Odata cu startul campaniei electorale, partidele incearca sa fure inima si voturile cetatenilor. Si pentru ca toate trebuie sa poarte un nume, apar sloganurile, dulci refrene, menite "sa-i minta, dar sa-i minta frumos" pe alegatori.
Unul dintre sloganurile americane celebre este si "I like Ike" al lui Eisenhower din 1952, ca si "Ross for Boss", dupa cum scandau americanii care il vroiau pe Ross Perrot presedinte in 1992. Sau un slogan al continuitatii, purtand semnatura lui Lincoln in 1864: "De ce sa schimbi caii in mijlocul furtunii?". Mai practic, un text din mesajul lui Hoover din 1928 proclama: "A chicken in every pot". Adica "Un pui in fiecare ceaun", care, intr-o adaptare romaneasca, ar suna comic: "Sarmalute in fiecare farfurie ".Eficiente sau nu, multe dintre sloganurile politice faimoase nu s-au nascut spontan, intr-o galerie pe stadion, dupa un "huo" rostit din toti rarunchii. Acestea sunt rezultatul unei industrii de imagine care incearca sa sintetizeze intreaga filozofie "de viata" a formatiunii respective. Si, mai mult decat atat, sa-l emotioneze pe alegator printr-o manipulare unanim acceptata, care da farmec (dar si ingratitudine) democratiei.
Rime, jocuri de cuvinte, poezioare de buzunar cu clinciuri psihologice - aceste refrene vor sa-i cucereasca in timp scurt pe alegatorii pierduti in timpul mandatului. Totul cu o furie de nedescris, care nici macar nu se justifica stiintific, stiut fiind ca in campanie nu se produc mari mutatii in convingerile alegatorilor. Totusi, partidele din Romania se vor intrece acum mai mult ca oricand in concursuri de creatie pe afise si sloganuri pentru a-i scoate din casa pe nehotarati (aflati intr-un procent urias), in speranta de a le reinvia cheful si pofta de politica.
Partide, nu detergenti
Se anunta deci o campanie sic, cu specialisti straini si strategii moderne, cu calcule de finete si manipulari psihologice care se vor regasi in sloganuri. Caci marele merit al acestor "cimilituri" politice este acela de a vraji electoratul, atingandu-i corzile sensibile. Partidele nu vor mai fi vandute insa ca detergentii si nici nu se vor mai face strategii si sloganuri dupa ureche. Vor fi analize de marketing politic specializat, se va masura impactul fiecarui mesaj si se va cugeta de doua ori inainte de a se aplica o reteta sau alta.
Evergreen-uri politice
"Un presedinte pentru linistea noastra" a fost pasaportul pentru Cotroceni al lui Ion Iliescu in 1990, care rezolva prin aceasta promisiune zbuciumul social al primului an postrevolutionar. "A fost cel mai inspirat slogan din toata aceasta perioada, un slogan pozitiv", arata analistul Cristian Parvulescu, care plaseaza pe locul doi pachetul CDR din 1992: "Schimbare, acum!" - "Daca nu noi, atunci cine?".
In 1996 patrunsese deja moda americana a contractelor: "Contractul cu Romania" al Conventiei, care insa a esuat zgomotos cand a trebuit sa fie pus in practica.
Campania trecuta a fost bogata in lovituri murdare, dar saraca in idei de sloganuri, cel mai penetrant purtand semnatura PRM. "Jos mafia, sus patria!" cuprindea in doar patru cuvinte ideea de coruptie si mesajul national.
PSD va iesi doar cu doua sloganuri
Recoltand voturi pe mana lui Iliescu, PSD a exploatat in 2000 calitatea electorala de baza a acestuia: faptul ca seamana, in datele sale psihologice, cu majoritatea alegatorilor romani. Sloganul a fost "Aproape de oameni, impreuna cu ei".
Strateg de calibru al partidului de guvernamint, Vasile Dancu arata ca PSD nu va mai merge cu acelasi mesaj, pentru ca publicul asteapta noutati. Productia de slogane a PSD din aceasta campanie va fi opera autohtona, in urma unui brainstorming intern, cu copywriteri romani. Firma de consiliere Zilberstein, cu care va lucra partidul, nu va avea aceasta misiune. "Ei vor organiza fluxurile de comunicare si vor face strategiile de raspuns la atacuri", ne-a declarat Vasile Dancu.
Ca noutate, el a dezvaluit ca PSD va face "o campanie lejera, cu scheme simple, fara ideologii si incrancenari". Dancu anunta astfel, doua-trei idei care vor fi transmise cu maximum de intensitate. "Nu vor fi ceasloave de oferte, pentru ca lumea nu tine minte mai mult de doua mesaje dupa o campanie." Vor fi insa reactii-fulger la atacurile opozitiei, pentru a le bloca efectul electoral, mai spune Vasile Dancu, precizand ca studiile atesta o rata de succes de doar 1 la 10 pentru atacurile contracarate la timp.
