Topirea zapezilor pe partiile aflate la altitudini joase ii impinge pe schiori catre inaltimile muntilor, acolo unde nu exista piste amenajate. In aceste locuri, riscul producerii unor avalanse este mult
mai ridicat.
In ultimii ani, sporturile de iarna au cunoscut o usoara dezvoltare la noi in tara. Acest lucru ii preocupa pe unii dintre salvamontisti, care se tem cel mai tare de riscul producerii unor avalanse. Marius Scheaua, 40 de ani, avocat in baroul Bucuresti, este la fiecare sfarsit de saptamana salvator montan voluntar la Busteni. Secretar al Comisiei de Avalanse a Clubului Alpin Roman si membru al Asociatiei Nationale pentru Studiul Zapezilor si al Avalanselor din Franta, Scheaua incearca sa atraga atentia asupra importantei pe care ar trebui sa o aiba reducerea riscului de avalanse la noi in tara.
Jurnalul National: Domnule Scheaua, vremea in incalzire sporeste riscul unor avalanse in aceasta perioada?
Marius Scheaua: In momentul de fata, existenta riscului de avalansa nu este legat numai de incalzirea vremii din ultima perioada.
De ce se mai leaga?
Riscul de avalansa este destul de ridicat in multe masive muntoase din tara, insa aceasta situatie se datoreaza in primul rand din cauza cantitatilor mari de zapada cazute pana in urma cu aproximativ o saptamana.
In ce masive din Romania se produc avalanse?
Oriunde exista o panta care are un anumit grad de inclinare si o anumita configuratie, pe care s-a acumulat o cantitate suficienta de zapada ce prezinta anumite caracteristici in anumite conditii se poate produce o avalansa. In Romania, avalansele au loc mai frecvent in muntii inalti, cum sunt Fagaras, Bucegi, Retezat, Parang sau Rodnei. Asta nu inseamna ca restul masivelor sunt ferite.
In Romania, avalansele produc victime omenesti si pagube materiale!
Aproape an de an decedeaza cateva persoane ca urmare a accidentelor cauzate de avalanse. In acest sezon, din care a mai ramas o luna de zile, exista o singura persoana decedata. Sezonul trecut au fost doi morti, in vreme ce in sezonul 2003-2004 au fost 11 decedati. Cel mai tragic moment s-a consumat in 1978, cand la Balea Lac s-a produs o avalansa ce a determinat moartea a 22 de persoane, dintre care 17 adolescenti aflati la o scoala de schi. Nu se pot da cifre exacte, pentru ca nu exista o evidenta a accidentelor provocate de avalansa. Pagube materiale se produc in fiecare an, fiind vorba de drumuri deteriorate, paduri distruse si refugii turistice avariate.
Ce presupune gestionarea riscului de avalansa?
Intreprinderea unui
ansamblu de masuri foarte diverse, care in final ar urma sa conduca la diminuarea efectelor negative pe care le produc avalansele. Printre aceste masuri se numara evaluarea riscului de avalansa in diferite masive muntoase, analizandu-se caracterisiticile si evolutia stratului de zapada, ceea ce reprezinta obiectul de studiu al nivologiei. O alta masura ar fi informarea si educarea turistilor in legatura cu modul in care se poate reduce riscul de a deveni victime. De asemenea, se pot face declansari preventive, dar si lucrari fixe de protectie a drumurilor si localitatilor. Dintre toate acestea, la noi, in momentul de fata, a fost pus in aplicare de catre Agentia Nationala de Meteorologie, in colaborare cu Meteo France, un program de nivologie in cadrul caruia se monitorizeaza situatia stratului de zapada si evolutia riscului de avalansa in Bucegi, Fagaras si Postavaru.
Ce se face concret prin acest program?
Zilnic, de luni pana vineri, se intocmesc buletine de risc de avalansa, iar vinerea se intocmeste un buletin pentru week-end. La finalul sezonului se realizeaza un bilant nivologic.
Este suficient acest lucru?
Nu. Programul este limitat doar la trei masive. Buletinele de risc de avalansa nu ajung la cei interesati. Exista un protocol intre ANM si CAR, respectiv ANSMR, prin care cei de la Meteorologie transmit buletinele catre aceste structuri, care le afiseaza pe site-urile lor. Informatii se mai pot obtine si de la serviciul Salvamont.
Se preocupa cineva sa faca mai mult?
Dupa accidentul din ianuarie 2004, de pe Valea Morarului, din masivul Bucegi, care s-a soldat cu moartea a cinci sportivi, s-a constituit un grup de initiativa in vederea infiintarii unei structuri care sa aiba drept scop gestionarea riscului de avalansa.
Ce ar fi de facut in mod concret?
