x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Solidar cu oamenii

Solidar cu oamenii

de Mihai Stirbu    |    22 Dec 2006   •   00:00

CRACIUN
CRESTINISM - Isus Cristos se naste pentru toti
Nasterea Domnului se numara printre cele mai mari sarbatori crestine. Asemeni Bisericii Ortodoxe, si Biserica Greco-Catolica, si cea Romano-Catolica acorda o mare importanta acestei sarbatori.
CRACIUN
CRESTINISM - Isus Cristos se naste pentru toti
TRADITIE. In bisericile romano-catolice, scena Nasterii Domnului ocupa un loc important

Nasterea Domnului se numara printre cele mai mari sarbatori crestine. Asemeni Bisericii Ortodoxe, si Biserica Greco-Catolica, si cea Romano-Catolica acorda o mare importanta acestei sarbatori.

Semnificatia acestei sarbatori nu poate fi alta pentru greco-catolici sau romano-catolici. Pr. Iosif Dumea, vicar parohial la Parohia Romano-Catolica "Adormirea Maicii Domnului" din Braila, afirma ca aceasta celebreaza nasterea Fiului lui Dumnezeu vesnic in istoria temporala a omenirii. "Craciunul este «Da»-ul lui Dumnezeu spus vietii, lumii si istoriei omenesti. Daca Dumnezeu s-a facut om inseamna ca viata merita sa fie traita, inseamna ca lumea, in ciuda a tot ceea ce spune, nu se indreapta spre distrugere. Inseamna ca Dumnezeu nu a intors spatele lumii pe care a chemat-o la existenta, ci ca o doreste, il intereseaza si se ingrijeste de ea. Craciunul este modul in care Dumnezeu se face solidar cu omul impreuna cu bucuriile si tristetile omului, impreuna cu sperantele si dificultatile omului de astazi si din totdeauna." Parintele spune ca Nasterea Domnului este o invitatie sa ne deschidem urechile, inima si mintea pentru a primi harul lui Dumnezeu. Marele mesaj al Craciunului este ca Dumnezeu l-a trimis pe Fiul sau in lume pentru ca in El si prin El sa fim si sa traim ca fii ai sai si ca frati cu toti ceilalti oameni. "Aceasta este vestea cea mare si compromisul pe care trebuie sa-l traim si sa-l anuntam lumii intregi: «Ca Noul Nascut la Betleem, este Domnul, de ieri, de astazi si din totdeauna»."

PREGATIRE. "Drumul Adventului ne-a pregatit pentru actualizarea marii nopti care a fost martora Nasterii Fiului lui Dumnezeu, la Betleem. Tacerea noptii sfinte a fost inlaturata de plansul unui copil care avea sa schimbe istoria omenirii; s-a umplut de cantari angelice adresate Dumnezeului pacii si al iubirii; a umplut inima tuturor acelora care asteptau sosirea Mantuitorului; si a rezervat bucuria Mariei, tacerea lui Iosif si surpriza pastorilor." Parohul este de parere ca, incepand din acea noapte de acum 2000 de ani, noi, crestinii, traim bucuria unui nou mod de a ne trai viata; si tot din acea noapte suntem chemati sa facem din viata noastra un Craciun continuu. Caci, in virtutea credintei noastre: fiecare lacrima stearsa insemna Craciun; fiecare bucurie impartasita cu aproapele inseamna Craciun; fiecare prietenie daruita inseamna Craciun; fiecare munca realizata inseamna Craciun; fiecare gest de gingasie inseamna Craciun; fiecare intalnire si fiecare ajutor inseamna Craciun.

SEMNIFICATII. Pentru a intelege Craciunul trebuie sa stim ce este Craciunul: "pentru aceasta nu exista altceva mai bun decat Cuvantul lui Dumnezeu. Craciunul este implinirea a tot ceea ce s-a anuntat si s-a trait in Advent: «Vi s-a nascut un Mantuitor, si cu el a navalit peste noi harul lui Dumnezeu». Craciunul este tacere: deoarece «invaluit in tacerea noptii s-a coborat pe pamant Fiul lui Dumnezeu». Craciunul este Lumina: pentru ca «poporul care calatorea in intuneric, a vazut o lumina mare». Craciunul este Bucurie: «va aduc vestea cea buna, marea bucurie pentru intreg poporul». Craciunul este Viata: «un copil ni s-a nascut». Craciunul este Pace: «Pace oamenilor de bunavointa». Craciunul este Milostivire: «S-a aratat oamenilor bunatatea si iubirea lui Dumnezeu». Craciunul este Daruire: «S-a dat la moarte pentru noi pentru a ne izbavi din impietatea noastra». Craciunul este Viitor si Speranta: «asteptam venirea in glorie a lui Dumnezeu si a Mantuitorului nostru, Isus Cristos». Craciunul este un compromis: «Ne invata sa renuntam la viata fara religie si la dorintele murdare/ lumesti pentru ca sa fim un popor purificat si dedicat savarsirii faptelor bune».", incheie Pr. Dumea.

