x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Transportul în comun dispare din România

0
Autor: Diana Scarlat 16 Iun 2021 - 07:20
Transportul în comun dispare din România
Vezi galeria foto


Pericolul pe care îl reprezintă eliminarea transportului rutier de persoane cu autocare și microbuze este în sfera siguranței naționale. După primul an de pandemie, firmele de transport înregistrează pierderi financiare de până la 90%, iar după ce au fost nevoite să disponibilizeze șoferii, acum le e și mai greu să reia activitatea, măcar la nivelul anului 2019. Transportul în comun este o activitate care ține de siguranța națională. Cazul Caracal - cel al fetelor dispărute fără urmă, după ce au fost răpite și abuzate de un șofer care le-a luat „la ocazie” - nu este singular în România, iar cauza existenței acestor orori este lipsa mijloacelor de transport, între localități, în foarte multe zone din țară. Situația se va generaliza, atunci când transportul în comun între localități va fi eliminat total.  

 

 

În transportul rutier de persoane existau deja probleme, din cauza lipsei subvențiilor și a încălcării repetate a principiilor concurenței, în raport cu transportul feroviar și cu firmele de ride-sharing, iar în 2020 li s-a dat lovitura de grație firmelor care fac transport în comun, prin diminuarea dramatică a traficului și lipsa oricărui ajutor din partea statului. Nici Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) nu vine cu un sprijin pentru transportatori. Mai mult, se vor acorda ajutoare financiare doar pentru cei care vor să-și cumpere mașini electrice – cu alte cuvinte, guvernul s-a asigurat că va finanța activitățile de ride-sharing, deși acestea nu pot acoperi decât zonele din marile orașe și din apropierea lor. În timp ce actualul guvern demonstrează că toate proiectele sunt făcute pentru mediul urban, România are 85% din suprafață în mediul rural, unde este concentrată peste 42% din populație – în general persoane cu vârsta peste 50 de ani, care nu folosesc tehnologia de ultimă generație, deci le-ar fi foarte greu să comande un Uber sau un Bolt din cel mai apropiat oraș. Ar fi și foarte scump, depășind puterea de cumpărare a majorității românilor din mediul rural, care trăiesc din salariul minim pe economie sau din pensii de până la 1.200 de lei pe lună. 

 

Ajutoare financiare doar pentru concurență

Lipsa ajutorului de la stat pentru firmele care fac transport rutier „de linie” - curse regulate între localități – îi afectează deja pe foarte mulți români, iar situația se înrăutățește de la o zi la alta. „În acest moment ar trebui să dublăm costurile, pentru a avea eficiență. Sunt rute pe care a trebuit să le anulăm, pentru a reduce din pierderi. De exemplu, am anulat ruta București-Moreni. A trebuit să trimitem șoferii în șomaj, iar acum nu mai avem de unde să-i luăm înapoi. Pe București-Constanța aveam doar noi cinci curse pe zi și le-am redus la două. Altă companie care avea șapte curse pe zi a redus tot la două. Dacă vorbim doar despre 2020, cifra noastră de afaceri s-a redus cu 90%. Tot cu 90% am redus și activitatea. Ar trebui să dăm în judecată Guvernul, pentru situația pe care a creat-o”, a declarat, pentru Jurnalul, Nicu Ghițulescu, patronul firmei Sir Trans. Dacă pentru ruta București-Constanța există trenuri, pe alte rute deja nu mai există niciun mijloc de transport în comun. 

 

Transportatorii acuză „uberizarea României”

