Anul trecut au fost eliminate mii de locuri de la licee, pentru a fi determinați elevii să meargă spre școlile profesionale, dar situația a generat un mare scandal. Opțiunile absolvenților clasei a VIII-a arată că foarte puțini își doresc această formă de învățământ. Mulți dintre cei admiși așteaptă să-și depună cererile de transfer, la unități școlare mai bune decât cele la care au fost repartizați. S-a pus deja problema completării claselor până la 33 de elevi, acolo unde nu sunt suficiente locuri pentru candidați.
Anul acesta au rămas nerepartizați la licee doar 1.619 absolvenți (1,44%), după prima etapă a admiterii, față de 6.852 de elevi (5,87%), câți au fost în 2022. Ministerul Educației a reușit, pe ultima sută de metri, să ia câteva măsuri importante pentru a evita o nouă catastrofă, după scandalurile din 2020 și 2022. Cea mai importantă decizie luată de ministrul Ligia Deca a fost adăugarea unui număr de 3.400 de locuri la profilul teoretic, inițial eliminate, în 2022, în urma deciziilor greșite ale Inspectoratelor Școlare.
După prima etapă a admiterii la liceu au obținut locuri 111.128 de elevi, reprezentând 98,56% din totalul de 112.747 care au completat opțiunile pentru admiterea în învățământul liceal, înregistrându-se o creștere semnificativă, de peste 21.000 de elevi repartizați anul acesta, față de etapele din ultimii doi ani - 110.035 de elevi în anul 2022, respectiv 89.983 de elevi în anul 2021.
Ceea ce se poate remarca în analiza opțiunilor este faptul că foarte puțini își doresc să ajungă la școala profesională, mulți preferând să rămână în a doua etapă a admiterii sau să meargă la un liceu privat decât să completeze școala profesională ca opțiune.
Astfel s-a ajuns ca doar 25.416 elevi să ocupe locurile de la școlile profesionale, rămânând libere 18.650, după ce au completat opțiuni pentru acest tip de învățământ puțin peste 20% dintre absolvenții clasei a VIII-a. La licee au rămas neocupate doar 7.727 de locuri din totalul de 134.000. Au completat opțiunile pentru această formă de învățământ peste 83% dintre absolvenții clasei a VIII-a. Elevii care au rămas nerepartizați în prima etapă vor candida pe locurile de la licee, pentru că dacă ar fi dorit să intre la o școală profesională, ar fi completat și această opțiune.
Delincvență, bullying și nivel slab de pregătire
Cei mai mulți elevi care aleg școala profesională sunt din mediul rural și din promoțiile anterioare, în general cei care știu că nu au șanse să intre la un liceu teoretic și nici nu ar putea să facă față cerințelor. Până acum nu s-a făcut un studiu care să arate clar care sunt problemele reale din sistemul de educație și ce îi determină pe elevi și pe părinți să evite școala profesională.
Oficial se consideră că nu ar trebui să se împartă școlile în bune și proaste, iar reprezentanții Ministerului Educației oferă doar date statistice, fără a lua în considerare problemele din unele licee sau școli profesionale, mai ales delincvența din mediul școlar, în unitățile de învățământ care sunt în general evitate de elevi.
Învățământul profesional și cel dual ar trebui să fie încurajate, însă ele nu devin opțiuni ale candidaților tocmai din cauza problemelor nerezolvate în legătură cu violența - pe care inspectoratele școlare o ignoră. Nici măcar despre bullying nu se vorbește deschis, deși există studii realizate de ONG-uri, care arată că fenomenul este în creștere.
O altă cauză pentru care sunt evitate școlile profesionale este nivelul slab de pregătire care se oferă în aceste medii. Deși unele meserii aproape au dispărut și sunt plătite foarte bine, atât în țară, cât și în străinătate, părinții preferă să-și dea copiii la un liceu teoretic, apoi tinerii pot face cursuri de formare profesională, pentru a obține anumite calificări, în loc să le învețe la școlile profesionale.
Datele transmise de Ministerul Educației arată că peste 47% dintre elevi au fost admiși la prima opțiune (52.896). Conform calendarului admiterii în învățământul liceal, în perioada 7-9 august 2023 se vor depune cererile de înscriere pentru cea de-a doua etapă a admiterii la liceu.
În a doua etapă vor intra candidații care au fost respinși, cei care nu au susținut examenul de Evaluare Națională, dar și cei care au fost repartizați computerizat în prima etapă, dar nu și-au depus dosarele de înscriere la termen. Pe 28 iulie 2023 vor fi afișate pe site-ul ISJ-urilor locurile rămase libere, inclusiv cele destinate candidaților de etnie romă și cele destinate candidaților CES.
Liceele bune sunt „vânate” după admitere
Experiența anilor anteriori arată că mulți elevi care nu au reușit să intre la un liceu bun se transferă după admitere. Părinții și elevii care nu au reușit să intre la un liceu bun așteaptă acum să găsească locuri rămase libere, pentru a se pregăti de transfer. După ce se încheie cele două etape de admitere prin repartizare computerizată, se poate face transferul de la un liceu la altul sau de la o clasă la alta.
Conform legii, elevii au dreptul să se transfere de la o unitate de învăţământ la alta, de la o filieră la alta, de la un profil la altul, de la o specializare la alta, de la o formă de învăţământ la alta, în conformitate cu regulamentul de ordine interioară al unităţilor de învăţământ. Aprobările pentru transfer se dau de consiliile de administraţie ale liceelor.
Elevii din clasa a IX-a se pot transfera numai după primul semestru, dacă media lor de înscriere la liceu este cel puţin egală cu media ultimului intrat la specializarea la care solicită transferul. Transferurile pentru cazuri medicale se aprobă pe baza avizului comisiei medicale judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
În general, consiliile de administrație ale liceelor care primesc elevi sunt dispuse să accepte transferurile, chiar dacă trebuie să crească numărul de elevi la clasă, pentru că finanțarea se face „per capita”, adică un număr mai mare de elevi înseamnă mai mulți bani pentru bugetul unității de învățământ. Astfel, cei care nu au intrat unde și-au dorit speră să se facă și clase de până la 33 de elevi, acolo unde nu mai sunt locuri disponibile.
Cei mai mulți elevi nerepartizați au rămas în județul Covasna (8,4%), unde sunt și cele mai puține locuri rămase libere. Procente mari ale elevilor care nu au intrat la liceu sunt și în județele Giurgiu (5,1%), Alba și Brașov (4,1%), dar și în sectorul 5 al Capitalei (4,3%).