x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Smen cu maxi-taxi / O afacere care, daca este bine randuita, aduce mari beneficii

Smen cu maxi-taxi / O afacere care, daca este bine randuita, aduce mari beneficii

de Adrian Mogos    |    08 Feb 2007   •   00:00
Smen cu maxi-taxi / O afacere care, daca este bine randuita, aduce mari beneficii

Primarul general al Bucurestiului, Adriean Videanu, a dat unda verde la mijlocul anului trecut noilor trasee de maxi-taxi din Capitala. Unda verde a fost preluata insa de sefii patronatului din transporturi, oameni cu legaturi printre consilierii generali din Primaria Capitalei si nu numai.

Ideea unor trasee secundare de maxi-taxi a apartinut unui tanar coleg de partid al primarului general, Stefan Pirpiliu, consilier general la primarie. Proiectul prevedea ca aceste trasee sa acopere zonele in care autobuzele, tramvaiele sau troleibuzele regiei locale de transport nu ajung. De aceea, liniile de maxi-taxi au trasee bine delimitate. Pe hartie, totul e frumos. In realitate, cei mai multi operatori nu respecta traseele, biletele reprezinta ceva strain pentru soferi, iar de inghesuiala, ce sa mai vorbim. Controale s-au mai facut, dar mai toti operatorii se pot lauda cu relatii. La licitatiile pentru trasee au participat invariabil noua firme care si-au impartit practic Bucurestiul.

701. Aceasta linie a fost preluata in urma licitatiei din vara anului trecut de o asociere de trei firme: Milenium Expo 2000 SRL, Trans Cyty 2002 SRL si Do&Do SRL. Soferii respecta itinerarul, din moment ce acest traseu strabate zone aglomerate ale orasului, deci cu foarte multi posibili clienti. Cele doua capete de linie sunt Hipermarketul Cora din Pantelimon si Autogara Obor. Am urcat intr-un microbuz cu numarul B 46476, cumparat in leasing, alaturi de alti 13 calatori. Bilete, ioc! Soferul nu s-a obosit nici macar sa intinda mana dupa cotorul cu bilete. Milenium Expo 2000 SRL apartine lui Ionel Drumea, membru in Consiliul National al Federatiei Nationale Patronale a Transportatorilor Rutieri din Romania, acolo unde este coleg cu adversarii de licitatie. La Do&Do, care are ca principal obiect de activitate fabricarea alcoolului etilic de fermentatie, il gasim pe Teodor Achim, un apropiat al primarului PSD din Pantelimon, Petrus Campulungeanu, cercetat de procurorii DNA pentru luare de mita. In septembrie 2006, la foarte putin timp dupa ce au castigat licitatia, atat Milenium Expo 2000 SRL, cat si Do&Do aveau datorii la bugetul de stat, Fiscul demarand actiunea de executare silita pentru recuperarea sumelor. Acest fapt nesemnificativ, dar contrar legii nu a fost un impediment pentru functionarii Primariei Generale, care au permis firmelor sa participe la licitatie. Vajnicii functionari de la Directia de Achizitii, Concesionari si Contracte nu stiu probabil ca datoriile unei firme se pot verifica prin simpla accesare a site-ului Ministerului de Finante.

702. Este poate cel mai profitabil traseu, pentru ca trece foarte aproape de centrul Bucurestiului, desi, conform contractului de achizitie, ar trebui sa se invarta pe niste strazi mai spre periferie. La Piata Iancului, in B 45 EHV au urcat doar patru calatori, iar pentru atat de putini e si pacat sa dai bilete. "Incepand de la data de 11.12.2006, linia de maxi-taxi va circula pe Calea Dorobanti, iar de la data de 15.12.2006, pretul unei calatorii va fi de 1,5 RON", scrie pe un anunt lipit in interior. 702 a fost castigat de asocierea Ivan Trans SRL, Ana-Rox Com.Prod si Transvib Serv. Aceleasi firme au luat si traseul 713, pentru care Primaria Capitalei a demarat procedura de reziliere a contractului, fara sa mentioneze care au fost motivele.