Profesorul Cristian Parvulescu anticipeaza, in aceeasi idee, o campanie pozitiva a PSD, bazata pe continuitate si integrare europeana, cu accent pe succesele concrete din plan social, in genul creditelor la electrocasnice.
Umanistii si-au facut temele in avans
Umanistii si-au pregatit deja portofoliul de sloganuri, care au fost livrate de sefii filialelor in urma deciziei Biroului Permanent din octombrie anul trecut. "A fost un brainstorming national la nivelul partidului, prin consultarea oamenilor nostri", arata Bogdan Pascu, purtatorul de cuvint al PUR. Astfel, "Sa fii OM, copilul meu!" pune accent, ca si "Omul si familia", pe valoarea umana, conform doctrinei PUR. "Pur si simplu democratie", un alt slogan pe care PUR il va folosi in campanie, vorbeste despre simplitatea regulilor democratice si a armoniei sociale, explica Bogdan Pascu, care precizeaza ca toate sloganurile partidului condus de profesorul Dan Voiculescu au acelasi principiu, venind "din viata de zi cu zi".
PNL lucreaza la sloganuri cu "staif"
Jumatate dintre sloganurile PNL din campania trecuta au fost contestate chiar de membrii partidului. Dorind sa explice simbolul sagetii, "Drept la tinta" a avut un defect important: acela ca nu se putea scanda. Setul sloganurilor bazate pe curaj, unele eclectice, gen "Curajul de a tine cont de parerea celorlalti", a fost insotit de unele inspirate, dedicate candidatului la presedintie Theodor Stolojan, cum ar fi "Eu nu vin la putere. Eu vin la munca" sau, simplu, "A venit presedintele!". Firma Ogilvy, care a servit atunci PNL, nu are o explicatie privind aparitia si motivatiile psihologice ale sloganurilor oferite beneficiarului.
Desi PNL nu a decis inca daca va angaja vreo echipa speciala de consiliere, un lucru se stie sigur, conform declaratiilor vicepresedintelui Paul Pacuraru, totodata sef de campanie prezidentiala: "Ne vom adresa celor mai destepti oameni din Romania, intelectualilor de varf, elitei finaciare, bancare si de business ". Ceea ce inseamna ca si sloganurile vor fi cu staif.
Boc merge pe DA
Din poveste lipsesc referirile la alianta cu PD, democratii avand in background sloganul lui Petre Roman, "El poate!", care a starnit zambete, fiind corectat ulterior cu "Eu cred in Romania", un CV poetic al sefului de atunci al PD.
Presedintele executiv al PD, Emil Boc, spune ca "alt slogan mai bun decat cel legat de DA, numele aliantei, nu va fi la generale". Seful campaniei pe Bucuresti, Vasile Blaga, aduce o nuanta in plus: "Ar trebui sa fie un slogan pozitiv, de oferta, pentru ca este o etapa depasita sa incerci castigarea pe mesaj negativ". Oricum, democratii vor lucra cu mai multe case de sociologi pentru a prezenta oferta lor in cadrul Aliantei. In privinta sloganului lui Basescu pentru Primaria Bucurestiului se va folosi o formula la fel de dinamica precum cea de la alegerile trecute ("Vin la Primarie!"), mai arata Vasile Blaga.
UDMR: Mesaje pe nivelul de trai
UDMR nu are refrene relevante pentru comunitatea romaneasca, printre cele practicate in campania trecuta numarandu-se sloganurile "europene": "Viitorul este in Europa", "Fara vize in Europa". La localele din acest an vor excela mesajele privind nivelul de trai si capacitatea candidatilor de a aduce bani europeni, urmand ca sloganurile sa fie concepute diferit pentru fiecare localitate in parte, arata Zsolt Nagy, directorul de campanie al UDMR pentru alegerile din iunie. "La parlamentare si prezidentiale vor fi sloganuri generale, axate pe integrare si pe dezvoltarea regiunilor locuite de maghiari ", completeaza reprezentantul Uniunii.
Sloganurile-antidot ale PRM
Peremistii vor folosi din
nou, fara reciclare, "Jos mafia,
sus patria!", dupa cum afirma
prim-vicele partidului, Cornel
Ciontu. La mare pret va fi insa
"O Romanie Mare intr-o
Europa unita". Sef de campanie
pe logistica si responsabil
cu finantele partidului, el
anunta si noutati: un slogan
privind curatenia si neimplicarea
in scandaluri de coruptie
a PRM plus un slogan-antidot
la acuzele dusmanilor
privind xenofobia si extremismul
partidului condus de
C.V. Tudor
( MIRELA IAMANDI
)