x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Transportatorii riscă să-și piardă șoferii și să închidă firmele. O nouă creștere a accizei la motorină va scumpi toate produsele. Se adaugă scăparea de sub control a RCA

Transportatorii riscă să-și piardă șoferii și să închidă firmele. O nouă creștere a accizei la motorină va scumpi toate produsele. Se adaugă scăparea de sub control a RCA

de Diana Scarlat    |    07 Iul 2025   •   10:01
Transportatorii riscă să-și piardă șoferii și să închidă firmele. O nouă creștere a accizei la motorină va scumpi toate produsele. Se adaugă scăparea de sub control a RCA

Acciza pentru motorină a crescut constant, în fiecare an. După 2021, prețurile carburanților au explodat, din cauza creșterii anuale a accizei. 

Anul trecut, din august până în octombrie, preţurile au crescut cu 72 de bani/litru la benzină şi cu 66 de bani/litru la motorină, doar din accize. Noile accize la carburanți, aplicate de la 1 ianuarie 2025 au generat o creștere a prețurilor plătite la pompă de 16-17 bani pe litrul de benzină și motorină. Cu o nouă majorare a accizei la motorină, o nouă scumpire a poliței de asigurare obligatorie RCA și facturi majorate la utilități, firmele de transport ar putea ajunge în pragul falimentului, în cel mai scurt timp. În ultimii ani, multe firme de transport rutier de persoane și-au restrâns activitatea sau chiar s-au închis, lăsând multe zone din țară neacoperite de transport în comun și mai puțini bani la bugetul statului. Fără transporturi de marfă, România ar urma să aibă mari probleme în lanțurile de aprovizionare, mai ales la alimente. Statul va pierde și banii pe care îi aduc aceste firme de transporturi și activitățile conexe - circa 16% din Produsul Intern Brut - avertizează patronatele.

Anul acesta, nivelul accizei la motorină este de 2.317,59 de lei/1.000 de litri, dar a existat și o reducere pentru transportatori, de 2.117,59 de lei/1.000 de litri, aplicabilă pentru motorina achiziționată între 1 ianuarie și 30 martie 2025. De asemenea, transportatorii pot beneficia de restituirea unei părți din acciză, iar cererile se depun electronic la ARR. 

Cu toate acestea, transportatorii au atras atenția asupra faptului că acciza a atins un maxim istoric în România, de la 1 ianuarie 2025, în timp ce rambursarea a rămas tot 20 de bani/l pentru motorină, ceea ce a dus la creșterea costurilor firmelor de transport, iar de aici s-a generat o creștere în lanț a tuturor prețurilor produselor și serviciilor care depind de transporturi rutiere de marfă sau de persoane.

O nouă creștere a accizei, în acest an, la doar 6 luni de la ultima majorare, nu doar că depășește acel maxim istoric înregistrat la 1 ianuarie, ci va genera probleme foarte grave în întregul sector de transporturi. Patronii firmelor cu această activitate spun că va fi foarte greu să-și păstreze șoferii, în actualele condiții de austeritate, fără să le mărească salariile, iar aceste noi majorări ale costurilor pentru firme se vor regăsi în cele ale produselor și serviciilor. Dacă nu vor avea salarii mai mari, șoferii buni vor pleca să lucreze în străinătate - așa cum deja au procedat foarte mulți, în ultimii ani. 

Consecințe sociale și de siguranță rutieră

Consecințele sunt foarte grave, la nivelul întregii țări, atât din punct de vedere economic, dar și din cel al siguranței rutiere, pentru că în firmele de transport sunt angajați șoferi foarte buni, iar dacă aceștia pleacă, vor fi probleme pe șosele, cu șoferi mai puțin experimentați care vor fi angajați în locul profesioniștilor. Problema șoferilor este una extrem de gravă, pe care actualul guvern nu a luat-o în calculul de contabilitate primară care a stat la baza programului de guvernare.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Rutieri din România (COTAR) trage un semnal de alarmă, arătând că după măsurile eronate ale guvernelor din 2020 până astăzi s-a restrâns foarte mult activitatea transportatorilor rutieri de persoane, iar dacă măsurile eronate vor continua, România ar putea rămâne și fără transporturi de marfă. 

Despre firmele de transport de persoane s-a considerat că dacă cele românești dispar, vor fi înlocuite de altele, din alte state. Dar nu a fost așa. Pe ruta cea mai circulată vara - București-Constanța-Mangalia - nu mai sunt curse regulate aproape deloc, anul acesta, după ce s-au diminuat de la an la an și guvernele care au condus România din 2020 până în 2024 nu au luat niciun fel de măsură pentru a le sprijini. CFR Călători și ceilalți operatori feroviari privați nu fac față numărului mare de cereri din partea călătorilor, pe ruta București-Constanța-Mangalia, dar nu mai există acum nici alternativa transportului cu autocarul sau cu microbuzul.

În restul țării, problemele sunt mult mai grave. Dacă pe București-Constanța este vorba mai mult despre turiști, pe rutele județene și interjudețene nu mai sunt mașini care să-i transporte pe cei care fac naveta sau pe elevii care învață în alte localități. Una dintre rutele care au dispărut, după 2020, este București-Moreni, în județul Dâmbovița. Tot în același județ, o firmă și-a predat licențele, la începutul anului acesta, iar numărul de curse regulate București-Moroeni și Târgoviște-Moroeni s-a redus cu 60%. 

Firmele străine nu preiau rutele neprofitabile

Sunt foarte multe exemple de acest fel, în toată țara și nicio firmă străină nu a venit să opereze pe aceste rute interne. Flixbus, despre care se spunea, până în 2020, că ar vrea să preia mare parte din rutele pe care le operau firmele românești, a preluat doar câteva trasee mai profitabile și cu precădere pe cele internaționale, nicidecum nu a dorit să participe la licitații pentru transportul interjudețean sau pe rutele scurte, foarte puțin profitabile.

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, spune că la fel s-ar putea întâmpla și cu transportatorii de mărfuri, iar lanțurile de aprovizionare s-ar putea bloca, dacă nu vor mai exista transportatorii români. Așa cum șoferii profesioniști se mută la firme mari din țările bogate, făcând curse internaționale, firmele de transport din alte state ar putea intra pe piața din România doar pe anumite nișe mai profitabile, nu pe transportul de marfă în toate zonele țării. Alimentele s-ar putea scumpi și mai mult, în acest caz, ducând la o scădere drastică a puterii de cumpărare, mai ales în zonele rurale, izolate și defavorizate, creând probleme sociale grave, pe termen scurt, mediu și lung.

„Guvernul ar trebui să înțeleagă imaginea de ansamblu, problemele economice și sociale pe care le va crea, pe termen lung, nu doar acum, în anul de austeritate 2025 sau anul viitor. Ne confruntăm cu o situație gravă din care România va avea foarte mult de pierdut. Nu este vorba doar despre câteva firme de transport care vor fi falimentate, prin luarea acestor decizii, ci de un întreg lanț de consecințe care vor afecta extrem de grav societatea românească și economia României, ducând la colectarea unor sume mult mai mici la bugetul statului, contrar scopului pentru care au fost propuse aceste măsuri”, a explicat, pentru Jurnalul, președintele COTAR.

Acesta mai spune că transportatorii se vor duce să explice Guvernului de ce creșterile de taxe și impozite, de accize la carburant și de prețuri la rovinietă și la polițele RCA sunt nocive pentru economie și în loc să ducă la colectarea unor sume mai mari, vor genera pierderi enorme. 

×
Subiecte în articol: transportatori accize asigurare