703. Acest traseu, asa cum a fost el conceput in caietul de sarcini, nu are nici o legatura cu ruta reala pe care acesta circula. Soferii ar trebui sa se invarta numai prin sudul Bucurestiului, dar circula de fapt de la Romprim la Valea Argesului, aproape de iesirea spre Pitesti, strabatand toata Capitala. Pe marginea drumului, plin de calatori. B 60029 09/8 leasing a facut intreaga ruta cu 14 calatori, care nu au vazut cum arata un bilet. Soferul, denumit in continuare 60029 pentru ca nu avea nici un act prin care puteai sa-l identifici, numara banii pe care ii primea de la calatori in timp ce conducea. Dupa care, tacticos, a vorbit la telefonul mobil suficient timp incat sa afli cam ce probleme il framanta. In interiorul masinii, un frig siberian. Oamenii s-au obisnuit cu lipsa biletelor si nici nu le mai cer, ba mai mult, atunci cand coboara mai si multumesc sau lasa un "sa traiti". La intoarcere, B 67 SYL, alt sofer neidentificabil. Microbuzul, mai distrus decat primul. SYL-ul se zguduia la fiecare mica denivelare a covorului asfaltic, asta ca sa folosesc un termen la moda. Pana sa plecam am primit bilet al carui "total general" este de 1,5 lei, desi in actele Primariei scrie ca trebuie sa fie de 1 leu. SYL-ul si-a certat prin gesturi un coleg neatent care mergea in directia opusa si care nu vazuse ca in spate se afla concurenta: un autobuz RATB de pe linia 173, linie ce corespunde aproape in totalitate cu linia 703. Spre capatul liniei, SYL-ul s-a pus pe numarat bani, evident in timp ce conducea. Operatorii pe aceasta linie sunt Prod Com Impex Sildancris SRL si CSL SRL. Traseul este valabil de la data 1 august 2006 pana la 31 iulie 2008, pretul unei calatorii fiind de 1 RON. CSL este detinuta de Ioana Lazarescu si de Laurentiu Chirea, iar familia Silivestru are Sildancris, o firma ce are ca obiect de activitate principal comertul cu produse alimentare, bautura si tutun, fiind o firma de apartament. Am sunat pentru a afla de ce nu se respecta traseul. A raspuns mama lui Daniel Silivestru, care a zis ca fiul vine seara sa mai ia cate un act, deci nu e de gasit. Tin sa le multumesc calatorilor de pe linia 703, care intr-o marti seara, m-au sustinut in doborarea unui record la ingramadeala. In microbuzul B 51 CSL, care avea aproape 400.000 km si 13 scaune, am reusit sa ne inghesuim 42 de oameni. Soferul era de la ora cinci dimineata pe traseu, cu toate ca ar fi trebuit sa lucreze maxim opt ore.

705. Zeci de minute am asteptat atat la intersectia Strazii Dristorului cu Bdul Camil Ressu, cat si pe Soseaua Giurgiului si Sos. Oltenitei pentru a vedea cum arata un maxi-taxi 705. Nu am reusit. Conform contractului, pe acolo trebuia sa treaca sigur macar un microbuz de pe aceasta linie. Asocierea Millenium Trans SRL - RIDM Impex SRL si N&G Atlas Transport SRL si-a adjudecat acest traseu. RIDM are microbuze si pe traseul 716, care ajunge si el pe Sos. Giurgiului. Am intrebat un sofer de pe acel traseu de unde se poate lua 705. Nu stia. In septembrie 2006, Millenium Trans si RIDM erau si ele in procedura de executare silita, deoarece nu isi achitasera obligatiile la bugetul statului. Millenium Trans apartine lui Ilie Cobrescu si lui Vasile Cornel.

