EDITIE DE COLECTIE
Nava amiral a marinei militare "Marasesti" se pregateste sa iasa la pensie. Peste 10 zile are loc ceremonia de receptie a unei fregate 22 dintre cele doua care de la inceputul acestui an vor stapani Marea Neagra. Regina celor aproape 150 de nave ale Flotei navale militare este fregata "Marasesti", intrata in serviciu la 5 august 1985. Cu o lungime de 144,6 metri, o latime de 14,8 metri, un deplasament de 5.000 de tone si o viteza maxima de 27 de noduri, fregata a fost varful apararii navale a Romaniei.
DORU COBUZ
Ca s poti urca la bordul lui "Marasesti" trebuie sa ajungi in dana militara. Neimpresionanta. Nu ai sa vezi iesind din pamant batalioane de mateloti gata sa te doboare la orice miscare suspecta. Abia urcat la bord, descoperi voiosia comandorului Costel Tataru (48 de ani), contradictorie cu statutul de capitan al celui mai cel vas al Marinei Militare. Pe puntea cat un teren de fotbal, cu mitraliere si lansatoare de rachete din toate partile, realizezi insa ca razboiul il fac tot oamenii. Deocamdata, fregata executa misiuni de razboi pe timp de pace, incearca sa explice comandorul Tataru, iar, incepand cu â94, nava chiar a executat misiuni, participand la mai multe exercitii in Mediterana si Oceanul Atlantic. De doua ori, nava a ramas fara carma in mijlocul furtunilor, dar de fiecare data echipajul a rezolvat in timp record problemele aparute si, astfel, vasul a trecut cu brio de incercari mari precum moartea a 233 de oameni. In momentul de fata, unitatea de la bord este prima profesionista suta la suta din Romania, dar comandorul Tataru se teme ca ar putea aparea probleme cu echipajul atunci cand cele doua noi fregate vor avea nevoie de oameni pentru a functiona. "In ultimii ani s-a redus mult baza de selectie a candidatilor si tot mai multi tineri fug de armata, si, de aceea, ar putea fi ceva probleme la angajarea personalului", isi da cu parerea comandorul.
O VIATA. Maistrul Teodor Coriala (42 de ani) a fost detasat pentru a face parte din echipajul de pe 111 cand inca aceasta era in constructie in port la Mangalia, cu doi ani inainte de a fi lansata la apa, iar cart se facea langa nava. Dupa 21 de ani pe "Marasesti", maistrul spera sa iasa la pensie de aici, ambitia lui fiind aceea de a ramane fidel navei care i-a deschis orizonturile marii.
SCHIMB
Integrarea structurala in randul NATO si profesionalizarea Armatei Romane impun Romaniei un batalion de infanterie marina, care imita modelul celor americane si care, incepand cu anul viitor, va fi compus numai din ostasi angajati prin contract. Batalionul 307 Infanterie Marina functioneaza la Babadag, iar pregatirea militarilor include, pe langa exercitii specifice, acestia executand si antrenamente de supravietuire in conditii exceptionale. Batalionul face parte dintr-un amplu proces de reorganizare si modernizare a Flotei Navale, care va duce la armonizarea organizarii cu cea a armatelor statelor membre NATO.
Citește pe Antena3.ro
INFANTERISTII MARINI
Integrarea structurala in randul NATO si profesionalizarea Armatei Romane impun Romaniei un batalion de infanterie marina, care imita modelul celor americane si care, incepand cu anul viitor, va fi compus numai din ostasi angajati prin contract. Batalionul 307 Infanterie Marina functioneaza la Babadag, iar pregatirea militarilor include, pe langa exercitii specifice, acestia executand si antrenamente de supravietuire in conditii exceptionale. Batalionul face parte dintr-un amplu proces de reorganizare si modernizare a Flotei Navale, care va duce la armonizarea organizarii cu cea a armatelor statelor membre NATO.
FOTO
GRIJA. Dupa fiecare exercitiu cu trageri, militarii trebuie sa vopseasca din nou nava
LUPII MARILOR - Editie de colectie (30 august 2004)
Doua milenii in slujba lui Neptun
Varsta de aur a flotei
Prostituate si trafic, pacate de marinar
"S-ar fi putut salva 50 de vapoare"
Portul Constanta, poarta albastra
Ultimele zile de domnie
Lupii aristocrati
Oamenii-amfibie lupta pe pipaite
"Betivii" adancurilor
Submarinele uitate
Catastrofe care au indoliat marile