Propunerea de modificare a venit de la președintele Comisiei de învățământ din Senat, Monica Anisie. Dezbaterile în Senat se vor încheia vineri, după ce s-au depus nu mai puțin de 564 de amendamente.
„Cel mai important de menționat este că, tot astăzi (n.red marți, 16 mai), în cadrul dezbaterilor, am depus și votat amendamente prin care s-a renunțat la varianta aprobată de către Camera Deputaților privind articolul 15 (punctele 1 și 6) din proiectul Legii Învățământului Superior. Astfel, s-a revenit la forma aprobată de către Guvern”, a scris Monica Anisie pe pagina sa de Facebook.
Astfel, noua formă a celor două puncte din articolul de lege elimină posibilitatea preluării de companii de către universități la articolul 1, și nu permite ca veniturile proprii sau dreptul de folosință asupra bunurilor proprietate publică să constituie aport la capitalul social al unei societăți comerciale.
Redăm mai jos cele două puncte în forma modificată:
Art. 15 - (1) „Instituțiile de învățământ superior pot înființa după caz, singure sau prin asociere, societăți comerciale, fundații, asociații, unități de învățământ preuniversitar, consorții pentru învățământ dual, spitale universitare, farmacii universitare, unități medicale ambulatorii, inclusiv stomatologice, și cabinete de specialitate, inclusiv stomatologice, cu aprobarea senatului universitar, conform prevederilor legale. Condiția ca acestea să se înființeze este aceea ca ele să contribuie la creșterea performanțelor instituției și să nu influențeze negativ în niciun fel activitățile de învățământ și cercetare. Obiectul de activitate al societăţilor, asociaţiilor și fundaţiilor trebuie fie conex misiunii instituției de învățământ superior”.
6) „La constituirea societăților comerciale, a fundațiilor sau a asociațiilor, instituția de învățământ superior de stat poate contribui exclusiv cu bani, brevete de invenție și alte drepturi de proprietate intelectuală. Instituția de învățământ superior poate acorda prin contract dreptul de administrare și folosință asupra bunurilor societăților comerciale sau asociațiilor, în care are calitatea de asociat sau acționar, ori fundațiilor, în care are calitatea de fondator, cu aprobarea senatului universitar. Dreptul de folosință și de administrare asupra bunurilor proprietate publică nu poate constitui aport al instituției de învățământ superior la capitalul social al unei societăți comerciale, fundații sau asociații.”
Ce s-a întâmplat la Camera Deputaților
Comisia pentru învățământ de la Camera Deputaților a transmis plenului, pe data de 9 mai 2023, raportul de adoptare, cu mai multe amendamente, referitor la proiectul de Lege a învățământului superior, proiect inițiat de Guvernul Ciucă, prin Ministerul Educației, condus de Ligia Deca. Potrivit formei inițiale a articolului 15, alineat 6 din acest proiect de lege, „la constituirea societăților comerciale, a fundațiilor și asociațiilor, instituția de învățământ superior de stat poate contribui exclusiv cu bani, brevete de invenție și alte drepturi de proprietate intelectuală”. Potrivit articolului 147, alineat 1, din același proiect de lege adoptat la Camera Deputaților, „finanțarea învățământului superior de stat se asigură din fonduri publice”, în timp ce la alineatul 7 se prevede că „toate resursele de finanțare ale instituțiilor de învățământ superior de stat se constituie ca venituri proprii”.
Se eludează regimul juridic al finanțărilor nerambursabile
Juriștii consultați de Jurnalul considerau aceste modificări drept neconstituționale și nelegale. Mai ales pentru că a fost introdusă în legea învățământului superior de stat noțiunea de „venituri proprii”, care să poată fi utilizate ca sursă a aportului la capitalul social al unei societăți comerciale la care universitatea de stat are calitatea de asociat sau de acționar, în condițiile în care aceste „venituri proprii” provin din fonduri publice, de la bugetul de stat.
Ce spune Constituția României
Articolul 136 din Constituție consacră două forme de proprietate - proprietatea publică, respectiv proprietatea privată. Cele două forme de proprietate au un regim juridic distinct, care nu poate fi suprapus. Instituțiile de învățământ superior de stat sunt deținute și finanțate integral sau majoritar de stat, din fonduri publice, astfel încât reglementarea ca prin folosirea acestor fonduri publice să fie dobândită participația la capitalul privat al unei societăți comerciale reprezintă, potrivit juriștilor consultați de „Jurnalul”, o încălcare a separației între cele două forme de proprietate reglementate de Constituție, dar și o încălcare a Legii 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general.