x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Noul transportor românesc de trupe nu e dorit de armată: e prea bun și prea ieftin

Noul transportor românesc de trupe nu e dorit de armată: e prea bun și prea ieftin

de Adrian Stoica    |    19 Mai 2023   •   08:00
Noul transportor românesc de trupe nu e dorit de armată: e prea bun și prea ieftin

Fabricarea transportorului românesc blindat pentru trupe (8×8) era văzută ca o șansă pentru relansarea unei părți a industriei de apărare, dar la 12 ani de la acest moment, proiectul s-a dovedit o mare dezamăgire. El este blocat pentru că nu s-au mai alocat fonduri și nici perspectivele nu arată bine.

În fața acestei situații și cu răbdarea la limită, sindicaliștii din industria de apărare, alături de reprezentanții companiilor Automecanica Moreni și Uzinsider au transmis la mijlocul acestei săptămâni o scrisoare deschisă Consiliului Suprem de Apărare al Țării (CSAT), Guvernului, președintelui României, Parlamentului, Ministerelor Economiei și Apărării prin care le solicită să intervină pentru deblocarea proiectului.

În martie 2011, ministrul Apărării de la acea vreme, Gabriel Oprea, anunţa construcţia transportorului blindat de trupe TBT 8×8 la Automecanica Moreni. Programul TBT presupunea înlocuirea vechilor transportoare blindate ale Armatei Române, însă programul stagnează din lipsa banilor. Din cele zece milioane de euro, cât ar fi trebuit alocați pentru susținerea lui, Ministerul Apărării a dat până acum doar 500.000. A fost realizată o machetă, iar la testele balistice efectuate asupra carcasei în 2014 (la mine și gloanțe) rezultatele obținute au fost foarte bune. Pe o scară de la 1 la 5, ele au fost de nivel 4 și peste, spune Constantin Bucuroiu, președintele Alianţei Sindicatelor din Industria de Apărare şi Aeronautică (ASIAA). În ciuda acestei performanțe, transportorul nu a mai intrat în producția de serie din cauza lipsei de comenzi venite dinspre Ministerul Apărării, asta deși preţul final ar fi fost de sub două milioane de euro, mult sub ceea ce exista pe piața internațională. Astăzi, transportorul ar putea fi realizat în diverse variante, ca post de comandă, să fie dotat cu diverse variante, dar prețul variază. 

Solicităm susținerea de către CSAT a continuării în regim de urgență a proiectului Transportor Amfibiu Blindat  8x8 (…) pentru ca instituțiile statului cu atribuții în domeniul apărării – Parlament, Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Finanțelor, Ministerul Economiei etc – să poată susține aplicarea și derularea prin mecanisme de finanțare, cooperare industrială, transfer de tehnologie, inclusiv prin aprobarea și punerea în aplicare a legii offset.

din scrisoare adresată de către companii și sindicate

 

Semnatarii scrisorii transmise celor mai înalte foruri ale statului doresc să formeze un consorțiu, la care se pot alătura și alții, în vederea creării unui sistem național pentru fabricarea și modernizarea transportoarelor amfibii blindate.

Armata achiziționează acum transportoarele Piranha 5. Ele nu se fabrică la noi, doar se integrează și asta într-o proporție de circa 25%. Este foarte bine, nicio problemă. Dar trebuie să avem și noi transportorul nostru, așa cum au făcut polonezii care și-au dezvoltat propriul vehicul, deși cumpără și de afară. Dacă s-ar da drumul la producția internă, acest transportor ar asigura funcționarea a 250 de societăți pe orizontală și ar da de lucru la 2.700 - 2.800 de oameni. În plus, 25-30% din costuri s-ar întoarce ulterior în bugetul de stat. Pe de altă parte, și prețul ar fi unul foarte bun, în condițiile în care acum un transportor blindat Piranha 5 costă circa 4,5 milioane de euro.

Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA 

 

Cum arăta transportorul

Proiectarea inițială prevedea ca TBT 8X8 să atingă o viteză maximă de 100-120 km/h, o rază de acţiune de 700-900 km şi nivel de protecţie 3b ( protecție balistică), care putea fi ridicat până la 5b. Era capabil să asigure protecţie în cazul unor arme chimice sau nucleare şi putea permite îmbarcarea echipajului şi din mers. El era proiectat pentru a asigura transportul a 12 persoane cu tot cu șofer și se avea în vedere dotarea lui cu un motor diesel de 420 cai putere. Ulterior, în 2018, Ministerul Apărării a venit cu noi cerințe care să îmbunătățească performanțele sale, lucru care s-a și realizat.

Probleme și cu mentenanța 

Și dacă programul pentru construcția transportoarelor blindate românești este blocat, nici în ceea ce privește mentenanța celor aflate în dotarea armatei lucruri nu arată bine. Sindicaliștii amenință că în luna iunie vor picheta unitatea militară de la Bucov, de lângă Ploiești, dacă nu încheie până atunci contractual cadru pentru următorii patru ani. „I-am atras atenția ministrului Economiei, Florin Spătaru, că dacă nu ia legătura cu inexistentul ministru al Apărării, Angel Tîlvăr, pentru a se găsi o soluție legală pentru deblocarea situației și încheierea acordului-cadru pentru mentenanță, vom picheta de luna viitoare poarta unității militare de la Bucov în sarcina căreia intră încheierea acordului”, a declarat pentru Jurnalul președintele ASIAA. Documentul trebui să includă mentenanța pentru 260 de transportoare blindate fabricate în perioada 1970-1989, dar părțile nu se înțeleg la bani. Sindicatele spun că lucrările, care ar trebui să fie realizate la Automecanica Moreni, sunt negociate la un cost scăzut, care asigură un profit minim. Reprezentanții armatei vor prețuri și mai mici, reclamă sindicatele, ele precizând că o scădere a valorii propuse ar face ca Automecanica Moreni să lucreze în pierdere. 

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×