x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Transhumanta nepotismelor - Caracatita de fini si nasi de la dezinfectie

Transhumanta nepotismelor - Caracatita de fini si nasi de la dezinfectie

de Cristian Stefanescu    |    Alexandru Boariu    |    18 Aug 2006   •   00:00
Transhumanta nepotismelor - Caracatita de fini si nasi de la dezinfectie
ANCHETA
Afacerea de miliarde de lei cu dezinfectia automobilelor care intra in tara prin Vama Nadlac a fost demarata si este patronata de o caracatita politica de fini si de nasi, care-si intinde tentaculele pana la Palatul Victoria, mai exact, pana la cabinetul premierului Calin Popescu Tariceanu.

Daca Directia Sanitar-Veterinara Arad a decis inchiderea punctului de dezinfectie de la Vama Nadlac, firma G & E Invest 2003 SRL retragandu-si, peste noapte, logistica din frontiera, intrebarile legate de modul in care a putut functiona o asemenea afacere ilegala raman. Paravan au stat grupuri de interese apropiate cercurilor Puterii. Aceste grupuri de interese aveau deja "mana facuta" dinainte chiar de aparitia gripei aviare. Potrivit unor surse din mass-media aradeana, afacerea "spritul de vama" de la Nadlac - prin care finul lui Dorin Cocos, bucuresteanul Gheorghe Ion, baga zilnic mana in buzunarele celor care intrau sau ieseau din Romania, jecmanindu-i de zeci, chiar sute de mii de lei - a fost sprijinita, pana in 2004, de fostul presedinte al Consiliului Judetean Arad, liberalul Caius Parpala, nimeni altul decat finul actualului prim-ministru, Calin Popescu Tariceanu. Asa se explica faptul ca institutiile guvernamentale care ar fi trebuit sa sesizeze neregulile si sa ia masurile ce se impun (Inspectoratul General al Politiei de Fronti-era, Autoritatea Nationala a Vamilor din Romania si Autoritatea Nati-onala Sanitar-Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor) au tacut malc, desi numerosi cetateni, romani si straini, au facut sesizari peste sesizari, asa cum reiese din telefoanele primite si din scrisorile pe care unii dintre acestia ni le-au trimis in ultimele zile la redactie.

"NOI NU!" Am incercat sa aflam de la institutiile cu atributii in domeniu de ce in unele puncte de trecere a frontierei se face dezinfectia automobilelor, iar la altele nu. De asemenea, am incercat sa aflam pe ce criterii au fost alese firmele care fac dezinfectia, cine a stabilit sumele care se incaseaza de la soferii care trec granita si pe ce criterii, dar si de ce nu s-au facut licitatii pentru incredintarea acestor afaceri, asa cum prevede legea. Raspunsurile primite au fost naucitoare. "Noi nu avem nici o treaba cu dezinfectia in Vama, intrebati-i pe cei de la Politia de Frontiera", ne-a declarat Diana Stoica, de la Biroul de presa al Autoritatii Nationale a Vamilor. La randul sau, Iulian Iftode, de la Politia de Frontiera, ne-a spus: "N-avem noi treaba cu asa ceva, e treaba celor de la Vama si de la Autoritatea Sanitar-Veterinara". La Autoritatea Nationala Sanitar-Veterinara, Biroul de presa ne-a intampinat cu un "nu dirijam noi operatiunea asta, este atributia Vamii, a Politiei de Frontiera si a Directiilor Judetene (Sanitar-Veterinare - n.n.), care au atributii in acest sens". Am insistat totusi sa ni se spuna in care dintre punctele de trecere a frontierei se face dezinfectia automobilelor si in care nu se face, precum si cine si pe ce considerente a luat aceasta hotarare. Inca asteptam raspunsurile.