Cel mai important lucru care trebuie facut este educarea turistilor. Francezii considera ca acest lucru este cel mai important. La ei, acest lucru se realizeaza prin difuzarea unor fluturasi, pliante si brosuri, organizarea unor stagii de instruire, conferinte, emisiuni televizate, casete video si DVD-uri. S-ar mai putea organiza si declansari preventive ale avalanselor.
COLABORARE
"In sezonul viitor, probabil ca se va organiza un stagiu de pregatire in Romania, la care vor fi instruiti aproximativ 10 salvatori montani romani de catre formatori francezi. Stagiul va fi organizat de ANSMR, impreuna cu francezii de la ANENA. Costurile de deplasare ale partii franceze vor fi suportate de ANSMR, desi fondurile sale sunt destul de mici"
PROBLEME
"Toate demersurile noastre pe langa institutiile publice au ramas fara nici un rezultat. In schimb, ne-au raspuns cei de la Asociatia Nationala pentru Studiul Zapezii si al Avalanselor din Franta, care ne-au organizat un sejur la Grenoble, unde ne-a fost prezentat felul in care gestioneaza ei riscul unor avalanse"
EDUCATIE
"Chiar daca buletine de avertizare ar ajunge
la turisti, acestia nu ar putea sa le foloseasca, deoarece nu au minimul de cunostinte pentru a
le intelege si interpreta" -
Marius Scheaua
CONTACT
|
Daca esti amator de schi sau ajungi din intamplare pe partie si esti martorul sau artizanul unei intamplari care merita luata in seama de ziarul nostru, nu ezita sa ne contactezi. Iti stam la dispozitie la numarul de telefon 021-318.20.37, interior 265. De asemenea, administratorii partiilor si instalatiilor de transport pe cablu ne pot contacta la numarul de telefon 0744.385.146. Trimiteti fotografii la adresa de e-mail schi.express@jurnalul.ro si cele mai reusite vor fi publicate in paginile ziarului nostru.
|
TRENURILE ZAPEZII
|
PLECARE DIN BUCURESTI
(Tip Tren /Ora plecare)
Rapid 06:30
Rapid 07:30
Rapid 08:33
Intercity 09:30
Rapid 10:30
Rapid 11:34
Rapid 14:30
Intercity 20:30
|
PLECARE DIN BRASOV
(Tip Tren /Ora plecare)
Intercity 06:05
Rapid 10:05
Rapid 12:30
Rapid 14:15
Rapid 15:00
Intercity 16:49
Rapid 19:00
Rapid 19:30
|
|
::GHIDUL PARTIILOR DE SCHI::
|
|
ARIESENI - SE SCHIAZA - 80 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 4sC lapovita
Sambata (1 apr.) 7sC nori
Duminica (2 apr.) - 2sC ninge
|
Partii:
Vartop M 1.000 220 N
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
AZUGA - SE SCHIAZA - 35 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) - 1sC ninge
Sambata (1 apr.) 6sC nori
Duminica (2 apr.) 3sC lapovita
|
Partii:
Cazacu M 300 116 Za
Sorica M 2.100 561 Za N
Sorica Sud M 1.000 160
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
BORSA - SE SCHIAZA - 30 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 8sC ploua
Sambata (1 apr.) 10sC nori
Duminica (2 apr.) 4sC ploua
Se schiaza pe partiile Poiana Stiol, Varful Stiol si Olimpica, Puzdrele si Bradet fiind in continuare inchise din cauza stratului prea mic de zapada.
|
Partii:
Puzdrele M 1.000 80
Poiana Stiol M 1.600 70
Varful Stiol M 500 40
Bradet U 200 30
Olimpica G 2.900 650 N
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
BUSTENI - SE SCHIAZA - 50 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) - 1sC ninge
Sambata (1 apr.) 6sC nori
Duminica (2 apr.) 3sC lapovita
|
Partii:
Kalinderu M 1500 300 Za
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
HARGHITA BAI - SE SCHIAZA - 50 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 4sC lapovita
Sambata (1 apr.) 6sC nori
Duminica (2 apr.) - 1sC ninge
Statiunea este situata la o altitudine de 1.350 m, la 21 km de Miercurea Ciuc si 45 km de Odorheiul Secuiesc.
|
Partii:
Miklos G 200 100 N
Csipike M 400 170 N
Tofalvi U 200 35
Ozon U 300 40
Kosut G 360 182
Kosut 2 M 800 240
Kosut 3 U 1000 150
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
MOGOSA - SE SCHIAZA - 40 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 8sC ploua
Sambata (1 apr.) 10sC nori
Duminica (2 apr.) 4sC ploua
Statiunea se afla in judetul Maramures, pe malul Lacului Mogosa. Accesul se face pe DN 18. La 17 Km de Baia Mare spre Sighetu Marmatiei se face la dreapta, pe un drum de 5 km.
