din populaţie.


PACHETE
"Există atat nevoie cat şi un real interes pentru acces broadband. Un procent de 66% dintre cei care utilizează internet broadband sau vor să-şi instaleze acest tip de conexiune sunt interesaţi de servicii "la pachet" "
George Tsitouras
Service Business
Management Ericsson
Europa de Sud-Est

ALEGERE
"Romania stă cel mai bine la conexiuni de tip broadband printre ţările din zonă. Capacitatea reţelei, acoperirea, preţul şi uşurinţa in utilizarea serviciilor sunt principalele motive in alegerea unui operator sau altul"
George Tsitouras
Service Business
Management Ericsson
Europa de Sud-Est

DE ACASĂ
Intrebaţi fiind de ce folosesc celularul acasă, 54% dintre respondenţi au indicat convorbirile in alte reţele mobile, 43% pentru a-şi folosi "minutele gratuite", 21% o fac pentru că e mai ieftin, 19% din motive de "intimitate" şi pentru 1% există o altă persoană care plăteşte factura la mobil.
73% dintre romani si-au cumpărat telefonul mobil, 19% l-au primit cadou de la o rudă/cineva din casă, iar 3% l-au primit de la angajator. O proporţie de 2% este reprezentată de cei care l-au primit gratis de la operator atunci cand şi-au făcut un contract.

ACHIZIŢII
78% dintre romani sunt abonaţi la cablul tv şi 4% intenţionează să-şi instaleze serviciul in următoarele 12 luni. 37% au acasă un calculator şi doar 9% intenţionează să cumpere unul in următorul an. 49% au telefon fix şi 3% vor să-şi instaleze in următorul an. Dorinţa cea mai mare este laptopul: 4% au şi 7% vor să-şi cumpere unul in cursul acestui an. Va creşte cu peste 100% utilizarea serviciilor de telefonie prin internet (VoIP), de la 4% la 9%. 15% au mp3 player şi 7% şi vor achiziţiona unul in următoarele luni. 13% au cameră foto şi 11% şi vor cumpăra un aparat in 2007.
BROADBAND
Romania stă cel mai bine la conexiuni de tip broadband (15%) printre ţările din zonă. La intrebarea "De ce aţi apelat la o conexiune broadband?", 91% dintre respondenţi au explicat prin prezenţa in zonă a unui furnizor şi 84% s-au gandit la posibilitatea de a face mai multe lucruri pe internet, 83% s-au gandit la viteză, iar 79% au dorit să fie tot timpul online. 70% nu au dorit să aibă linia fixă ocupată cand erau pe internet, 66% au ales să plătească un singur abonament pentru mai multe servicii (tv, telefon, internet), 63% au descoperit o ofertă specială şi doar 45% au ales pentru renumele furnizorului.
×
Subiecte în articol: special mobil folosesc