INCA UN FIR CARE DUCE LA TARICEANU. Dupa aparitia articolului despre jaful din Vama Nadlac, am fost contactati telefonic de Liviu Harbuz, fostul presedinte al ANSVSA, pe care il cautaseram si noi, telefonic, de vreo 15 ori. "Nu pe vremea mea s-a demarat aceasta afacere cu dezinfectia la Nadlac, dimpotriva, eu am incercat s-o opresc. Ea a fost demarata inca din anii ’98-’99, de pe vremea ministrului (Agriculturii - n.red.) Ioan Muresan si a directorului Agentiei Nationale Sanitar-Veterinare din acea vreme, Mircea Chertes, actualul consilier al prim-ministrului Tariceanu", ne-a explicat Harbuz. Ceea ce nu vrea sa recunoasca Harbuz este faptul ca domnia sa este cel care a deschis calea firmelor private spre aceste afaceri banoase, prin adoptarea "Normei sanitar-veterinare privind aprobarea listei posturilor de inspectie de frontiera in care sunt organizate controale sanitar- veterinare" si care stabileste ca punctul de frontiera trebuie sa dispuna de "echipament pentru igienizare si dezinfectie, intretinut adecvat si corespunzator nevoilor PIF, sau un contract cu un agent extern specializat, autorizat pentru efectuarea operatiunilor de igienizare si dezinfectie". In baza acestei prevederi, dezinfectia automobilelor la Vama a putut fi concesionata de autoritatile sanitar-veterinare unor firme private din Bucuresti, evident, din clientela politica a acestora.

FINUL TARU
Intr-un "Drept la replica" transmis redactiei, fostul presedinte al ANSVSA, Liviu Harbuz, neaga cu vehementa ca ar avea vreo legatura cu aceste afaceri si ne ameninta ca ne va da in judecata "pentru calomnie si lipsa de profesionalism". Harbuz precizeaza ca "cerintele sanitar-veterinare de organizare, functionare si control al actiunilor de dezinfectie, care se efectueaza la punctele de trecere a frontierei, sunt prevazute in Ordinul ANSVSA nr. 106/2004, care a intrat in vigoare in luna februarie 2005, cand la conducerea autoritatii se afla dr. Taru". Harbuz arunca vina pe succesorul sau la conducerea ANSVSA, Razvan Taru, nimeni altul decat... finul sau de cununie.

ILEGALITATI CRASE
Dezinfectia automobilelor la punctele de frontiera, in special a autoturismelor, a fost si este complet ilegala. Astfel, atat actele normative de pe vremea ministrului Ioan Avram Muresan, cat si cele aflate azi in vigoare prevad ca vor fi igienizate si dezinfectate doar camioanele care transporta animale. Automobilele care transporta persoane - autoturisme, autocare, microbuze etc. - vor fi supuse dezinfectiei doar "dupa caz", adica, doar in situatia in care in Romania sau in tarile de unde vin cei care intra in Romania sunt semnalate, oficial, epidemii umane. Or, nicaieri in Europa, nu au existat focare de epidemii care sa justifice dezinfectia la granita Romaniei a mijloacelor de transport persoane.

HOP SI RADU BERCEANU!
Presedintele PC Bucuresti, Octavian Petrovici, a declarat ieri ca administratorul firmei care a incheiat contracte cu statul pentru dezinfectie in perioada gripei aviare ar fi un prieten al ministrului Transporturilor, Radu Berceanu. Acesta a aratat, intr-o conferinta de presa, ca SC Lumi SRL a prestat servicii de dezinfectie in perioada ianuarie-martie 2006, in timpul epidemiei de gripa aviara, iar contractul de dezinfectie ar fi fost repartizat catre aceasta firma la recomandarile Mihaelei Sorina Hancu, reprezentanta PD in Agentia Nationala de Sanatate Publica, si ale secretarului de stat din Ministerul Transporturilor, Constantin Dascalu. Petrovici sustine ca acest contract ar fi fost ilegal. "Nu a fost intocmit caiet de sarcini, nu a fost prezentat un document din care sa rezulte o prospectie minimala a pietei, nu a fost prezentat un deviz din partea prestatorului, contractul nu a fost supus vizei de control financiar efectiv", a adaugat sursa citata. Petrovici a adaugat ca SC Lumi SRL a prestat servicii de dezinfectie "inainte de a avea o relatie contractuala cu Compania Nationala de Autostrazi". In urma contractului, firma ar fi castigat 141 de miliarde de lei, cu un adaos comercial de 1.125 la mie. "Ionel Ursache, administratorul acestei societati, n-ar fi nici el strain si ar avea anumite prietenii cu Radu Berceanu", a afirmat Petrovici.
×