x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Transportatorii îi cer ministrului Grindeanu să-l elimine pe omul UDMR

Transportatorii îi cer ministrului Grindeanu să-l elimine pe omul UDMR

de Diana Scarlat    |    30 Dec 2021   •   07:10
Transportatorii îi cer ministrului Grindeanu să-l elimine pe omul UDMR

Un scandal care a-nceput anul trecut, legat de secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Sandor Gabor, a luat amploare acum. Reprezentanții firmelor de transporturi le cer ministrului Grindeanu și vicepremierului Kelemen Hunor să rezolve problemele ignorate de fostul ministru Cătălin Drulă, în legătură cu situația de incompatibilitate a secretarului de stat al UDMR. Raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor a fost ignorat de autorități, iar experții care l-au întocmit și jurnaliștii care l-au mediatizat au fost acuzați de rea intenție și „fake news”, chiar de către cei găsiți vinovați în urma anchetei interne din MT. Este prima oară în istoria postdecembristă când cei vizați de o astfel de anchetă îi acuză pe experții Corpului de Control, în ciuda dovezilor concludente care au fost incluse în raport.

Transportatorii au cerut demiterea secretarului de stat Sandor Gabor încă de la numirea acestuia, arătând că se ocupă de domeniul în care are afaceri încă din anul 1999, iar acum este într-o perfectă incompatibilitate și în conflict de interese. Cu toate acestea, secretarul de stat pare de neclintit din funcție, în ciuda faptului că există și un raport al Corpului de Control al MT care arată că există foarte multe nereguli legate de activitatea acestuia. Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) le solicită din nou, vicepremierului Kelemen Hunor și ministrului Sorin Grindeanu să îl retragă pe Sandor Gabor din funcția de secretar de stat, „în baza suspiciunilor privind săvârșirea mai multor infracțiuni, așa cum reiese din raportul întocmit de Direcția Corp Control în 29 iunie 2021”, arată transportatorii, într-un comunicat de presă. „Arătăm că, potrivit autorilor raportului, documentul trimis în 29 iunie 2021 fostului ministru Cătălin Drulă, act ignorat de acesta, dar și de ministrul interimar Dan Vîlceanu, ar trebui înaintat Curții de Conturi, Agenției Naționale de Integritate și Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 București pentru efectuarea mai multor verificări și pentru demararea cercetării penale pentru anumite fapte. În aceste condiții, C.O.T.A.R. consideră că Sandor Gabor nu mai poate rămâne în funcția ocupată în acest moment, din care ar fi săvârșit mai multe fapte, potrivit documentului întocmit de Direcția Corp Control. De aceea, C.O.T.A.R. reiterează solicitarea către vicepremierul Kelemen Hunor de a-l înlocui pe Sandor Gabor din funcția de secretar de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii”, se mai arată în comunicatul COTAR.

 

Rotația cadrelor, după schimbarea guvernului

 

Nemulțumirile sunt legate de faptul că secretarul de stat are acces la toate bazele de date și a supravegheat nominalizările în toate comisiile de examinare, a dispus numirea unor apropiați în mai multe comisii, a schimbat organigrama ARR și a primit baza de date a Autorității. Transportatorii spun că după ieșirea USR-PLUS de la guvernare nu s-a văzut decât o rotație a cadrelor. Oamenii partidelor au fost schimbați între ei, în aceleași structuri, dar au rămas să facă afaceri personale pe banii statului, mai departe. Ministrul interimar Dan Vîlceanu i-a redat secretarului de stat Sandor Gabor atribuţiile privind coordonarea activităţii ARR, a Registrului Auto Român (RAR) şi a Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), deși, în urma verificărilor făcute în primăvara acestui an de inspectorii Corpului de Control din cadrul Ministerului Transporturilor, cu privire la activitatea ARR şi a secretarului de stat Sandor Gabor, a fost întocmit un raport care i-a fost înaintat fostului ministru Cătălin Drulă în 29 iunie 2021. Documentul respectiv, care ulterior i-a fost înaintat ministrului interimar Dan Vîlceanu, arată că în urma acţiunii de control „au fost constatate indicii cu privire la săvârşirea de către persoanele responsabile, nominalizate în cadrul raportului, a unor posibile fapte de natură penală, prevăzute de Codul penal, fapt pentru care Raportul de control va fi transmis, imediat după aprobarea acestuia de către conducerea ministerului, organelor de cercetare penală, în vederea efectuării cercetărilor care se impun, potrivit competenţelor”.

 

Control asupra centrelor de formare

 

Sandor Gabor a fost numit Secretar de Stat pe 5 februarie 2021, Conform Monitorului Oficial nr. 125/5.02.2021, iar în Declarația de Avere completată de el, la data de 9 februarie 2021, arată că ocupa în același timp și funcția administrativă, și funcția de președinte al Fundației Institutul de Formare Profesională din Transporturile Rutiere – IFPTR, administrator al aceluiași Centru de Formare profesională a personalului din transporturile rutiere și prim-vicepreședinte al secțiunii de formare profesională al FORT – Federația Operatorilor Români de Transport. Activitățile legate de funcțiile deținute – președintele Fundației Institutul de Formare Profesională din Transporturile Rutiere – IFPTR, administratorul SC IFPTR SRL și prim-vicepreședinte pe secțiunea de formare profesională al FORT – Federația Operatorilor Români de Transport – îl fac incompatibil, prin legătura și deținerea, simultan, a acestor funcții și funcția de Secretar de Stat cu atribuții pe domeniul rutier care în particular se ocupa și de partea de examinare teoretică și practică a personalului de specialitate din acest domeniu. Fundația Institutul de Formare Profesională din Transporturile Rutiere – IFPTR are cea mai mare reprezentare în România (peste 50 de centre) a personalului din domeniul rutier. 

