x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Spitalele risca sa ramana fara oxigen

Spitalele risca sa ramana fara oxigen

24 Mai 2005   •   00:00

O simpla hotarare de guvern a dat peste cap activitatea transportatorilor, producatorilor si consumatorilor din domeniul gazelor industriale si medicinale. Spitalele sunt in pericol sa ramana fara oxigen, iar bolnavii sa-si dea duhul pentru ca nu vor putea fi operati la timp. Filialele din Romania ale companiilor din Germania, Franta, Grecia si Italia acuza autoritatile noastre de emiterea in graba a unui act normativ "cu efecte grave in activitatea economica si in asistenta medicala". Este vorba despre HG 890/2004, care interzice transportul marfurilor periculoase in timpul noptii si la sfarsit de saptamana.

  • de VERA ALBULESCU
  • DESCURAJARE. Handicapul sever impus transporturilor de gaze pe teritoriul Romaniei franeaza intentiile unor potentiali investitori de a-si stabili sau dezvolta afacerile in tara noastra
    Dupa tragicul accident de la Mihailesti, soldat cu 18 morti si trei raniti, din luna mai a anului trecut, Guvernul a emis HG 890/2004, prin care s-a interzis transportul marfurilor considerate periculoase in timpul noptii, in week-end si de sarbatorile legale. Este adevarat ca actul normativ accepta exceptii de la regula, dar pentru acestea trebuie obtinute avizele Agentiei Teritoriale a Autoritatii Rutiere Romane, Directiei regionale de Drumuri si Poduri din cadrul CNADNR si de la inspectoratele judetene de politie. Actul normativ a fost emis la nici o luna de la evenimentul din localitatea buzoiana, dar criteriile de acordare a avizelor au fost reglementate abia in februarie 2005. Adica la opt luni distanta de la emiterea hotararii. Concret, s-a sarit peste o etapa esentiala, aceea a indeplinirii de catre autoritati a propriilor responsabilitati, recurgandu-se doar la "pedepsirea" operatorilor de transport rutier.

    EXCEPTII DISCRIMINATORII. Directorul unei fundatii care pregateste conducatori auto pentru transporturi speciale declara anul trecut ca circulatia pe timp de noapte a autovehiculelor care transporta marfuri periculoase nu ar trebui interzisa, pentru ca riscul producerii unor accidente este mult mai ridicat in timpul zilei. El afirma ca in Europa nu este interzisa circulatia pe timp de noapte a acestui gen de autovehicule, chiar daca legislatia care reglementeaza transportul de marfuri periculoase, ADR - Accord Danger Road, poate fi adaptata la specificul fiecarei tari.

    Dan Petru, director tehnic la filiala din Romania a unuia dintre cei mai importanti furnizori de gaze la nivel mondial, ne-a declarat ca "instructiunile de exceptare stabilesc in mod discriminatoriu o lista limitata de produse exceptabile, restransa la combustibili, gazele industriale si medicinale fiind excluse. Aceasta discriminare nu are nici o justificare, intrucat cazuistica internationala arata ca riscul si consecintele accidentelor sunt mai mari in cazul combustibililor. Din pacate, pe fondul lipsei de informatii corecte si al tentatiei mediatice pentru senzational, exista o anumita perceptie publica panicarda nejustificata cu privire la transportul produselor considerate periculoase, incurajata si de mentinerea acestei reglementari". Firmele care opereaza sub "palaria" Asociatiei Producatorilor de Gaze Industriale din Romania livreaza in intreaga tara oxigen, azot, argon, dioxid de carbon, acetilena, hidrogen sau heliu catre mii de clienti din aproape toate ramurile industriale, cat si catre unitatile de asistenta medicala.

