x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Sondaj - Ziaristii si politicienii

Sondaj - Ziaristii si politicienii

de Sebastian Lazaroiu    |    18 Oct 2006   •   00:00

Care dintre oamenii poli-tici sunt cei mai populari printre jurnalistii romani, conform rezultatelor cer-cetarii sociologice.
Cititi si: Cum vad jurnalistii sondajele de opinie

Care dintre oamenii politicii sunt cei mai populari printre jurnalistii romani? Si aici sunt revelatii... uimitoare.

Am vazut ca jurnalistii prefera Alianta D.A., daca ar merge la vot. Am mai vazut ca liberalismul este curentul de care cei mai multi sunt apropiati. Astfel, nu era greu de prevazut ca pozitia PNL in cadrul aliantei este mai buna in preferintele jurnalistilor decat in preferintele electorului mediu din Romania.

Reamintim ca dincolo de profesia de jurnalist, care inseamna inainte de toate acces la informatie, elementele comune ale acestui grup sunt si de ordin socio-demografic. Media de varsta este mult mai scazuta decat media la nivelul electoratului, peste 75% sunt absolventi de studii superioare, si in proportie de 100% sunt rezidenti in mediul urban. Or, aceste caracteristici cumulate, dupa cum arata toate studiile electorale realizate din 1990 pana in prezent, cresc covarsitor probabilitatea de a prefera un partid de centru-dreapta.

Asadar preferintele pentru PNL si PD sunt aproximativ egal impartite in randul celor care prefera Alianta (aproximativ 40%), ceea ce este diferit de media nationala, unde PD domina cu un raport de aproape doi la unu. In cazul in care Alianta s-ar destrama ar ramane nereprezentati aproape o cincime din simpatizantii din mass-media a acestei formule asociative. Revelatia sondajului realizat intre jurnalisti este, asa cum am vazut din datele prezentate anterior, PNTCD, un partid care a pierdut de doua ori la rand dupa 2000 reprezentarea parlamentara si care nu da semne vizibile de revigorare.

Traian Basescu
Dan Voiculescu
Calin Popescu Tariceanu
Mircea Geoana
Emil Boc
Gheorghe Ciuhandru
Gigi Becali
Cosmin Gusa
Corneliu Vadim Tudor

Traian Basescu domina ierarhia celor mai populari lideri politici, dar este urmat, nu de George Becali, asa cum ne obisnuiseram in esantioanele nationale, ci de Gheorghe Ciuhandu - liderul taranistilor si primarul timisorenilor. De altfel, Becali si Vadim, doua personalitati politice cu mare popularitate in randul electorilor, apar la subsolul clasamentului jurnalistilor. Cozmin Gusa, Emil Boc, Mircea Geoana si Calin Popescu Tariceanu se afla in acelasi "pluton" intre 33% si 41%.

Remarcabila este in acest sondaj pozitia lui Ciuhandu si a partidului pe care il conduce. De asemenea, este de observat si imunitatea jurnalistului la populisme gen Becali sau Vadim Tudor. In ceea ce priveste preferinta dominanta pentru PNTCD si Ciuhandu, sunt sceptic ca are legatura cu doctrina propovaduita de lider si partid. Crestin-democratia nu pare a fi prins radacini in Romania. Este mai curand orientarea intelectualului, fie el si jurnalist, catre partidele mici, fara sanse mari de a castiga alegerile, care au reprezentat o idee imediat dupa 1990.

Sunt convins ca multi dintre cei care astazi lucreaza in presa erau in 1990 tineri militanti in Piata Universitatii, protestatari idealisti impotriva unor reforme prudente si a unei tranzitii fara convulsii. E posibil ca multi sa fi ales presa tocmai ca o platforma de exprimare a frustrarilor, dar si a viselor spulberate de la inceputul anilor ’90.

Click pentru a mari
Click pe grafic pentru zoom
FUNCTIILE
Ce reuseste sa faca pentru romani presa din Romania? Ii face sa rada, sa planga, ii responsabilizeaza? Iata cateva intrebari la care jurnalistii romani au raspuns asa cum au simtit ei, asa cum isi fac meseria. In ce masura mass-media din Romania (tv, radio, ziare) schimba modul de gandire al oamenilor? In ce masura mass-media din Romania (tv, radio, ziare) informeaza oamenii? In ce masura mass-media din Romania (tv, radio, ziare) distreaza oamenii?
In foarte mare masura - 13% (14% audio-vizual; 12% presa tiparita)
In mare masura - 33% (33% audio-vizual; 33% presa tiparita)
In mica masura - 40% (40% audio-vizual; 40% presa tiparita)
In foarte mica masura/deloc - 12% (13% audio-vizual; 12% presa tiparita)
NS/NR - 2% (1% audio-vizual; 2% presa tiparita)
In foarte mare masura - 34% (35% audio-vizual; 34% presa tiparita)
In mare masura - 58% (57% audio-vizual; 58% presa tiparita)
In mica masura - 8% (8% audio-vizual; 8% presa tiparita)
In foarte mica masura/deloc - 0% (0% audio-vizual; 0% presa tiparita)
NS/NR - 0% (0% audio-vizual; 0% presa tiparita)
In foarte mare masura - 29% (29% audio-vizual; 29% presa tiparita)
In mare masura - 43% (43% audio-vizuat; 44% presa tiparita)
In mica masura - 22% (23% audio-vizual; 22% presa tiparita)
In foarte mica masura/deloc - 4% (4% audio-vizual; 4% presa tiparita)
NS/NR - 2% (1% audio-vizual; 2% presa tiparita)
DATE CERCETARE
Sondaj de opinie in randul jurnalistilor din presa scrisa si audio-vizuala, reprezentativ la nivel national; septembrie - octombrie 2006. Metodologie
  • Esantion: 1.078 subiecti
  • Univers de esantionare: jurnalisti din presa scrisa si audio-vizuala
  • Tipul esantionului: selectie aleatorie a unitatilor media dupa ponderea la nivel national si la nivel local, precum si pe tipuri de media.
  • Eroarea maxima: + - 3% la o probabilitate de 0,95
  • Perioada: 23 septembrie - 7 octombrie 2006
  • Beneficiar: Asociatia Romana de Sociologie si Jurnalul National
  • ×
    Subiecte în articol: special presa masura tiparita audio-vizual