Chiar dacă au trecut 11 zile de când Jurnalul Naţional a început seria dezvăluirilor legate de neregulile făcute de Elena Udrea şi de Ministerul Turismului în cheltuirea banilor publici, o serie de întrebări rămân fără răspuns.
Bugetul de 3 milioane de euro alocat promovării imaginii României a fost deja tocat, iar ministrul Elena Udrea afirmă că toate cheltuielile au fost făcute în mod transparent, deoarece contractele încheiate se află pe site-ul instituţiei. "Ministerul Turismului nu are nimic de ascuns. Nu înţeleg ce vor să cerceteze, atât timp cât cheltuielile şi contractele se află pe site-ul ministerului", a adăugat Udrea.
Ea spune că cele 3 milioane de euro au fost cheltuite pe două evenimente organizate pe litoral, de Paşte şi de 1 Mai, participarea la 49 de târguri internaţionale, precum şi vizite ale jurnaliştilor şi turoperatorilor străini în România. Totodată, a avut loc un eveniment la Paris prin care a fost lansată campania de promovare internaţională "Romania, Land of Choice".
Şi cu asta seria transparenţei s-a încheiat. Urmează acum semnele de întrebare şi neclarităţile pe care atât Elena Udrea, cât şi funcţionarii ministerului le ignoră cu bună ştiinţă sau se fac că nu există.
CONTRACTE ANTEDATATE PE SITE
Speriată de dezvăluirile din Jurnalul Naţional, Elena Udrea a ordonat să fie postate pe site-ul ministerului contractele despre care discută toată lumea. Modalitatea aleasă de Udrea de a falsifica data publicării pe site-ul instituţiei este cel puţin dubioasă şi nu are menirea decât să dea impresia de transparenţă. Însă este o transparenţă chinuită, scoasă cu forcepsul şi care dezinformează.
După declanşarea scandalului cu privire la costurile ridicate pentru evenimentele organizate de fostul ministru al Tineretului, Monica Iacob Ritzi, şi după transmiterea mai multor solicitări din partea jurnaliştilor, Elena Udrea a dat ordin să se posteze pe site cât mai multe informaţii cu privire la evenimentele de Paşti şi de 1 Mai, derulate de instituţia pe care o conduce.
Deşi selecţia de oferte a avut loc încă din luna aprilie, contractele au început să fie postate pe site de abia săptămâna trecută, sub presiunea sutelor de întrebări sosite de la presă. Toate documentele legate de evenimentele de Paşti şi de 1 Mai au fost postate ca şi cum ar fi apărut pe site la data de 27 martie!!! Adică cei care intrau pentru prima dată pe site-ul MT ar fi avut toate motivele să o creadă pe Elena Udrea că patronează cel mai transparent minister, deşi de la postarea documentelor pe site şi până data la care teoretic au fost făcute publice au trecut aproape două luni!!!
Aceeaşi procedură a fost aleasă şi în cazul contractului pentru coproducţia "Realitatea All Inclusive". Deşi contractul a fost semnat la 18 mai, funcţionarii MT l-au postat pe site la data de 20 iulie, dar au avut grijă să-l afişeze ca şi cum ar fi fost on-line încă de la data de 8 mai. Deşi vorbeşte despre transparenţă, Elena Udrea a uitat să facă publice atât oferta tehnică şi financiară a Realitatea TV, cât şi documentaţia descriptivă, ambele anexe ale contractului.
Aceste documente ar fi putut face într-adevăr lumină asupra modului în care sunt cheltuiţi cei 200.000 de euro pe care îi dă Ministerul Turismului în calitate de coproducător al emisiunii.
La fel de "transparentă" a fost Elena Udrea şi în cazul contractelor pentru campaniile de publicitate pentru evenimentele Paşte în Bucovina şi Lumină la malul mării. Acestea au fost postate pe site-ul ministerului sâmbătă, 25 iulie, deşi evenimentele au avut loc acum mai bine de două luni. Manevra a fost făcută după ce informaţiile din contracte erau cunoscute din alte surse. Corect ar fi ca ministerul să ordoneze editarea acestor contracte după datele la care au fost făcute publice, respectiv postate pe site, nu după datele la care au fost semnate.