    CONSECINTA. Ca urmare a HG 890/2004, spitalele pot ramane fara oxigen

    CONSECINTE GRAVE. Intreruperea activitatii are efecte grave asupra productiei in conditiile in care consumatorii din domeniile industriale functioneaza in mod continuu. Pericolul imediat apare in spitale, unde aprovizionarea cu oxigen este vitala. Interventia asupra pacientilor trebuie amanata in aceasta situatie, iar bolnavii risca sa moara pentru ca nu pot fi operati. Si toate acestea se petrec pentru ca au aparut restrictiile impuse de HG 890. Astfel, timpul disponibil pentru transport se reduce la jumatate, cu o intrerupere de 55 de ore la sfarsit de saptamana. Lucru care face imposibila asigurarea continuitatii distributiei gazelor industriale si medicinale. Pe de alta parte, exista foarte putine locuri de parcare amenajate corespunzator pentru acest tip de mijloace de transport, care sa permita macar oprirea la limita timpului permis de hotarare, si nu mai devreme. Cand ajunge la perioada maxima de mers, soferul are de ales intre a trage pe dreapta pe camp sau intr-o parcare, unde in cele mai multe cazuri stationarea este costisitoare si mai rar decontata de patron. In plus, produsele criogenice trebuie transportate in cel mai scurt timp, si de preferinta la temperaturi cat mai scazute, noaptea fiind un avantaj.

    EXPERTII CONTRAZIC AUTORITATILE. In fapt, restrictiile acestui act normativ constituie o suprareglementare neconforma cu prevederile Acordului European cu privire la transportul marfurilor periculoase la care a aderat si Romania. Restrictii nejustificate, intrucat accidentul de la Mihailesti s-a produs prin nerespectarea reglementarilor deja existente in tara noastra si armonizate cu cele europene, cat si din cauza interventiei neadecvate la locul accidentului. Premiza de la care s-a pornit, conform careia transportul pe timp de noapte si in zilele de sfarsit de saptamana ar implica riscuri mai mari de accidente, este contrazisa de expertii in domeniu. Acestia sustin ca, dimpotriva, tocmai in perioadele de interdictie mentionate drumurile sunt mai libere, traficul mai putin aglomerat, iar interventiile sunt mult mai rapide in cazul producerii unui accident. Trebuie subliniat ca astfel de restrictii nu sunt aplicate in celelalte tari europene, ceea ce implica un handicap sever pentru Romania in comparatie cu acestea.

    DEMERSURI FARA REZULTAT. Asociatia Producatorilor de Gaze Industriale din Romania, cat si membrii acesteia, in mod separat, au facut demersuri repetate catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului inca de la publicarea actului cu pricina. Insa fara nici un rezultat. Reprezentantii Asociatiei considera "greu de inteles desconsiderarea cu care sunt tratate asociatia profesionala de profil, societatile comerciale membre ale acesteia, care se numara printre investitorii si contribuabilii importanti din industria din Romania, cat si beneficiarii acestora din economia nationala si din asistenta medicala".

    Pe de alta parte, handicapul sever impus transporturilor de gaze pe teritoriul Romaniei descurajeaza intentiile unor potentiali investitori de a-si stabili sau dezvolta afacerile in tara noastra. Pe termen lung, conformarea la astfel de restrictii ar impune operatorilor din domeniul gazelor industriale si medicinale investitii si costuri suplimentare, care se vor regasi in preturi mult mai mari de vanzare a acestor produse catre agentii economici si unitatile de asistenta medicala.

    REZOLVARE "ELEGANTA"
    PROMISIUNE. Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, va cauta solutii
    Surse din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului ne-au declarat ca demersurile Asociatiei Producatorilor de Gaze Industriale din Romania privind HG 890/2004, emisa de guvernul PSD, sunt indreptatite. Se pare ca ministerul ia in considerare atitudinea operatorilor din domeniul gazelor industriale si medicinale, incercand, in prezent, sa gaseasca o rezolvare cat mai "eleganta" si mai rapida a situatiei. Aceleasi surse ne-au mai spus ca, cel mai probabil, actul normativ va suporta unele modificari.

    In legatura cu acest subiect, am incercat sa obtinem si un punct de vedere al ministrului Sanatatii, insa domnul Mircea Cinteza a fost "extrem de ocupat" si nu a avut timp sa stea de vorba cu noi.
    ×
    Subiecte în articol: special romania industriale