SEFI. Site-ul Federatiei Nationale a Patronatului din Transporturi Rutiere din Romania - FNPTRR, se deschide cu: "FNPTRR cere ordine in transport!". Presedintele FNPTRR este Ilie Cobrescu, prim vicepresedinte este Vasile Cojan, iar printre membrii Consiliului National ii gasim pe Ionel Mihu si pe Petrica Drumea, care prin firmele lor transporta bucuresteni pe alte trasee din Capitala. Federatia, asa cum scrie pe site, este o asociatie a patronilor din transport, "apolitica si independenta fata de autoritatile publice si partidele politice", formata in exclusivitate din firme private. "FNPTRR actioneaza pentru respectarea legalitatii, eticii profesionale, precum si a normelor privind concurenta loiala in activitatea economica si in relatiile dintre societatile de transport. FNPTRR combate prin toate mijloacele legale tendintele de monopol si concurenta neloiala", se mai poate citi pe site-ul federatiei. Tot din aceeasi sursa am aflat ca FNPTRR are sediul langa Primaria Capitalei, pe Strada Anghel Saligny, in aceeasi cladire cu Federatia Sindicatelor Soferilor din Romania. La sediu, pustiu. Doi batranei de la Sindicatele Soferilor m-au lamurit ca "patronatele s-au mutat la sediul Allegro Maxi Taxi, in prelungirea Caii Giulesti, aproape de comuna Chitila". Am sunat, dar nu am gasit pe nimeni.

POLITICIENI SI AFACERISTI SI-AU DAT MANA PESTE TRANSPORTURI
ROMPRES FOTO
AFACERIST. In dreapta, Ion Stan
Spuneam la inceput despre relatiile din Consiliul General al Municipiului Bucuresti - CGMB. Ilie Cobrescu este asociat, printre altii, cu Vasilica Stan la Vis Fly Tour. Doamna Vasilica se poate mandri cu relatia stransa cu pesedistul Ion Stan, consilier general si sindicalist de frunte al soferilor din Romania si membru in comisia de Transporturi si Infrastructura Urbana a CGMB. Aceasta relatie s-a materializat acum multi ani prin casatorie. Pe de alta parte, sotia si cumnatul consilierului general au facut bune afaceri cu Dan Besciu, patronul de la Golden Blitz, apropiat al presedintelui Basescu. Vasilica Stan si Ilie Cobrescu nu se plictisesc in Vis Fly, din simplul motiv ca se bucura de compania a inca doi asociati: Nicolae Gafita si Vasile Cojan. Primul este fiul unui fost colonel din Serviciul de Informatii Externe, iar cel de-al doilea a asigurat transportul cu trei tiruri a baxurilor cu tigari in timpul afacerii Tigareta 2, fapt pentru care a si batatorit drumul spre Parchet.
Dorel (nu va ganditi la reclama) Rizea si-a facut o afacere pe care a botezat-o RIDM Impex SRL. Dorel are cateva microbuze pe linia 705 si este asociat cu Ilie Cobrescu si cu Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania - UNTRR la Setar Allegro SRL. UNTRR detine un procent important din Trans Info SA, unde printre actionari si administratori este, conform datelor de la Registrul Comertului, si Ioan Tatar, fost director general al Autoritatii Rutiere Romane in perioada 2004-2006. La Trans Info SA il gasim printre cenzori si pe Gheorghe Iliescu, un personaj interesant. Iliescu are legaturi stranse cu Paul Coman, consilier la Agentia Nationala de Administrare Fiscala de pe vremea cand prestau ambii la Petromservice. Iliescu mai este asociat la Elite Consulting cu Stefan Ivanovici si cu Constantin Miu, ambii experti contabili la firme controlate de cetateni rusi controversati care au legaturi cu serviciile secrete ruse. Miu Constantin este cenzor la Antrepriza de Constructii Lirtrac, una dintre firmele din portofoliul CGMB, la Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi din Romania, dar si la alte firme care s-au indragostit de banul public.

NU RATATI!
Intamplari de pe alte trasee si ce au facut pana acum inspectorii autoritatilor locale sau ale statului in ceea ce priveste transportul cu maxi-taxi in Bucuresti.
×