x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină

Turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină

de Mara Raducanu    |    06 Feb 2008   •   00:00
Turnul de control, vinovat de coliziunea avion-maşină

REZULTATE ANCHETÅ ● Dezv,aluirile ap,arute ,in Jurnalul Na,tional au fost confirmate

Draftul raportului comisiei de investigare a incidentului aviatic din 30 decembrie 2007, când un avion Tarom al lovit un vehicul de balizaj al firmei UTI pe Aeroportul Otopeni, intrat în posesia Antenei 3 şi prezentat ieri în exclusivitate în emisiunea "La ordinea zilei‘‘, confirmă dezvăluirile Jurnalului Naţional. De la haosul şi rubedeniada din turnul de control, în care controlorii se acoperă unii pe alţii în detrimentul siguranţei traficului aerian, până la identificarea persoanei pe tura căreia maşina a fost uitată pe pistă, nimic nu lipseşte din documentul citat.


REZULTATE ANCHETÅ ● Dezv,aluirile ap,arute ,in Jurnalul Na,tional au fost confirmate
Draftul raportului comisiei de investigare a incidentului aviatic din 30 decembrie 2007, când un avion Tarom al lovit un vehicul de balizaj al firmei UTI pe Aeroportul Otopeni, intrat în posesia Antenei 3 şi prezentat ieri în exclusivitate în emisiunea "La ordinea zilei‘‘, confirmă dezvăluirile Jurnalului Naţional. De la haosul şi rubedeniada din turnul de control, în care controlorii se acoperă unii pe alţii în detrimentul siguranţei traficului aerian, până la identificarea persoanei pe tura căreia maşina a fost uitată pe pistă, nimic nu lipseşte din documentul citat.


Accidentul aviatic petrecut  cu o zi înainte de trecerea în 2008 în "ograda‘‘ Aeroportului Internaţional "Henri Coandă‘‘, când  o aeronavă de peste 60 de tone a lovit o maşină aflată pe pistă, a fost "scânteia‘‘ care a deschis un adevărat "show‘‘ al dezbaterilor şi controverselor. După incident, responsabilităţile au fost pasate dintr-o parte în alta, iar cei care ar fi trebuit să-şi asume vina nu au făcut altceva decât să  ridice din umeri.

Singura aşteptată să facă lumină în acest caz părea să fie Comisia de Anchetă declanşată de Ministerul Transporturilor, însă mult-aşteptatele rezultate  întârziau şi ele să apară. Deşi cercetările comisiei (destul de controversate!) s-au lăsat aşteptate, dezvăluirile făcute în articolul "Aoleu, am uitat de maşină‘‘, publicat în Jurnalul Naţional la data de 8 ianuarie 2008, coincid şi confirmă concluziile prezentate în draftul raportului comisiei de investigare prezentat ieri în exclusivitate la Antena 3.


NEPOTISME ŞI FAVORURI. Nemulţumirile din partea părţilor (grupul de firme UTI, instituţie de care aparţine echipei de balizaj şi Romatsa, aparţine turnului de control) implicate în ecuaţia aviatică aveau să apară încă de la începutul cercetărilor declanşate de Ministerul Transporturilor. Deşi fiecare dintre ei avea în comisie câte un membru cu statut de observator, accesul la informaţii  s-a făcut în mod preferenţial.

"Noi am cerut la data de 31 Ministerului Transportului să fim nominalizaţi în această comisie ca observator, având un statut clar, consemnat de lege. Am primit acest acord şi, pe bună dreptate, am întrebat cine e comisia, care e lista comisiei, cui mă adresez, unde înregistrez hârtiile. Nu am primit-o nici până în ziua de astăzi. Eu, ca membru, nu ştiu cu cine stau de vorbă. Am semnat un acord de confidenţialitate, dar nu mi s-a spus care e componenţa comisiei. Vi se pare normal?‘‘, declara revoltat Ion Obloja, directorul general al Diviziei de mentenanţă UTI. Mai mult, surse apropiate anchetei au susţinut atunci că nominalizarea lui Vasile Ţocu, de la Romatsa, ca membru plin al comisiei ar fi fost o tentativă de înclinare a balanţei în favoarea Romatsa (de care ar fi apropiaţi atât directorul Cătălin Radu, membru în Consiliul de Administraţie, cât şi Mircea Ciucă, preşedintele comisiei). După scandalul iscat, ordinul de numire al lui Ţocu a fost revocat, acesta rămânând doar simplu membru observator din partea Romatsa. În acelaşi articol, surse neguvernamentale declarau în exclusivitate pentru Jurnalul Naţional că punctul-cheie pentru elucidarea situaţiei  rămâne (ne)difuzarea înregistrării convorbirilor din triunghiul turn de control – maşină de intervenţie – avion. Înregistrări în care, potrivit aceloraşi surse, o voce feminină din turnul de control ar fi strigat, îngrozită: "Aoleu, am uitat de maşină‘‘. Mai mult, aceeaşi persoană, panicată de situaţia creată şi de gravitatea ei, nu i-ar fi contactat pe cei doi piloţi ai Tarom, ci pe ocupanţii maşinii de balizaj, aflată pe pistă. Îngroziţi de faptul că la numai 300 de metri aeronava de 60 de tone, cu o viteză de peste 170 km/h, se îndrepta "flămândă‘‘ spre ei, au fugit, reuşind în cele din urmă să se salveze. Sunt lucruri care, puse cap la cap, coincid cu rezultatele prezentate ieri în draftul raportului final al comisiei.


