EDITIE DE COLECTIE
Scoala Superioara de Aviatie Civila din Baneasa, infiintata in anii â60 sub o alta titulatura, pregateste, an de an, piloti particulari si profesionisti de aeronave si elicoptere. Viitorii controlori de turn si trafic romani si straini tocesc pe branci pentru a trece baremele examenelor.
COSMIN BABII
Tinerii care viseaza sa ajunga piloti profesionisti de avioane sau elicoptere trebuie sa se gandeasca de doua ori inainte de a o face. Asta, pentru ca meseria necesita calitati personale peste medie. "Nivelul de inteligenta trebuie sa depaseasca media, dar tanarul nu trebuie sa fie supradotat", ne-a spus un expert instructor al scolii. Calitatile cautate si apreciate sunt: vaz, auz, reflexe, memorie, stabilitate psihica si siguranta de sine, reactii rapide, dar controlate. De asemenea, se testeaza modul de raspuns al organismului la diferite presiuni. "Pentru a deveni pilot nu trebuie sa fii un supraom. Totul, inclusiv aceasta meserie, se poate invata", ne-a marturisit un instructor care pregateste pilotii de elicoptere. Avantajele cursantilor sunt ca, dupa absolvire, devin beneficiarii unor atestate cu ajutorul carora se pot inscrie pentru obtinerea licentei. O data cu promovarea examenului organizat de Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR) vor obtine licente recunoscute in intreaga Europa.
ISTORIE. Tot ce misca in Romania in materie de aviatie civila, de pregatirea pilotilor si a personalului infrastructurii aeronautice trece prin mainile instructorilor si cadrelor de la Scoala Superioara de Aviatie Civila (SSAvC). Scoala cu acelasi profil a luat fiinta prin anii â60. Insa reorganizarea, schimbarea procesului de invatamant si adaptarea acestuia la normele europene au inceput sa prinda contur din 1999. Atunci s-a infiintat Academia Romana de Aviatie, prin reorganizarea Centrului de Perfectionare a Personalului din Aviatia Civila Romana. Numele actual de Scoala Superioara de Aviatie Civila dateaza insa din 2003. Scoala este o institutie publica care se afla in subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Principalele obiecte de activitate sunt: "realizarea pregatirii specifice in vederea licentierii personalului aeronautic civil, precum si pregatirea periodica, specializarea si perfectionarea profesionala a personalului aeronautic in functie".
EVOLUTIE. Tinerii care beneficiaza de cursurile scolii sunt urmariti in permanenta de profesori. Eventualele poticneli ale acestora sunt corectate din timp de instructori, pentru ca, in final, la absolvire, cursantii sa atinga un nivel de pregatire care se incadreaza in normele institutiei. Mai precis, fiecare pretendent la vreo meserie in aviatia civila nu trebuie sa aiba un standard valoric mai mic de 7,5, pe o scara de la 1 la 10. "Urmarim sa crestem standardul profesional la 8 intr-un viitor nu prea indepartat. Cursantii sunt ghidati in evolutie si verificare. In permanenta urmarim modelarea acestora ca sa atinga standardul cerut", ne-a declarat profesorul Mircea Buruian. "Este o oportunitate pentru noi sa lucram intr-o asemenea scoala. Aici beneficiem de dotare tehnica si soft de ultima generatie. Cu timpul urmarim sa devenim un centru regional pentru Europa de Est."
Citește pe Antena3.ro
PREGATIRE. "Aici avem programe care simuleaza traficul real. Ce apare pe ecranul radar al ACC, care directioneaza aeronavele aflate in zbor si cele care aterizeaza. Pregatim controlorii de trafic. Acestia comunica permanent cu pilotii. Controlorii decid care sunt operatiunile pilotilor. Ei stabilesc pozitia aeronavelor atat pe orizontala, cat si pe verticala, ca sa nu se ciocneasca, si virajele care trebuie efectuate", ne-a declarat expertul instructor Constantin Croitoru. "Cursantilor trebuie sa le intre in rutina operatiile pe care le efectueaza. Ii obisnuim sa nu se mai gandeasca unde sunt tastele de la calculator. Ei nu trebuie sa se concentreze decat la ce fac acolo, la deciziile pe care le iau." In Romania, la ora actuala, exista aproximativ 700 de controlori de trafic. Majoritatea celor care isi tocesc coatele pe bancile scolii au fost trimisi de firmele la care lucreaza. Acestea prefera sa-si instruiasca propriii oameni decat sa aduca altii gata pregatiti din afara.
Cursurile de limba engleza sunt tinute intr-un laborator multimedia computerizat. Softul pe care il au la dispozitie cursantii permite acestora sa interactioneze, sa comunice intre ei si cu profesorul prin casti.
PILOTII. Daca vrei sa devii pilot particular sau profesionist de aeronave in Romania musai trebuie sa parcurgi cursurile specializate de la Scoala Superioara de Aviatie Civila de la Baneasa. In cazul pilotilor particulari nu exista limita de varsta pentru a se perfectiona. Dupa trei luni de teorie si alte doua de zbor poti obtine drept de a pilota avioane de dimensiuni mici. Cursul pentru particulari costa aproximativ 6.700 de euro.
CANDIDATI
Scoala Superioara de Aviatie Civila organizeaza, in premiera, in perioada 5.07-15.10.2004, concurs de admitere pentru cursul de formare piloti comerciali de elicoptere. Costurile de scolarizare sunt suportate de MTCT. Conditiile de inscriere sunt: varsta minima 18 ani, varsta maxima 25 de ani, impliniti in anul 2004, nivelul minim de studii este liceu, cu diploma de Bacalaureat. Pentru aceasta grupa se pot inscrie 12 tineri. Probele de examen sunt:1. Examen medical (corespunzator clasa 1); proba eliminatorie; perioada 5.07-24.09.2004
2. Examen de limba engleza - examen scris, proba eliminatorie, nota minima de admitere este 7,00, data sustinerii 4.10.2004; examen oral, data 5-06.10.2004
3. Examen matematica - proba scrisa, data 11.10.2004
4. Examen fizica - proba scrisa, data 12.10.2004
SECURITATE
Securitatea unui aeroport si a unei aeronave sunt esentiale. Normele de securitate s-au inasprit in ultimii ani, o data cu inmultirea actiunilor teroriste. Primul incident aviatic care s-a soldat cu deturnarea unei aeronave dateaza din 1930. Normele de securitate au fost reglementate, la inceput, in Conventia de la Chicago. Apoi, in 1970, la Montreal, a aparut Organizatia Aviatiei Civile Internationale. Fiecare stat este obligat sa-si intocmeasca un program propriu national de securitate raportat la cel international. Sunt vizate doua aspecte: securitate la sol si in aer. Cei care parcurg cursul de securitate al scolii vor fi in masura asigure securitatea punctelor vulnerabile ale aeroportului si controlul pasagerilor si al personalului. Securitatea in aer se face cu personal specializat purtator sau nu de armament.
SUMAR - EDITIE DE COLECTIE
Cei care au pus cerul la picioarele omenirii
Genii necunoscute
Inginerii romani lucreaza pentru NASA
Cercetarea aerospatiala romaneasca, in declin
"Sa zbori ca si cum ar fi aripile tale"
"Un pilot nu este deloc un supraom"
Campioana la acrobatie
Dumitru Prunariu ne-a dus in stele
Pilotii care leaga civilizatiile
Avioanele zboara cum le canta dirijorul
Poarta romanilor catre Univers