x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special "Un pilot nu este deloc un supraom"

"Un pilot nu este deloc un supraom"

02 Aug 2004   •   00:00
"Un pilot nu este deloc un supraom"

EDITIE DE COLECTIE

Scoala Superioara de Aviatie Civila din Baneasa, infiintata in anii ’60 sub o alta titulatura, pregateste, an de an, piloti particulari si profesionisti de aeronave si elicoptere. Viitorii controlori de turn si trafic romani si straini tocesc pe branci pentru a trece baremele examenelor.
COSMIN BABII

Tinerii care viseaza sa ajunga piloti profesionisti de avioane sau elicoptere trebuie sa se gandeasca de doua ori inainte de a o face. Asta, pentru ca meseria necesita calitati personale peste medie. "Nivelul de inteligenta trebuie sa depaseasca media, dar tanarul nu trebuie sa fie supradotat", ne-a spus un expert instructor al scolii. Calitatile cautate si apreciate sunt: vaz, auz, reflexe, memorie, stabilitate psihica si siguranta de sine, reactii rapide, dar controlate. De asemenea, se testeaza modul de raspuns al organismului la diferite presiuni. "Pentru a deveni pilot nu trebuie sa fii un supraom. Totul, inclusiv aceasta meserie, se poate invata", ne-a marturisit un instructor care pregateste pilotii de elicoptere. Avantajele cursantilor sunt ca, dupa absolvire, devin beneficiarii unor atestate cu ajutorul carora se pot inscrie pentru obtinerea licentei. O data cu promovarea examenului organizat de Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR) vor obtine licente recunoscute in intreaga Europa.

ISTORIE. Tot ce misca in Romania in materie de aviatie civila, de pregatirea pilotilor si a personalului infrastructurii aeronautice trece prin mainile instructorilor si cadrelor de la Scoala Superioara de Aviatie Civila (SSAvC). Scoala cu acelasi profil a luat fiinta prin anii ’60. Insa reorganizarea, schimbarea procesului de invatamant si adaptarea acestuia la normele europene au inceput sa prinda contur din 1999. Atunci s-a infiintat Academia Romana de Aviatie, prin reorganizarea Centrului de Perfectionare a Personalului din Aviatia Civila Romana. Numele actual de Scoala Superioara de Aviatie Civila dateaza insa din 2003. Scoala este o institutie publica care se afla in subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Principalele obiecte de activitate sunt: "realizarea pregatirii specifice in vederea licentierii personalului aeronautic civil, precum si pregatirea periodica, specializarea si perfectionarea profesionala a personalului aeronautic in functie".

EVOLUTIE. Tinerii care beneficiaza de cursurile scolii sunt urmariti in permanenta de profesori. Eventualele poticneli ale acestora sunt corectate din timp de instructori, pentru ca, in final, la absolvire, cursantii sa atinga un nivel de pregatire care se incadreaza in normele institutiei. Mai precis, fiecare pretendent la vreo meserie in aviatia civila nu trebuie sa aiba un standard valoric mai mic de 7,5, pe o scara de la 1 la 10. "Urmarim sa crestem standardul profesional la 8 intr-un viitor nu prea indepartat. Cursantii sunt ghidati in evolutie si verificare. In permanenta urmarim modelarea acestora ca sa atinga standardul cerut", ne-a declarat profesorul Mircea Buruian. "Este o oportunitate pentru noi sa lucram intr-o asemenea scoala. Aici beneficiem de dotare tehnica si soft de ultima generatie. Cu timpul urmarim sa devenim un centru regional pentru Europa de Est."

ASISTENTA. Profesorul Mircea Buruian, o autoritate in materie de aviatie, lucreaza in diferite proiecte aviatice inca din 1957. Nu s-a pensionat si a ramas la fel de pasionat de fenomenul aviatic romanesc. Acum, printre altele, este implicat in reconstructia avionului Vlaicu II, dupa planurile originale ale lui Aurel Vlaicu. "Constructia aparatului se va face suta la suta la fel. Nu s-a putut reproduce insa motorul original. Dorim sa prezentam avionul cu ocazia Centenarului Aviatic, din 2006, cand va zbura pe traseul parcurs de Aurel Vlaicu. Se vrea sa se treaca Carpatii."

Aurel Vlaicu s-a nascut la 19 noiembrie 1882 in satul Bintinti (jud. Hunedoara) si a murit la 13 septembrie 1913, langa Ploiesti, in timp ce incerca sa zboare cu avionul sau Vlaicu II. Si-a facut studiile liceale la Orastie si si-a luat Bacalaureatul la Sibiu. A urmat apoi cursurile politehnicii din München. Dupa ce a fost inginer la uzinele Opel din Russelheim s-a intoars in 1908 in tara si a inceput construirea primului sau avion. Aparatul sau, deosebit de bine construit, extrem de stabil si foarte manevrabil la acea vreme i-a permis sa castige diferite premii in confruntari internationale in compania altor pionieri cum a fost francezul Roland Garros.

