x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Accidentele rutiere din România se apropie de uluitoarea rată de 1/minut

Accidentele rutiere din România se apropie de uluitoarea rată de 1/minut

de Adrian Stoica    |    12 Dec 2025   •   07:00
Accidentele rutiere din România se apropie de uluitoarea rată de 1/minut
Sursa foto: România, cele mai multe decese rutiere din UE

Înregistrăm un accident rutier pe minut. În medie, 3 persoane și-au pierdut viața pe zi în 2025 pe șoselele din România. Avem cele mai multe decese rutiere din spațiul comunitar

Comisia Europeană a publicat concluziile unui proiect privind indicatorii-cheie de performanță în siguranța rutieră (KPI), dezvăluind lacune semnificative în conformitate cu măsurile de siguranță de bază în statele membre ale UE. În 2024, 19.940 de persoane au fost ucise în accidente rutiere în Uniunea Europeană. Un număr considerabil, în condițiile în care UE și-a stabilit ca țintă „Viziunea Zero” - zero decese rutiere până în 2050, cu un obiectiv intermediar de reducere a deceselor cu 50% până în 2030.

Proiectul Trendline (2022–2025), cofinanțat de UE, a colectat și analizat indicatorii-cheie de performanță în siguranța rutieră care formează coloana vertebrală a cadrului de politici privind siguranța rutieră a UE pentru perioada 2021-2030.

Datele prezintă o imagine îngrijorătoare a conformității cu regulile privind excesul de viteză, în special în mediile urbane. În multe țări, conformitatea scade sub 50% pe drumurile orașului - exact acolo unde pietonii, bicicliștii și alți participanți la trafic vulnerabili sunt cei mai expuși riscului.

 

Utilizarea centurii de siguranță

În timp ce utilizarea centurii de siguranță a șoferului prezintă o conformitate puternică, depășind adesea 95% pe autostrăzi, utilizarea centurii de siguranță a scaunului din spate spune o poveste diferită. Pe autostrăzi, în general peste 97% dintre șoferi folosesc centura de siguranță, variind de la 85,8% (Italia) la 99,5% (Olanda). Drumurile rurale prezintă o respectare oarecum mai scăzută, cu procente cuprinse între 80,0% (Italia) și 99,1% (Spania). Drumurile urbane prezintă cea mai largă răspândire, utilizarea variind de la peste 81,7% (Bulgaria) la 99,8% (Olanda). Unele țări raportează rate de conformitate pentru scaunele din spate sub 50%, reprezentând o lacună semnificativă în materie de siguranță. Sistemele de siguranță pentru copii, deși utilizate pe scară largă, sunt frecvent instalate sau utilizate incorect.

 

Casca de protecție 

Utilizarea căștilor de motocicletă s-a dovedit a fi una dintre poveștile de succes ale politicii de siguranță rutieră, cu o respectare aproape universală în întreaga UE, cu excepția a două țări. Cu toate acestea, fixarea corectă a căștilor rămâne inconsistentă. Utilizarea căștilor de bicicletă variază dramatic - de la sub 10% în unele state membre la peste 70% în altele.

 

Alcoolul la volan

Testele aleatorii de etilotestare pe șosea și sondajele efectuate pe parcursul călătoriilor arată o respectare generală ridicată a limitelor de alcool, de aproximativ 98%. Cu toate acestea, chiar și această rată aparent mică de nerespectare de 2% se traduce prin aproximativ cinci milioane de șoferi sub influența alcoolului pe drumurile UE.

 

Serviciile medicale

Serviciile medicale ajung la aproape toate accidentele cu răniți în termen de 26 de minute de la apel până la sosire, aproximativ jumătate dintre acestea având o medie de 11 minute.

Utilizarea căștilor de ciclism variază considerabil: în două țări utilizarea depășește 50% (sau chiar 70% în Finlanda), în timp ce în altele valorile pot fi foarte scăzute, de exemplu, aproximativ 5% în Olanda sau 12% în Croația, Ciclismul rural prezintă o utilizare a căștii ceva mai mare decât ciclismul urban. Procentul de bicicliști care poartă cască în zonele urbane variază de la 4,5% (Olanda) la 66,4% (Finlanda).

„Pe scurt, în fiecare zi din acest an, în medie 3 persoane și-au pierdut viața și peste 95 au fost rănite în accidente rutiere. În 2024, la nivel național, au fost înregistrate peste 426.000 de accidente, ceea ce înseamnă că, în medie, se produce un accident în fiecare minut. Din informațiile pe care le avem, principalele cauze ale accidentelor grave sunt: nerespectarea vitezei legale (peste 15% din cazuri), indisciplina pietonilor (aproape 15%), neacordarea priorității vehiculelor (peste 10%) și indisciplina bicicliștilor, alături de neacordarea priorității pietonilor - cinci comportamente responsabile pentru mai mult de jumătate din pierderile de vieți omenești în trafic”.

Alexandru Ciuncan, președintele UNSAR

 

România, cele mai multe decese rutiere din UE

România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de decese în accidente rutiere raportat la un milion de locuitori, cu un număr alarmant de 77 înregistrate conform datelor din 2024.

„Datele IGPR arată că viteza, indisciplina pietonilor, neacordarea priorității și consumul de alcool rămân principalele cauze ale accidentelor grave. În primele 9 luni ale anului 2025, spre exemplu, media zilnică a accidentelor grave a depășit pragul de 10, fiind înregistrate 940 decese, cifre care arată că problema este departe de a fi rezolvată”, ne-a declarat Alexandru Ciuncan, președintele Coaliției pentru Siguranță Rutieră și președinte al  Uniunii Naționale a Societăților  de Asigurare și Reasigurare (UNSAR).

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×
Subiecte în articol: raport UE risc trafic european