Gropi mari şi adânci ca-n Bucureşti, în toată lumea nu găseşti! Într-o continuă criză, Bucureştiul - ca de altfel întreaga ţară - se poate lăuda de o bună bucată de vreme cu o "avere" constantă: gropile. Cum faci, în orice direcţie te duci, tot peste ele dai. Sau, mai rău... în ele.
Ni s-a promis că vor fi astupate... E drept că nu s-a precizat ziua, luna şi anul. Noi încă mai aşteptăm. La Primăria Capitalei s-au făcut comisii peste comisii. Interes mare, monşer! S-au discutat cauzele formării acestor adevărate cratere şi cum poate fi rezolvată problema. Şi ce dacă? - În realitate, străzile din Capitală - una care culmea, spre ruşinea noastră, se vrea a fi cu pretenţii europene - arată ca după război.BANI DA, TREABĂ BA!
Un exemplu: traseul Casa Presei - Aviatorilor. Aici gropile fac legea, deşi este o zonă bună a Bucureştiului, pe unde acum doi ani au trecut delegaţiile greilor planetei prezenţi la Summit-ul NATO de la Bucureşti. Este traseul obişnuit al delegaţiilor oficiale străine care "aterizează" în România şi e plin de cratere expresive: wow!, lol! Doar trebuie să le arătăm dintru început "pitorescul" ţărişoarei noastre, nu?!
Avem gropi apărute în mijlocul drumului în asfaltul curăţit "ca lacrima" de materialele trebuincioase unui asfalt de calitate, formate, e drept, şi de la substanţele aruncate într-o doară şi în disperare de focul iernii, care - trăsătură naţională?! - continuă să ne surprindă în fiecare an, că doar "nu-i ca vara". Avem şi cratere formate în jurul canalelor de scurgere neacoperite, probabil pentru că vrem să le spunem străinilor din prima despre cât de deschişi, primitori şi profunzi suntem ca naţie!
LANŢUL SLĂBICIUNILOR...
Firma DIMAR - responsabilă cu astuparea canalelor de scurgere, nu s-a sinchisit sub nici o formă să-şi facă treaba, pentru care cu siguranţă încasează bani. Nici măcar după accidentul de motocicletă de acum câteva săptămâni, în care doi tineri şi-au pierdut viaţa "împiedicându-se" într-o gură de canal neacoperită la timp de respectiva firmă, condusă de afaceristul Iulian Drăgunoiu.
Atunci, forţată de împrejurări şi de vâlva mare stârnită în jurul tragediei, conducerea DIMAR a recunoscut după îndelungi "ezitări" că "execuţia lucrărilor de aducere la cota asfaltului a gurilor de scurgere a apei de ploaie din zonă era comandată de noi (firma DIMAR - n.r.).
Lucrarea respectivă fiind realizată în momentul accidentului în proporţie de 90%, aceasta însemnând spargerea perimetrală, ridicarea gurii la cota asfaltului, cât şi betonarea acesteia, operaţiunea de asfaltare urmând a fi executată de îndată ce condiţiile atmosferice ar fi permis-o".
Cel puţin aşa scria în comunicatul trimis către media. Doar teoretic, căci practic, în afară probabil de locul accidentului, unde angajaţii DIMAR au "operat" imediat, în celelalte zone din Bucureşti poţi "cu graţie" să cazi în gropi sau să-ţi rupi maşina din cauza "cariilor" formate în jurul canalelor.
Este de ajuns să faci traseul Casa Presei - Arcul de Triumf - Piaţa Charles de Gaulles. Vreo 20 de gropi - unele "autentice", altele formate în jurul unor astfel de canale - te trimit ori la spital, în cazul unui accident, ori direct la service pentru reparaţii. Asta dacă mai ai ce să repari, căci dacă treci pe aici de vreo două-trei ori pe zi, eşti ca şi "aranjat".
Poţi să înjuri de mama focului, nimeni nu te salvează. Te uiţi la groapa în care intri fără să vrei cu autoturismul personal - nu de alta, dar dacă încerci să o ocoleşti discret, dai în alta, poate şi mai mare - şi pleci mai departe, gândindu-te că ai scăpat. Nici gând, prietene! La câţiva metri, te aşteaptă alta. Nici măcar măreţia Arcului de Triumf nu reuşeşte să umbrească craterele formate în asfalt. Însă staţi liniştiţi!
Potrivit unui comunicat primit de la Administraţia Străzilor, "firmele de asfaltare au început să execute lucrări de întreţinere pe 27 de străzi şi bulevarde din toate sectoarele Capitalei". Ne-am permite să întrebăm oare pentru a câta oară fără rezultate?!
RUŞINE!
S-au spus şi s-au scris atâtea vorbe despre această problemă, că am putea umple fiecare groapă existentă. Un lucru e cert: în România anului 2010 este inadmisibil ca şoselele şi străzile dintr-o capitală europeană să arate ca după bombardament. Hei, voi, cei responsabili, ascultaţi aici: ar trebui să folosiţi materiale de construcţie mai bune şi să nu mai faceţi treaba de mântuială, chiar dacă asta înseamnă mai puţini bani în propriul dumneavoastră buzunar!
Doar nu trebuie să vă îmbogăţiţi peste noapte, ci treptat! Să nu mai aşteptaţi să moară oamenii pentru a face doar de ochii lumii lucrările pentru care aţi fost plătiţi să le faceţi tocmai pentru a nu se întâmpla tragedii. Şi în loc de comunicate de presă în care să ne explicaţi cum stă treaba cu "şliţul piramidal din jurul canalelor de scurgere" - aşa cum a făcut firma DIMAR -, ne-ar bucura mai mult să vedem rezultate concrete în asfalt.
S-A AŞTERNUT UITAREA...
Accidentul de motocicletă din zona Splaiul Unirii, în care cei doi motociclişti şi-au pierdut viaţa, pare să fie de domeniul trecutului. Au fost doar morţi, nu şi vinovaţi. Ancheta poliţiei este în aceeaşi continuă desfăşurare. Apa Nova "s-a spălat" încă de la bun început de păcate, pasând responsabilitatea firmei DIMAR, pe care susţine că a angajat-o să se ocupe de astuparea denivelărilor din jurul canalelor. Iar angajaţii DIMAR au obosit şi au intrat din nou în vacanţă.
Cu alte cuvinte: ce se mai aude cu această poveste? - Nimic nou. Căci nu am auzit să le fi dat măcar vreo amendă celor implicaţi direct în tragedia rutieră. S-a aşternut pur şi simplu liniştea. Să înţelegem că tot mortul este de vină?
Pietre monument istoric
Piaţa Charles de Gaulle şi Bulevardul Constantin Prezan sunt considerate zone monument istoric. Din acest motiv înlocuirea pietrelor cubice cu un covor asfaltic este imposibil fără acordul Ministerului Culturii. În acest sens, primarul general, Sorin Oprescu, a avut o discuţie cu ministrul Kelemen Hunor pentru a rezolva această problemă, sarcina fiind pasată într-un final de şeful Culturii unei comisii de specialitate. Până când se va întruni comnisia cu pricina, până va lua o decizie, mai e cale lungă, probabil că angajaţii ministerului ocolesc zona cu pricina. Momentan, gropile au fost astupate cu pământ şi pietriş, "materiale" ce s-au "consumat" din cauza numărului mare de maşini ce traversează zona.
● Monica Andrei Capatos