x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Semafoarele meteosensibile

Semafoarele meteosensibile

de Diana Scarlat    |    12 Apr 2008   •   00:00
Semafoarele meteosensibile
Sursa foto: Karina Knapek/

De ce e haos în Capitală? Motivele sînt mai multe, dar dacă vorbim despre trafic, semafoarele sînt de vină de cele mai multe ori. Şi de ce nu funcţionează, ne întrebăm de fiecare dată cînd traversăm Bucureştiul în cinci ore… Pentru că sînt “me­teo­sensibile”! Adică, dacă plouă, dacă ninge sau dacă bate vîntul, rămînem fără ele.

De ce e haos în Capitală? Motivele sînt mai multe, dar dacă vorbim despre trafic, semafoarele sînt de vină de cele mai multe ori. Şi de ce nu funcţionează, ne întrebăm de fiecare dată cînd traversăm Bucureştiul în cinci ore… Pentru că sînt “me­teo­sensibile”! Adică, dacă plouă, dacă ninge sau dacă bate vîntul, rămînem fără ele.

 

Mai avem de aşteptat pînă la condiţii normale. Vreo doi-trei ani, dacă ne luăm după ce prevăd proiectele municipalităţii, sau vreo patru-cinci, dacă avem în vedere “marja de eroare” a românului din cîmpu’ muncii. Dar ce ne facem pînă atunci? “Pînă atunci, de cîte ori sînt fenomene meteorologice deosebite, în special ploi în cantităţi mari, o să se întîmple cum a fost luni. Dacă nu e nici o problemă cu vremea, nu e nici cu semafoarele”, explică omul responsabil cu semaforizarea pe Bucureşti, Claudiu Bălan, directorul Administraţiei Drumurilor.

 

STARE DE NORMALITATE. N-ar trebui să ne mire foarte mult “meteosensibilitatea” intersecţiilor bucureştene, după ce am văzut că la fiecare ploicică mai lungă de două zile, rămîn fără electricitate cîteva sute de localităţi din toată ţara. Avem în Capitală 400 de intersecţii semaforizate, dintre care doar cîteva funcţionează “şi pe ploaie, şi pe vînt, cu crengile la pămînt”. Restul ar trebui înlocuite, dar o să mai dureze. “Trei firme se ocupă de reparaţii: UTI, Raspo Electric şi Sicor 95. Există semafoare care se află încă în garanţie şi sînt în tota­litate în grija firmelor, cele mai vechi sînt sub contract, iar la partea de linii, cum le spunem noi, avem personalul propriu”, mai spune directorul Bălan.

 

CANALUL BUCLUCAŞ. Dincolo de vîrsta înaintată a semafoarelor, de firmele care le au în grijă şi de “doreii” cu şurubelniţa, problema cea mai gravă este mai jos... “Canalizările sînt vechi şi deteriorate şi de aceea, cînd plouă, se defectează semafoarele. Firele vin trase prin pămînt. În momentul în care s-au făcut lucrările, nu s-a respectat o adîncime cores­pun­ză­toa­re pentru tubulatură, iar aceasta se crapă. Atunci intră apa şi se întîmplă ce s-a întîmplat luni. Noi sperăm ca în doi ani, cel mult doi ani şi jumătate, să le terminăm. Toate intersecţiile semaforizate din Bucureşti trebuie să intre în acest program. Dar mai trebuie să avem puţină răbdare, pentru că nu poţi să faci în două luni de zile ce nu s-a făcut în atîţia ani”, mai explică Bălan. Poate că ar trebui să punem mînă de la mînă şi să le facem cadou nişte umbrele sărmanelor semafoare, ca să se mai ţină “pe picioare” pînă la schimbare. Dacă nici aşa nu reuşim, vom aştepta la fiecare ploaie să fie “resuscitate”. Şi, foarte important, nu uitaţi acasă calmantele, dacă traversaţi Bucureştiul!

 

Promisiuni

Într-o primă etapă, sistemul de management al traficului pro­mis de atîta vreme de edilii  Bu­cu­reştiului va fi operaţional pe relaţia Băneasa – Berceni, dar şi pe traseele Bd. Carol – Bd. Regina Elisabeta – Eroilor şi Piaţa Muncii – Piaţa Unirii – Bulevardul Libertăţii. În noul sistem de management al traficului, se­ma­foa­rele nu vor mai avea un timp fix pentru unda verde. Mai nou, aceasta va fi stabilită chiar de va­lorile de trafic din momentul res­pectiv. Timpii de se­ma­fo­ri­za­re dintre zi şi noapte vor fi di­fe­riţi, în funcţie de fluxul de au­to­vehicule de pe fiecare sens.

 

Axa Nord-Sud

“Pînă în luna mai vor fi gata echipamentele pentru 100 de intersecţii din Bucureşti, acestea fiind pe axa N-S şi pe ine­lul principal de circulaţie, iar pînă în toamnă vom mai da drumul la încă 40. Aceste in­ter­secţii vor fi computerizate, vor avea un sistem adaptiv la trafic. Culoarea semaforului va fi schimbată în funcţiede circulaţia din zonă”

Gheorghe Udrişte director general în cadrul Primăriei Capitalei

×
Subiecte în articol: special sînt