Propunerea legislativă pusă pe masa senatorilor de un grup format din 12 parlamentari USR și doi PSD vizează completarea mai multor acte normative: OUG nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor în străinătate, precum și OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Codul Rutier).
Concret, prin această iniţiativă legislativă, cei 14 senatori propun instituirea unei obligaţii pentru autorităţile competente de a notifica titularii cărţilor de identitate, paşapoartelor şi pe cei care dețin permise de conducere că aceste acte urmează să expire, cu 90 zile înainte de expirarea fiecărui document.
Inițiatorii își motivează propunerea spunând că este necesar ca statul să sprijine cetăţenii astfel încât aceștia să-și gestioneze corect documentele personale esenţiale.
„Considerăm că Statul trebuie, în primul rând, să ajute cetăţenii. Acest ajutor trebuie să primeze şi în cazul ducerii la îndeplinire a unor obligaţii de către cetăţeni. În cazul nostru, înainte de a sancţiona cetăţenii pentru lipsa unor documente personale actualizate, Statul ar trebui să faciliteze pe cât posibil demersurile birocratice.
Dat fiind ritmul accelerat al vieţii cotidiene, cetăţenii pot să uite sau să amâne reînnoirea documentelor personale. Această lege propune un sistem de avertizare care să îi notifice pe cetăţeni cu suficient timp înainte de expirarea documentelor, permiţându-le să acţioneze în timp util ca să evite situaţiile de ieşire din legalitate”, se arată în expunerea de motive.
Mesaje trimise prin SMS, e-mail sau poștă
Totodată, inițiatorii propun ca aceste notificări să le fie trimise oamenilor „prin metode moderne”, şi anume: SMS sau e-mail (poşta electronică), care vor asigura, pe de o parte, accesul rapid la aceste informaţii, iar pe de altă parte vor uşura munca autorităţilor. Însă nu exclud nici varianta expedierii prin poștă a acestor notificări, în cazul celor care nu au o adresă de e-mail sau un telefon mobil, ori care nu știu sau nu doresc să le folosească în relația cu statul.
Prin urmare, OUG nr. 97/2005 privind evidenţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români va fi completată cu noile reglementări, la capitolul care face referire la Cartea de identitate.
„Cu 90 zile înaintea expirării termenelor de valabilitate prevăzute de prezentul articol, serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor competente în a căror rază de competenţă are domiciliul titularul cărţii de identitate sau, după caz, reşedinţa îl vor notifica pe acesta despre faptul că urmează să-i expire cartea de identitate. Notificarea se va face prin mesaj SMS sau prin e-mail, iar în măsura în care serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor nu dispun de datele necesare, prin poştă, la ultimul domiciliu cunoscut, sau reşedinţă, după caz”, prevede proiectul de lege.
Mai mult, stipulează documentul, „în vederea notificării prin SMS sau e-mail, serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor vor demara proceduri de colectare a numerelor de telefon şi adreselor de e-mail ale cetăţenilor din circumscripţia lor, în condiţiile legii”.
„Un pas natural în era pe care o trăim”
„Dacă autorităţile nu dispun de aceste date şi până când constituie o bază de date care să conţină numerele de telefon sau adresele de e-mail ale cetăţenilor, notificarea poate fi realizată şi prin intermediul poştei. Totuşi, încurajăm şi instituim la fiecare articol demararea procedurilor necesare de către autorităţi pentru a obţine numerele de telefon ale cetăţenilor. Acest pas este unul natural în era pe care o trăim. Această colectare a numerelor de telefon se va face cu respectarea legislaţiei în vigoare privind datele cu caracter personal, precum şi orice alte direcţii, indicaţii şi limitări pe care legea le instituie”, mai precizează inițiatorii în expunerea de motive.
În mod similar sunt completate, prin această inițiativă legislativă, și Codul Rutier și Legea nr. 248/2005 privind libera circulaţie a cetăţenilor în străinătate, astfel încât posesorii de permise auto și de pașapoarte să primească notificările cu privire la expirarea acestor documente cu 90 de zile înainte de termen.
Parlamentarii spun că s-au inspirat din prevederi asemănătoare, care există deja în alte state din vestul Europei, precum Marea Britanie, dar şi în Republica Moldova, „unde cetăţenii eligibili primesc astfel de notificări prin SMS, e-mail, sau alte modalităţi la alegere, prin intermediul platformei guvernamentale MNotify”.
Noile reglementări „nu doar că simplifică viaţa cetăţenilor, ci contribuie şi la eficientizarea activităţii instituţiilor statului”, susțin inițiatorii proiectului legislativ, deoarece se vor evita, astfel, amânarea reînnoirii documentelor şi avalanșa de solicitări în ultimul moment.
Serviciu creat pentru călători: să nu mai piardă deplasările în străinătate
Măsurile prevăzute în propunerea legislativă se suprapune însă, parțial, peste un serviciu deja implementat, încă de săptămâna trecută, de către Ministerul de Interne, prin care românii sunt informați prin SMS că le va expira pașaportul în următoarele șase luni.
Se întâmplă de multe ori ca polițiștii de la Frontieră să întoarcă din drum românii care vor să călătorească în afara țării, pentru pașapoarte expirate sau pentru că pașaportul nu mai are valabilitatea minimă de 6 luni, cerută de anumite state care se numără printre destinațiile preferate de vacanță ale românilor, precum: Maldive, Thailanda sau Emiratele Arabe Unite.
„Începând cu data de 19 martie 2024, Direcția Generală de Pașapoarte, cu sprijinul specialiștilor din cadrul Direcției Generale Comunicații și Tehnologia Informației, introduce un nou serviciu de notificare prin SMS (la numărul de telefon mobil valabil doar în rețelele naționale), care se va adresa cetățenilor care dețin documente de călătorie valabile ce urmează să expire în următoarele 6 luni, aspect ce va permite cetățenilor să își planifice eficient obținerea documentului de călătorie”, au transmis, la începutul săptămânii trecute, reprezentanții DGP.