REACŢII. După ce Tiberiu Urdăreanu, preşedintele grupului UTI, declara la începutul anchetei că se încearcă muşamalizarea incidentului din 30 decembrie 2007 şi "scoaterea operatorului din turnul de control ca fiind nevinovat‘‘, acesta s-a declarat extrem de mulţumit de rezultatele comisiei. "Pe parcursul cercetărilor noi am avut doar un rol decorativ. Dacă acestea sunt rezultatele înseamnă că oamenii au făcut treabă bună. Se puseseră prea multe în cârca noastră.‘‘ Nu aceeaşi mulţumire a avut-o şi Aleodor Frâncu, director general în cadrul Romatsa.

"Nu am spus că nu ne asumăm o parte din vină. Însă, nu mă pot pronunţa, deoarece noi, ca parte implicată şi ca membru cu statut de observator, nu avem încă rezultatele oficiale. Aşteptăm raportul comisiei, despre care domnul preşedinte Ciucă a spus că va apărea la începutul săptămânii viitoare.‘‘ La rândul lui, Alexandru Ciucă, preşedintele Comisiei de anchetă, a declarat că nu poate comenta sub nici o formă concluziile apărute, deoarece raportul nu este încă finalizat. "Intenţionez să finalizez raportul către sfârşitul acestei săptămâni. Nu cunosc ce aveţi, nu ştiu cine vi l-a pus la dispoziţie, însă eu nu fac nici un fel de comentarii în legătură cu nişte informaţii cu caracter neoficial.‘‘



Filmul accidentului

  • Ora 10:00. Echipa de balizaj a cerut permisiunea turnului de control de a intra pe pistă, pentru a face verificările normale la lămpile axiale. Se obţine acceptul celor din turn, iar cei patru lucrători intră pe pistă.
  • Ora 10:15. Turnul cere echipei de balizaj să părăsească locul, deoarece urma să aterizeze un avion
  • Ora 10:25. Oamenii care se ocupau cu balizajul au cerut din nou turnului permisiunea de a reintra pe pistă. Au primit acceptul, continuându-şi munca.
  • Cele două maşini s-au aliniat pe axul pistei. Între timp, aeronava a garat la linia de start, la bareta stop. Primul vehicul al echipei de balizaj se afla la 400 de metri de avion, iar cel de-al doilea la 900 de metri.
  • Ora 11:26. Este ora la care turnul de control autorizează decolarea aeronavei. Se trage de manşă şi avionul pleacă. "După 33 de secunde, timp în care aeronava începuse să se pună în mişcare, turnul de control întreabă echipele de balizaj: «Mai sunteţi pe pistă?». Oamenii mei aveau maşina la un metru de axul pistei. Auzind un zgomot şi văzând avionul venind spre ei, unul a luat-o în dreapta, iar celălalt a fugit pe partea stângă.‘‘


Concluziile investigaţiei

Conform concluziilor apărute în draftul raportului comisiei de investigare referitoare la accidentul  aviatic din 30 decembrie 2007, haosul, rubedenia din turnul de control, autorizarea eronată a rulajulul şi decolării aeronavei, dar şi faptul că în loc de minimum cinci persoane pe tură, în turn erau numai 4 sunt doar câteva dintre cauzele care au dus la declanşarea impactului "avion-maşină".Incidentul s-a produs datorită autorizării eronate a rulajului şi decolării aeronavei, fără a fi asigurate eliberarea pistei şi îndeplinirea condiţiilor specifice de operare  în condiţii de vizibilitate redusă.Procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută a fost aplicată incorect de către controlorii de trafic implicaţi. Cei care aveau obligaţia supravegherii directe a aplicării acestei proceduri (supervisor echipă, instructor, examinator) nu au identificat faptul că procedura de operare în condiţii de vizibilitate scăzută nu se aplică în mod corect (conform celor rezultate din audieri) şi nu au luat măsuri de remediere a acestui fapt.Management defectuos al resurselor umane în cazul celor aflaţi în turnul de control. Conform raportului "capacitatea numerică a echipei de de controlori de trafic în ziua producerii accidentrului nu au permis realizarea unei succesiuni pe posturile de dirijare", deoarece în loc de minimum cinci persoane pe tură erau doar patru. Mai mult, aceleaşi concluzii arată faptul că operatorii de trafic s-au concentrat mai mult asupra apelării echipei de balizaj şi mai puţin în a lua legătura cu piloţii pentru a anula decolarea.
 
 
 
Cititi materialele publicate de Jurnalul National pe aceasta tema:


 

×
Subiecte în articol: special comisiei pistă control balizaj turnul