|
Partii:
Mogosa G 2200 520
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
MUNTELE MIC - SE SCHIAZA - 100 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 5sC lapovita
Sambata (1 apr.) 7sC nori
Duminica (2 apr.) - 1sC ninge
Accesul cu masina se face pana la Borlova, 20 km de Caransebes, judetul Caras-Severin, dupa care drumul se poate continua doar cu telescaunul.
|
Partii:
Nordica M 1400 300
Valea Soarelui U 1500 200
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
PALTINIS - SE SCHIAZA - 50 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) - 2sC ninge
Sambata (1 apr.) 7sC nori
Duminica (2 apr.) - 1sC lapovita
Statiunea se gaseste la 30 km sud-vest de Sibiu.
|
Partii:
Oncesti I M 1150 241 N
Oncesti II U 450 38
Dealul Poplacii U 2200 100
Santa U 3000 120
Daneasa U 2000 145
Oncesti U 5000 275
Gaujoara U 3600 175
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
PARING - SE SCHIAZA - 90 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 2sC lapovita
Sambata (1 apr.) 7sC nori
Duminica (2 apr.) 1sC ploua
De la Petrosani, trebuie sa mergeti 5 km pe drumul spre Voineasa pana la telescaun.
|
Partii:
Parang M 2400 500
Subtelescaun M 2500 500 N
B M 1100 300
Slima M 400 190
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
PREDEAL - SE SCHIAZA - 50 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) - 1sC ninge
Sambata (1 apr.) 6sC nori
Duminica (2 apr.) 3sC lapovita
|
Partii:
Cocos M 2250 394
Clabucet plecare M 2100 390
Subteleferic G 1200 350 Za
Clabucet sosire U 800 160 Za N
Clabucet varianta U 790 160 Za
Clabucet scoala U 200 30 Za N
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
POIANA BRASOV - SE SCHIAZA - 40 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 3sC lapovita
Sambata (1 apr.) 8sC soare
Duminica (2 apr.) 3sC ploua
Se schiaza pe toate partiile.
|
Partii:
Bradul U 500 80 Za N
Kanzel G 315 138
Lupului G 2.600 775
Sulinar M 2.441 645
Ruia G 540 198
Subteleferic G 2.200 280
Drumul Rosu U 4.600 630
Slalom M 575 217
Stadion U 300 32
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
RANCA (Gorj) - SE SCHIAZA - 60 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 2sC lapovita
Sambata (1 apr.) 7sC nori
Duminica (2 apr.) 1sC ploua
|
Partii:
Ranca M 700 260
Partia este in judetul Gorj, la 31 km de Tg. Jiu, in apropiere de Novaci.
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
SEMENIC - SE SCHIAZA - 90 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 5sC lapovita
Sambata (1 apr.) 7sC nori
Duminica (2 apr.) - 1sC ninge
Statiunea se gaseste in judetul Caras-Severin, la 40 km distanta de Resita.
|
Partii:
Semenic U 350 42
Goznuta M 500 110
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
SINAIA - SE SCHIAZA - 100 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) - 1sC ninge
Sambata (1 apr.) 5sC ploua
Duminica (2 apr.) 1sC lapovita
Se schiaza doar pe partiile din Valea Dorului si
Carp, celelalte devenind impracticabile.
|
Partii:
Carp G 2.500 585
Valea Dorului M 600 150
Vanturis M 2.900 600
Turistica M 2.800 460
Drumul Vechi U 5.000 400
Poiana Stanii Regale U 250 40
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
SOVATA - SE SCHIAZA - 30 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 5sC lapovita
Sambata (1 apr.) 6sC nori
Duminica (2 apr.) 3sC ploua
|
Partii:
Alunis M 1200 300
Statiunea Sovata se afla la 60 km de Tg. Mures.
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
STRAJA - SE SCHIAZA - 90 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 2sC lapovita
Sambata (1 apr.) 7sC nori
Duminica (2 apr.) 1sC ploua
Este situata desupra orasului Lupeni, la o altitudine de 1.445 m. Accesul se face pe un drum forestier lung de 9 km, dar recomandat numai celor care au automobile cu tractiune 4X4 sau cu telescaunul.
|
Partii:
Comexim U 2100 145 N
Constantinescu U 2742 364 N
Soarelui U 1975 N
Slalom Special G 519 163
Slalom Urias M 1269 320
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|
VATRA DORNEI - NU SE SCHIAZA - 10 cm
|
Info:
Vineri (31 mar.) 3sC lapovita
Sambata (1 apr.) 4sC ploua
Duminica (2 apr.) - 2sC ninge
Statiunea se afla in Depresiunea Dornelor, la 112 km de Suceava si 80 km de Bistrita.
|
Partii:
Parc 1 M 1.500 150
Parc 2 M 600 100
Dealul Negru M 4.000 400
|
LEGENDA : U - Nivel usor / M - Nivel mediu / G - Nivel greu / Za - Zapada artificiala / N - Nocturna
|