GRECO-CATOLICII. Pr. Cristian Barta de la Facultatea de Teologie Greco-Catolica Blaj spune ca Sarbatoarea Nasterii Domnului Isus Cristos trezeste in fiecare an in sufletele crestinilor fiorul unei bucurii sfinte si binecuvantate, care izvoreste din minunea coborarii cerului pe pamant, din revarsarea vesniciei in istorie, din intruparea si nasterea Fiului lui Dumnezeu. "Retrairea acestui moment unic din istoria mantuirii neamului omenesc ne indeamna pe fiecare dintre noi sa pornim intr-un pelerinaj spiritual, insotindu-i pe magi la ieslea saraca din Betleem. Intariti de harul lui Dumnezeu si urmand steaua credintei noastre, il zarim pe pruncul Isus, iar colindul nostru, expresie a recunostintei si a dorintei de a-L preamari pe Bunul Dumnezeu, se impleteste armonios cu glasurile ingeresti." Parintele Barta afirma ca duiosia ne cuprinde inima privindu-L pe Dumnezeu in chipul pruncului, delicat ca un ghiocel rasarit in mijlocul zapezii: "Copilule cu ochi senini, tu iarasi vii printre straini, in pestera, pe paie reci, tu iarasi capul ti-l apleci". "Cel atotputernic se daruieste omenirii, isi asuma conditia firii noastre omenesti care nu este ocolita de lipsuri si greutati. Oferta mantuirii sufletelor noastre ne este adresata prin surasul unui copil. Nimic nu este mai frumos decat zambetul unui copil care condenseaza tainic tot ce este mai bun in aceasta lume! Surasul lui Isus ne dezvaluie mai mult, fiind stralucire a frumusetii lui Dumnezeu si a lumii desavarsite, imparatia Sa, in care fiecare dintre noi este asteptat", continua Pr. Barta.

AJUTOR. "Privindu-l pe Isus ne privim si pe noi insine", crede Pr. Barta. "Pacatele si limitele noastre ies si mai mult in evidenta in fata neprihanirii Sale. Contemplandu-l pe Isus, intelegem cum ar trebui sa fim si noi: mai buni, mai simpli, mai atenti la nevoile aproapelui nostru. Aceasta este calea de a trai Craciunul nu doar ca pe un eveniment important, dar trecator din fiecare an al vietii noastre, ci ca o stare permanenta. Betleemul pe care l-am descoperit in pelerinajul nostru spiritual, daca am avut curajul de a-l face, este astazi o realitate launtrica. Isus transpune mistic Betleemul in sufletul fiecarui crestin care il cauta. In felul acesta ne arata ca El este Emmanuel, Dumnezeu cu noi." Preamarindu-L pe Isus Cristos aducem cinstirea cuvenita si Fecioarei Maria, cerand si mijlocirea rugaciunilor ei pentru dobandirea harului primenirii noastre spirituale: "In bisericile greco-catolice se canta la 25 decembrie condacul Sarbatorii: «Fecioara astazi pe Cel mai presus de fiinta-l naste si pamantul pestera Celui neapropiat aduce. Ingerii cu pastorii preamaresc si magii cu steaua calatoresc: ca pentru noi s-a nascut Prunc tanar, Dumnezeul cel mai inainte de veci»", conchide parintele greco-catolic.

ISUS CRISTOS NU NE PARASESTE
"Trebuie sa descoperim ca, din acea Noapte, Domnul Isus se naste si se face prezent pentru totdeauna in Cuvantul sau, pentru a lumina drumul nostru cu mesajul lui Dumnezeu Tatal", povatuieste Pr. Dumea. "Se naste si se face prezent in Painea si vinul oferite pe altarul sau, pentru a fi hrana noastra; pentru ca la frangerea painii euharistice, sa fim capabili sa frangem painea bucuriilor, tristetilor si sperantelor tuturor fratilor nostri. Se naste si se face prezent in frumusetea vietii, in zambetul unui copilas, in nevinovatia unui copil, in sperantele unui tanar; in gingasia unei mame, in efortul unui tata, in persoana bunicilor", incheie preotul romano-catolic.

SENSUL VIETII
Pr. Dumea crede ca datorita muncii si sacrificiilor multor generatii care ne-au precedat, multa lume beneficiaza de multe lucruri, care ii proportioneaza persoanei umane o anumita fericire. Abundenta de care dispune omul astazi si cadourile care se obisnuiesc sa se faca in aceste zile doresc sa fie un semn de fericire si plinatate. Insa abundenta lucrurilor materiale nu reuseste sa descifreze misterul persoanei umane. Numai Isus, Fiul lui Dumnezeu facut om, este capabil sa interpreteze sensul vietii.
×