Firmele care fac transport în comun între localități au cerut și înainte de pandemie un minim sprijin din partea statului, dar niciodată nu l-au primit, astfel fiind avantajate companiile care fac transport feroviar, pentru că au reușit, prin subvenții și alte tipuri de ajutoare financiare de la stat să introducă prețuri mai mici decât ale transportatorilor rutieri, în detrimentul acestora. „Nu ni s-au dat nici înainte subvenții, în timp ce operatorii feroviari le primesc și, în plus, statul a oferit gratuitate pentru studenți, din 2017 până acum, iar acum studenții au reducere de 50%, suportată tot de stat. Noi nu beneficiem de posibilitatea de a oferi aceste reduceri, iar această inechitate ar trebui să fie soluționată de Consiliul Concurenței. Prin tot ce face, statul arată că vrea să elimine transportatorii rutieri de persoane”, mai spune patronul Sir Trans. În altă ordine de idei, nici feroviarii nu o duc prea bine, pentru că se apropie liberalizarea transporturilor feroviare, iar de mai mulți ani, sindicaliștii din acest sector de activitate arată cum politica statului român duce către facilitarea intrării pe piața din România a unor companii străine, după eliminarea – în scurt timp – a celor românești, atât a CFR Călători, cât și a operatorilor privați. După ce au văzut ce presupune capitolul pentru Transporturi din PNRR, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) acuză actualul guvern că se pregătește să „uberizeze” România. „Dacă privim imaginea de ansamblu a ceea ce actualul guvern ne oferă ca așa-zisă soluție conformă cu principiile Green Deal, observăm că toate drumurile duc la eliminarea transportului public de persoane, în favoarea partenerilor de mobilitate ai partidelor de la guvernare, respectiv firmele de ride-sharing. Tot ceea ce legiferează actualul guvern are ca scop final același lucru: uberizarea României. Pentru că este destul de clară strategia pe care ne-o descrie PNRR: firmele de transport nu sunt deloc sprijinite, sunt din ce în ce mai împovărate de taxe, în timp ce mașinile electrice vor primi bani, cu scopul declarat al sprijinirii economiei verzi, dar, de fapt, cu scopul nedeclarat de a rămâne posibil doar transportul rutier de persoane prin ride-sharing”, spune Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. 

 

Protejăm mediul, nu și viețile oamenilor

Este adevărat că am putea avea transport „verde”, dacă se va circula doar cu mașini electrice, eliminându-se autocarele și microbuzele, doar că mai sunt și alte probleme, economice, sociale și de siguranța cetățeanului, în afară de cele de protecție a mediului. Iar aceste probleme devin foarte grave, dacă se ajunge la haos în transporturile de persoane. Chiar dacă s-ar presupune prin absurd că firmele de ride-sharing ar putea prelua activitatea de până acum a transportatorilor rutieri de persoane, acest lucru nu se va putea implementa decât în marile orașe și cel mult în jurul lor. Restul țării ar rămâne fără microbuze și autocare, iar în multe zone nu ajunge nici trenul. Nici măcar acolo unde mai ajunge trenul nu se poate presupune că poate prelua toți călătorii care folosesc acum transportul cu microbuze și autocare, pentru că niciun operator feroviar nu și-ar permite să suplimenteze foarte mult numărul trenurilor, astfel încât să circule măcar din trei în trei ore, pe toate rutele. Astfel, eliminându-se, prin falimentul firmelor de transport, autocarele și microbuzele care făceau curse regulate între localități, dar și cu un ride-sharing practicat în câteva orașe din țară, românilor din mediul rural le va rămâne, în curând, o singură variantă: tradiționalul „ia-mă, nene”. Statisticile Poliției arată că au fost foarte multe cazuri în care acest mod de a călători a devenit fatal fie pentru șofer, fie pentru călători. Cazul Caracal a fost intens mediatizat și este relativ recent, dar sunt multe altele care nu au ajuns în mass-media. 

 

Tocmai pentru că țin de siguranța cetățeanului și de siguranța națională, transporturile au avut întotdeauna legi speciale și au fost controlate cu foarte mare rigurozitate, însă acum riscul este să ajungem într-o situație fără precedent, în care România va rămâne fără legături rutiere de transport în comun între localități.

Citeşte mai multe despre:   COTAR,   cazul caracal,   transport rutier interjudetean

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Șomajul s-a situat la 3% în iunie 2021

Șomajul s-a situat la 3% în iunie 2021
La sfârşitul lunii iunie 2021, rata şomajului înregistrat la nivel naţional a fost de 3%, mai mică decât cea din luna anterioară cu 0,06 pp şi egală cu cea din luna iunie a anului 2020. Numărul total de şo...

Înmatricularile auto au crescut cu peste 20% în iulie 2021

Înmatricularile auto au crescut cu peste 20% în iulie 2021
Circa 17.500 de autovehicule noi au fost înmatriculate în luna iulie 2021, cu 20,3% mai mari faţă de aceeaşi perioadă din anul trecut, transmite Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile...

Prețurile producției industriale au crescut cu peste 11% în iunie 2021

Prețurile producției industriale au crescut cu peste 11% în iunie 2021
Preţurile producţiei industriale au crescut cu 11,8% în luna iunie 2021, comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS). Totodată, acestea au...

Piața locală de fuziuni și achiziții a crescut la 1,8 miliarde de euro în primul semestru din 2021

Piața locală de fuziuni și achiziții a crescut la 1,8 miliarde de euro în primul semestru din 2021
Valoarea totală estimată a tranzacțiilor de tip M&A a fost de 1,8 miliarde de euro în primul semestru din 2021, pentru circa 80 de tranzacții anunțate, arată o analiză PwC România. Astfel, prima...

