x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Mașina electrică se îndreaptă în viteză spre pana prostului. UE e ruptă de „lumea reală”

Mașina electrică se îndreaptă în viteză spre pana prostului. UE e ruptă de „lumea reală”

de Adrian Stoica    |    03 Mai 2024   •   08:20
Mașina electrică se îndreaptă în viteză spre pana prostului. UE e ruptă de „lumea reală”

UE are nevoie de opt ori mai multe puncte de încărcare a mașinilor electrice instalate pe an până în 2030 pentru a îndeplini obiectivele de reducere a emisiilor de dioxid de carbon (CO2).

Un nou raport al Asociației Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) dezvăluie un decalaj alarmant între disponibilitatea actuală a punctelor publice de încărcare pentru mașinile electrice în UE și ceea ce este necesar în realitate pentru a îndeplini obiectivele de reducere a emisiilor de CO2. Statistica arată că vânzările de mașini electrice din UE au crescut de trei ori mai repede decât instalarea punctelor de încărcare între 2017 și 2023.

La sfârșitul anului 2023, existau 632.423 de puncte de încărcare publice disponibile în UE și aproximativ trei milioane de vehicule electrice cu baterii (BEV) erau în circulație. Aproximativ 61% din punctele de încărcare erau concentrate în trei țări și anume Franța, Germania și Țările de Jos.

 

CE vorbește de 3,5 milioane, ACEA, de 8,8 milioane

 

Puțin peste 150.000 de puncte publice de încărcare au fost instalate anul trecut în întreaga UE (în medie mai puțin de 3.000 pe săptămână), ajungând la un total de peste 632.423.

Potrivit Comisiei Europene, până în 2030 ar trebui instalate 3,5 milioane de puncte de încărcare pentru a atinge nivelul propus de reducere cu 55% a emisiilor de CO2. Atingerea acestui obiectiv ar însemna instalarea a aproximativ 410.000 de puncte de încărcare publice pe an (sau aproape 8.000 pe săptămână), de aproape trei ori cea mai recentă rată anuală de instalare.

Cu toate acestea, ACEA estimează că vor fi necesare 8,8 milioane de puncte de încărcare până în 2030. Atingerea acestui lucru ar necesita instalarea a 1,2 milioane de încărcătoare pe an (sau peste 22.000 pe săptămână), de opt ori cea mai recentă rată anuală de instalare. Instalarea acestora va necesita însă investiții serioase și în rețelele electrice, pentru ca acestea să suporte noi consumatori.

 

„Suntem foarte îngrijorați de faptul că implementarea infrastructurii nu a ținut pasul cu vânzările de mașini electrice cu baterii în ultimii ani. În plus, acest «decalaj în infrastructură» riscă să se extindă în viitor – într-o măsură mult mai mare decât estimările Comisiei Europene.”

 

Sigrid de Vries, directorul general al ACEA

 

De unde apare diferența dintre estimări 

 

  • Comisia subestimează numărul de vehicule de pe drumurile UE care vor avea nevoie de un încărcător până la 2030: estimarea sa este de 30 de milioane, față de 65 de milioane, conform estimărilor Strategy& și Fraunhofer ISI, utilizate în calculele ACEA.

  • Cifrele ACEA includ furgonetele electrice cu baterii, care sunt în principal încărcate folosind aceeași infrastructură ca și autoturismele, precum și vehiculele electrice hibride plug-in, în timp ce Comisia Europeană ia în calcul doar mașinile electrice cu baterii;

  • Comisia pornește de la un consum de energie al vehiculelor semnificativ mai mic în comparație cu cifrele recente de monitorizare din lumea reală (14,8 kWh/100 km pentru vehiculele electrice cu baterii (BEV) și 19,2 kWh/100 km pentru vehiculele electrice hibride plug-in (PHEV), față de 20 kWh/100 km pentru BEV și PHEV conform ACEA);

  • Comisia Europeană recunoaște că Regulamentul privind infrastructura pentru carburanți alternativi (AFIR) reprezintă acoperirea minimă necesară și va fi insuficientă pentru a permite reducerea emisiilor de CO2 în transportul rutier.

 

România trebuie să aibă 30.000 de stații în 2026

 

La sfârșitul anului trecut, în România erau instalate 2.754

stații de încărcare a mașinilor electrice (față de 1.350 la sfârșitul lui 2022), ele reprezentând 0,4% din total la nivelul UE. Conform jalonului 64 din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), până în anul 2026 România trebuie să instaleze 30.000 de staţii de încărcare, iar baza de la care a plecat PNRR a fost de 2.000 de de staţii. În 2023, în România au fost înmatriculate 16.852 de mașini electrice, în creștere cu 35% față de 2022, conform unei analize publicate recent de Lektri.co. Astfel, parcul de vehicule electrice înmatriculate în țara noastră a ajuns, în total, la 42.201 unități.

 

Vânzările au crescut cu 37% în 2023

 

Vânzările de mașini în UE au crescut cu aproape 14% anul trecut, cu peste 10,5 milioane de noi înmatriculări. Vânzările de mașini electrice au crescut cu 37% și acum dețin aproape o cotă de piață de 15%. Modelele electrice sunt acum a treia cea mai populară alegere pentru cumpărători, depășind motorina în 2023. În 2024, ACEA anticipează o creștere a vânzărilor cu 2,5%, ajungând la 10,7 milioane de unități, iar aproximativ 20% dintre ele vor fi electrice, echivalentul a peste două milioane de unități.

 

Ce înseamnă industria auto în UE

 

-12,9 milioane de europeni lucrează în sectorul auto;

-8,3% din toate locurile de muncă din producție din UE;

-392,2 miliarde de euro venituri fiscale pentru guvernele europene;

-Excedent comercial de 101,9 miliarde de euro pentru Uniunea Europeană;

-Peste 7% din PIB-ul UE este generat de industria auto;

-59,1 miliarde de euro, cheltuiți anual pentru cercetare și dezvoltare, ceea ce înseamnă 31% din totalul UE;

×