PREGATIRE. "Aici avem programe care simuleaza traficul real. Ce apare pe ecranul radar al ACC, care directioneaza aeronavele aflate in zbor si cele care aterizeaza. Pregatim controlorii de trafic. Acestia comunica permanent cu pilotii. Controlorii decid care sunt operatiunile pilotilor. Ei stabilesc pozitia aeronavelor atat pe orizontala, cat si pe verticala, ca sa nu se ciocneasca, si virajele care trebuie efectuate", ne-a declarat expertul instructor Constantin Croitoru. "Cursantilor trebuie sa le intre in rutina operatiile pe care le efectueaza. Ii obisnuim sa nu se mai gandeasca unde sunt tastele de la calculator. Ei nu trebuie sa se concentreze decat la ce fac acolo, la deciziile pe care le iau." In Romania, la ora actuala, exista aproximativ 700 de controlori de trafic. Majoritatea celor care isi tocesc coatele pe bancile scolii au fost trimisi de firmele la care lucreaza. Acestea prefera sa-si instruiasca propriii oameni decat sa aduca altii gata pregatiti din afara.

OAMENII DIN TURN. Pentru controlorii de turn exista acum un curs in derulare. "Avem cursanti din Republica Moldova, Albania si Romania. Strainii se pregatesc individual pentru aeroporturile din tarile lor, acolo unde o sa opereze, in situatii identice cu realitatea", ne-a declarat un instructor. Controlorii de turn dirijeaza traficul in jurul si pe aeroport. Pe un monitor apar harta aeroportului, aeronavele aflate in acel moment si pozitia exacta a acestora.

Cursurile de limba engleza sunt tinute intr-un laborator multimedia computerizat. Softul pe care il au la dispozitie cursantii permite acestora sa interactioneze, sa comunice intre ei si cu profesorul prin casti.

PILOTII. Daca vrei sa devii pilot particular sau profesionist de aeronave in Romania musai trebuie sa parcurgi cursurile specializate de la Scoala Superioara de Aviatie Civila de la Baneasa. In cazul pilotilor particulari nu exista limita de varsta pentru a se perfectiona. Dupa trei luni de teorie si alte doua de zbor poti obtine drept de a pilota avioane de dimensiuni mici. Cursul pentru particulari costa aproximativ 6.700 de euro.

"Incepand cu acest an, in Romania a aparut o noua meserie. Pilot de elicoptere. Inainte, acestia proveneau din randurile pilotilor de avion", ne-a spus un oficial al scolii. Un pilot particular de elicopter se poate urca intr-un aparat dupa ce a terminat cele 144 de ore de teorie si a zburat cu elicopterul 45 de ore. Varsta minima pentru ca un tanar sa se inscrie la curs este de 17 ani. Cea maxima este de 62 de ani. De asemenea, persoanele care doresc sa se recalifice din pilot de avion in pilot de elicopter pot solicita serviciile scolii.

CANDIDATI

Scoala Superioara de Aviatie Civila organizeaza, in premiera, in perioada 5.07-15.10.2004, concurs de admitere pentru cursul de formare piloti comerciali de elicoptere. Costurile de scolarizare sunt suportate de MTCT. Conditiile de inscriere sunt: varsta minima 18 ani, varsta maxima 25 de ani, impliniti in anul 2004, nivelul minim de studii este liceu, cu diploma de Bacalaureat. Pentru aceasta grupa se pot inscrie 12 tineri. Probele de examen sunt:

1. Examen medical (corespunzator clasa 1); proba eliminatorie; perioada 5.07-24.09.2004

2. Examen de limba engleza - examen scris, proba eliminatorie, nota minima de admitere este 7,00, data sustinerii 4.10.2004; examen oral, data 5-06.10.2004

3. Examen matematica - proba scrisa, data 11.10.2004

4. Examen fizica - proba scrisa, data 12.10.2004

SECURITATE

Securitatea unui aeroport si a unei aeronave sunt esentiale. Normele de securitate s-au inasprit in ultimii ani, o data cu inmultirea actiunilor teroriste. Primul incident aviatic care s-a soldat cu deturnarea unei aeronave dateaza din 1930. Normele de securitate au fost reglementate, la inceput, in Conventia de la Chicago. Apoi, in 1970, la Montreal, a aparut Organizatia Aviatiei Civile Internationale. Fiecare stat este obligat sa-si intocmeasca un program propriu national de securitate raportat la cel international. Sunt vizate doua aspecte: securitate la sol si in aer. Cei care parcurg cursul de securitate al scolii vor fi in masura asigure securitatea punctelor vulnerabile ale aeroportului si controlul pasagerilor si al personalului. Securitatea in aer se face cu personal specializat purtator sau nu de armament.

SUMAR - EDITIE DE COLECTIE

Cei care au pus cerul la picioarele omenirii

Genii necunoscute

Inginerii romani lucreaza pentru NASA

Cercetarea aerospatiala romaneasca, in declin

"Sa zbori ca si cum ar fi aripile tale"

"Un pilot nu este deloc un supraom"

Campioana la acrobatie

Dumitru Prunariu ne-a dus in stele

Pilotii care leaga civilizatiile

Avioanele zboara cum le canta dirijorul

Poarta romanilor catre Univers
×
Subiecte în articol: special scoala ne-a civilă examen pilot aviatie