Efect în lanț al prăbușirii acțiunilor grupului din care face parte eMag

Efect în lanț al prăbușirii acțiunilor grupului din care face parte eMag
Acţiunile grupului olandez Prosus, din care face parte şi eMag, au scăzut la mijlocul zilei de marți cu 6,4%, scrie ZF. Rezultatele vin după ce acţiunile Tencent, gigantul chinez din domeniul tehnologiei...

Administratorii speciali de la uzinele Cugir și Moreni au fost eliberați din funcții

Administratorii speciali de la uzinele Cugir și Moreni au fost eliberați din funcții
Administratorii speciali ai Uzinei Mecanică Cugir, Fabricii de Arme Cugir şi Uzinii Automecanica Moreni au fost eliberaţi din funcţie, a anunţat ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi...

BRD a înregistrat un profit net cu peste 50% mai mare în semestrul I din 2021

BRD a înregistrat un profit net cu peste 50% mai mare în semestrul I din 2021
BRD a înregistrat un profit net de 626 milioane de lei în semestrul I din 2021, cu 50,9% mai mare față de aceeași perioadă de anul trecut, când a fost de 415 milioane de lei. "Venitul net bancar a...

Românii, printre saracii Europei. Penultimul loc în UE la plecarea în concediu

Românii, printre saracii Europei. Penultimul loc în UE la plecarea în concediu
Circa 28% dintre cetățenii UE, respectiv 35 de milioane de persoane nu pot pleca în concediul de vară timp de o săptămână din cauza lipsei banilor. Totodată, procentul ajunge la 59,5% pentru cei aflați în...

Virgil Popescu face precizări despre acțiunile OMV la Petrom

Virgil Popescu face precizări despre acțiunile OMV la Petrom
Compania austriacă OMV nu poate vinde acţiunile pe care le deține la Petrom fără acordul statului român, a scris ministrul Energiei, Virgil Popescu, pe Facebook. "Din păcate, lansarea unor zvonuri...

Ministrul Economiei a eliberat din funcție administratorii speciali de la trei companii de stat

Ministrul Economiei a eliberat din funcție administratorii speciali de la trei companii de stat
Ministrul Economiei, Claudiu Năsui, anunță eliberarea de funcție a administratorilor speciali de la trei companii de stat: Uzina Mecanică Cugir, Fabrica de Arme Cugir și Uzina Automecanica Moreni. Salariile lor...

Contract Title: Aquisition of  Small lab equipment Publication reference: RORS-279/USAMVB Timisoara    

Contract Title: Aquisition of  Small lab equipment  Publication reference: RORS-279/USAMVB Timisoara    
Contract Title: Aquisition of  Small lab equipment Publication reference: RORS-279/USAMVB Timisoara     Banat’s University of Agricultural Sciences and Veterinary Medicine “King...

Prețul carburanților, ultima tușă a unui tablou sumbru

Prețul carburanților, ultima tușă a unui tablou sumbru
Anul acesta, odată cu trecerea lunilor, prețurile produselor de larg consum au început să crească din ce în ce mai agresiv. Guvernul pare depășit de situație și, mai degrabă, preferă să ocolească subiectul...

UE pierde 50 de miliarde de euro anual din plimbarea profiturilor. Cât pierde România, știe cineva?

UE pierde 50 de miliarde de euro anual din plimbarea profiturilor. Cât pierde România, știe cineva?
Plata impozitelor pe profit de către companiile multinaționale este o problemă care preocupă Comisia Europeană. Ea vrea ca toți acești giganți să fie obligați să-și declare public locul unde își realizează...

Companiile au cel mai puternic ritm de creștere din ultimii 12 ani

Companiile au cel mai puternic ritm de creștere din ultimii 12 ani
În trimestrul II al anului este estimat cel mai puternic ritm de creștere a companiilor din ultimii 12 ani. Câștigurile pe acțiune sunt prognozate să se aprecieze cu peste 63% pentru companiile de pe Wall Street,...

Consiliul Concurenței analizează preluarea Ergo Asigurări de către Signal Iduna

Consiliul Concurenței analizează preluarea Ergo Asigurări de către Signal Iduna
Consiliul Concurenţei analizează tranzacţia prin care Signal Iduna Asigurare Reasigurare S.A. intenționează să preia companiile Ergo Asigurări S.A. și Ergo Asigurări de Viață S.A. Signal Iduna Asigurare...
Serviciul de email marketing furnizat de