GLOBALIZARE ● Investitorii mondiali dau năvală pe piaţa imobiliară din sud-estul Europei
Asaltul mall-urilor asupra României a început la sfârşitul anilor ’90,
piaţa "virgină" din ţara noastră fiind una dintre cele mai atractive în
acest domeniu din Europa de Est.
GLOBALIZARE ● Investitorii mondiali dau năvală pe piaţa imobiliară din sud-estul Europei
Asaltul mall-urilor asupra României a început la sfârşitul anilor ’90, piaţa "virgină" din ţara noastră fiind una dintre cele mai atractive în acest domeniu din Europa de Est. Practic, în România nu exista nici un astfel de complex comercial. Imediat după 1990 fuseseră construite şi deschise pentru cumpărători doar câteva supermarketuri, cu deosebire în Capitală, dar şi în câteva oraşe-reşedinţă de judeţ. Azi, aproape în fiecare oraş mare, adică cu peste 100.000 de locuitori, există cel puţin un mall.
Primul mall din România a fost deschis în Bucureşti în anul 1999, în zona Vitan, şi a fost botezat chiar aşa: "Bucureşti Mall". Proiectul – dezvoltat de Anchor Grup, unul dintre cei mai importanţi investitori din acest domeniu – a fost un succes, atât pentru dezvoltator, cât şi pentru beneficiar (chiriaşi ). Drept dovadă, construcţia a fost extinsă anul trecut cu încă 8.000 mp închiriabili, ajungând la 37.000 mp.
MALL DUPÅ MALL. Anul următor, în 2000, conceptul de mall s-a extins şi în ţară, prin deschiderea "Iulius Mall", la început în Moldova, mai exact la Iaşi. Şi aici proiectul a avut succesul scontat. Au urmat apoi proiecte noi, implementate "în cascadă", în oraşe precum Constanţa, Timişoara, Cluj-Napoca, Braşov, Piteşti, Târgu-Mureş, Oradea, Sibiu, Alba-Iulia, Bacău.
La sfârşitul anului 2007, România număra 20 de centre comerciale de tip mall, din care cinci în Bucureşti, totalizând aproximativ 600.000 de metri pătraţi suprafaţă închiriabilă. Conform anunţurile de livrare pentru 2008, numărul lor pare să se dubleze în acest an.
"INVAZIA" CONTINUÅ. Potrivit unei estimări a analiştilor agenţiei de consultanţă imobiliară Colliers, numărul oraşelor româneşti în care sunt amplasate centre comerciale de tip mall va creşte de la şase, în anul 2006, până la 22, în anul 2009. Dacă până acum investitorii au deschis centre comerciale mari doar în oraşele cu peste 100.000 de locuitori, în următorii doi ani vor funcţiona mall-uri în 22 dintre cele 39 de localităţi cu peste 60.000 de locuitori.
CAMPIONII. Anchor Grup are două centre comerciale de succes în Capitală, "Bucureşti Mall", deschis în 1999, şi "Plaza România", deschis în 2004. Iulius Group au şi ei deja trei proiecte deschise în Iaşi, Timişoara şi Cluj, pregătindu-se să intre şi pe piaţa din Suceava.
Piaţa din România s-a dovedit foarte atractivă pentru dezvoltatorii internaţionali cu experienţă, precum Globe Trade Center, care are trei proiecte gata de livrare anul acesta, parte a unui lanţ de centre comerciale în toată ţara. Dezvoltatorii irlandezi Mivan Development sunt şi ei foarte activi pe piaţă, printr-un proiect în Bucureşti, "Liberty Center", care se va deschide în această toamnă în zona Rahova, şi zece proiecte anunţate în ţară, "Tiago Malls". Primul "Tiago" se va deschide în acest an la Oradea. Euromall pregăteşte la rândul său cel de-al doilea proiect în Galaţi, după deschiderea "Euromall" Piteşti în mai, anul trecut.