 

Acces la baza de date, pe e-mail-ul personal

 

Conform Raportului, transmiterea bazei de date de la Autoritatea Rutieră Română pe adresa personală a secretarului de stat Sandor Gabor, adresă de e-mail ce aparţine IFPTR Miercurea Ciuc, este ilegală. Corpul de Control a cerut sesizarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti şi a Agenţiei Naţionale pentru Integritate, instituţii care ar fi trebuit să verifice şi modul în care directorul general al ARR, Mihai Alecu, a dispus casarea şi transmiterea cu titlu gratuit a unor automobile din cadrul Autorităţii, precum şi încheierea unui contract cu o firmă care nu se afla în catalogul SEAP/SICAP la data consultării acestuia de către funcţionarii instituţiei publice. „În urma raportului Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, COTAR a cerut, în mai multe rânduri, intervenția imediată a instituțiilor abilitate pentru a înlătura caracatița din Ministerul Transporturilor. Presa din România a publicat mai multe investigații, în urma cărora ar fi trebuit să se ia decizii privind înlăturarea persoanelor găsite vinovate. S-a prezentat de nenumărate ori, prin anchete jurnalistice, felul în care transportul rutier a fost căpuşat de secretarul de stat Sandor Gabor. Dar Corpului de Control al Ministerului Transporturilor pare a fi efectiv ignorat de guvern. Cei care au făcut ancheta în interiorul ministerului și au înaintat acel raport fostului ministru Cătălin Drulă, apoi lui Dan Vîlceanu, actualul ministru interimar, au informații corecte, reale, dar totalmente ignorate de minister și de restul guvernului”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. Mai mult, unii  dintre jurnaliștii care au preluat informațiile din raportul Corpului de Control au fost acuzați că prezintă „date false și vădit tendențioase”, deși Raportul, adică un document oficial și foarte bine documentat, întocmit de experți ai Ministerului Transporturilor, dar și notele de informare adresate celor doi miniștri, nu pot fi nici false, nici tendențioase, ci pot doar să reflecte realitatea. 

 

 

Publicațiile care au îndrăznit să preia informații din Raportul Corpului de Control al MT au fost atacate prin campanii de denigrare, pe rețelele de socializare. Experții care au făcut verificări la Autoritatea Rutieră Română (ARR) au fost acuzați că s-ar afla în legătură cu fostul director al instituţiei și din acest motiv ar fi falsificat raportul. 

 

 

Cine este mai presus de lege

 

Membrii echipei Corpului de Control din MT, acuzați de „falsificarea anchetei” au răspuns presei că niciunul dintre experți nu are vreo relaţie de prietenie sau amiciţie şi nici vreun interes comun cu fosta sau actuala conducere a ARR, iar acest lucru poate fi verificat. „Constatăm că s-a ajuns foarte departe cu mafia din acest minister. Din reacțiile celor care apar ca fiind vinovați, în urma verificărilor făcute de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor, precum și din reorganizarea și rotirea cadrelor în aceleași structuri, după publicarea Raportului Corpului de Control, reiese că pe cei incriminați, cu dovezi concludente, nici măcar nu-i interesează faptul că noi toți am aflat despre ilegalitățile pe care le comit. Faptul că nu-i interesează consecințele arată că au susținere politică atât de puternică, încât au înțeles cu toții că sunt mai presus de lege. Iar lipsa de intervenție a instituțiilor abilitate pentru a face curățenie în acest cuib de viespi din Ministerul Transporturilor arată că în România nu mai contează nicio lege, atunci când oamenii partidelor de la guvernare fac afaceri cu banii și cu bazele de date ale statului”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. 

 

 

Demisia din propria companie rezolvă incompatibilitatea

 

Sandor Gabor deținea, din 1999, o firmă cu activitate exact în domeniul pe care acum îl coordonează ca secretar de stat din Ministerul Transporturilor. Acum acreditează centrele de formare profesională pe care le-a condus în ultimii 21 de ani, dar și pe cele ale concurenței lui. Secretarul de stat susține însă că nu se află în conflict de interese sau în incompatibilitate, pentru că a reușit să se retragă atât de la conducerea firmei pe care a condus-o, cât și din fundația care este acționar unic al firmei, înainte de a prelua atribuțiile funcției de secretar de stat. Totuși, din fundație a reușit să iasă abia pe 25 februarie, iar funcția a preluat-o cu 20 de zile înainte. În astfel de cazuri, cel care își încheie mandatul din funcția publică se poate întoarce oricând la conducerea fundației și a companiei pe care a deținut-o. Dar bazele de date rămân în posesia lui, după ce deja a avut acces la ele.

×