UDREA CUMPĂRĂ PUBLICITATE
Un alt domeniu în care declaraţiile Elenei Udrea sunt contrazise de realitate este cel al contractelor de publicitate încheiate cu posturile tv româneşti.
"Ministerul Turismului nu are cheltuieli de publicitate, are ca principal domeniu de activitate promovarea României ca destinaţie turistică. Toată activitatea realizată de minister se face potrivit HG 314/ 2009", spunea Elena Udrea cu ocazia prezentării bilanţului activităţii ministerului la şase luni.
Minciună! Ministerul a încheiat cu certitudine contracte de publicitate, specificate ca atare în documentele încheiate pentru promovarea parangheliilor din primăvară. S-au cheltuit 421.240 de lei pentru o campanie publicitară în perioada 4 aprilie-17 aprilie 2009 la Pro TV, prin Media Investment Comunication, 254.351,8 lei pentru o campanie publicitară în perioada 1 aprilie-17 aprilie la Realitatea TV, prin DBV Media House SRL, şi 169.308 lei pentru realizarea unei campanii publicitare în perioada 3 aprilie-17 aprilie 2009 la Antena 3, prin Clir Media SRL.
Toate cele trei campanii de publicitate au avut ca scop promovarea programelor turistice de Paşte în Bucovina şi Lumină la malul Mării. Dar imaginea ministrului era omniprezentă în reportajele respective. Din contractele postate pe site reiese clar că Ministerul Turismului plăteşte bani publici pentru cumpărarea de publicitate. Transparenţa se opreşte însă la anexele contractelor care conţin ofertele tehnică şi financiară, documentaţia descriptivă şi propunerea tehnică. Adică, exact actele care ar fi făcut lumină asupra cheltuirii banilor.
CONTRACTE CARE NU AU FOST PUBLICATE ÎNCĂ
Transparenţa afişată la nivel declarativ de Udrea mai are şi alte lipsuri. De pe site-ul MT lipsesc contractele de achiziţie a 15 autoturisme, pentru care s-a cheltuit un buget de 170.000 de euro, contractul pentru lansarea imnului turistic al României la Paris de la 5 iunie şi contractul pentru tipărirea suplimentului Figaroscope, la care tirajul anunţat în ţară este mai mare cu aproape 50% faţă de tirajul real anunţat de publicaţia franceză.
Nici contractul de sponsorizare cu 50.000 de euro a pilotului român de Formula Renault, Mihai Marinescu, nu a fost făcut public.
Despre contractul prin care Eurosport va difuza 1.025 de spoturi pentru un milion de euro, Elena Udrea s-a limitat să transmită că a încheiat o afacere mai bună decât Croaţia, care a plătit 400.000 de euro pentru difuzarea a 805 spoturi. Şi în cazul contractului cu CNN, MT a transmis că se vor difuza 529 de spoturi pentru un buget de 334.950 de euro, fără TVA. Nici vorbă despre publicarea contractelor cu cele două posturi tv internaţionale. Difuzarea lor trebuie să înceapă în august, dar contractele nu au apărut. Nici cei de la Eurosport nu se înghesuie să răspundă la întrebările puse de redacţie.
Un alt contract pe care îl aşteptăm cu interes să apară pe site-ul ministerului este cel pentru publicitate out-door la Paris. Contractul pentru realizarea afişajului de tip outdoor la Paris, pe Champs Elysees, în perioada 02-09.06.2009 încheiat cu JC Decaux, care a costat 35.880 de euro, inclusiv TVA. Au fost expuse 18 panouri de dimensiuni reduse, iar preţul este apreciat în piaţă ca exorbitant.
Citește pe Antena3.ro