Valoarea investiţiilor în aceste construcţii- gigant este, de regulă, una foarte mare, de aceea ele au în spatele lor dezvoltatori puternici. De exemplu, Globe Trade Center a investit pentru "Galleria Buzău", "Galleria Piatra-Neamţ" şi "Galleria Suceava" aproximativ 50 de milioane de euro. Mivan Development & Moritz Group a cheltuit pentru proiectele "Tiago Malls" aproximativ 700 de milioane de euro (sursa: Departamentul de retail al Colliers International )
UN LIDER DE PIAŢÅ. Colliers Macaulay Nicolls Inc. (CMN), prezent pe piaţă prin Colliers International, este lider pe piaţa imobiliară şi oferă o gamă completă de servicii (consultanţă imobiliară, property management, investiţii hoteliere, servicii corporate, consultanţă şi servicii de evaluare, de finanţare şi cercetare de piaţă etc.). CMN este o companie FirstService (Nasdaq: FSRV; TSX: FSV.SV) şi reprezintă cel mai mare membru al Colliers International, una dintre cele mai importante organizaţii imobiliare din lume, cu venituri de peste 1,4 miliarde de dolari şi 241 de birouri în 54 de ţări. Ca urmare a activităţii sale în regiune, în ultimii doi ani, Colliers International a primit premiul "Agenţia Anului", în cadrul galei SEE Real Estate Awards. În România, Colliers International este lider de piaţă şi oferă servicii complete de consultanţă imobiliară.
La târgul de la Cannes: interes mare pentru România
Interesul crescut al investitorilor străini în acest domeniu pentru piaţa românească a putut fi observat şi anul trecut la Cannes, unde, la jumătatea lunii noiembrie, a avut loc o mare manifestare de profil, intitulată chiar aşa: "Piaţa internaţională a segmentului imobiliar de retail", la care s-a înregistrat un număr record de înscrişi – 10.500 de participanţi, provenind din toate mediile: dezvoltare, construcţii, consultanţă, arhitectură, design, publicitate."A fost o oportunitate extraordinară de a răspunde prompt noilor cerinţe ale pieţei internaţionale de retail. Interesul pentru România a crescut destul de mult în ultimul an, pe măsură ce şi proiectele anunţate au stabilit standarde noi de contractare şi livrare pe piaţă, în concordanţă cu oferta internaţională" – a declarat pentru Jurnalul Naţional Monica Barbu, director Retail Division la Colliers International România, prezentă la manifestarea de la Cannes.
Echipa Colliers din România a reprezentat 18 proiecte de centre comerciale în 17 oraşe principale, având o cotă de piaţă de 40,6% din totalul proiectelor anunţate pe piaţa din ţară, exceptând Capitala, până la sfârşitul anului 2009.
Din cei 480.000 mp închiriabili, reprezentând oferta Colliers România la Cannes, 18.000 mp revin proiectului "Akademia Center". Nominalizaţi la categoria "Cel mai bun Proiect de Retail sub 20.000 mp (suprafaţă închiriabilă)" pentru proiectul din Cluj-Napoca, arhitecţii de la Burrows and Cave au mizat pe locaţia inedită a noului centru comercial, precum şi pe designul interior de excepţie (un atrium separat de o faţadă de sticlă, oferind o perspectivă generoasă a întregului centru şi o percepţie difuză a graniţei dintre interior şi exterior etc.). În prima seară a festivalului, în cadrul premiilor EG Retail & Future Project Awards, proiectul "Akademia Center" a fost desemnat câştigător.
"Festivalul la Cannes a confirmat că piaţa est-europeană este în continuare în atenţia dezvoltatorilor şi a retailerilor internaţionali. Cel mai intens promovate, proiectele din România s-au bucurat de un interes deosebit, având ca principal atu potenţialul încă neexploatat al consumatorilor" – a declarat în încheiere Monica Barbu.
Citiţi şi: